Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner zoekt hulp.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner zoekt hulp.

Hallo iedereen,

Ik ben al lang geïnteresseerd in fotografie en volgende week koop ik mijn eerste reflexcamera.
    De Nikon D5000 lijkt me wel een goede camera voor beginners zoals ik.
    Alleen zit ik wat verveelt met de objectieven voor deze camera. Na veel google zoekwerk heb ik begrepen dat hier het best AF-S lenzen op passen omdat de body geen ingebouwde autofocus motor heeft. Je kan er wel andere objectieven op zetten maar dan moet je manueel focussen, of ben ik verkeerd? Hoe zit dat manueel focussen dan in elkaar?
    Is dit te moeilijk voor een beginner?

Ik heb nogal een klein budget en zag dat de AF-S objectieven redelijk duur waren ten opzichte van de andere, vandaar mijn vraag.

Bij Canon past wel ieder objectief op de body, of heb ik dit ook verkeerd gelezen?
    Is het dan niet beter om een Canon camera te kopen?

Alvast bedankt!

Maxim

Re: Beginner zoekt hulp.

Dag Maxim! Ik ben net als jij beginner en ben volop bezig in mijn zoektocht...

Gewoon ter info (en misschien om mezelf een beter beeld te geven) : waarom ga je voor de D5000 en niet voor iets uit de a-reeks van Sony? Ik had namelijk de indruk dat je prijs/kwaliteit/gebruiksgemak als beginner zeer goed zit bij dat merk en lees enorm goeie reviews over toestellen als de 450 en de 550...
    Sony α500 + Sony 18-55mm f3.5-5.6 SAM
    En op zoek naar uitbreiding...

Comment

Waarom niet direct een D90? Door de huidige cashback actie van Nikon is het prijsverschil tussen een D5000 en een D90 niet groot meer. En dan heb je wel ingebouwde scherpstelmotor en een LCD bovenop de camera wat ook zeer handig is.
      Alleszins veel succes met je keuze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MTBS Bekijk bericht
        Dag Maxim! Ik ben net als jij beginner en ben volop bezig in mijn zoektocht...

Gewoon ter info (en misschien om mezelf een beter beeld te geven) : waarom ga je voor de D5000 en niet voor iets uit de a-reeks van Sony? Ik had namelijk de indruk dat je prijs/kwaliteit/gebruiksgemak als beginner zeer goed zit bij dat merk en lees enorm goeie reviews over toestellen als de 450 en de 550...
        Omdat ik die van Sony niet zo mooi vind eigenlijk...
        De D5000 vind ik dan weer wel een zeer mooie camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht
          Waarom niet direct een D90? Door de huidige cashback actie van Nikon is het prijsverschil tussen een D5000 en een D90 niet groot meer. En dan heb je wel ingebouwde scherpstelmotor en een LCD bovenop de camera wat ook zeer handig is.
          Ik vond de D90 nogal duur, maar ik wist niet dat er een cashback actie was.
          Hoeveel kost hij nu en in welke winkel heb je dit gezien?

Comment

inderdaad, ga voor die D90, topcamera! En automatische scherpstelling is wel echt een must voor allround fotografie, tenzij je macrofotografie gaat doen ofzo ...

Een mens gaat bij het scherpstellen altijd over het scherpstelpunt gaan en daarna terug, een motor doet dit niet, wat betekent dat de motor sneller is dan de mens (ik spreek hier over beginners, en niet over pro's!), er is al genoeg waar je rekening mee moet houden bij fotografie...

ik zou gaan voor een D90 en kitlens of prime 35 1.8 ofzo, zo leer je echt fotograferen imo... (mijn mening, ben zelf beginner!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ReinhartK Bekijk bericht
              inderdaad, ga voor die D90, topcamera! En automatische scherpstelling is wel echt een must voor allround fotografie, tenzij je macrofotografie gaat doen ofzo ...

Een mens gaat bij het scherpstellen altijd over het scherpstelpunt gaan en daarna terug, een motor doet dit niet, wat betekent dat de motor sneller is dan de mens (ik spreek hier over beginners, en niet over pro's!), er is al genoeg waar je rekening mee moet houden bij fotografie...

ik zou gaan voor een D90 en kitlens of prime 35 1.8 ofzo, zo leer je echt fotograferen imo... (mijn mening, ben zelf beginner!)
              Ik zou niets liever willen dan voor de D90 gaan, maar dit laat mijn budget spijtig genoeg niet toe.
              Ik heb voorlopig 600 euro om te spenderen aan deze toekomstige hobby. ik weet dat dit weinig is als je de prijzen van sommige camera's bekijkt maar je moet ergens beginnen...

Comment

gaan voor die D5000 + kitlens dan, zeker goede beginnerset!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maximie Bekijk bericht
                  Na veel google zoekwerk heb ik begrepen dat hier het best AF-S lenzen op passen omdat de body geen ingebouwde autofocus motor heeft. Je kan er wel andere objectieven op zetten maar dan moet je manueel focussen, of ben ik verkeerd? Hoe zit dat manueel focussen dan in elkaar?
                  Is dit te moeilijk voor een beginner?

Ik heb nogal een klein budget en zag dat de AF-S objectieven redelijk duur waren ten opzichte van de andere, vandaar mijn vraag.
                  Neen, hoor. Je kan heel goedkoop AF-S lenzen kopen die voor instappers zijn bedoeld (worden kit-lenzen genoemd). NIeuwe Nikon lenzen zijn allemaal AF-S, zowel goedkopere als duurdere modellen.

Bij Canon past wel ieder objectief op de body, of heb ik dit ook verkeerd gelezen?
                  Is het dan niet beter om een Canon camera te kopen?
                  Canon heeft in de jaren 80 de lensvatting veranderd met het gevolg dat al je lenzen niet meer *fysisch* bruikbaar waren op nieuwe toestellen. Er is ook een verschil tussen lenzen voor een kleinere sensor en full-frame. Canon gebruikers zullen je ongetwijfeld hier meer over kunnen vertellen. Nikon heeft voor compatibiliteit gekozen zodat je gerust en zonder aanpassing lenzen van de jaren '70 fysisch kan blijven gebruiken (AI en nieuwer). De meting van heel oude lenzen werkt enkel met hogere modellen, de meting van recente lenzen (jaren 80!) met alle modellen.

Spijtig genoeg -in mijn ogen- hebben sinds een paar jaar (beginnen met de D40) de laagste consumententoestellen (nu: D3000, D5000) geen ingebouwde autofocus motor meer. In ruil krijg je een kleiner en goedkoper toestel. Omdat deze modellen voor instappers zijn bedoeld is het verlies van autofocus met oudere lenzen geen ramp: ze hebben geen arsenaal oude lenzen (hebben ze dat wel, dan moeten ze een D90 of hoger kopen). Canon heeft hier dus geen voordeel tegenover NIkon, eerder andersom (voor hogere modellen wel te verstaan).

C.

Comment

ik ben ook een beginner en ik heb ook heel lang gezocht en getwijfeld tussen canon en nikon,vragen gepost op dit forum en kreeg als goede raad om ze eens vast te houden en welke het beste aan voelde was de nikon, en heb dus uiteindelijk gekozen voor nikon ,heel lang op het punt gestaan om de d5000 te kopen maar het verschil in prijs tussen de d5000 en d90 is niet groot en je hebt meer keuze van lenzen (ingebouwde motor)ook veel meer keuze 2dehands lenzen
                    hij heeft ook nog een groene stand ,en een groter lcd scherm .
                    De 18-105mm vr is een heel goede beginners lens voor zowel de d5000 als de D90
                    veel plezier met uw aankoop ,
                    Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

Op volgende link vind je alvast al de lenzen die 100% compatibel zijn met een D5000

This user group provides information, tips&tricks and answers your questions to help you Master your Nikon D60, D50 or D40 DSLR camera.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik vond de D90 nogal duur, maar ik wist niet dat er een cashback actie was.
                        Hoeveel kost hij nu en in welke winkel heb je dit gezien?
                        Momenteel staat de body bij Art & Craft € 729 - € 70 cashback = € 659.
                        D5000 staat € 549. Das dus € 110 verschil maar ook € 110 meer camera.
                        Als je je budget een beetje kan verhogen is dat echt wel een aanrader!

Comment

Indien je uit het Antwerpse bent:

699 - 70 = 629€ voor de D90.
                          Last edited by cra; 19 juni 2010, 23:47.

Comment

Momenteel staat de body bij Art & Craft € 729 - € 70 cashback = € 659.
                            D5000 staat € 549. Das dus € 110 verschil maar ook € 110 meer camera.
                            Als je je budget een beetje kan verhogen is dat echt wel een aanrader!
                            Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                            Indien je uit het Antwerpse bent:

6999 -70 = 629€ voor de D90.
                            Deze prijzen zijn dus enkel voor de body?
                            Ik heb er ook een lens bij nodig dus dit haalt de prijs weer omhoog.
                            Misschien wacht ik nog een maand, dan heb ik een vakantiejob gedaan, en kan ik toch voor de D90 gaan...
                            Ik weet alleen niet of ik het nog een maand volhoud.

Comment

Deze prijzen zijn dus enkel voor de body?
                              Ik heb er ook een lens bij nodig dus dit haalt de prijs weer omhoog.
                              Misschien wacht ik nog een maand, dan heb ik een vakantiejob gedaan, en kan ik toch voor de D90 gaan...
                              Ik weet alleen niet of ik het nog een maand volhoud.
                              Het kan altijd duurder en beter. Als de prijs van de D90 boven je budget is, ga voor de d5000. Het is een prachtige camera en heeft dezelfde sensor als de D90.

Comment

Working...
                              X