Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DRINGEND g3 gebruikers (en anderen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DRINGEND g3 gebruikers (en anderen)

Dringend, nou ja, de ziekte van deze tijd!

Weet iemand een perfecte instelling (sluitertijd auto of diafragma auto)om goede foto's te nemen tijdens een optreden (morgenvroeg, daarom dringend ):
    donkere zaal,(geen flash wegens te groot contrast)
    spots en sfeerverlichting, (kleur)
    huppelende kinderen (= beweging).
    Ik wil zo veel mogelijk foto's nemen zonder flash (sfeerbeelden)en heb eigenlijk niet de tijd om verschillende instellingen uit te proberen.
    Iemand met ervaring die me uit de nood wil helpen???
    Alvast bedankt!

Katelijn
    lijn
    canon eos 350d

Om te beginnen ISO op het maximum (dan ga je wel wat last hebben van ruis). Verder ter plaatste uitproberen of er effectief genoeg licht is, dat is nu net het voordeel van digitaal : je ziet meteen resultaat en je kan dan ook bijsturen, ga eventueel iets vroeger. Probeer op AV met het grootste diafragma en kijk welke sluitertijd er berekend wordt, voldoet die niet dan kan je ook nog een beetje met de belichtingscompensatie spelen (EV verlagen bvb.) Een statief zou ook wel eens kunnen helpen, maar enkel voor de niet-bewegende onderwerpen dan.
    Mark (300D)

Comment

Ik heb met m'n Z1 2 weken geleden wat foto's getrokken van een optreden van een covergroep in een parochiezaaltje, daaruit bleek het volgende:
      1. ik moest op manual focus overschakelen, de Z1 kon moeilijk scherpstellen door het gebrek aan licht en het aan-en-uit geflits van de spots.
      2. ISO moest op de hoogst mogelijke ISO (400) of ik had enkel bewogen foto's... gevolg was dat ik nogal veel neatImage heb moeten gebruiken.

methode 1: (witbalans op gloailampverlichting of manueel instellen) Ga met je rug naar de felste spots staan (die hopelijk boven je hoofd uitschijnen), indien de spots nogal veel aan en uit flikkeren, trek dan enkel foto's als er zo veel mogelijk spots aanstaan... ik deed dat in 2 keer, de eerste keer dat er 'veel licht was' drukte ik half in, een paar seconden later als het licht weer even fel was drukte ik af... De onder deze methode getrokken foto's waren weliswaar zeer sfeervol, maar toch meestal wat bewogen :-(

methode 2: meer garantie op succes: met (invul)flits (witbalans op flits). Camera op volledig manueel, (invul)flits activeren, sluitertijd traag genoeg om zoveel mogelijk achtergrondsfeerverlichting mee te hebben (tussen 1/15 en 1/50 zou moeten volstaan), dan wachten op een moment dat je voorgrond-object door de spots onbelicht is (enkel je flits mag die belichten om bewegingsonscherpte te vermijden) en afdrukken... eventueel flitssterkte wat minderen als de G3 die regeling heeft... deze methode gaf scherpe resultaten, die toch sfeervol waren omdat de achtergrond er goed mee op stond.
      Misschien had ik m'n flits hier ook op slow sync kunnen zetten, ik weet wel wat dat doen, maar niet echt wat het voordeel hiervan is...

Wat denken jullie van een rood/oranje/geel-gekleurd cellofaantje voor de flits te houden om de flits wat 'sfeervoller' of zachter te maken? gaat dat?
      zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

Comment

Bedankt voor het snelle antwoord Cyrox en arthurv.
        Ga settings dadeljk eens bekijken en uitproberen.
        Zal morgen laten weten hoe de resultaten zijn!
        Katelijn
        lijn
        canon eos 350d

Comment

Bijgevoegd voorlopige fotootjes van bewust optreden.
          Ben nog maar pas bezig met bewerking, neatimage en usm al lichtjes toegepast, maar wil daarin niet overdrijven.
          Rode oogjes e.d. moeten nog verdwijnen, ik weet wat te doen dit weekend !
          Ze zijn niet volledig scherp, zal nog veel moeten leren, maar als sfeerfoto best doenbaar, wat denken jullie?.
          Lijn

zie ook:
          http://users.skynet.be/sb001968/beoordeel/foto/foto1.jpg
          http://users.skynet.be/sb001968/beoordeel/foto/foto3.jpg

Originally posted by katelijn
          Bedankt voor het snelle antwoord Cyrox en arthurv.
          Ga settings dadeljk eens bekijken en uitproberen.
          Zal morgen laten weten hoe de resultaten zijn!
          Katelijn
          lijn
          canon eos 350d

Comment

mooi, mooi, mooi, onder zulk moeilijke omstandigheden, goed gelukt zou ik zeggen!
            ik vind de foto 3 en vooral 1 eigenlijk nog de beste (kleurrijkste en scherpste).
            zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

Comment

Working...
            X