Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

    Hallo iedereen!

    Ik volg al enkele weken het forum hier. Ondanks er een hoop mensen met kennis van zaken zitten en er veel goede info op het forum te vinden is, zie ik door de bomen het bos niet meer.

    Ik ben enigszins nieuw in de fotografie wereld en wil als amateur een leuk camera'tje kopen voor huis,tuin en keuken gebruik. Ik ben wel van het principe dat als ik iets koop, het wel fatsoenlijk moet zijn. Momenteel heb ik een IXUS 100is om overal te kunnen meenemen (wat een slechte kwaliteit btw). Ik heb al wat ervaring met een Canon 300D, 450D, 500D, ... en nu wil ik zelf graag de 550D kopen.

    Maar dan begint het probleem. Welke lenzen zijn aanraders?
    Ik denk dat een combinatie van een standaardzoomlens en een telezoomlens ideaal zou zijn. Met een 70-300 werk ik erg graag. Als "kleine" lens weet ik het echt niet.

    - Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS: relatief goedkoop (in een kit). Echter te klein want dan mis je het gat tussen 55 en 70 mm. Lijkt me bijzonder onhandig
    - Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS: lijkt me een hele mooie maat maar ik lees jammer genoeg slechte review van deze lens
    - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS: mja, misschien. Wie zou deze aanraden?
    - Tamron AF 18-270mm f/3.5 -6.3 Di II VC LD Canon: kwaliteit in de uitersten is naar't schijnt niet goed. Voordeel is dan wel dat ik misschien geen 300 lens meer moet kopen.


    Wat zou je mij aanraden?
    Of moet ik wachten tot er iets nieuws uitkomt waar ik nog niks over gelezen heb??

  • #2
    Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

    als je het redelijk goedkoop wil houden en toch redelijk wat kwaliteit voor je geld wil hebben zou ik voor de combinatie 18-55 IS en 55-250 IS / 70-300 IS (afhankelijk budget). Een gat tussen 55 en 70 mm is echt geen probleem hoor..een paar stappen vooruit of achteruit lost veel op.
    Last edited by LesC; 15 juni 2010, 07:41. Reden: Typo verbeterd: 55 ipv 50

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

      Van de 4 lenzen die je opnoemt is de 18-55 IS het meest aan te raden. Het 'gat' tussen 55 en 70 mm zal je niet missen, dat is een pas vooruit of achteruit, ten hoogste.
      De 15-85 IS is naar het schijnt ook goed, en dus aan te raden, maar kost een pak meer dan de 18-55 IS. Of een L lens natuurlijk, de 17-40 of de 24-105, beide F4 over heel het bereik.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

        18-55IS met de 55-250IS is al leuke set en hier zul je zeker geen spijt van krijgen

        genoemde 17-40 is zeker leuk objectief in samen werking met de 24-105 en 70-200IS f/4. Heb ze standaard in de tas zitten voor de 550D, maar onderschat de 17-55 niet. Weet niet of dit bij TS binnen het budget valt

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

          misschien de 15-85 overwegen,
          of het vorig model de 17-85, zal wel iets goedkoper te vinden zijn,
          als je echt een groot zoombereik wilt neem dan die 18-200 van canon, want die tamron is toch niet even goed van kwaliteit, en als je iets bewegend fotografeert, zal je wel direct merken dat de scherpstelling ook niet van de snelste is
          D700 28 - 80mm f./3.5 - 5.6 50mm f./1.8 D80 18 - 135mm f./3.5 - 5.6 SB-900 + Zenitar 16mm f/2.8 + F65
          http://1year104photos.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

            Tamron 17-50 2.8, die heb ik standaard op mijn cropcamera.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

              ga maar voor de 18-55 IS (niet zonder IS)
              de 15-85 is een schitterende lens, maar is nog recent en dus behoorlijk duur.
              ik zou in het begin gewoon starten met basis materiaal en rondkijken naar wat je echt wil (of mss is het al voldoende voor jou en ben je er goedkoop van af )
              het gat tussen je lenzen zal je idd nie missen.
              Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                Ok, bedankt voor de antwoorden. Zal wel de 18-55 IS worden dan.
                Op Schiphol staat geloof ik de beste aanbieding voor 699 euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cone Bekijk bericht
                  Ok, bedankt voor de antwoorden. Zal wel de 18-55 IS worden dan.
                  Op Schiphol staat geloof ik de beste aanbieding voor 699 euro.
                  Euhm, typo hoop ik, misschien 69,9€?
                  18-55 IS kost iets van een max 100€ of zo.
                  Have fun!
                  EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                    Canon 17-55 IS maar die is te duur zeker?
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                      Heb je toevallig de review gelezen van de 550D op dpreview? (hier is de link)

                      As you can see from the shooting that we've done for this test, the EOS 550D sets new standards for resolution in its class. In favorable conditions, in raw mode, it is clear that the 550D can unequivocally resolve more detail than an equivalent camera with 12 or 14 million pixels. Resolution in JPEG mode is lower than RAW, as we would expect, but at a pixel level, the difference should not concern most users. Unfortunately, however, the high pixel count of the 550D's CMOS sensor is something of a double-edged sword. Whilst it means that in optimal conditions, with a high quality lens attached, detail resolution is superb, it can also mean that when viewed at 100% on screen, images taken with cheaper, lower quality optics (including the bundled 'kit' option 18-55mm) look distinctly sub-par. It's an obvious point - higher resolution sensors make higher demands on lenses - but it is one which is easily overlooked in the race to put higher and higher pixel counts into low-end and enthusiast DSLRs.
                      Het komt er dus op neer dat je de beste instapmodel koopt maar je haalt enkel het optimale eruit door de betere lenzen te gaan gebruiken. De lenzen die je opsomt zijn niet meteen de toplenzen. Waarom kies je voor 550D en niet 500D? Is het omdat de 550D een nieuwer model is?

                      En verschil tussen 55mm en 70mm is heel miniem. Zelfs als je een 24-70mm en een 70-200mm zou hebben ga je die stap naar voor of achter moeten zetten wanneer je rond de 70mm zit. Want continue van lens veranderen is ook niet altijd ideaal. Een paar stappen naar voor of achter zetten is vaak sneller en efficienter dan van lens te veranderen. Indien je niet naar voor of achter kan, dan wissel je van lens. Die gap van 55mm naar 70mm zal daar niets aan veranderen.
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                        i.v.m. sensoren met hogere resolutie (zoals de 550D) en het gebruik van kwaliteitslenzen:

                        het klopt inderdaad dat deze het betere glas nodig hebben. Anderzijds gaat dit al op voor de 450D met zijn 12 MP ook hoor.

                        Ik heb sinds kort de 70-200 IS F4, en van het moment dat ik de eerste keer de (fitted to screen) voorbeelden zag toen DPP de foto's van mijn camera naar de harde schrijf aan het overzetten was,
                        werd duidelijk dat de lens aanzienlijk scherpere resultaten afleverde dan de 55-250. Dit werd helemaal bevestigd toen ik de beelden op 100 % bekeek.
                        Waaruit ik besluit dat de 55-250 de resolutie van mijn 450D niet optimaal kan benutten (ervan uitgaand dat mijn 55-250 geen slecht exemplaar is natuurlijk).
                        De drang om een nieuw toestel te kopen met nog meer toeters en bellen (waarvan resolutie er natuurlijk [maar] één is) is ook bij mij soms moeilijk te onderdrukken, maar men moet beseffen dat,
                        om deze extra's, en met name de resolutie, optimaal te kunnen benutten, er een serieuze meerkost aan kwaliteitslenzen nodig is.

                        Resolutie is natuurlijk iets dat bij de klant serieus in het oog springt en door de producent direct gelinkt wordt aan hogere kwaliteit, waarbij een duidelijke verwijzing naar het totaalsysteem van lens en sensor meestal achterwege blijft.
                        Ik meen mij trouwens te herinneren dat men (wellicht dpreview) ook bij de 500D of de 50D deze bedenking al maakte, en dat iemand op dit forum al eens een citaat van de mensen van Canon opgenomen heeft,
                        waarin stond dat door de hogere resolutie van de sensoren (met name de kleinere afmetingen van de photosites), eigenlijk een hogere sluitertijd zou moeten aangehouden dan wat als aangeraden beschouwd wordt,
                        om de potentiële scherpte van de sensor (en lens) te kunnen benutten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                          Bedankt Dietn voor deze info !

                          Als ik buiten iets wil fotograferen, pak ik altijd mijn 18-55 mm en mijn lichte 55-250 mm mee, maar ik denk dat als ik mijn 70-200 mm f 2.8 IS zou meepakken, ik betere foto's zou hebben.

                          Ik weet het altijd aan mijn 500D (t zou toch zoveel beter zijn met een 5 D Mark II, niet ? ) , maar eigl licht het dus aan de lens.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Bedankt Dietn voor deze info !
                            No problemo

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Als ik buiten iets wil fotograferen, pak ik altijd mijn 18-55 mm en mijn lichte 55-250 mm mee, maar ik denk dat als ik mijn 70-200 mm f 2.8 IS zou meepakken, ik betere foto's zou hebben.
                            Voor zover ik gelezen heb wordt de eerste versie van de 70-200 2.8 als iets minder scherp beschouwd dan de 4.0, maar ik twijfel er niet aan dat beide 70-200's dichter bij elkaar liggen qua scherpte dan de 2.8 en de 55-250. Je zou er dus inderdaad moeten op vooruit gaan (tenzij, zoals ik al aangaf, ik een relatief onscherpe 55-250 zou hebben). Je zou eens de uitspraak van Canon kunnen testen of het aanhouden van relatief hoge sluitertijden (met je 18-55 en de 55-250) ook effectief de scherpte van de foto's van je 500D omhoog haalt (bvb op zonnige dagen, zodat je je diafragma genoeg kan dichtknijpen). Zelf heb ik daar nog niet specifiek tests rond gedaan, maar misschien is dit iets minder relevant voor een 12 MP APS-C sensor.

                            Het blijft voor de producent natuurlijk moeilijk: laat je je leiden door de vraag van de consument naar meer megapixels (met als risico dat deze er achter komt dat de combinatie met de bijgeleverde kitlens niet echt scherper is dan zijn vroeger model, of het ouder model van een familielid of vriend), of ga je voor 'minder' pixels, zoals 12 MP (met als risico dat de klant afhaakt omdat hij vindt dat hij meer pixels nodig heeft).

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Ik weet het altijd aan mijn 500D (t zou toch zoveel beter zijn met een 5 D Mark II, niet ? ) , maar eigl licht het dus aan de lens.
                            Ik droom ook stilletjes van een 5D, maar ik vind momenteel niet dat ik alles uit mijn 450D haal. Bovendien wil ik eerst investeren in een set goede lenzen (vandaar mijn aankoop van de 70-200 IS 4.0). Deze strategie werpt al resultaten af met mijn 450D, en zal ervoor zorgen, eens ik een 5D aankoop, dat ik deze optimaal zal kunnen gebruiken met goede lenzen. Dat terzijde heb je natuurlijk veel waar voor je geld met de 18-55 en de 55-250, en net zoals bij de aankoop van een reislens als de 18-200 zal het een kwestie zijn van de voordelen af te wegen tegen de nadelen inzake prijs, het gebruiksgemak, beeldkwaliteit, ... Ik voel het echter bij mijzelf al komen dat, eens ik de 70-200 gewoon wordt, de 55-250 niet veel meer gebruikt zal worden, tenzij ik een zeer compacte set moet mee hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens/lenzen bij Canon 550D?

                              Wat betreft de vraag van de TS:

                              als je al een 70-300 hebt, dan zou ik gewoon een camera kopen met de kitlens (18-55 IS) erbij.
                              Als onderdeel van een kit kost ze twee keer niets. Daarom kan je later, mocht je dat nodig achten, een duurder (beter) objectief kopen, zonder dat je een wezenlijk verlies doet.
                              Afhankelijk van of je je reflex meeneemt op vakantie, en of je daar zo'n beetje 'low-profile' wil zijn (en eerder met goedkoper materiaal wil rondlopen),
                              kan je de 18-55 dan nog altijd als onderdeel van je reisset gebruiken. Heb je de 70-300 nog niet, dan is de 55-250 een goed alternatief, bijvoorbeeld in een kit met de camera en de 18-55,
                              mocht je je zorgen maken in het gat tussen 55 en 70 mm (dat volgens mij ook niet echt een probleem is).

                              Comment

                              Working...
                              X