Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten met : Nikon D90 + AF-S DX VR 16-85mm F:3.5-5.6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Starten met : Nikon D90 + AF-S DX VR 16-85mm F:3.5-5.6

Een collega wil starten met DSLR fotografie en we raakten aan den babbel.
    MAAR het is al moeilijk voor jezelf een toestel te kiezen, voor iemand anders vind ik dat bijna onmogelijk.

Ze heeft in folders ed. al aanbiedingen gezien maar die staan steeds ver uit elkaar wat vergelijken moeilijk maakt.
    Ik zou de combinatie Nikon D90 + AF-S DX VR 16-85mm F:3.5-5.6 voorstellen, in combinatie met die 70 euro cashback lijkt mij dat een goede aanschaf?

Toestal zal ook worden meegenomen op vakantie en het hoofdonderwerp en dus ook het eerste doel zijn de 2 kleine kindjes.

Wat denken jullie?
    Te hoog gegrepen om te starten?
    Wat is dan een betere combinatie?

Grtz.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

Re: Starten met : Nikon D90 + AF-S DX VR 16-85mm F:3.5-5.6

En je hebt zelf Canon?

Mijn idee: zelfde (merk, type?) van toestel als de persoon op wie ze kan terugvallen met vragen, problemen. Als jij dat bent, zou ik toch aan Canon denken, hoor.
    Maar misschien heeft haar familie/vriend/buur een Nikon (D90?)...

De beste raad die we altijd meegeven is: nadat je je budget bepaald hebt, verschillende toestellen in die prijscategorie vastpakken, om na te gaan wat het beste akkordeert met je handen. Camera's in dezelfde prijsklasse zijn over het algemeen ook gelijkwaardig, al zal een toestel misschien iets hebben dat het andere niet heeft, en vice versa.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      En je hebt zelf Canon?

Mijn idee: zelfde (merk, type?) van toestel als de persoon op wie ze kan terugvallen met vragen, problemen. Als jij dat bent, zou ik toch aan Canon denken, hoor.
      Maar misschien heeft haar familie/vriend/buur een Nikon (D90?)...

De beste raad die we altijd meegeven is: nadat je je budget bepaald hebt, verschillende toestellen in die prijscategorie vastpakken, om na te gaan wat het beste akkordeert met je handen. Camera's in dezelfde prijsklasse zijn over het algemeen ook gelijkwaardig, al zal een toestel misschien iets hebben dat het andere niet heeft, en vice versa.
      Goh, ik ben niet echt een referentie om van te leren denk ik.
      Ik kamp met wat medische problemen, ik wil iets doen, ik zoek info en als het moment daar is... gone. IJshockey gaat vrij goed omdat dat het enige is dat ik deed, nu probeer ik de horizon te verbreden maar dat gaat moeizaam.
      Ik weet hoe het allemaal in elkaar zit, de ralatie ISO. sluitertijd, diafragma, compensatie maar als ik da mmoet uitleggen dan is de zon onder zenne.

Ik ga overstappen op nikon D700 wegens de goede noiseresults op hogere iso, weer voor het ijshockey. Ik koop 1 body en 1 land en die mogen vastgelast worden.
      1 voordeel, geen lenswissel = geen stof = geen scotchtape of andere nachtmerries.

NU, BTTP (Back To The Point.
      Ik zeg nu zelf eigenlijk tegen de mensen, kijk naar uw budget, koop een kwalitatief goede lens (in dit geval een all round denk ik van iets als 24-85, ik neem beide uitersten) en met de overschot een body.

MAAR WELKE, budget zou 1300 euro zijn.
      BE-Wommelgem

Comment

Akkoord met LesC over Canon, maar omdat je zelf naar Nikon overstapt is het inderdaad wel zinnig. Een D90 lijkt me een heel goede keuze als die persoon:
        - De centen voor over heeft
        - De camera niet te groot of ingewikkeld zou vinden (de D90 heeft voorkeuze-programma's zodat je ook automatisch en automatisch-aangepast-aan-bepaalde-situatie kan trekken).

Indien antwoord negatief, zijn de D3000 en D5000 (betere iso dan de D3000) zeker en vast ook goede keuzes.

C.

Comment

Als jij een nieuw toestel koopt kan zij misschien jouw Canon lenen/overkopen. Zo kan ze al ervaren wat het is met een reflex te trekken, heeft ze een idee welke lens haar goed ligt.

Ik heb ook de Canon van een vriend enkele dagen mogen lenen. Heel fijn toestel maar hij lag niet zo goed in mijn hand. Nikon ligt mij beter (maar 20 jaar geleden had ik ook een analoge Nikon) en is me vertrouwder.

In iedergeval is de combo D90 en 16-85 mm. een mooie combinatie, zeker voor kinderportretjes.
          Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
            Als jij een nieuw toestel koopt kan zij misschien jouw Canon lenen/overkopen. Zo kan ze al ervaren wat het is met een reflex te trekken, heeft ze een idee welke lens haar goed ligt.

Ik heb ook de Canon van een vriend enkele dagen mogen lenen. Heel fijn toestel maar hij lag niet zo goed in mijn hand. Nikon ligt mij beter (maar 20 jaar geleden had ik ook een analoge Nikon) en is me vertrouwder.

In iedergeval is de combo D90 en 16-85 mm. een mooie combinatie, zeker voor kinderportretjes.
            Ik hou zelf mij 20D met de 28-70 als all-rpund toestel en de 70-200 ga ik verkopen.

Ik zeg tegen haar een indetieke lens te kopen qua bereik, verkopers overhalen haar voor een 18-200 als zijnde "beter". Ik snap wat ze bedoellen, dekt een groter gebied maar kwalitatief gaat dat tegenvallen denk ik zelf.
            BE-Wommelgem

Comment

Working...
            X