Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300s of D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D300s of D700

Volgende week wordt mijn Nikon D50 bijgestaan door een nieuwe body. Ik twijfel echter nog tussen een D300s en een D700.
    Het toestel zal vooral gebruikt worden voor portret zowel binnen als buiten.

Momenteel heb ik volgende lenzen:
    -Nikon AF-D 50mm f1,8 die ik vooral voor opnames binnen gebruik
    -Sigma AF-D 28-70mm f2,8 EX vooral gebruikt voor opnames buiten
    -Nikon AF-S 18-105 f3,5-5,6 DX VR mijn reislens

Deze aankoop komt er voornamelijk omdat mijn D50 maar tot ISO400 een aanvaardbaar ruisniveau heeft waardoor ik dikwijls moet bijflitsen met mijn SB-600.
    En ook omdat de autofocus heel erg traag is binnen bij weinig licht en soms zelfs helemaal niet werkt.

Voor portretten is dit niet echt aan te raden. Ik weet dat de D700 op hogere ISO veel beter is dan de D300s maar:
    -Mijn 18-105 is DX lens. Kan dus niet op FF D700. Bestaat er een vergelijkbare lens voor op een full frame camera. Bij een gezinsuitstapje heb ik niet veel zin verschillende lenzen mee te nemen.
    -Ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat de DOF van een FF kleiner is dan een APS-C camera bij eenzelfde f waarde. Mijn 50mm wordt binnen meestal op f2,0-2,8 gebruikt om sluitertijd hoog genoeg te krijgen. De DOF is dan echter dikwijls heel beperkt. Zal ik dan niet naar een kleinen diafragma moeten waardoor ik de ISO voor een zelfde opname hoger moet instellen dan bij de D300s? Hierdoor wordt het voordeel van een FF toch teniet gedaan?

Mijn huidig budget laat toe een D300s+Batterij Grip of een D700 zonder en een extra lens erbij. Voor portretten lijkt een extra grip mij wel interessant. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Graag reacties van mensen die praktische ervaring hebben. Reviews op het internet heb ik al genoeg gelezen. Die hebben mij niet echt wijzer gemaakt.

Re: D300s of D700

Lekker voor de D300s gaan. Je hebt de D700 niet nodig als je de voordelen ervan niet weet.
    Het grote verschil is de sensor. Met de D700 kun je in donkere situaties langer fotograferen dan met de D300. Nu is de D300 in veel gevallen best voldoende. Tot ISO 1600 goed bruikbaar naar mijn idee.

Groeten van Willem
    Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
    Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
    Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Ik zou ook voor de D300s gaan in uw geval.

Zo zijn je objectieven onderling uit te wisselen..

Ik had de D300 (zonder s) en heb nu een D700 vooral voor concerten.

Maar ik zou er geen problemen mee hebben om terug met een D300s te fotograferen.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

post verwijderd
        Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:52.

Comment

ik ben begin dit jaar van een D80 naar een D300s gegaan.
          Er gaat een wereld voor je open.
          Heb de keus tussen 300 en 700 ook moeten maken.
          Ben voor de 300s gegaan vanwege de prijs (toch 500 euro minder) en de cropfactor.
          Mijn lenzen zijn wel allemaal FF lenzen maar hebben 50% meer "lengte" dan op een FF.
          Bij ISO 1600 heb ik nog steeds zeer acceptabele resultaten en met de nieuwe ruisonderdrukker in Lightroom3 moet dat nog veel beter zijn.

Succes en krijg er niet teveel koppijn van.

Groeten, Bert
          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
          www.bertofotografie.be

Comment

Ik krijg de indruk dat één van uw interesses low light/natuurlijk licht portretten is.
            Daarbij is spelen met een geringe DOF iets dat heel wat mogelijkheden biedt en heel wat voorstanders kent. De geringere DOF die een FF heeft, is één van de hoofdredenen dat ik 'em gekocht heb. De FF heeft u overigens de keuze om met een heel geringe DOF te werken, of ook niet. Je kan beide kanten uit. Bij een crop heb je de keuze niet.
            Verder is de performantie van een FF in low light situaties heel wat beter. De IQ is in het algemeen ook heel wat beter.

Comment

niet twijfelen : Gewoon de D700

Je zal er geen spijt van hebben.
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Aan allen dank voor het delen van jullie persoonlijke ervaringen!

@Willem: Ik ken heel goed de voordelen van de D700 maar hij heeft ook een nadeel. Hij is € 500 duurder. Dat maakt de keuze er niet gemakkelijker op.

@PSG: Ik maak inderdaad graag en veel portretten bij natuurlijk licht binnen. Mijn D50 komt tekort bij lage lichtsterktes en daarom de upgrade. Maar zowel D700 als D300s geven betere prestaties bij hogere ISO's dan mijn D50. Je manier van uitdrukken doet me de verschillen wel anders inzien. FF geeft je inderdaad kleinere DOF of niet!

@PVA: Ik zie dat je ook de 50mm f1,8 van Nikon hebt. Wat is jou ervaring met de snelheid van de autofocus van deze lens op de D700?

Voor het moment nijgt mijn voorkeur naar de D700. Maar ik ga zeker nog eens beide camera's in mijn handen houden. Ik verkoos 5 jaar geleden ook een D50 boven een D70s omdat hij mij persoonlijk beter in de hand lag. Met een D300 heb ik al gewerkt en die past perfect in mijn handen maar een D700 heb ik nog niet vast gehad. Toen ik vorige week langsging in de fotowinkel was enkel de D300s op stock

Comment

ik ben van de D200 naar de D300 en dan naar de D700 overgestapt... m'n D300 was amper enkele maanden oud...

voor portret fotografie, als het je waard is, zeker voor de D700 gaan... Je hebt al een geschikte lens: 28-70mm, investeer later in een 70-200mm of 80-200mm...

Die batterij grip is overroepen... heb hem ook, maar gebruik ze zelden...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik koos voor de D700 (ipv de D300) omwille van de volgende redenen:
                    - DOF (zeker bij portretten is een geringe DOF een groot voordeel). Het is *echt* geen nadeel, maar het vergt focus discipline (DX verstopt sneller focusfouten omwille van de geringe DOF).
                    - Gedaan met de rare 1,5x omzetting: het is een X mm, met het bereik van een Y mm, met een DOF van een Z mm en perspectief van ...
                    - Onvoorstelbaar hoge iso kwaliteit (onklopbaar tot de intrede van nieuwer broertje D3s). Ik gebruik tot en met 1600 iso zonder me al te veel zorgen te maken over de kwaliteit.

En last but not least:
                    Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht
                    Voor het moment nijgt mijn voorkeur naar de D700. Maar ik ga zeker nog eens beide camera's in mijn handen houden.
                    - Ik heb met veel plezier de D70 gebruikt (en nog steeds als compact toestel samen met een 35mm f/2), maar ik bleef met nostalgie terugdenken aan de zoeker van mijn analoge F70. Na het uitproberen van een FX zoeker, leek de DX D70 zoeker ondraaglijk klein . Dus D700 uittesten is D700 kopen .

Veel plezier met je nieuwe camera, beide opties zijn pareltjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                      ...Dus D700 uittesten is D700 kopen ...
                      Ik vrees dat dat inderdaad wel eens de doorslag zou kunnen geven
                      Het zal wel even pijn doen € 2000 voor een body maar als ik het van jullie allemaal mag geloven is de ruis dus bijna niet aanwezig tot ISO3200

Las wel daarnet in Shoot van deze maand dat er blijkbaar een terugbetaling is van € 200 op een D700. Dat maakt het prijsverschil tussen een D300s en een D700 natuurlijk een stuk kleiner

Comment

Je zegt dat je niet teveel gewicht wilt meesleuren op vakantie-uitstapjes. Maar hou er rekening mee dat een D700 'droog aan de haak' al een kilo weegt. Dan heb je nog niks van lens er op zitten. Een kwalitatief alternatief voor de 18-105 DX is er ook niet echt. Er is de 24-70 f2.8 die wel goed is, maar eveneens een kilo weegt en rond de 1500 € kost. En zoals je zelf zegt heb je enkel budget voor de D700, niet voor de D700 + lenzen.
                        Er wordt gefluisterd dat er een nieuwe 24 - 105 of 120 f 4 voor FF Nikons zou komen, maar het is voorlopig koffiedik kijken. Dat zou een alternatief zijn voor je 18-105, maar reken maar op ca 1.000 euro als ie er al komt.
                        Ik zou je willen adviseren om nog een camera bij in je mogelijkheden op te nemen: de D90. Die kost een pak minder dan de D300s, en is qua beeldkwaliteit bij hoge ruis even goed (dat zeg ik niet, dat zegt DxO). Hij is ook lichter. Met het prijsverschil ten opzichte van een D300s kan je een 85 mm 1.8 portretlens kopen die prima presteert op de D90. Als je dan ooit de overstap naar een D700 wenst te maken, kan je die 85 mm recupereren en de D90 als een - relatief goedkope - tweede body houden of verkopen met waarschijnlijk minder verlies dan een D300s...
                        Voor mij het enige grote voordeel van een D300s tov een D90 (voor gewoon gebruik) is dat de eerste meer autofocuspunten heeft. Maar tov je D50 is ook een D90 al een grote stap voorwaarts.
                        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                          Je zegt dat je niet teveel gewicht wilt meesleuren op vakantie-uitstapjes...
                          Niet het gewicht is een probleem. Maar een body+1 lens hang je rond je nek en je bent weg. Meerdere lenzen vragen een extra tas en die is soms onhandig bij familie-uitstapjes. En de 18-105 heeft een perfect bereik voor spontane kiekjes.

...Ik zou je willen adviseren om nog een camera bij in je mogelijkheden op te nemen: de D90...
                          D90 is zeker geen alternatief. Ik heb vorige maand een weekje met een D90 van een vriend gespeeld en een weekje met een D300(nog geen s) van een andere kameraad. De D90
                          vind ik op vlak van ergonomie geen grote vooruitgang op mijn D50. Met die D300 ging een hele nieuwe wereld voor mij open. Belangrijke opties in te stellen zonder in het menu te duiken en een veel steviger 'pro' gevoel. Een D700 heb ik nog niet kunnen testen aangezien ik niemand ken die er 1 heeft maar die lijkt mij te vergelijken met de D300s.

...Er is de 24-70 f2.8 die wel goed is...
                          Ik heb al een 24-70 f2,8. Wel van Sigma maar ik ben er zeer tevreden over en die zal mij hopelijk nog vele jaartjes dienen. Momenteel zou ik wel voortkunnen met mijn 24-70 en mijn 50mm. Echt tele gebruik ik voor het moment niet. Later dit jaar kan er dan misschien die 24-120, als die er komt, bij komen. Of een 85mm f1,8.

Toch bedankt voor je advies Die 85mm f1,8 is een goede tip Had nog niet stilgestaan bij die lens omdat op APS-C dit een 127mm is. Dat vind ik al lang voor portretten. Ik sta graag niet te ver af van het model. Dat is ook de reden dat ik geen tele heb voor het moment.

Comment

In de Shoot van deze maand, in het artikel over reisfotografie staat een zwartwit portret van een Indiër dat met de 85 mm op een DX (D90) gemaakt is... Ik hou van close, gecropte portretten en dan geeft een 85 mm op DX een heel aangename werkafstand. Als je zoiets met een 70 mm op een Fullframe wilt bereiken, dan moet je haast OP je model gaan staan :-)
                            Over het ergonomisch aspect van een D90 vs D300 ga ik me niet uitspreken: ik heb er vier maanden lang dag in dag uit één gebruikt, soms met battery-grip, soms zonder en ik vond het prima werken...
                            De ironie was dat ik met de D90 beginnen werken ben omdat ik de D700 met aangepaste lenzen... te zwaar vond :-)
                            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Je kan perfect DX lenzen op een D700 gebruiken.
                              Echter zullen het aantal pixels minder zijn maar who cares?
                              www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Working...
                              X