Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300s of D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D300s of D700

Van iemand die een D300 of een D700 wil kopen, verwacht ik inderdaad wat meer visie dan: Den Dash is op; dan wordt het maar een doos Dreft.

Een cropcamera en een FF zijn andere designkeuzes en niet zomaar the NeXT best thing.
    Bd is ook alleen maar goed voor materiaalfreaks en beuzakken. Voor de rest: waste of time.

Succes met uw keuze Johnny.
    Pm me gerust als je nog iets wilt weten rond FF.
    Laatste puntje advies: met FF en diens kleinere DOF moet je wel veel accurater en gedisciplineerd focussen (als je gaat voor een foto met kleine DOF uiteraard).
    Het feit dat de focuspunten niet het volledige kader vullen, maakt dit niet makkelijker.
    Last edited by PSG; 12 juni 2010, 16:58.

Comment

Al vast dank aan allen voor hun reacties

Ik zou het persoonlijk toch niet aandurven om met een splinternieuw toestel zonder enige oefening op reis te vertrekken. Allereerst is elk toestel een beetje anders om te gebruiken en duurt het bij zo'n klasse toestellen toch enkele weken zo niet maanden voordat ze volledig ingesteld zijn naar eigen wensen. Op reis is het meestal snel foto's maken en om dan 80% slechte foto's te hebben van je reis doordat je het nieuwe toestel nog niet goed kent is jammer. Bovendien ben je meestal veel voorzichtiger in het begin met iets nieuws(ik toch ) en dan mis je veel mooie foto's.

Om nu terug ontopic te gaan(D300s of D700 weet je nog? ):
      Naardat ik uit alle reacties tot nu toe heb opgemaakt hebben zowel DX als FX voor en nadelen. Ik zal dus zeker beide toestellen eens uitproberen en dan het toestel dat mij het beste ligt eruit pikken. Het zijn alle twee toptoestellen en ik denk dat ik met geen van beide een miskoop zal doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
        toch een hoog snapshot gehalte.
        Ik begrijp op dit forum nog steeds de negatieve connotatie rond een snapshot niet.
        Post hier een foto die er iets van wegheeft, dan krijg je commentaren zoals "het lijkt toch eerder op een snapshot". Het kan toch ook gewoon een mooie, leuke en goede plaat zijn zonder dat je daarvoor een hele setup moet opzetten?
        Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
          Ik begrijp op dit forum nog steeds de negatieve connotatie rond een snapshot niet.
          Post hier een foto die er iets van wegheeft, dan krijg je commentaren zoals "het lijkt toch eerder op een snapshot". Het kan toch ook gewoon een mooie, leuke en goede plaat zijn zonder dat je daarvoor een hele setup moet opzetten?
          Inderdaad, deze snapshots leveren trouwens meestal een mooie herinnering op. Vandaar liever niet op reis met 2 dagen oud toestel. Dat is ook de reden van mijn 18-105 all round lensje. Tijdens het verwisselen van lens op uitstap of op reis kan je een 'snapshot' missen en daarmee een leuke herinnering niet vastleggen. En dat is jammer.

Als je dan enkele jaren later door je fotoalbums bladert en je zegt zo tegen elkaar: "weet je nog toen", en je hebt er geen foto van is dat toch wel jammer. Een snapshot heeft vooral een persoonlijke waarde. Iemand die er niet bij was zal dan ook snel zeggen: "het is maar een snapshot". En zo ontstaat dan een onnodige discussie.

Anyway, terug ontopic: Volgende week probeer ik beide toestellen eens uit en dan zal ik een persoonlijke keuze maken
          En dan hoef ik mij voor minstens 5 jaar geen zorgen meer te maken over welk toestel ik moet aanschaffen

Comment

Nagel op de kop, inderdaad...

Comment

Laatste puntje advies: met FF en diens kleinere DOF moet je wel veel accurater en gedisciplineerd focussen (als je gaat voor een foto met kleine DOF uiteraard).
              Het feit dat de focuspunten niet het volledige kader vullen, maakt dit niet makkelijker.
              Naar mijn aanvoelen hebben de Nikon FF toestellen een zeer veelzijdige en doeltreffende autofocus die toch een heel groot gebied bedekt. En voor exacte focus diep in de hoeken bij bv macrofotografie/landschap is er nog altijd LV

Comment

Je hebt volledig gelijk Johnny.
                Als een professional moet kiezen tussen een iets oudere camera die hij kent meenemen en de nieuwste camera die hij niet kent, dan gaat hij altijd de oudere camera meenemen.
                De man achter de camera speelt nog altijd een grotere rol.

Ivm de focuspunten. Nikon heeft blijkbaar een grotere spread dan Canon.
                Maar toch : kijk eens op deze pagina. http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page4.asp (beetje nr onder scrollen).

Ik geloof dat jij erg veel sport fotografeert, Frank. De actie zit daar wel redelijk in het midden en de tracking van Nikon werkt daar excellent. De DOF die je kiest zal allicht gemiddeld zijn.
                Bij portret ga je evenwel focussen op de ogen en deze liggen vaak buiten deze focuspunten. Als je dan ook nog een filterdunne DOF gebruikt, dan weet je dat recomposen er niet in zit.
                Da's wel een moeilijkheid. Verder loopt een landschap of een macroscene niet weg. Bij modellen moet je wel een zeker tempo erin houden of the magic is gone.

Allé, het blijkt bij Nikon beter mee te vallen maar kijk het in de praktijk zekers eens na Johnny.
                Wees ook niet bang om eens een originele compo of standpunt in te nemen.
                Ik bots toch geregeld op de beperking.
                Last edited by PSG; 13 juni 2010, 12:48.

Comment

Ivm de focuspunten. Nikon heeft blijkbaar een grotere spread dan Canon.
                  Maar toch : kijk eens op deze pagina. http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page4.asp (beetje nr onder scrollen).

Ik geloof dat jij erg veel sport fotografeert, Frank. De actie zit daar wel redelijk in het midden en de tracking van Nikon werkt daar excellent. De DOF die je kiest zal allicht gemiddeld zijn.
                  Bij portret ga je evenwel focussen op de ogen en deze liggen vaak buiten deze focuspunten. Als je dan ook nog een filterdunne DOF gebruikt, dan weet je dat recomposen er niet in zit.
                  Da's wel een moeilijkheid. Verder loopt een landschap of een macroscene niet weg. Bij modellen moet je wel een zeker tempo erin houden of the magic is gone.

Allé, het blijkt bij Nikon beter mee te vallen maar kijk het in de praktijk zekers eens na Johnny.
                  Wees ook niet bang om eens een originele compo of standpunt in te nemen.
                  Ik bots toch geregeld op de beperking.
                  Ik doe inderdaad veel aan sportfotografie, maar maak heel veel candid portretten van mijn familieleden, en da's meestal in bestaand licht en op groot diafragma met het betere Nikon glas. Ik zou zo mijn fotoarchief willen openzwieren om het te laten zien, en dan merk je dat de focus van de D700 als het ware naar de ogen toe wordt gezogen Zelfs op de volautomatische AF veldstand is het aantal keepers heel hoog. Het enige wat je dan merkt in een erg dunne DOF is dat de camera niet altijd het meest dichtbije oog kiest. Maar dat zijn situaties die best vermijdt door een grotere DOF of een andere beeldhoek zodat beide kijkers in het focusvlak liggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht

@PVA: Ik zie dat je ook de 50mm f1,8 van Nikon hebt. Wat is jou ervaring met de snelheid van de autofocus van deze lens op de D700?
                    De Snelhied van de 50 F1.8 = snel
                    Geen problemen met snelheid met deze lens ondervonden ivm de D700
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                      De Snelhied van de 50 F1.8 = snel
                      Geen problemen met snelheid met deze lens ondervonden ivm de D700
                      Ok, bedankt. Op mijn D50 verloopt de scherpstelling niet altijd even vlot. Vooral in donkere omgevingen hunt die nogal Op de D300 van een vriend heb ik dat helemaal niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Palingo Bekijk bericht
                        Hallo Johnny,

Ik ben zwaar aan het overwegen naar een D700 te gaan, om de simpele reden dat ik mij al heel de week compleet onnozel aan het zoeken ben naar de D300s... Heb al meer dan 40 fotozaken afgebeld en de enkelingen waar hij wel voorradig is vragen zo'n 200 - 250 euro meer dan de gangbare prijs. Er loopt weer zo'n cashbackactie van Nikon, zou dat ermee te maken hebben? Nikon kan de D300s de volgende 3 tot 4 weken niet aanleveren...

Veel succes, pm me anders eens waar jij de jouwe hebt gevonden en aan hoeveel.
                        Palingo
                        Kijk hier eens. Op voorraad en toen ik hem bestelde was hij geleverd binnen de 48uur na bestelling (op een zaterdag geleverd!)

Ik heb nog geen moment spijt gehad van die D300s. En je krijgt op een ISO 2000 misschien iets meer ruis in de donkere delen dan met de D700, met noiseninja is dat er zo weer af. Fantastisch toestel! Wat mij betreft wegen de nadelen van DX niet op tegen de voordelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                          Kijk hier eens. Op voorraad en toen ik hem bestelde was hij geleverd binnen de 48uur na bestelling (op een zaterdag geleverd!)

Ik heb nog geen moment spijt gehad van die D300s. En je krijgt op een ISO 2000 misschien iets meer ruis in de donkere delen dan met de D700, met noiseninja is dat er zo weer af. Fantastisch toestel! Wat mij betreft wegen de nadelen van DX niet op tegen de voordelen.
                          Nu met de cashback actie zou ik hem niet in nederland bestellen.

cashback info: http://shop.studio73.be/nikon-cashback/

Prijs D300 studio 73: 1149 euro - 150 cashback = 999 euro
                          http://shop.studio73.be/nikon-d300s-...y-special-deal

Prijs D700 studio 73: 1899 euro - 200 cahback = 1699 euro
                          http://shop.studio73.be/nikon-d700-camerabody

Het verschil in ruis is toch groot tussen D300 en D700
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

In december ll ben ik overgestapt van D70s naar de D700. Heb ook heel lang getwijfeld tussen de D300s en de D700. Heb gekozen voor de laatste omdat ik wilde investeren voor een lange tijd. Ik had op de D70 een sigma 18-200 waar ik tevreden over ben.
                            En het wisselen van lenzen op de D700 is wel aanpassen. Had ook geen budget om meteen dure primelenzen te kopen en koos na veel raad vragen voor de tamron 28-75 mm F2.8 en de Nikon 70-300. Intussen heb ik een makrolens Nikon 105mm.
                            Van de grip ben ik wel heel tevreden, is gemakkelijk om in portretstand een scherpstelpunt te kiezen. Heb wel geen powerkit gekocht enkel de grip met AA-batterijen.
                            Succes met je aankoop !

Comment

De keuze is gebeurt. Ik ben deze voormiddag naar de winkel geweest en ik heb gekozen voor een D300s.
                              Waarom:
                              -Persoonlijk vind ik de dekking van het beeld met focuspunten te weinig bij de D700. Ik stel dikwijls scherp op de zijkant van het beeld en bij de D300s heb je echt wel fantastische dekking.
                              -Ik heb een hele hoop erg dure Extreme III SD kaarten van Sandisk die ik nu nog kan gebruiken terwijl dat in de D700 niet gaat. Bovendien kan ik op termijn investeren in CF kaarten en mijn foto's op beide tegelijk wegschrijven. Zo heb ik al een backup rechtstreeks op mijn camera!

Wat ik beter vind op de D700:
                              -De zoeker is een stuk groter. Maar de zoeker op de D300s is al een stuk groter dan op mijn D50.
                              -ISO kan een stuk hoger. Maar ik heb het getest en tot ISO1600 is het op de D300s ook heel mooi terwijl ISO3200 op de D300s ook nog goed bruikbaar is. Persoonlijk vind ik ISO3200 op de D300s even goed dan ISO800 op mijn D50.

Uiteindelijk heeft vooral de dekking van de focuspunten de doorslag gegeven voor mij. ISO3200 is al méér dan genoeg voor mij en het dubbele kaartslot is een leuke extra! Daarmee heeft voor mij persoonlijk de D300s het gewonnen van de D700.

Aan alle die gereageerd hebben een dikke merci
                              En aan de MOD's: hier mag voor mij een slotje op

Comment

veel plezier ermee, is inderdaad een fantastisch toestel....
                                Veel oefenen is de boodschap :-)
                                Nikon D800 met Grip, Nikon D300s met grip, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 17-55 f/2.8G IF ED, Nikkor AF-S VR 80-400 f/4.5-5.6 ED, AF-S Micro Nikkor 105 f/2.8G ED, AF S Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED, Nikon SB-600, Manfrotto 190XB, Manfrotto 804RC2

Comment

Working...
                                X