Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling Nikon D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherpstelling Nikon D700

    Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
    Ik gebruik er enkel één, nl. het middelste scherpstelpunt.
    Ik richt ermee naar een oog (het dichtst bij de cam), druk half zodat ie zal scherpstellen. Blijf halfingedrukt en verander dan je compositie (niet meer aan de lens draaien hé!) en druk je knop volledig door.
    Een methode die dateert uit de periode dat camera's slechts één scherpstelpunt hadden. Ook ik gebruik die nog wel eens. Maar met de 51 scherpstelvelden en alle mogelijkheden die camera's vandaag bieden, zijn snellere en minder omslachtige methodes mogelijk.

    Gr's, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #17
      Re: Scherpstelling Nikon D700

      Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
      Een methode die dateert uit de periode dat camera's slechts één scherpstelpunt hadden. Ook ik gebruik die nog wel eens. Maar met de 51 scherpstelvelden en alle mogelijkheden die camera's vandaag bieden, zijn snellere en minder omslachtige methodes mogelijk.
      Ik vind het persoonlijk veel sneller om met het middelste focuspunt naar de plaats te gaan dat ik scherp wil - met de AF-ON knop ingedrukt - en dan de AF-ON knop lossen. Dan zit de focus waar hij moet zitten en kan ik kadreren.

      Met de grote selectieknop gaan naar de bijvoorbeeld het uiterste focuspunt omdat daar het gezicht van het model is en dan de focusknop indrukken (sluiterknop of AF-ON), dat duurt toch wel een pak langer. 'T is ook een kwestie van gewoonte natuurlijk. Ik zat ook eerst te "prutsten" met focuspunt kiezen, maar nu wil ik niet meer terug.


      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Enkele vraagjes bij deze techniek:
      - Moet de autofocus dan niet ingesteld staan op "continu focussen" (dynamisch veld of 3D?), zodat de scherpstelling blijft volgen als de afstand gewijzigd wordt (bijvoorbeeld door bewegingen van model of fotograaf)?
      - Blijft de focus volgen over het hele zoekeroppervlak?
      Waarschijnlijk zal je rekening moeten houden met de zone waarin zich die 51 focuspunten bevinden. Of zijn het enkel de 15 gevoeligste focuspunten (cross-type) die dit aankunnen?
      - Ja inderdaad, ik zet het voor het gemak op Continue. Maar dat is geen vereiste, je kan ook de AF-ON knop uit & indrukken, dan focust de camera ook opnieuw.
      - De focus wordt niet gevolgd, er komt geen tracking aan de pas. Het gaat om statische beelden, van bijvoorbeeld een model dat ergens staat of zit en jij die foto's neemt met verschillende uitsnedes. Dan is - in mijn ogen- de luxe dat je maar 1x moet focussen. De focus van je lens zit dan vast en wijzigt ook niet als je de sluiterknop in drukt, omdat de focusfunctie van die knop uitgeschakeld is. En ook het her-focussen (als je voor of achteruit stapt of het model zicht verplaatst) is eenvoudig en snel : even de AF-ON indrukken.

      Je hebt gewoon 2 knoppen dan: een knop om te focussen en een knop om een foto te nemen. Als je daar even bij stil staat is dat eigenlijk veel efficiënter. Er zijn veel situaties (bijv. model/studio) waar je niet élke keer wanneer je een foto neemt, wilt dat er opnieuw gefocust moet worden. Vroeger zetten ik dan mijn camera op MF, zodat de focus niet meer wijzigde. Met deze techniek is dat niet meer nodig.


      Eigenlijk zou ik het moeten voordoen, want ik heb de indruk dat mijn uitleg niet helemaal duidelijk is

      Ik geef nog een praktisch voorbeeld van mijn techniek:
      Stel je wil een mooie foto nemen van een model tussen groen. Ze zit neer in hoog gras, of tussen bloemen etc... Je weet dat met een lens met groot diafragma, dat je dan mooie bokeh krijgt van het groen voor haar en achter haar. Met mijn techniek, moet je maar één maal focussen op haar (hoofd/gezicht) en kan je dan voor de rest van de reeks bezig houden met kadreren en foto's nemen. Wat onscherpe bloemen voor haar lichamen plaatsen etc... Als je dit zou doen met de "oude" techniek waar je de focus nog verbindt aan de sluiterknop, dan zou de camera elke keer opnieuw focussen bij indrukken van sluiterknop. Ook als er een bloem of stuk gras voor het focuspunt komt. Dan focust je camera verkeerd (op de bloem die dicht bij jou staat) of mag je helemaal opnieuw focussen, naast die bloem, door het groen, op het model - wat frustrerend is als er een wind staat.

      Er zijn heus nog mensen die deze techniek gebruiken, dus misschien is een andere verwoording welkom

      Thom Hogan is ook fan van deze techniek en bespreekt ze in zijn bekende eBooks.

      Nog info gevonden via google (helaas in het Engels):




      Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.



      Let op: ik fotografeer nu eenmaal geen vliegende vogels of straaljagers. Als dat je ding is, dan vertrouw je inderdaad best op alle focuspunten van de camera, al dan niet met tracking.

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Een noodzaak is het inderdaad niet, maar mijn ervaring is toch dat die 51pt3D zeer accuraat werkt zonder te moeten herkadreren en zelfs bij stilstaande modellen
      De naam zegt het zelf: 51punt 3D tracking, dus dat is echt wel gemaakt voor objecten die voor de camera actief bewegen in alle richtingen (3D). Zoals sporters, vogels etc.... Dan vind ik het onnodig om de camera die onnodige extra berekeningen te laten doen (en batterij te verspillen) als het gaat om een statisch subject

      Comment


      • #18
        Re: Scherpstelling Nikon D700

        Wow,
        Ik had niet gedacht dat mijn vraag zoveel mogelijkheden zou opleveren. Het zijn inderdaad mooie technieken die ik ga uitproberen.

        Dat is het voor- maar ook het nadeel als je zoveel mogelijkheden hebt...

        De bedoeling is echt portret/fashionfotografie, dus veel beweging is er niet, buiten kleine verschillen in pose.

        Ik zal de links ook eens bekijken.

        Bedankt aan iedereen voor de tips.

        Herbert

        Comment


        • #19
          Re: Scherpstelling Nikon D700

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Er zijn heus nog mensen die deze techniek gebruiken, dus misschien is een andere verwoording welkom
          Ik maak er ook al een tijdje "reclame" voor Als je AF-ON met AF-C en ontspan prioriteit beheerst, geeft dit je maximale vrijheid en efficiëntie. Maar het is natuurlijk flink wennen in het begin.

          De naam zegt het zelf: 51punt 3D tracking, dus dat is echt wel gemaakt voor objecten die voor de camera actief bewegen in alle richtingen (3D). Zoals sporters, vogels etc.... Dan vind ik het onnodig om de camera die onnodige extra berekeningen te laten doen (en batterij te verspillen) als het gaat om een statisch subject
          Respect voor jouw werkwijze, Er zit duidelijke methodiek in Maar het is niet de enige weg naar betrouwbare resultaten. De D700 laat heel veel nonchalance toe. Niet dat ik die veel gebruik, maar zelfs de volledig automatische n00b stand redt het met behoud van compositie in vele gevallen meer dan uitstekend

          Comment


          • #20
            Re: Scherpstelling Nikon D700

            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Met de grote selectieknop gaan naar de bijvoorbeeld het uiterste focuspunt omdat daar het gezicht van het model is en dan de focusknop indrukken (sluiterknop of AF-ON), dat duurt toch wel een pak langer.
            Over het algemeen bevindt het hoofd van een model zich toch altijd ongeveer in het zelfde deel van de zoeker, dus manoevreer je daar alvast het punt naar toe en dan staat het goed voor een deel van een sessie, bij het middelste punt moet je de aktie iedere keer uitvoeren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Scherpstelling Nikon D700

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Over het algemeen bevindt het hoofd van een model zich toch altijd ongeveer in het zelfde deel van de zoeker, dus manoevreer je daar alvast het punt naar toe en dan staat het goed voor een deel van een sessie, bij het middelste punt moet je de aktie iedere keer uitvoeren.
              Ja, maar dat is dan een eenvoudig situatie qua focus, waar deze methode niet echt veel extra nut brengt (of beter gezegd: hetzelfde nut brengt). Probleem is dan wel in jouw geval dat, stel dat er dan een vlak zonder patroon op het focuspunt komt, dat de camera geen focus kan locken en dus begint te hunten. Wat je niet hebt bij mijn techiek.

              Ik spreek niet over head & shoulder shots, maar meer op locaties, waar je het model ergens plaatst in je beeld. Of het model subtiele wijzigingen doet in haar pose/uitdrukking, zonder te gaal lopen.
              En bijvoorbeeld bij (rustige) optredens. Dan leg je je focus waar je het wilt, die blijft daar dan (mits je geen meter voor en achteruit stapt natuurlijk) en kan je foto's nemen van verschillende poses/gezichtsuitdrukking/momenten etc... zelf wanneer er focus-verstorende elementen in beeld paseren (cf. voorbeeld met planten hierboven) omdat de camera niet elke keer focust bij sluiterknop indrukken.

              Nog een voorbeeld is: foto's nemen door een hekken/omheining/fijne bedrading. Je hoeft maar éénmaal juist te focussen, daarna kan je foto's nemen (als je model/subject ter plaatste blijft).
              Bij een sluiterknop mét focus, gaat de camera soms willekeurg kiezen voor de voorgrond (hekken, draad, ...) als focus, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn en voor tijdverlies/frustraties zou zorgen.

              Comment


              • #22
                Re: Scherpstelling Nikon D700

                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                ... En ook het her-focussen (als je voor of achteruit stapt of het model zicht verplaatst) is eenvoudig en snel : even de AF-ON indrukken. ...
                Euh ... je zal tweemaal moeten drukken, denk ik. Eénmaal om de oude focus-lock te wissen en eenmaal om het nieuwe scherpstelpunt te vergrendelen.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #23
                  Re: Scherpstelling Nikon D700

                  Ook bij rustige concerten is het gebruik van het juiste focuspunt handig, bij de volgende opnames is de camera niet van het oog geweest alleen een paar tikjes tegen de 4-weg en klaar.


                  Je kan tegen ieder ander systeem alleen de nadelen bekijken en van het jouwe de voordelen en uiteindelijk kom je er nooit achter waarom ze bij Canon en Nikon zo gek zijn om het ding vol scherpstelpunten te stoppen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Scherpstelling Nikon D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    Euh ... je zal tweemaal moeten drukken, denk ik. Eénmaal om de oude focus-lock te wissen en eenmaal om het nieuwe scherpstelpunt te vergrendelen.
                    Nee toch niet, het gaat nergens om een "focus lock". Je focust gewoon ergens, bijv 3m. En daarna focus je gewoon niet meer. Dan neem je foto's. Tot je vaststelt dat je subject niet meer op 3m zit, dan focus je weer opnieuw dmv de AF-ON knop.

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ook bij rustige concerten is het gebruik van het juiste focuspunt handig, bij de volgende opnames is de camera niet van het oog geweest alleen een paar tikjes tegen de 4-weg en klaar.
                    Dat zou ik ook niet moeten doen. En zelf met maar één tikje (de AF-ON knop indrukken door m'n duim even 1cm naar links te verplaatsen) ipv jouw paar tikjes

                    Comment

                    Working...
                    X