Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d5000 uiteindelijk d90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d5000 uiteindelijk d90

Hallo,

Na jaren te fotograferen met een gewoon toestelletje ben ik van plan om een digitale spiegelreflex te kopen en heb me laten vertellen dat Nikon zowat het beste merk is.

Ik was van plan om een instapmodel te kopen en dat werd de D3000.
    Een familielid vertelde dat de D5000 veel meer mogelijkheden (o.a. live-vieuw en HD filmen) heeft dan de D3000.
    dus ging ik voor die.

In de winkel gekomen kreeg ik een deftige uitleg en daaruit bleek dat de D90 nog meer mogelijkheden had en het allerbelangrijkste: je kan het diafragma en sluitertijd zonder veel scrollen in een menu direkt aflezen op apart lcd schermpje ,en dat is natuurlijk ook een groot voordeel als je wil "spelen" en experimenteren.

Wie heeft ervaring met de verschillende modellen en kan me overtuigen welk model uiteindelijk mijn keuze word.

Groetjes Jan

Re: d5000 uiteindelijk d90

Zal ik eens een groot geheim verklappen: de D300s heeft nog meer mogelijkheden en je hoeft nog minder in de menu's te zijn....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

als je keuze ligt tussen d5000 en d90, ga voor de d90.
      d90 heeft een scherpstelmotor in de body => goedkopere AF-D lenzen kunnen gebruikt worden. (50/85 -f1.4/f1.8 toppertjes voor hun prijs)

topdisplay vind ik persoonlijk ook handig.
      een apart instelwiel voor diafragma en sluitertijd
      ...
      hoe hoger/duurder je gaat heb je natuurlijk meer mogelijkheden.
      maar heb je die ook nodig, past dit binnen je budget, ...
      als je kan ga dan voor de d90.

mvg david
      nikon stuff

Comment

Hallo,

bedankt voor het geheim dat je met me deelt hjanssen maar een nog groter geheim is dat de D3s NOG beter is.Mocht je het niet weten,je weet het nu.....

Die 300 is boven mijn budget en zit niet tussen de 3 waarover ik sprak.Gelukkig is er nog iemand zoals David die toch moeite doet om uitleg te geven waardoor mijn keuze nog meer naar de d90 uitgaat.Bedankt trouwens David.

mocht er nog iemand reacties hebben....post ze maar

Groet Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door john ross Bekijk bericht
          Hallo,

bedankt voor het geheim dat je met me deelt hjanssen maar een nog groter geheim is dat de D3s NOG beter is.Mocht je het niet weten,je weet het nu.....

Die 300 is boven mijn budget en zit niet tussen de 3 waarover ik sprak.Gelukkig is er nog iemand zoals David die toch moeite doet om uitleg te geven waardoor mijn keuze nog meer naar de d90 uitgaat.Bedankt trouwens David.

mocht er nog iemand reacties hebben....post ze maar
          Je neemt de reactie van hjanssen misschien verkeerd op. Zijn opmerking is zeker geldig: Hoe professioneler (en hoe duurder), hoe beter. Maar heb je dat nodig?

De vraag is echter wat je plannen zijn. Wil je een beter toestel (en automatisch of met snelprogramma's trekken)? Ben je een beginner? Wil je tijd investeren in fotografie?

De D90 is inderdaad een beter toestel, maar de D3000 biedt zeker en vast ook een positief antwoord op de vorige vragen. Naarmate dat je fotografische kennis groeit, zal je inderdaad een beter toestel willen. Dit kan snel gaan, maar de meeste mensen doen er een aantal jaren over.

C.

Comment

Ik kwam in de winkel in Capelle en daar vertelde de verkoper juist dat ik de d5000 beter kon nemen ivm nieuwere technologie in de kamera ten opzichte van de d90.
            En dat het menu een stuk gebruiks vriendelijker was dan de d90.
            Zeker voor een beginner en dat ben ik.
            Dus ik heb de d5000 gekocht.

Groeten Peter.

Comment

Laat ons eens weten wat je wil fotograferen of waar je naartoe wil groeien, weet ons dan ook nog eens te vertellen wat je budget is en je gaat hier verschillende combinaties aangeboden krijgen.
              Het zijn vooral de onderwerpen die je wil fotograferen die gaan bepalen welke lenzen en accessoires je nodig hebt en in iets mindere mate het toestel .
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ber25069 Bekijk bericht
                Ik kwam in de winkel in Capelle en daar vertelde de verkoper juist dat ik de d5000 beter kon nemen ivm nieuwere technologie in de kamera ten opzichte van de d90.
                En dat het menu een stuk gebruiks vriendelijker was dan de d90.
                Zeker voor een beginner en dat ben ik.
                Dus ik heb de d5000 gekocht.

Groeten Peter.

Die man is dan ook zo slim geweest om u er niet bij te vertellen dat je nu gebonden bent aan dure AF-s lenzen zeker. Maar los daarvan zal de D5000 zeker geen slecht toestel zijn ... maar elk voordeel heb z'n nadeel
                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...

Comment

Ik ben ook best wel tevreden met mijn aankoop.
                  Ik heb nog nergens ervaring mee omdat ik nog een leek ben.
                  En ik heb al wat leuke fotoos gemaakt dus het word best wel wat.

Groeten Peter.

Comment

Wat die nieuwere technologie betreft, dat moet je me toch eens uitleggen.
                    De D5000 en D90 hebben allebei hetzelfde AF systeem (Nikon multicam 1000), hebben dezelfde beeldsensor, en hebben bovendien dezelfde expeed processor. Weet niet wat er nog meer in een dslr zit wat technologisch vooruitstrevender kan zijn, maar volgens mij zijn ze op veel vlakken hetzelfde
                    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Hallo,

blijkbaar een heftige reactie uitgelokt maar ik vond het een beetje treiterend overkomen
                      en heb misschien overgereageerd...sorry daarvoor.

Wat ik uiteindelijk wil doen met het toestel is zowel landschappen fotograferen om panoramaposters te maken als close-ups van bv. insekten,personen in alledaagse scenes,
                      eventueel voor vrienden een fotoreportage(communie,huwelijk....)

Wat ik nu zou aanschaffen is een D90 body(659 euro) met een Tamron-lens 18-200.Omdat mijn eerste gedacht was om een promo-pakket te kopen(D3000 met 18-55 lens en 55-200 lens)
                      Maar aangezien bij iedere lenswissel kans op stof en iedere keer een extra lens moet meegenomen worden heb ik gezocht en gevonden :een 18-200 tamron lens.Dit in combinatie met een D3000-5000 of 90 body lijkt me een goede keuze.

Wat ik nog niet vermeld heb is dat er hier nog een analoge kodak (yashica) met breedhoeklens en 2 zoomlenzen heb.Kunnen die gebruikt worden op een van die body's?
                      Ik vermoed van niet van je weet nooit.
                      Last edited by john ross; 8 juni 2010, 21:22.

Comment

Hallo,

blijkbaar een heftige reactie uitgelokt maar ik vond het een beetje treiterend overkomen
                        en heb misschien overgereageerd...sorry daarvoor.
                        Als je als nieuweling ergens voor het eerst binnenstapt, leer dan best eerst behoedzaam de mensen (en hun trekjes) kennen
                        Iedereen moet nu eenmaal "leergeld" betalen.
                        Ondergetekende dus ook

back on topic:
                        Ik zou gaan voor een instapper om het te leren.
                        Daarmee leer je het beste zélf wat je nodig hebt, wat de beperkingen zijn van je toestel, enzovoort.
                        Na enkele jaren koop je dan een toestel dat perfect bij je past.
                        Een verkoper kan je alléén maar goede raad geven, hoe goed hij het ook meent, ervaring kun je alléén maar zelf opdoen.
                        Zo is het toch bij mij gelopen (en vermoedelijk bij velen van ons hier)
                        Last edited by dréten; 8 juni 2010, 21:50.

Comment

Als je dan toch opteert voor de D90 in combinatie met een 18-200 lens, dan kan ik je zeker de 18-200 van Nikon met VRII aanbevelen. Heb deze sedert enkele weken in bezit en moet zeggen dat de foto's niet teleurstellen. Deze combinatie is trouwens als officiële Nikon-combo te koop en is m.i. ideaal om de eerste stappen te zetten met deze camera. Geen lenswisselen en je kijkt dan in welke je richting je verder wilt gaan (naar groothoek of naar tele toe).
                          Succes!
                          john

Comment

Hou er rekening mee dat nikon in de maanden juni en juli een cashback heeft lopen op oa de D90 van 70€ bij deelnemende verkopers. Je kan deze terug vinden op www.nikon.be . Zo kan ik bijvoorbeeld de D300s momenteel bij mijn lokale fotoboer 50€ goedkoper aanschaffen dan bij konijnenberg .
                            Ik ben wel niet zo wild van uw keuze voor de tamron maar ook de sigma en zelfs de nikon 18-200 maken niet dikwijls een goede beurt. Je moet altijd rekenen , hoe meer zoom je hebt ( in dit geval 200:18 = 11) hoe meer compromissen er moeten gemaakt worden en hoe "slechter" de lens wordt ( een uitzondering niet te na gesproken ). Goede tot zeer goede zoom lenzen hebben een factor 3 ( bijv. 70 -200)
                            Maar zoals dikwijls het geval is zal budget ook een rol spelen en dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Comment

Maar aangezien bij iedere lenswissel kans op stof en iedere keer een extra lens moet meegenomen worden heb ik gezocht en gevonden :een 18-200 tamron lens.Dit in combinatie met een D3000-5000 of 90 body lijkt me een goede keuze.
                              Ook dit is een discussie met voor- en tegenstanders.

Ik verkies om van lenzen te wisselen omdat de all-round lens niet bestaat. Daarom dat ik een DSRL heb gekocht omdat ik voor speciefieke zaken een andere lens kan nemen.

Ik heb ook voor de D90 gekozen omwille van de ingebouwde scherpstelmotor. Zo ben je niet gebonden aan lenzen die zelf een motor hebben en kon ik mijn oude 70-210mm gebruiken. Ook bij de tweedehandse lenzen heb je meer keuze.

Ik stem dus pro D90.
                              Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Working...
                              X