Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor sportfotografie ? (beginner)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk toestel voor sportfotografie ? (beginner)

Beste

Ik ben de eigenaar van een sportwebsite met betrekking tot het mountainbiken. Vroeger nam ik foto's van de deelnemers op verscheidene evenementen, maar ik wil nu investeren in een webshop waar de foto's in goede kwaliteit aangeboden worden. Een goede kwaliteit betekend een goed toestel en dit is meteen ook de reden waarom ik dit topic start.

Ik heb de zoekfunctie van dit forum al gebruikt, maar aangezien ik graag een antwoord wil dat overeenkomt met mijn vraag plaatst ik een eigen topic.

Ik heb totaal geen ervaring met spiegelreflex camera's, maar ik heb m'n oog laten vallen op de EOS 450D en de 1000D.

Waarom de 450D ?
    Ik heb me laten vertellen dat dit een zeer goed toestel is qua prijs kwaliteit.

Waarom de 1000D ?
    Het toestel ligt binnen mijn budget (€500-€600) en het zou een prima instapmodel zijn, maar ik vraag me echter af of dit ook een goed toestel is voor sportfotografie ?

Mijn vraag is dus:

- Wat is een goed toestel ? één van deze bovenstaande of een ander ? (binnen mijn budget)

Aangezien ik geen ervaring/kennis heb over spiegelreflex camera's is het ook belangrijk dat er automatische sport/actie functie op de camera zit (misschien zeg ik nu iets totaal overbodig/dom, maar ik heb hier dus geen verstand van).

Hopelijk kunnen jullie me op het juiste pad brengen!

Met vriendelijke groeten
    Timothy D.

Re: Welk toestel voor sportfotografie ? (beginner)

Is dit je budget voor Body en objectieven. Zoja dan zou ik gaan voor de 1000D met kitlens 18-55IS en als tele 55-250IS. Hiermee kun je wel even vooruit.

Vergeet niet in je budget extra optie in te calculeren zoals: Tas, extra accu, zonnekap(en) etc.

Probeer er rekening mee te houden dat de body niet het belangrijkste is om een mooi plaatje te krijgen. Objectief en kennis van zaken zijn in deze toch belangrijker.

Zelf heb ik geruime tijd een 1000D gehad en was erg tevreden over de prijs kwaliteit prestatie.

Wat handige links
    fietssport fotograferen
    Dit jaar zijn er een aantal grote wielerrondes in Nederland. Internationaal aansprekende wielerrondes. In dit artikel een aantal tips voor het fotograferen van wielrenners naar aanleiding van mijn bezoek aan de proloog van de Giro d'Italia in Amsterdam 2010.

Basis uitleg fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothyd Bekijk bericht
      Aangezien ik geen ervaring/kennis heb over spiegelreflex camera's is het ook belangrijk dat er automatische sport/actie functie op de camera zit (misschien zeg ik nu iets totaal overbodig/dom, maar ik heb hier dus geen verstand van).
      vergeet die gedachtengang maar volledig. Om goede foto's te nemen heb je kennis en ervaring nodig. Het is niet voldoende om gewoon een toestel te kopen en foto's beginnen nemen. Je moet weten wat de instellingen betekenen en in welke zin ze invloed hebben op je foto's. Enkel op die manier kan je foto's nemen hoe jij ze wil

let ook op dat je voor sportfoto's snelle lenzen nodig hebt, en die zijn niet meteen goedkoop, een lens is vaak belangrijker dan het toestel zelf

Een goed begin is inderdaad een spiegelreflex aankopen en beginnen fotograferen

Met jouw budget maakt het eigenlijk niet uit welk toestel je nieuw koopt. Je hebt enkel keuze in het instapsegment als je nieuw wil kopen en die zijn zo goed als allemaal evenwaardig. Als je tweedehands wil gaan kan je misschien best voor een snel maar ouder toestel gaan bvb een tweedehands 40D (dat zou mijn keuze zijn)(http://forum.belgiumdigital.com/f11/...dy-314330.html) in combinatie met een kitlensje om te beginnen.
      Mountainbike foto's ga je zowel met een tele kunnen nemen als met een groothoek, al denk ik dat een groothoek nog iets interessanter is omdat je die meer zou gebruiken, ook al is het maar met een 18-55 (zou ik toch doen voor mtb foto's) Daarna kan je nog zien wat je voelt te missen en eventueel voor een goedkope telelens gaan
      5DmkIII en wat glas

Comment

De automatische sport/actie functie probeert de sluitertijd heel kort te houden, en dat is niet voor alle sporten de beste oplossing.

Met een goedkope DSLR en kitlenzen (daar valt de EF-S 55-250 IS eigenlijk ook onder) kan je sportfoto's maken zolang de omstandigheden goed genoeg zijn. Het percentage bruikbare foto's zal in ieder geval sterk verminderen naarmate de actie sneller wordt, en de omstandigheden slechter (minder licht).

Wat sportfotografie betreft zal er niet zo heel erg veel verschil zitten tussen een 1000D en een 450D (misschien dat de 450D wat meer foto's per seconde kan maken). Het AF-systeem van die camera's is ongeveer hetzelfde.
        Als je op deze camera's betere lenzen gebruikt, dan wordt het percentage bruikbare actiefoto's ook hoger.

Het is voor een groot deel afhankelijk van welke sport je wil fotograferen. Voor panning-foto's van auto's of motoren op een circuit heb je geen extreem snelle AF nodig, en ook geen 10 foto's per seconde.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Met beide toestellen kun je mooie foto's schieten, mits:

De fotograaf kennis van zaken heeft
          Er een goed (lichtsterk) objectief op de camera zit.

Welke lens heb je bv in gedachte?
          Als je alleen gebruik wilt maken van automatische standen, waarom kies je dan niet een minder complexere (en goedkopere) camera?

Zomaar wat vraagjes

Comment

@superdaantje: bedankt voor de interessante inbreng. Opnieuw een vraag van een leek: wat is het verschil tussen een kit en een tele

@Matthias: het is inderdaad de wereld op z'n kop, maar een sportfotograaf zal me een spoedcursus geven. Dit heb ik er niet bij gezegd. Zijn keuze gaat uit naar de 450D, maar de 1000D is goedkoper dus daarom mijn twijfel. Stel dat ik nu toch afwijk van de 450 of de 1000 en me een goedkope body aanschaf zoals je voorstelt, wat zou je dan zijn ? Enkel Canon of Olympus.. Ben geen voorstander om elektronica 2e hands aan te kopen dus deze optie is ook uitgesloten.

@Monica: van een interessante vraag gesproken.... :-) Laten we het zo stellen: ik wil de beste kwaliteit van foto's die mogelijk is als je op automatische functie fotografeert. Dit binnen de prijs van €600.

Dus nu ik er nog even verder bij nadenk dan kan ik dit wel als een algemene vraag stellen: ik wil de beste kwaliteit van foto's die mogelijk is als je op automatische functie fotografeert. Dit binnen de prijs van €600.

Comment

Je hebt het over sportfotografie....welke sport(en) bedoel je dan?
              Zijn het hele snelle sporten en moet je zeer hoge sluitertijden gebruiken....dan zul je echt een lichtsterke lens nodig hebben. Voor 600 euro koop je bij lange na niet zo'n lens.
              De camera is, volgens mij, het minst interessante deel van het pakketje.
              Vandaar de opmerking dat je, qua budget, gebonden bent aan een instapcamera met kitlens (standaard lensje die samen met de camera geleverd wordt)

Als ik voor 600 Euro zou moeten kiezen zou ik gaan voor deze set: KLIK de Canon 500D met 18-55 IS lens.
              Dan heeeeel hard sparen voor bv deze lens: KLIK Canon 70-200L 2.8...liefst met IS (1000 euro duurder)

Dit alles is slechts een advies he...je zult veel verschillende adviezen krijgen vrees ik

Comment

De 1000D is een hele goed starters camera om deze geweldige hobby te ontdekken.

Voor meer geld is er altijd beter te koop, maar de 1000D met de 18-55IS en 55-250IS ga je al heel veel plezier aan beleven. Koop er een leuke tas, extra accu en zonnekappen bij en je hebt heerlijke starters set.

Wat een kitlens is. Dat is de lens die geleverd wordt bij de camera dat is in de meeste gevallen de Canon 18-55 het beste kun dan de zorgen dat je de versie met IS (image stabilization) koopt. Deze is opties een stukje beter dan de non IS.

Tele bedoel ik mee dat je iets meer mm hebt. Of makkelijker gezegd je hebt meer zoom. je kunt objecten die verder van je afstaan dichterbij halen.

Op de site die ik je eerder gaf vindt je al wat handige informatie. Ook voor het maken voor de keuze van objectieven (lenzen) Als ik het goed heb staat dit ook onder het kopje basiscursus http://www.digitalefotografietips.nl...s/objectieven/

Tja de 70-200 f/2.8 is leuk objectief, maar beetje te zwaar om lang vast te houden met zijn 1.3kg. Heb deze dan ook snel verruild voor de 70-200 f/4 IS voor bijvoorbeeld buitensport meer dan toereikend
                Last edited by Superdaantje; 6 juni 2010, 20:51. Reden: Linkje toegevoegd

Comment

@Monica: de sport is het mountainbiken. Als ik me op een heuvel positioneer is de snelheid vaak niet hoger dan 20/u, maar als je een wedstrijd neemt dan mag je toch wel rekenen 30-35/u. Dus zo snel is het nu ook weer niet.

@Daan: bedankt voor de uitleg. De 450D is dus al uitgesloten. Nu twijfel ik enkel nog tussen de 1000D en het toestel waarmee Monica kan uitpakken

Alvast bedankt!

Comment

Dat toestel is leuk, maar niet veel beter. Vergeet niet dat je er niet bent met alleen de camera. Gezien je budget zou ik toch eerder voor de 1000 of 450 gaan.

De 1000D 450D en 500D allemaal prima camera's, maar gezien je budget en wat je wilt gaan doen komt bij mij als eerst de 1000D op.

extra objectief voor meer zoom is bij type fotografie waar je op wilt concentreren wel handig. Neem aan dat je niet altijd (erg) dichtbij staat. De canon 55-250IS kost rond de 200 euro en de 1000D met kitlens (18-55IS) +/- 400 euro.

Succes met het maken van je keuze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                      Tja de 70-200 f/2.8 is leuk objectief, maar beetje te zwaar om lang vast te houden met zijn 1.3kg. Heb deze dan ook snel verruild voor de 70-200 f/4 IS voor bijvoorbeeld buitensport meer dan toereikend
                      De 70-200L2.8 een Leuk objectief ?
                      Eet gewoon wat meer spinazie Daantje, want dit wijffie gebruikt de 70-200L 2.8 als standaard/allround lens en sleurt hem overal mee naar toe Geen enkel probleem.
                      En de foto's....hmmmmmm

Comment

Algemene conclusie:

Canon 1000D met goeie lens ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                          De 70-200L2.8 een Leuk objectief ?
                          Eet gewoon wat meer spinazie Daantje, want dit wijffie gebruikt de 70-200L 2.8 als standaard/allround lens en sleurt hem overal mee naar toe Geen enkel probleem.
                          En de foto's....hmmmmmm
                          Maar zo weinig ? De 70-400 weegt nog 200 gram meer...om te zwijgen van Nikonlenzen .

Toegegeven, volgende keer denk ik ook aan een lichtere lens...nuja, gewicht is de prijs voor beeldkwaliteit, zeker ? Mooi voorbeeld ervan is de Nikon 200-400 VR II...

Oorspronkelijk geplaatst door timothyd Bekijk bericht
                          Algemene conclusie:

Canon 1000D met goeie lens ?
                          Ik denk van wel, ja. Eigenlijk zou een zwaardere en snellere body beter zijn, maar hier valt uitstekend mee te beginnen, zolang de omstandigheden goed zijn...
                          Last edited by JorisVdB; 8 juni 2010, 11:32.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Bedankt voor alle advies! Ik denk dat ik voor de algemene conclussie ga ;-)
                            Ik laat zeker nog wat horen van me.

Timothy

Comment

Working...
                            X