Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4 pics ter review

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 4 pics ter review

Gaarne van de wat meer ervaren fotografen een oordeel over deze 2x 4 foto's met allen hetzelfde shot, maar met 4 verschillende camera's.
    Zelf heb ik een bepaalde voorkeur, wat is jullie mening m.b.t. de beste foto??

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/z1/samples/PICT0294.JPG
    http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_s602/samples/dscf0061.jpg
    http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz1/samples/P1010105.JPG
    http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/dx6490/samples/101_0061.JPG

en

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/z1/samples/PICT0349.JPG
    http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_s602/samples/dscf0102.jpg
    http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz1/samples/P1010127.JPG
    http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/dx6490/samples/101_0013.JPG

In de hoop dat mod C&A het er mee eens is verplaats ik dit daar maar naar toe... Het gaat om beoordeling van verschillende camera´s op steve´s digicam.

Comment

heb enkel de eerste 4 vergeleken en ik vond ze allemaal nogal blurry, op de fuji na. En hier hebben ze waarschijnlijk de sharpening op normal gezet, en dat vind ik persoonlijk iets teveel. Beter op soft (maar dan is ie nog scherper dan de andere imho)

Die andere camera's, die zijn toch nieuwer hé ??
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Ik weet niet wat je van reacties verwacht of wat voor commentaar je zou willen krijgen, maar ik doe een kleine poging.

Ik heb alle foto's even gedownload en per vier vergeleken, en bij beide reeksen zijn mijn vaststellingen dezelfde:
        - de Kodak stelt teleur qua scherpte en zuiverheid van het beeld (ruis?)
        - de FZ1 vind ik overgesatureerd en weinig detail bevatten, maar het een kan met het ander samenhangen
        - de 602 is duidelijk nog steeds up to date en toont volgens mij de zuiverste beelden van de vier
        - de Z1 scoort ongeveer even hoog als de 602, maar ik vind verbazend genoeg de kleurweergave beter. De Fuji heeft de reputatie vrij warme kleuren te produceren, maar hier krijg je een lichte groene zweem. De Z1 is dan weer net iets te warm (rood) naar mijn smaak, maar scoort op dat vlak net iets hoger dan de 602.

Conclusie: als je een 602 hebt, hou hem dan nog eventjes, tenzij je op DSLR overschakelt. Koop je een nieuw toestel binnen dit budget, dan hoef je geen schrik te hebben om de Z1 te nemen... voor wat deze vergelijking waard is, uiteraard, want ik zou toch wat meer foto's willen zien voordat ik die beslissing neem.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Interessante test.
          Voor een nog betere vergelijking kan je ze eens naar een bruikbare schermresolutie resizen (bv: 1600*1200 of 1240*1078) of eens allemaal naar een lab sturen...

Ik denk als je voor pure fotokwaliteit kiest: ga dan voor een 3x zoom: die lenzen zijn een pak kwalitatiever.

Als je voor het plezier van een superzoom gaat: zorg er dan voor dat je die superzoom zoveel mogelijk kunt gebruiken (niet alleen bij klaarlichte dag): kies dan voor de FZ2 (de langste zoom: 420mm én dankzij de IS stabiele foto's tot 1/15seconde....)

Ik ga de mijne nu maandag halen...kon niet meer wachten op de FZ10 (pas in April/mei in België zei Panasonic mij.)
          ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

Comment

Voor mij is de s602z de winnaar aan de hand van deze foto's. En ik zou zelfs niet twijfelen om deze te nemen moest ik op basis van deze foto's moeten beslissen.

Maar eigenlijk kan je beter andere foto's gebruiken. Want deze zijn allemaal van verschillende standpunten, tijdstippen genomen enz

De kans is wel groot dat de eindconclusie dezelfde is maar toch het zou wel eens helemaal anders kunnen worden.

Comment

Hallo, allen reeds bedankt voor de antwoorden. Meer zijn zeker welkom, ik leer meer bij elke post topic n.l. !!!

Mijn twijfel is nog steeds aanwezig tussen de 4 modellen. (FZ10 pas laat zoals boven reeds gezegd, in mijn geval TE laat, zeker als je weet dat het toestel reeds af is...)
              Ik twijfel enorm tussen de Z1 (ondanks dat ik het gevoel heb dat dit niet de stevigste camera is die je kunt kopen) en de S602.

Voordeel van de S602 is dat ie voor mijn gevoel iets betere beelden geeft en ik er later vrij goedkoop nog een goede tele-lens op kan schroeven (tcon17) zodat ik toch het vereiste zoombereik kan halen.
              (Zie andere topic (sports camera probleem))

Ik kan zeer weinig foto's vinden van actieshots op water/binnen in sporthal van zowel Z1 als de S602, weet iemand nog iets waar ik vergelijkbare foto's aan kan treffen???

P.S. Hoe kan het dat een 4mp toestel als de kodak toch zulke tegenvallende verre detailbeelden geeft?? (Compressie??
              En is zoiets op te lossen door een andere firmware in het toestel te laden??

Comment

Originally posted by Ray S
                P.S. Hoe kan het dat een 4mp toestel als de kodak toch zulke tegenvallende verre detailbeelden geeft?? (Compressie??
                Dat is niet moeilijk hoor. Het aantal MP is alleen maar een maatstaf die aanduidt hoe groot men kan printen of croppen maar ook daar hebben nog andere zaken ook een invloed op.

Er zijn veel meer facetten die belangrijker zijn voor mooie gedetailleerde foto's dan het aantal MP. De lens bijvoorbeeld. Het type van CCD (grotere ccd of cmos geeft over het algemeen een beter resultaat), de digitale verwerking etc. Maar belangrijkste in mijn ogen is zeker de lens.

Comment

Ik kan zeer weinig foto's vinden van actieshots op water/binnen in sporthal van zowel Z1 als de S602
                  Dat komt volgens mij omdat actiefotografie, al dan niet in combinatie met weinig licht, om een DSLR schreeuwt.

Het kan in principe zowat alles zijn: de kwaliteit van de lens, de kwaliteit van de CCD, de kwaliteit van de camerasoftware, ... Met firmware zal je niet veel oplossen, volgens mij.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dat komt volgens mij omdat actiefotografie, al dan niet in combinatie met weinig licht, om een DSLR schreeuwt.
                    Daar is helaas geen budget voor, dus zoek ik een acceptabele tussenoplossing.

Comment

Hey Ray,
                      Ik wou toch even dit kwijt. Net een hele dag met een boswachter op pad geweest in een poging wat bewegend wild te kunnen 'schieten'. Het was een dag met in de voormiddag lichte bewolking en veel herfstzon in de namiddag, dus licht genoeg.
                      Tot mijn immense frustratie heb ik geen enkele actiefoto iets of wat scherp gekregen, en zeker niet met de Tcon17
                      Ik heb de indruk dat de al niet supersnelle AF nog aan snelheid inboet als de teleconverter erop zit met als gevolg veen bomen zonder wild of veel lucht met een vage vlek erop

Ik heb gisteren meermaals om een (d)slr gesmeekt met snelle af

Waarmee ik niet wil zeggen dat de tcon een slechte lens is, verre van. Bij voldoende licht en stilstaand object krijg je m.i. hele mooie resultaten...

Een andere zaak waar je zeker rekening mee moet houden is de vignettering. Je kan in principe alleen in max. zoom mode werken. Als je onderwerp echter plots wat dichter komt (gebeurt al eens in een sporthal zo lijkt me) en je moet wat terugzoomen krijg je het zogenaamde vignetterings-effect. De randen van de tele worden in mindere en soms zelfs meerdere mate zichtbaar. Je kan wel het een en andere wegkroppen maar soms is je compositie compleet om zeep.
                      En het alternatief om je tele eraf te schroeven duurt m.i. te lang om nog een knappe shot te maken. (ik schat dat je toch zo'n 30 sec kwijt bent om 1. lens eraf 2 switch naar menu mode 3 deactiveer af adaptor ring mode 4 switch terug naar opname modus 5 zoom terug in)

behoorlijk frustrerend.

Ik weet niet vanwaar je bent maar je mag altijd eens komen testen als je wil.

succes met je zoektocht!

Comment

Working...
                      X