Ik heb even gegoogled, nog een belangrijke eigenschap van die lens: f/3.5-5.6
Misschien even dit: Wat voor festivals?
Op de grote zomerfestivals (Werchter, Pukkelpop, ...) mag je niet binnen met degelijke camera's, of je moet natuurlijk een perskaart hebben.
Kleinere festivals kan je wel doen. Zolang het klaar is kan je eventueel die lens gebruiken, hoewel ik eerder zou opteren voor iets met een groter zoombereik, maar als het donker wordt moet je toch een lichtsterkere lens nemen. (f/1.4 of f/1.8)
Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8
Mja, je ISO hoog genoeg zetten (ruis zal je erbij moeten nemen vrees ik) en zoveel mogelijk op 14mm fotograferen met f/3.6
Als je gaat zoomen ga je veel licht verliezen.
Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8
heeft iemand tips ivm het fotograferen op festivals?
ik heb de Oly E520 met 14-42mm lens (eventueel ook een flits)
groeten.
Hoi,
Ik heb vandaag een OLY E510 : ik heb vorig jaar 4 dagen lang op werchter vanuit het 2de vak foto's gemaakt met mijn 2 kitlenzen. De meest interessante is de 42 - 150 mm.
Weet dat dit in een full frame ongeveer 300mm is, dus kan je toch al wat inzoomen.
Tips voor oly zijn: niet te hoog in iso waarden gaan (ga niet boven 400) want dan worden de kleuren niet meer zo goed en begint de ruis enorm.
Evident lijkt me ook dat je in de beste kwaliteit fotografeert zodat je later nog een beetje kan croppen.
Flits is helemaal zinloos. Je raakt niet boven het publiek uit dus overbelicht je de mensen voor jou en wordt het podium zwart. Concert fotografie (van dergelijke omvang) doe je best zonder flits.
Je zal vooral naar de laagste snelheid moeten gaan die enigzins scherpe plaatjes oplevert (dus geen last van beweging). Dit zal ook afhangen van de groep die je fotografeert.
Anticipeer op de beweging van de artiesten, want je zal de snelheid niet hoog genoeg kunnen houden zodat je beweging kan bevriezen. Trek dus vooral op momenten dat de artiesten niet te veel beweging maken. (dit lukt best met artiesten waarvan je de nummers kent)
Tenslotte: grootste diafragma wanneer het daglicht te zwak wordt.
Overdag kan je enigzins op de S mode of P mode trekken.
's avonds M mode
Duurdere tip, maar voor mij onhaalbaar is een lichtsterke lens kopen. Let op: Sigma maakt deze niet (meer) voor OLY en die van Oly zelf zijn P E P E R D U U R.
Succes & veel fun.
Toestel beetje discreet opbergen aan de ingang = geen probleem om binnen te raken.
Mocht je toch een probleem hebben, dan haal je maar aan dat kleine compacttoestellen vlot evenveel megapixels hebben, een even groot zoombereik. De man aan de ingang zal dan al lang niet meer meekunnen en je toch laten binnengaan.
Anders kan je ook zeggen dat je deelneemt aan de fotowedstrijd van de band: bvb Bon Jovi nodigt haar fans uit om zelf foto's te maken en deze op hun eigen site te posten. Als je dat vertaalt naar een van de bands van die dag, dan raak je zeker binnen.
Ik had er nog nooit problemen mee en binnenkort sta ik er opnieuw.
ik zal te vinden zijn op Rock Zottegem, en heb de toelating gekregen van de organisatoren op met mn Oly binnen te mogen.
de optredens zijn in 'n hele grote tent...
heb voorlopig geen grotere lens en zou pas zijn voor na de zomer... ( vakantiewerk )
Grote tent gaat mee problemen geven dan openlucht.
Sowieso relatief donker. Betekent dat je continue in situatie trekt die te vergelijken is bij 'avond'.
Ik zou wel je zoomlens nemen, anders ga je geen enkele detail kunnen trekken.
Traag in snelheid (1/30ste), grootste diagfragma, ISO 400 (ga niet hoger want anders te veel ruis).
Je zal moeten hopen dat de groepen een zware podium belichting hebben en vooral een goede front belichting (dus dat de groep met volgspots verlicht wordt) dan is lukt het best.
Heb je geen front belichting maar enkele podiumbelichting, dan zal het niet makkelijk zijn. (bvb. triggerfinger ... not easy)
Comment