Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact camera - video in full hd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• compact camera - video in full hd

Ik overweeg om de Panasonic TZ10 aan te schaffen. Heeft goede kritieken zowel voor foto's als voor video's. De video's zijn in een resolutie van 1280 x 720 pixels (dus HD 720p). Dit is zeker niet slecht maar het kan nog altijd beter.

Vraag: Is er iemand op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen op videogebied voor compactcamera's ? M.a.w. is er een kans dat full hd (1080p) binnenkort beschikbaar zal zijn ? Indien ja, zou ik nog even willen wachten met de aanschaf van een compactcamera. Thanks.

Re: compact camea - video in full hd

Sony heeft full hd in deze compact.
    http://www.sony.be/lang/nl/product/d...v/tab/overview

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heroke Bekijk bericht
      Ik overweeg om de Panasonic TZ10 aan te schaffen. Heeft goede kritieken zowel voor foto's als voor video's. De video's zijn in een resolutie van 1280 x 720 pixels (dus HD 720p). Dit is zeker niet slecht maar het kan nog altijd beter.

Vraag: Is er iemand op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen op videogebied voor compactcamera's ? M.a.w. is er een kans dat full hd (1080p) binnenkort beschikbaar zal zijn ? Indien ja, zou ik nog even willen wachten met de aanschaf van een compactcamera. Thanks.
      De Nikon P100 heeft ook full-hd video (1080p 30 fps)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
        De Nikon P100 heeft ook full-hd video (1080p 30 fps)
        Ik vind je suggestie goed...maar de P100 zou ik niet "compact" noemen zoals in compactcamera e

In de lijn van de TZ10 is de Sony HX5V vergelijkbaar, video is subliem op een HD-TV, maar geluid is zoals op elke compactcamera de bottle-neck...Heb het onlangs getest tegen een HD-videocamera, kleuren van de HX5V zijn wat "verzadigd", meesten hebben dat liever, ik niet zo, ook iets wat "te scherp" tov een echte camcorder en zoals gezegd, geluid is niet dat tov een videocamera

Als je betere video wil, zou ik voor de HX5V gaan (tegenwoordig 25 euro cash-back trouwens...). Kost bij foto-rubens 329 euro...daar nog eens 25 euro af! Leuk weetje: (en niet zoooooooo evident), je hebt beeldstabilisatie tijdens filmen en optisch zoomen blijft ook mogelijk!

Comment

Re: compact camera - video in full hd

Die sony is niet eens full HD maar 1080i, er is een zeer groot verschil, ik zou echt nooit 1080i gebruiken.
          En trouwens 1080p is toch overroepen in een compact, 720p geeft zeker een resultaat die zeker zo goed is en je hebt veel minder geheugen nodig. Vergeet niet dat de bitrate en de sensor zeker zo belangrijk zijn dan de resolutie. 1080i gaat slechter resultaat geven de De TZ10 720p.

Comment

Die sony is niet eens full HD maar 1080i, er is een zeer groot verschil, ik zou echt nooit 1080i gebruiken.
            En trouwens 1080p is toch overroepen in een compact, 720p geeft zeker een resultaat die zeker zo goed is en je hebt veel minder geheugen nodig. Vergeet niet dat de bitrate en de sensor zeker zo belangrijk zijn dan de resolutie. 1080i gaat slechter resultaat geven de De TZ10 720p.
            In principe is dit wel waar, maar je moet echt al wel een videofreak zijn en een grote tv hebben en veel beweging filmen om het verschil te zien tussen 1080i en 720p...Ik denk dat ik ondanks de 1080p van de Nikon P100 liever een camcorder zou hebben met 1080i als het op beeldkwaliteit aankomt, maar ook dit is net zoals het verschil tussen 720p en 1080i, perceptie... Kortom, zowel 720p als 1080i is not the real deal...maar veel verschil gaan de meesten heus niet zien...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              In principe is dit wel waar, maar je moet echt al wel een videofreak zijn en een grote tv hebben en veel beweging filmen om het verschil te zien tussen 1080i en 720p...Ik denk dat ik ondanks de 1080p van de Nikon P100 liever een camcorder zou hebben met 1080i als het op beeldkwaliteit aankomt, maar ook dit is net zoals het verschil tussen 720p en 1080i, perceptie... Kortom, zowel 720p als 1080i is not the real deal...maar veel verschil gaan de meesten heus niet zien...
              Dat bedoel ik dus waarom zou je een camera zoeken die 1080i of zelfs 1080p hebt? Ik denk dat hij beter de TZ10 koopt, zoom tijdens filmen, autofocus, stereo geluid, avchd,... . Nu met een echte videocamera ben je sowieso beter af!

Comment

Dat bedoel ik dus waarom zou je een camera zoeken die 1080i of zelfs 1080p hebt? Ik denk dat hij beter de TZ10 koopt, zoom tijdens filmen, autofocus, stereo geluid, avchd,... . Nu met een echte videocamera ben je sowieso beter af!
                En juist omwille van die reden zou ik de Sony HX5V aanraden

@OP: Heb je die sweep panorama mode al eens gezien? Echt subliem...
                Je kan vergelijking van de verschillende zaken eens bekijken op cameralabs.com

Comment

En juist omwille van die reden zou ik de Sony HX5V aanraden

@OP: Heb je die sweep panorama mode al eens gezien? Echt subliem...
                  Je kan vergelijking van de verschillende zaken eens bekijken op cameralabs.com
                  Kan allemaal wel zijn, maar het gaat hier over video en qua video is de TZ10 absoluut beter. (en een panaroma kan je altijd beter in photoshop maken)

Comment

Kan allemaal wel zijn, maar het gaat hier over video en qua video is de TZ10 absoluut beter. (en een panaroma kan je altijd beter in photoshop maken)
                    Even eerlijk zijn e, ik weet dat je graag met video bezig ben (dat leid ik af uit andere posts alsook dat je niet erg sony gezind bent ), maar geloof je echt dat je het verschil ziet tussen 720p en 1080i om daarop een keuze te laten van afhangen?

De meesten die een compact kiezen doen dit onder andere voor het gemak, om niet achteraf nog met photoshop bezig te moeten zijn...De meeste compact gebruikers hebben niet eens Photoshop.

even off-topic: heb je de sweep pano van sony al in werking gezien? Je kan met de laatste generatie (isweep noemen ze dat) bewegende mensen en voorwerpen fotograferen, je ziet die slechts 1 keer in de uiteindelijke pano...Het het zelf uitgeprobeerd...Dat soort gemak is wat het sterk maakt, niet photoshop...

Maar soit, het gaat hier inderdaad enkel om video en dan is't simpel, een echt compact compact met 1080P is er niet en naar mijn mening zou ik het niet laten afhangen tussen 1080i en 720P. Ik ken genoeg mensen met een TZ-reeks toestel die daar tevreden mee zijn, dus waarom ook niet e

Comment

Ja ik ben nogal veel met video bezig (een vak op school) maar ik heb helemaal niks tegen Sony hoor, als het de beste camera zou zijn zou ik die ook aanraden. Maar geeft toe dat die camera niet de beste keuze is voor wat hij zoekt? Hij gaat ook problemen hebben als hij 1080i gebruikt en dat wil ik voorkomen.
                      En ik heb inderdaad die sweep mode gezien (en uitgetest in de Fnac) en is inderdaad leuk, maar ik zou het nooit gebruiken. En heeft eigenlijk ook niks met deze thread te maken, deze thread gaat om video en dan denk ik dat de TZ10 een betere keuze is.

MAAR, ik denk nog steeds dat een echte video camera een veel beter alternatief is.
                      Maar zoals hij zegt wilt hij een compactje hebben met 1080p video en dat bestaat niet en is ook niet nodig want op dit moment (en ik denk wel nog even) is 720p op zo'n compactje meer dan voldoende en waarschijnlijk ook een betere keuze zowel voor opname tijd als voor een codec kiezen (avchd lite is namelijk ontwikkeld voor 720p) alsook het volproppen van het geheugen.

Comment

Hij gaat ook problemen hebben als hij 1080i gebruikt en dat wil ik voorkomen.

MAAR, ik denk nog steeds dat een echte video camera een veel beter alternatief is.
                        Wat voor problemen? Zowat 95% van alle consumenten camcorders zijn 1080i...

Een echte camcorder is ook niet wat de OP zoekt volgens mij, een compactje met 1080p videomogelijkheden? Bij jou zitten we dan al meteen aan de duurdere consumenten camcorders... Zo'n TZ10 kost nog geen 300 euro...
                        Daarbij weten we niet genoeg om eruit af te leiden of dit enkel voor video is, zoals jij dat er van maakt , of ook voor foto want de video's uit een compact zijn pakken beter dan de foto's uit een camcorder...
                        Last edited by Portmixus; 6 juni 2010, 09:13.

Comment

Wat voor problemen? Zowat 95% van alle consumenten camcorders zijn 1080i...

Een echte camcorder is ook niet wat de OP zoekt volgens mij, een compactje met 1080p videomogelijkheden? Bij jou zitten we dan al meteen aan de duurdere consumenten camcorders... Zo'n TZ10 kost nog geen 300 euro...
                          Daarbij weten we niet genoeg om eruit af te leiden of dit enkel voor video is, zoals jij dat er van maakt , of ook voor foto want de video's uit een compact zijn pakken beter dan de foto's uit een camcorder...
                          Ja inderdaad we weten niet wat hij er verder van verwacht daarom dat ik ook uitga van het de vraag.
                          En het probleem is eigenlijk beweging je gaat nooit of te nimmer vloeiende bewgeingen kunnen maken met interlaced (1080i) als met progressive (720p,1080p), en omdat je met zo'n compactje toch weinig van op tripod schiet kan je beter progressive hebben.

Comment

Working...
                          X