Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact of Reflexcamera...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact of Reflexcamera...

    Hallo,

    Ik ben een echte nieuweling in de wereld van de fotografie en wil binnenkort overgaan tot de aankoop van mijn eerste toestel.
    Die moet dienen om foto's te nemen van verkeerssituaties (school) en de activiteiten van mijn jeugdbeweging en studentenvereniging, zowel binnen als buiten.
    Na wat rondneuzen was mijn voorkeur uitgegaan naar de Fuji Finepix S1500. Een camera die toch wat mogelijkheden biedt op vlak van manuele instellingen. Maar tijdens het zoeken naar reviews kwam ik op dit forum. Nu begin ik te twijfelen of ik niet beter een reflexcamera koop, een starterskit weliswaar (nikon d3000 met 18-55vr of iets dergelijks).

    Voor een compactcamera zou ik maximum 200 euro willen betalen, voor een reflex een kleine 500 euro. Wat raden jullie aan? En is een tweedehandsbody te betrouwen, eventueel om de prijs te drukken?

    Alvast bedankt voor jullie mening,
    Jakke!

  • #2
    Re: Compact of Reflexcamera...

    Ik kocht mijn eerste camera toen ik 16 werd, en stond toen voor dezelfde keus.
    Óf voor F. 200 een rangefindercamrea (canon, ricoh), óf een spiegelreflex van Praktica (de LB) voor hetzelfde geld.
    Omdat ik van mezelf wist dat ik na verloop van tijd "het wel gezien had", en zou willen gaan experimenteren, koos ik voor de spiegelreflex.
    (En al spoedig kocht ik daarbij tussenringen en een enkel objectief).

    Denk je nu écht je te gaan en te blijvem beperken tot de onderwerpen die je noemt, dan is, ook al vanwege de handzaamheid, een compact wellicht een betere keuze. (Je neemt die nl makkelijke rmee dan een spiegelreflex).

    Je kunt ook redeneren, dat j eéérst wilt gaan fotograferen, kijken of je het leuk vindt, om dan daarná een reflex aan te schaffen (en de compact er voor het gemak daarvan naast te houden).

    Gaat bovenstaande niet op, dan kies je dus blijkbaar voor een reflex.
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

    Comment


    • #3
      Re: Compact of Reflexcamera...

      waarom niet kiezen voor compact met reflex kwaliteit

      nex3 met kit lens zal rond je 500€ budget liggen

      Comment


      • #4
        Re: Compact of Reflexcamera...

        Puerte geeft inderdaad een goed alternatief. Zelf zou ik dan meer sparen en een NEX-5 kopen. Die heeft een beter gebouwde body en full-HD video...en hij kost 'maar' ('t is eigenlijk nog altijd veel geld, maar relatief weinig voor hetgeen je krijgt) 750 euro mét twee lenzen bij, namelijk de pancake 16mm f/2.8 en de 18-55. Ook prachtig in zilver, met die chrome lenzen ...

        Of je kan kijken bij de Micro Four Thirds camera's, alhoewel die duurder zijn dan de NEX-3 bijvoorbeeld...ik weet nu wel niet hoe het bij de EPL-1 zit, da's een instapmodel en merkelijk goedkoper. De NEX-camera's zijn wel beter op hoge ISO-waarden, dankzij een merkelijk grotere sensor.
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Compact of Reflexcamera...

          Bedankt voor de tips iedereen, maar ik denk dat ik niet voor de NEX serie zal gaan. Lijkt me nogal duur en een beetje tussen compact en reflex. Misschien is het in mijn geval dan beter om te starten met een compact en na een tijdje te evalueren of een overstap een goede keuze is.
          Iemand ervaring met de fuji S1500? Volgens mij krijg je dan echt waar voor je geld, maar het toestel is wel al wat ouder...

          Jakke

          Comment


          • #6
            Re: Compact of Reflexcamera...

            Als je twijfelt tussen een compacttoestel en een reflex zou ik ook eens serieus kijken naar de Sony NEX reeks zoals Puerte en Joris aangeven, is zeer compact met spiegelreflexkwalitet (betere kwaliteit dan de instappers...) en betaalbaar

            Ik zou dan voor de NEX3 en 18-55 gaan. Ofwel een goeie compactcamera kopen met veel toeters en bellen zoals de panasonic TZ10 of Sony HX5V. (ongeveer 300 euro)

            Comment


            • #7
              Re: Compact of Reflexcamera...

              Inderdaad Puerto en Joris, die NEX toestellen lijken op het eerste zicht fantastisch, maar zijn wel prijzig!
              Maar ik denk dat mijn formulering niet helemaal duidelijk was.
              Ik vroeg me af of ik eerst een compact toestel zou moeten kopen om later over te stappen op een reflex als ik daarop ben uitgekeken ofwel direct een reflex instap aanschaffen.
              Ik ben dus niet direct op zoek naar een gulden middenweg...
              De vraag is eerder: is het zinvol om een compact aan te kopen als je voor pakweg 150 euro extra een Nikon d3000 met kitlens kan kopen. Want de ervaringen zullen volgens wat ik hier lees toch hemelsbreed van elkaar verschillen...

              Groeten,
              Jakke

              Comment


              • #8
                Re: Compact of Reflexcamera...

                Inderdaad, op zich zijn ze, vergeleken met een compact, niet zo heel goedkoop. Je krijgt echter wel veel hogere kwaliteit (dankzij betere lenzen, véél grotere sensor) dan bij een compactje, en stukken betere foto's bij weinig licht (ook weer dankzij die sensor).

                Het goede aan zo'n EVIL (electronic viewfinder, interchangeable lens) camera is dat je 'm kan gebruiken als spiegelreflex (P, A, S, M mode, dus volledig automatisch, half-automatisch of volledig manueel), maar even goed als een compact...ze zijn gebruiksvriendelijk genoeg - het doelpubliek is immers mensen die een stapje hoger willen dan een compact, maar niet meteen een spiegelreflex omwille van de complexiteit, prijs, afmetingen/gewicht, enz. Wat je wel mist bij deze toestellen is de snelheid van een spiegelreflex: een spiegelreflex zal sneller scherpstellen (alhoewel de EVIL-camera's vrij snel zijn, de vroege 'Pen' camera's van Olympus niet meegerekend), en je hebt meer knopjes om alles aan te passen, waar je hier even in het menu het moet aanpassen. In de praktijk lijkt het mij doenbaar.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment

                Working...
                X