Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon AE1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon AE1

Hoi iedereen,

ik ben van plan om na mijn examens een canon AE1 te kopen.
    Dit wordt dan mijn eerste analoge camera.
    Even een paar vraagjes:
    Welke lenzen zouden jullie hierbij aanraden?
    Hoeveel zou ik maximaal betalen?
    En is de kwaliteit beter dan die van mijn canon 40D, ik zou graag op bijvoorbeeld a3 printen (heel af en toe maar)
    Hoe kan ik een goede kwaliteit foto op mijn pc krijgen, laten onwikkelen, en dan de negatieven inscannen of hoe werkt dit ongeveer?
    Ik heb al wat dingen gelezen dan een epson 4990 een hele goede scanner is, en je hiermee negatieven kan inscannen en dan foto's van hoge kwaliteit heb.
    Of moet ik hiervoor niet eens mijn foto's laten ontwikkelen?

Alvast bedankt!

groeten Joep
    Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

Re: Canon AE1

Max. €50 met standaard lens (FD 50mm f1.8)
    Welke lenzen hangt ervan af wat voor fotografie je wil gaan doen.

Houd er rekening mee dat sommige onderdelen verduurd kunnen zijn van oude analoge camera's (zoals bv. schuimrubber schokdemper van de opklappende spiegel; er bestaan wel oplossingen voor).

Kwaliteit van scans zal niet beter zijn dan je EOS 40D (zelfs mijn 20D produceert veel betere beelden dan de ingescande dia's van m'n oude Canon A-1), al kun je uiteraard wel op A3 printen van je ingescande negatieven.

Alle scanners kunnen omgaan met negatieven; je hoeft deze dus niet in foto's te laten omzetten.

Wat betreft kwaliteit van scanners kan ik je niet helpen.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
      Max. €50 met standaard lens (FD 50mm f1.8)
      Welke lenzen hangt ervan af wat voor fotografie je wil gaan doen.

Houd er rekening mee dat sommige onderdelen verduurd kunnen zijn van oude analoge camera's (zoals bv. schuimrubber schokdemper van de opklappende spiegel; er bestaan wel oplossingen voor).

Kwaliteit van scans zal niet beter zijn dan je EOS 40D (zelfs mijn 20D produceert veel betere beelden dan de ingescande dia's van m'n oude Canon A-1), al kun je uiteraard wel op A3 printen van je ingescande negatieven.

Alle scanners kunnen omgaan met negatieven; je hoeft deze dus niet in foto's te laten omzetten.

Wat betreft kwaliteit van scanners kan ik je niet helpen.
      oke bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp, hoef ik niet buiten het huis om de foto's op mijn pc te krijgen. Het rolletje haal je gewoon uit de camera, en die negatieven scan je in?
      Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

Comment

Je moet eerst het rolletje ontwikkelen. Pas dan heb je de negatieven. Groeten.

Comment

Rolletje wel laten ontwikkelen é ;-) dan heb je pas je inscanklare negatieven.
          Waarom hebben ze digitaal anders uitgevonden ;-)

Veel hangt af van de kwaliteit van de scanner. Ik heb een epson v750 pro en daarmee zijn de beelden die ik inscan (op hoge resolutie) duidelijk beter dan de beelden die ik heb afkomstig van mijn 20d en 30d die ik vroeger had, dan hebben we het nog niet over 6x6 negatieven. Analoog blijft leuk, zeker met zo'n canon. Altijd op en top sfeer, iets nostalgisch.

mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
            Rolletje wel laten ontwikkelen é ;-) dan heb je pas je inscanklare negatieven.
            Waarom hebben ze digitaal anders uitgevonden ;-)

Veel hangt af van de kwaliteit van de scanner. Ik heb een epson v750 pro en daarmee zijn de beelden die ik inscan (op hoge resolutie) duidelijk beter dan de beelden die ik heb afkomstig van mijn 20d en 30d die ik vroeger had, dan hebben we het nog niet over 6x6 negatieven. Analoog blijft leuk, zeker met zo'n canon. Altijd op en top sfeer, iets nostalgisch.

mvg
            oke bedankt!

Comment

Als iemand die nog regelmatig met Canon FD lenzen werkt (dat zijn de lenzen zonder autofocus, niet compatibel met de EF autofocus lenzen), zou ik zeggen, kies vooral voor vaste lenzen. De zooms uit die periode zijn duidelijk optisch minder, zelfs de luxezooms van de L-klasse.
              Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

Comment

De AE1 is (was) een prima toestel en kan nog steeds mooie analoge foto's maken.
                De FD prime lenzen zijn zeer goed en de latere zooms zijn zeker niet slecht (70-210-F4).

Om de beste resultaten te halen voor digitale verwerking, dia film gebruiken en scannen met een negatief / dia scanner (geen flatbed en ook niet dat goedkope ding van reflecta).

Het resultaat zal in het beste geval (lage iso dia film) een digitale reflex van 12Mpix benaderen.
                Negatief film zal eerder een 6-8Mpix zijn.

Comment

Mocht je op een A1 stoten met 50 F/1.8 voor 100€, dan zou ik daarvoor gaan. Ik heb de A1 en de AE1 Program, en die eerste is net dat tikkeltje handiger.
                  pixelpusher

Comment

Oke bedankt voor de info!
                    En wat voor film gebruiken jullie, wat kost het ongeveer, en waar koop je het??
                    En waar laten jullie de fotos ontwikkelen, in een speciaalzaak ofzo? En hoeveel kost dat?

groeten Joep

Comment

Ik laat de filmpjes zelf door een labo ontwikkelen. Daar kun je niet veel zelf beter aan doen, want het is vooral bij het afdrukken dat je in een doka creatief te werk kan gaan.

Ik laat ze ook afdrukken door het labo, om snel het resultaat te zien. De negatiefjes heb je dan ook, daar kan ik later dan nog vanalles mee aanvangen.
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Mocht je op een A1 stoten met 50 F/1.8 voor 100€, dan zou ik daarvoor gaan. Ik heb de A1 en de AE1 Program, en die eerste is net dat tikkeltje handiger.
                        +1
                        Geen beter toestel dan een A1
                        kan alles en gebouw als een tank
                        je hoort het wel, mijn oude liefde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adeleng Bekijk bericht
                          +1
                          Geen beter toestel dan een A1
                          kan alles en gebouw als een tank
                          je hoort het wel, mijn oude liefde
                          Idem, doe hem nooit weg, al staat hij wel sinds enkele jaren in vitrinekast.
                          Ik blijf het verbazend vinden hoe ze in die tijd in zo'n relatief klein toestel (als je vergelijkt met de "monster" DSLR's van tegenwoordig met griptoestanden) zo'n enorme zoeker konden inbouwen (zelfs de EOS 1Ds MkIII of 5D MkII hebben een "kleinere" ).
                          Ook de leesbaarheid van LED zoekerinfo in de A-1 (erg helder, groot en past zich automatisch aan helderheid zoekerbeeld aan) kunnen ALLE DSLR's van tegenwoordig een serieus punt aan zuigen.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

Comment

Ik had er ook zo ongeveer eentje de AE1 Program.
                            Samen met de 50 1.8 en een groothoeklens en een telelens (waarvan ik de mm. niet meer weet) en een set tussenringen, UV lens...... Lag reeds zo'n 10 jaar in de kast zonder nog het daglicht te zien. Ik heb me laten vertellen dat er ooit zo'n adapters bestaan hebben, maar dat ze verschrikkelijk duur waren en nu (bijna) niet meer te krijgen.
                            Vandaar een paar maanden geleden gans het boeltje verkocht voor 150 euro .
                            Voor dia en kleurenfoto's heb ik het altijd een fantastisch toestel gevonden, maar kreeg toen bijna bij elke foto op vakantie steevast van mijn wederhelft te horen "...ga je nu weeral een foto nemen..." Toen was kleurenfoto's nemen nog een duur geval hé .
                            Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
                              Ik had er ook zo ongeveer eentje de AE1 Program.
                              Samen met de 50 1.8 en een groothoeklens en een telelens (waarvan ik de mm. niet meer weet) en een set tussenringen, UV lens...... Lag reeds zo'n 10 jaar in de kast zonder nog het daglicht te zien. Ik heb me laten vertellen dat er ooit zo'n adapters bestaan hebben, maar dat ze verschrikkelijk duur waren en nu (bijna) niet meer te krijgen.
                              Vandaar een paar maanden geleden gans het boeltje verkocht voor 150 euro .
                              Voor dia en kleurenfoto's heb ik het altijd een fantastisch toestel gevonden, maar kreeg toen bijna bij elke foto op vakantie steevast van mijn wederhelft te horen "...ga je nu weeral een foto nemen..." Toen was kleurenfoto's nemen nog een duur geval hé .
                              Groetjes
                              Oke bedankt! Maar hoeveel kost 1 rolletje of dia(normale kwaliteit) , en hoeveel kost het om te ontwikkelen?

Comment

Working...
                              X