Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compactcamera : Canon (Ixus 200) of Panasonic (FS30 - TZ8)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• compactcamera : Canon (Ixus 200) of Panasonic (FS30 - TZ8)?

Momenteel ben ik gebruiken van een DSLR maar zou me daarnaast graag een compacttoestelletje aanschaffen. Eigenlijk is het compacttoestel eerder bedoeld voor mijn vrouw. We verwachten een baby en zouden na de geboorte graag ten allen tijde een camera kunnen meenemen voor wat snapshots. Elke keer een DSLR meesleuren is dan immers niet zo evident meer.

Ik heb al wat research gedaan en twijfel over volgende camera's :

Panasonic Lumix FS30 (+/- 200 euro)
    Canon IXUS 200 (+/- 200 euro)
    Panasonic Lumix TZ8 (+/- 300 euro)

Als ik enkel kijk naar de eisen die mijn vrouw (totale fotografieleek) stelt aan een camera dan komen wat mij betreft de FS30 en de Ixus 200 in aanmerking.
    In de winkel zegt men mij dat de Canon de betere van de 2 zou zijn omwille van de betere lens (Panasonic gebruikt de Leica lens enkel in zijn topmodellen). Wel heeft de FS30 een groter zoomfactor dan de Ixus (8x versus 5x). Ook is de afdrukvertraging bij de FS30 beter dan bij de Ixus 200 (0,06s versus 0,15s). Qua design draagt de Ixus zeker mijn voorkeur weg. Maar uiteindelijk is het belangrijker om mooie foto's te trekken dan een mooi-ogende camera te hebben. ;-)

De TZ8 bevindt zich in een hogere prijsklasse maar heeft wel volledige manuele controle. Voor mijn vrouw is dit totaal overbodig maar ik vraag me af of ikzelf die manuele controle zou missen bij de goedkopere toestelletjes. Of ga ik op momenten dat ik die controle wens toch naar de DSLR grijpen en de mogelijkheden van de TZ8 niet benutten? De TZ8 (evenals de TZ7 die eventueel ook een optie is, maar geen manuele instellingen heeft) is naar mijn gevoel ook al niet meer zo compact als de andere 2 om altijd mee te nemen in de handtas.

Zijn er hier gebruikers van bovenstaande toestellen die graag hun ervaringen met me delen. Ik krijg de knoop niet doorgehakt.

PS: een van de vereisten voor de camera is dat je er ook HD video filmpjes mee kan maken. Alle camera's die ik vermeld heb beschikken over deze functies. Moesten jullie nog alternatieven voorstellen, hou er dan wel rekening mee dat de videofunctie een vereiste is.

Alvast bedankt voor jullie feedback
    Last edited by Robynn; 29 mei 2010, 09:36.
    Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

Re: compactcamera : Canon (Ixus 200) of Panasonic (FS30 - TZ8)?

ixus 200 is quasi even groot als de T 8
    iets groter kan je beter vasthouden
    en kan zonder problemen in de handtas of jaszak

T 7 is momenteel einde carriere en dus voordelig aan te kopen

lens en beeld van panasonic is beter dan canon, althans volgens de meeste vergelijkingen ( oa. camera labs, dpreview, ...)

panasonic maakt reeds lang dergelijke reiszooms, canon voor het eerst

pana heeft ook 25 mm groothoek, en kan ook zoomen tijdens het filmen

mijn tz 5 is al 2 maal van de tafel op de vloer gevallen en werkt nog steeds ...

dus eigenlijk toch wel degelijk

In hoeverre heb je zoveel tele werkelijk nodig ???
    ( lichtverlies, bewegingsonscherpte, ..)
    de extra groothoek is wel aardig meegenomen

Comment

Intussen is de beslissing gevallen. Uiteindelijk is het nog een andere camera geworden, namelijk de Canon Powershot SX 210 IS. Zeer compact, groot zoombereik (28-392mm), alles manueel in te stellen. En nog een knap design ook. Slechts enkele dagen in bezit maar voorlopig ben ik er erg tevreden mee.

Comment

Hoe zit het na enkele dagen met de compact te hebben gewerkt? Ik ben namelijk ook van plan om een compact te kopen maar zit in de knoop over 2 toestelletjes,de canon powershot sx210 is en de panasonic lumix tz10
        Ik graak er echt niet uit want de eene heefd dit niet en de andere dan weer wel
        mvg snakky

Comment

Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden van het toestel kunnen testen maar ik ben voorlopig zeker tevreden.
          Ik denk dat je zowiezo geen slechte keuze kan maken. Zowel de Lumix TZ10 als de Powershot sx 210 zijn volgens mij degelijke camera's. 't Hangt er een beetje vanaf welke toeters en bellen je voorkeur wegdragen.

Succes me je keuze.

Comment

ik twijfel ook om naast mijn dslr een compact te kopen

de tz 8 of sx 210 is zijn mijn kanshebbers .
            Ik denk dat een plotse aanbieding links of rechts de knoop helpt doorhakken

ben altijd benieuwd naar gebruikservaringen

Comment

Working...
            X