Op mijn recente trip naar Schotland heeft mijn 5DmkII er voor een tijd de brui aan gegeven. We waren aan een wandeling begonnen bij droog weer en halverwege een bergtop in dichte mist geraakt. Mist is eigelijk hele fijne waterdruppeltjes. Ik had de camera gewoon in mijn handen en hij is niet langer dan een 5 tal minuten blootgesteld geweest aan de mindere omstandigheden. Ik heb hem na droogwrijven terug in de cameratas gestoken heb.Het waren dus geen dikke druppels en de body is ook verre van volledig nat geweest enkel hier en daar een beetje vochtig. We zetten onze wandeling gewoon verder en ik heb wanneer de omstandigheden terug droog waren de camera weerom zonder problemen kunnen gebruiken. Na deze wandeling de camera terug opgeborgen en een dik uur met de auto verder gereden naar een volgende lokatie. Daar was het onbewolkt en open weer. Om de de juiste lokatie(op Elgol) te bereiken moest een 20tal minuten over een met dikke keien bezaaid strand lopen en over grote blokken kruipen. Ik had enkel mijn statief,camera en een extra lens mee om zo licht mogelijk gepakt te zijn. Eenmaal op de juiste plek aangekomen wou ik beginnen fotograferen....maar de camera dacht er anders over. De ontspanknop funtioneerde niet langer.....enkel scherpstellen ging nog. Voor het overige was er geen enkel ander probleem te vinden.Flink balen dus....zoals de situatie er nu uitzag ging het mij niet lukken om één enkele foto te maken op deze prachtige lokatie. Ik heb daar ter plekke allerhande acties ondernomen om de camera terug te laten werken....batterij eruit, terug naar fabrieksinstellingen gezet enz enz.....maar niks hielp. Uiteindelijk is het me toch gelukt om foto's te maken dmv een metalen pen (waarmee ik de statiefspikes vastschroef)....deze had ik nog in mijn vestzak zitten. Wanneer je in de plug waar normaal de afstandsbediening zit de 3 pennetje gelijkertijd met elkaar verbind kan je de camera zo ook zonder de ontspanknop bedienen. Ik had wel een afstandsbediening en een reserve camera mee op reis maar die lagen natuurlijk nog in de auto. Ik heb de 5DmkII nu reeds bijna 2 jaar in bezit en nooit heeft het toestel gehaperd...maar zoals gewoonlijk hapert zoiets steeds op een tijdstip dat het er echt op aan komt en laat hij u net dan in de steek. Foto's heb ik dus uiteindelijk wel kunnen maken op een ongewone en moeilijke manier. S'anderendaags ( na een nachtje voor een verwarmingsradiator) ging de ontspanknop weer zoals voorheen. Wat ik uiteindelijk met dit verhaal wil zeggen is dat deze camera zeker niet goed tegen vocht kan.....een klein beetje is voldoende om hem te laten haperen. Indien je op reis vertrekt enkel om te fotograferen wed je dus ook best niet op één enkel paard.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
5DmkII en vocht = problemen.
Collapse
X
-
5DmkII en vocht = problemen.
Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/Labels: Geen
-
-
Re: 5DmkII en vocht = problemen.
Ik heb de 5D MKII + 24-105 f4 L IS zonder problemen in de regen gebruikt tijdens de halfvastenstoet, en toen is die wel heel nat geweest.
Waarschijnlijk heb ik dan wat meer geluk gehad.
Maar de 5D MKII heeft niet dezelfde bescherming tegen vocht als een camera uit de 1D reeks.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtIk heb de 5D MKII + 24-105 f4 L IS zonder problemen in de regen gebruikt tijdens de halfvastenstoet, en toen is die wel heel nat geweest.
Waarschijnlijk heb ik dan wat meer geluk gehad.
Maar de 5D MKII heeft niet dezelfde bescherming tegen vocht als een camera uit de 1D reeks.
De dag nadien (vermoedelijk na verdwijnen condensatie) werkte alles terug normaal. Door deze ervaring is het vertrouwen wel een beetje weg hé......het is best mogelijk dat dit euvel zich nooit meer voordoet zelfs niet indien je hem in lichte regen gebruikt. .....maar ik hou nu toch een reserve camera dichtbij wanneer ik op een fototrip van een paar dagen vertrek. Moest ik enkel met één body naar Schotland vertrokken zijn en het probleem niet opgelost geraken met de ontspanknop...dan zou dit voor mij pers het einde van een zalige vakantie geweest zijn.Fotograferen was immers de hoofdreden van deze reis.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/
Comment
-
Mijn ervaringen met de 5DmkII - ik heb er 2 - zijn zeer goed bij slechte weersomstandigheden. Nog recent tijdens onze trip naar Italië was ik er 's morgens rond 4u op uitgetrokken om de Piano Grande te fotograferen bij optrekkende mist. Bij 2 van deze pogingen kwam de mist omhoog en droop het water zo van de camera en Lee filterset - ik dacht dat ik te ver gegaan was maar het ding is perfect blijven werken. De temperatuur was maar enkele graden en zakte nog bij het opkomen van de mist tot 2 graden.
Comment
-
Ik heb m'n 5D II nog maar een week of 5 en heb gelukkig nog geen negatieve ervaringen ermee gehad. Maar ik zou sowieso altijd een tweede body meenemen als ik op een fototrip zou gaan. Trouwens, ik neem overigens sowieso vrijwel altijd een tweede body mee ook al ben ik vlak bij huis. Die 800 gram meer of minder maakt me ook niet meer uit....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk berichtIk heb m'n 5D II nog maar een week of 5 en heb gelukkig nog geen negatieve ervaringen ermee gehad. Maar ik zou sowieso altijd een tweede body meenemen als ik op een fototrip zou gaan. Trouwens, ik neem overigens sowieso vrijwel altijd een tweede body mee ook al ben ik vlak bij huis. Die 800 gram meer of minder maakt me ook niet meer uit....
In de spray van watervallen vreesde ik er ook even voor. Mijn 24-70 2.8 heeft een seal, maar de 5DII zo niet. Geen enkel probleem gehad, al waren de temperaturen daar wel wat hoger natuurlijk.Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
www.musicinframe.be
Comment
-
-
Enkele weken terug in het regenwoud van Ecuador ook problemen gehad met de 5DII. Het was een heerlijk weertje en toestel hing rond mijn schouder tijdens de tocht door het woud. Eenmaal aangekomen aan een waterval was er geen fotograferen meer aan... Scherpstellen ging niet meer, zowel lens als body zat vol condensatie.
Overigens, een dag later zag ik twee kleine beestjes kruipen als ik door mijn zoeker keek. Wisselen van lenzen heb ik nooit gedaan. Ze hebben er nog een tijdje gezeten maar nu zie ik ze alleszinds niet meer.
Groeten
Comment
Comment