Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop superzoom, twijfel tussen Sony en Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop superzoom, twijfel tussen Sony en Nikon

goeienavond allemaal!

Korte voorstelling: Ik ben Christophe, bijna 20 jaar en wonende in Lier. Ik heb allerhande hobby's gaande van terraria tot moto's.

Nu is het zo dat ik jaren een Canon PowerShot A95 heb om mee te werken en met de komst van de superzoom camera's zou ik graag de overstap willen maken om mij zo eentje aan te schaffen. Rede is dat de A95 niet meer voldoet aan de eisen die ik nu begin te stellen aan een camera. Ook de citytrip die in augustus gepland is (Berlijn) is voor mij een rede om een nieuwe camera aan te kopen die betaalbaar is voor een student.

Daar ik een all-around 'fotograaf' ben wou ik niet beginnen aan een body en lenzen (budget is er ook niet voor) maar aan een apparaat dat alles kan aan een zo goed mogelijke kwaliteit. Macro, zoom en avond zijn zeker een must voor de hobby.

Na heel wat zoeken, reviews te lezen en te vergelijken, ben ik op twee camera's uitgekomen die (volgens mij, de amateurfotograaf 1e klasse) mij bevallen, namelijk:

De Sony CyberShot DSC-HX1 en de Nikon Coolpix P100

Ik weet dat de meeste meteen voor Nikon zouden kiezen (waar ik bij DSLR's alleen maar akkoord mee zou gaan) maar voor mij bied de Sony heel wat features die voor mij niet oninteressant zijn.

De Sony maakt gebruik van hetzelfde lenssysteem en processor als in zijn DSLR's en beschikt over het 'Sweep Panorama Function'. Ook de 10fp/s functie is uitermate handig.

De Nikon beschikt over een 26x optische zoom (tegenover een 20x van Sony) en over 10.3megapixels (tegenover 9.1 van de Sony). Maar ook de Nikon beschikt over de 10fp/s functie en BEIDE maken ze gebruik van het systeem dat meerdere foto's trekt en ze daarna samenvoegt tot 1 foto (bij avond) om zo ruis te verminderen.

Nu, bottom line (en ook het probleem) is dat beide camera's ge-reviewd werden met een gemeenschappelijk probleem: Veel ruis op zo goed als alle ISO-waarden...

De vraag is dus, is dit ook werkelijk zo? Is dit in vergelijking met een DSLR of zijn ze werkelijk 'niet goed'?

Daarom mijn vraag aan de mensen die ervaring hebben met één of beide camera's en mij verder te kunnen helpen.

Alvast ENORM bedankt!

Christophe

Re: Aankoop superzoom, twijfel tussen Sony en Nikon

Als je geen ruis wil hebben in slechte lichtomstandigheden ga je moeten een DSLR kopen. Ik ben om die reden overgestapt van een Sony Cybershot DSC naar een Nikon D90, alhoewel ik tot dan dure eden gezworen had nooit meer met zware toestellen + lenzen op stap te gaan... Slechte herinneringen uit de 'analoge' tijd ... Overdag in de zomer gaf die Sony prachtige resultaten zeker vergelijkbaar met wat ik nu maak maar zoals gezegd niet binnen of in mindere lichtsituaties.

grts
    groetjes,
    nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
    fotosite: www.nolfinarium.be

Comment

volgende maand op de markt, compact, betere hoge ISO prestaties dan duurste DSLR (APS)
      zeer goede beeldkwaliteit de sony nex3 of nex5 met full HD filmode (NEX5) en draaipanorama functie.

Comment

Geen ruis is uiteraard niet te bereiken zonder DSLR, maar ik ben dan ook niet op zoek naar een apparaat dat geen ruis creëert, ik zoek een Superzoom die zo weinig mogelijk ruis creëert omdat ik wel met minder tevreden kan zijn

Comment

Hallo,

Ik heb de Sony DSC-HX1 - naast mijn Canon 5D met lenzen van 28 tot 500mm.
          De Sony loopt van 28 mm tot 560 mm - met beeldstabilisatie.
          Ik heb hem gekocht voor het" vakantiewerk", dus niet teveel gesleur en toch flexibel genoeg qua lensbereik.
          Hij heeft Toscane meegemaakt met zowat alle lichtomstandigheden (van zonovergoten Toscaanse cypreslandschappen tot donkere duomo's ...).
          Zonder uitzondering prachtige resultaten.
          Ruis? Ja die is er -maar bruikbaar tot ISO400 (zelfs bescheiden concertfotografie is mogelijk).
          Qua resultaten kan je best eens op mijn blog kijken - de foto's van de laatste maanden zijn meestal met de Sony getrokken (camera staat er bij bij elke foto).
          De automatische panoramafunctie is zeer goed en nauwkeurig - zelfs binnen!
          De 10 frames/sec doen het ook goed - al duurt het wegschrijven wel even.
          Verder ben ik zeer te spreken over de grote flexibiliteit van het LCD-scherm.

Dus, bezoek eens even mijn weblog (er is ook een pagina met alle blogfoto's samen).

Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Working...
          X