Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel Pentax K-x of Olympus E620

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel Pentax K-x of Olympus E620

Ik ben een beginnend fotograaf. Ik wil me vooral gaan richten op landschappen, sporen (wielrennen) en stadsaanzichten.

Ik twijfel tussen twee camera's de Pentax K-x en de Olympus E-600/620.
    Ik heb vele recensies gelezen van beiden camera's, maar ben er nog niet uit.

Jullie zijn de pro's dus had graag jullie reacties op deze 2 camera's wat voor mij het beste is.

Ps. ik heb gelezen dat de scherpstelpunten bij de Pentax niet te zien zijn door de zoeker! Klopt dit en gaat dit een nadeel opleveren?
    Olympus E-600, 14-42mm, 40-150mm, Batterygrip HLD-5

Re: Twijfel Pentax K-x of Olympus E620

De Olympus toestellen ken ik niet, dus kan ik er weinig over vertellen. Het enige dat mij meteen opvalt na vergelijking van de specificaties van de E620 met de Pentax K-x, is de grootte van de sensor. Bij Olympus slechts 225 mm² tegenover 415 mm² bij Pentax. Dat manifesteert zich o.a. in minder dynamiek en meer ruis (zie vgl).

Voor landschapsfotografie heb je wellicht meer aan een 3:2 beeld (Pentax) dan aan een 4:3 (Olympus).

Wat scherpstelpunten betreft, kan ik alleen maar zeggen dat ik altijd zelf bepaal waarop de camera scherpstelt. Daarom stel ik al mijn toestellen (ook die het evt. automatisch gekozen AF-punt aanduiden in de zoeker) steeds in op "AF-punt = midden" en herkadreer eventueel met half ingedrukte ontspanknop. Als je de beslissing liever aan de camera overlaat (bv. omdat alles zeer snel moet gebeuren), kan dat eveneens met de K-x, maar zie je dus geen AF-puntjes oplichten.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

De Pentax heeft een cropfactor van 1,5x en de Olympus een 2x. Dit kan een bepalende factor zijn als je u wilt toeleggen op landschappen en zichten. Op hoge ISO's vanaf 800
      zal de Pentax ook beter presteren i.v.m. verhouding ruis-detailbehoud.

... Voor de rest zorg jij voor de kwaliteit van het beeld

De focuspunten worden blijkbaar niet zichtbaar in de zoeker maar ik veronderstel wel dat je de één of andere biep zult krijgen ?

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
        Wat scherpstelpunten betreft, kan ik alleen maar zeggen dat ik altijd zelf bepaal waarop de camera scherpstelt. Daarom stel ik al mijn toestellen (ook die het evt. automatisch gekozen AF-punt aanduiden in de zoeker) steeds in op "AF-punt = midden" en herkadreer eventueel met half ingedrukte ontspanknop. .
        Waarom zouden due fabrikanten toch 11 of 7 scherpstelpunten erin zetten? Om alleen de middelste te gebruiken?

Ik bepaal ook zelf waar de camera op moet scherpstellen en gebruik zelden het middelste punt, gewoon een kwestie van het acieve scherpstelpunt op je onderwerp zetten, werkt nauwkeuriger dan herkaderen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Waarom zouden due fabrikanten toch 11 of 7 scherpstelpunten erin zetten? Om alleen de middelste te gebruiken?
          Ik bepaal ook zelf waar de camera op moet scherpstellen en gebruik zelden het middelste punt, gewoon een kwestie van het acieve scherpstelpunt op je onderwerp zetten, werkt nauwkeuriger dan herkaderen.
          Fabrikanten zetten heel veel dingen op en in hun toestellen die voor sommigen totaal overbodig zijn en voor anderen nuttig. Zo o.a. de videofunctie (in de K-x ; niet in de E620) die ik nooit gebruik.
          Waarom zou herkadreren minder nauwkeurig werken dan multi-AF? Die laatste functie is in ieder geval totaal niet aan mij besteed, terwijl ik desondanks zeer tevreden ben met de scherpte in mijn foto's.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Waarom zou herkadreren minder nauwkeurig werken dan multi-AF? Die laatste functie is in ieder geval totaal niet aan mij besteed, terwijl ik desondanks zeer tevreden ben met de scherpte in mijn foto's.
            Ik zeg niet multi AF, maar gewoon één van 7, 11 of in mijn geval 51 punten gebruiken.

Waarom dat nauwkeuriger is dan herkaderen:
            1 je kan geen continue AF gebruiken, dus geen correctie meer ook van het onderwerp
            2 bij herkaderen beweeg je en dat wordt niet meer gecorrigeerd

Vaak is het 'juiste' scherpstelpunt gebruiken vaak ook nog sneller, omdat je vaak kan voorspellen waar de scherpte moet liggen en dan kun je het scherpstelpunt daar al naar toe manoevreren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Fabrikanten zetten heel veel dingen op en in hun toestellen die voor sommigen totaal overbodig zijn en voor anderen nuttig.
              Wat dit betreft, ben ik het met hjanssen eens... Die verschillende AF-punten zijn absoluut niet overbodig.
              Middelste gebruiken en herkadreren gaat inderdaad in een aantal situaties wel prima, maar niet meer wanneer het heel snel moet gaan, bv. omdat je onderwerp niet netjes stil blijft zitten of zo...
              En ook bij <f/2-portretjes is het herkadreren op zich dikwijls al genoeg om de scherpte niet meer op het gewenste punt te hebben maar net ervoor of erachter.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Vooral vanwege 1.5x en 3:2 zou ik voor Pentax gaan...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik zou voor Olympus gaan, let op MIJN voorkeur hè.

Waarom:
                  Het ligt eraan hoeveel geld je wilt gaan uitgeven, maar als ik kijk naar de kitlenzen dan zijn die van Olympus heel goed. Daarnaast is het bij Olympus ook heel duidelijk waar je in investeert. Er zijn 3 lijnen: beginner, gevorderde amateur en veeleisende amateur of prof. fotograaf. Hoe hoger je in de lijn gaat, hoe duurder, hoe beter.

Ter vergelijk: ik heb ervaring met de volgende kitlenzen:
                  Canon (de oude versie zonder IS), Pentax en Konica-Minolta. De Olympus lenzen bevallen mij tot nu toe het beste. Voor weinig geld, krijg je echt goede lenzen. Als je echter naar het pro segment overstapt, maakt het niet meer uit. Dan zijn alle merken duur.

Succes met je keuze en daarna veel fotoplezier. Welke camera je ook kiest, je zult geen foute keuze doen.

Groeten,
                  Bart

Comment

Working...
                  X