Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D en 550ex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10D en 550ex

    Ik heb sinds kort mijn Canon 10D met bijbehorende flitser Speedlite 550x in huis.
    Voorheen werkte ik met een Minolta 800si en telezoom 70-200 plus bijbehorende flitser 5400HS. Als ik werkte met diafragmavoorkeuze (Canon AV-mode) dan veranderde automatisch de sluitertijd van 1/60 bij 70mm, naar 1/90 bij 90mm en 1/125 bij 105mm en meer.

    Met de Canon 10D zie ik bij b.v. diafragma 5.6 dat mijn sluitertijd vast blijft staan op 1/60.
    Doe ik iets verkeerd, of reageert een Canon flitser / camera anders hierop? Ik heb wel customfunctie 3 gezien, maar dan is alles vast op 1/200 en krijg ik waarschijnlijk onderbelichting??

    Wie heeft tips.

    Deze vraag stel ik voor een kennis van mij
    Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

  • #2
    Als je bij de 10D wil hebben dat uw camerazijn sluitertijd en diafragma bijregeld met een flash erop moet je hem op P-stand zetten (of autostand natuurlijk)
    Op AV stand zorgt de camera ervoor dat uw totale beeld correct belicht is, bv je trekt een persoon 's avonds, je gebruikt AV-stand, die persoon zal mooi belicht (of overbelicht door de flash) op de foto staan maar de camera zorgt ervoor dat ie een sluitertijd heeft die lang genoeg is zodat de achtergrond ook goed belicht is.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      is dit niet los van alles intestellen (in M-stand bv)
      Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

      Comment


      • #4
        Normaal zou je zelf het diafragma kiezen, en de camera past automatisch de sluitertijd aan binnen de grenzen van de flash. Voor de 10D is dit van 30sec tot de hoogste synchronisatietijd, 1/200sec.
        De sterkte van de flash wordt dan door de E-TTL ook automatisch ingestelt.
        Waarom die bij jou in AV op 1/60sec blijft hangen, weet ik ook niet.

        Als ik jou vraag correct begrijp, tenminste.

        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Originally posted by wilco v dijk
          Ik heb sinds kort mijn Canon 10D met bijbehorende flitser Speedlite 550x in huis.
          Voorheen werkte ik met een Minolta 800si en telezoom 70-200 plus bijbehorende flitser 5400HS. Als ik werkte met diafragmavoorkeuze (Canon AV-mode) dan veranderde automatisch de sluitertijd van 1/60 bij 70mm, naar 1/90 bij 90mm en 1/125 bij 105mm en meer.

          Met de Canon 10D zie ik bij b.v. diafragma 5.6 dat mijn sluitertijd vast blijft staan op 1/60.
          Doe ik iets verkeerd, of reageert een Canon flitser / camera anders hierop? Ik heb wel customfunctie 3 gezien, maar dan is alles vast op 1/200 en krijg ik waarschijnlijk onderbelichting??

          Wie heeft tips.

          Deze vraag stel ik voor een kennis van mij
          Staat de flitser wel in de goede stand: off, master of slave? Het is misschien raar maar in de stand off staat de flitser in de normale stand.

          Overigens hoort deze topic in Camera's & Accessoires thuis. Ik verplaats hem dan ook naar dat forum.

          Comment


          • #6
            Originally posted by wilco v dijk
            Ik heb sinds kort mijn Canon 10D met bijbehorende flitser Speedlite 550x in huis.
            Voorheen werkte ik met een Minolta 800si en telezoom 70-200 plus bijbehorende flitser 5400HS. Als ik werkte met diafragmavoorkeuze (Canon AV-mode) dan veranderde automatisch de sluitertijd van 1/60 bij 70mm, naar 1/90 bij 90mm en 1/125 bij 105mm en meer.
            Dit kan de Canon niet. Av is, zoals je weet, ofwel slow-sync, ofwel 1/200s. De enige oplossing die ik zie, is de M-stand. Het nadeel van Tv en P, is dat in situaties met flits als dominante lichtbron het diafragma bijna altijd volledig open gaat. Wil je controle over diafragma, en is 1/200s te snel, dan is M volgens mij de enige mogelijkheid. Ik flits trouwens altijd in M.
            Originally posted by wilco v dijk
            Met de Canon 10D zie ik bij b.v. diafragma 5.6 dat mijn sluitertijd vast blijft staan op 1/60.
            Doe ik iets verkeerd, of reageert een Canon flitser / camera anders hierop? Ik heb wel customfunctie 3 gezien, maar dan is alles vast op 1/200 en krijg ik waarschijnlijk onderbelichting??
            Onderbelichting op 1/200s zal je niet gauw krijgen, omdat de 550 vrij krachtig is en omdat E-TTL de flitskracht nauwkeurig regelt in functie van je settings (ISO, shutter, diafragma). Nogmaals, zet de camera op M-stand en stel zelf bv. 1/125s f8 in. E-TTL doet de rest. Trouwens, je hoeft ook geen schrik te hebben van 1/60s met flits, zelfs op 200mm. De korte belichtingstijd van de flits vermijdt bewegingsonscherpte. (Let wel, dit geldt enkel met flits als dominante lichtbron; niet met fill flash.) Het interessante aan het bijregelen van de sluitertijd, is dat je op die manier controle hebt over het belichtingsniveau van de achtergrond in je flitsfoto's.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              lees eens goed de manual van 10D en 550.... je kan gerust boven de 1/200 gaan met hi-sync.

              Comment


              • #8
                Als ik de vraagstelling van wilco nog eens terug lees weet ik bijna zeker, zoals ik al eerder aangaf, dat het met de master/slave/off stand te maken heeft.

                Comment

                Working...
                X