Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IR filter voor G5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• IR filter voor G5

Hallo,

ik ben op zoek naar een IR filter voor mijn G5.
    58mm, liefst iets als een Hoya 72R. Mag ook ander merk natuurlijk, maar dan moet het spectrum wel overeentstemmen.
    Waarom? Omdat ik de foto's genomen met deze filter gewoon knap vind ;-)
    Kan er iemand zeggen waar in de buurt van Hasselt deze filters kunnen gevonden worden?
    Niet geschoten is altijd mis.

IR filters zijn niet zo makkelijk te vinden, en Hoya is blijkbaar zeer moeilijk leverbaar in België. (Ik weet zelfs niet of er een invoerder is hier.) De R72 filter heeft een 50% cut-off op 720nm (vandaar de naam), en equivalenten daarvan zijn de B+W 092 of Kodak Wratten 89b. Of ze echt exact dezelfde effecten geven, weet ik echter niet zeker.

Ter info: daarnaast zijn er ook nog de Wratten 87 (cut-off 800nm) en de Wratten 87c (cut-off 850nm), met als equivalent de B+W 093. Ook Heliopan heeft varianten van bepaalde van deze filters, met nog andere nummers, maar die ken ik niet. Er zou ook nog een Wratten 88 of 88a bestaan, die ergens rond de 750nm zit, maar dat is enkel van horen zeggen.

Voor recente digitale camera's is eigenlijk enkel de R72 echt geschikt. De IR gevoeligheid van de toestellen is tegenwoordig te gering om nog goeie resultaten te geven in combinatie met filters die een nog hogere cut-off frequentie hebben. De R72 is ook de enige die de blauw/rood mengeling oplevert; de andere lijken qua tonaliteit meer op zwartwit of duotone met een beetje blauw.

Hier is nog een interessante link over IR:
    http://www.cliffshade.com/dpfwiw/ir.htm

By the way, de prijzen in Europa liegen er niet om. Voor 58mm zal je nog geen fortuin uitgeven, maar reken toch maar op een kleine 100 euro. Mocht je de kans hebben om in de USA aan te kopen, doe dat dan, want daar is het nog geen 50 dollar.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

dit wordt wel een beetje een vreemde thread als ik aan mezelf ga antwoorden, maar het zij zo.
      Ik heb zelf nog wat rondgesurft en in Nederland kan je ze online kopen.
      Dit is de link.

59€ + BTW(19%) Valt al bij al nog mee vind ik.

Comment

Toch geen met zo'n bedoelingen?

Comment

Ge brengt me op ideeën

Comment

Working...
          X