Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR's versus camera's zonder fratsen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR's versus camera's zonder fratsen.

In een eerder topic schreef Sinouck o.a. het volgende:

"soms vraag ik mij af, hoe men het vroeger voor elkaar kreeg, om ook maar 1 geslaagd beeld uit een fotocamera te persen...
    nu, dat we de meest geavanceerde toestellen, aller tijden tegen een redelijke prijs tot onze beschikking hebben, lopen we tegen allerlei probleempjes aan..
    mss zijn de toestellen wel te ingewikkeld voor ons geworden...
    het is daarom, dat ik het af en toe zo verhelderend vind, om es met een oude camera van 50 a 60 jaar op pad te gaan, soms heb ik slechts een vast diafragma en een vaste sluitertijd tot mijn beschikking, en een rolletje 120 film, met slechts 8 opnames..."

Om zijn standpunt te onderschrijven hierbij twee foto's die ik genomen met mijn eerste camera, die toen nog gewoon fototoestel heette, de Agfa Klack waarvan er toentertijd miljoenen van verkocht zijn.
    Negatiefformaat 6x9cm gevoeligheid 18 DIN (ISO bestond nog niet) diafragma "bewolkt f/11, of zonnig f/16" afstand "portret, groep of landschap".

http://www.opmeeractueel.nl
    Panasonic Lumix DMC G7 24-140mm

Re: DSLR's versus camera's zonder fratsen.

Als je hier een sterke compo met een mooie belichting had neergezet had je inderdaad een punt, maar dit soort beelden ervaar ik met alle goede wil niet meteen als "verhelderend"

Punt is dat de moderne digitale camera's veel mensen toelaat snel een deftige technische bagage op te bouwen omdat je direct ziet wat je gefotografeerd hebt. Met film is het altijd afwachten tot ze ontwikkeld zijn, tenzij je minutieus alle parameters en omstandigheden noteert bij elk shot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Als je hier een sterke compo met een mooie belichting had neergezet had je inderdaad een punt, maar dit soort beelden ervaar ik met alle goede wil niet meteen als "verhelderend"
      Vergeet niet dat deze foto's zijn ingescand waardoor de kwaliteit aanmerkelijk minder is dan van de originelen. Mijn punt is dat veel mensen een dure reflex kopen zonder de geringste kennis van de fotografische techniek. Dit blijkt regelmatig uit de vragen in dit forum. Het is nog steeds de mens achter de camera die de foto maakt en sommigen raken alleen maar in de war van alle mogelijkheden. Toen ik mijn eerste Leica kocht zat daar echt geen manual van 278 pagina's bij zoals bij de Canon 7D.
      Last edited by LesC; 5 mei 2010, 22:29. Reden: Quote verbeterd

Comment

Er zijn verschillende dingen die men door mekaar haalt.

Ten eerste moet de compositie goed zijn, moet het beeld een 'verhaal' vertellen of toch uniek zijn. Timing en positie is alles.

Ten tweede moet je iets weten van technische zaken als Iso, sluitertijd, diafragma enz

Ten derde moet je je toestel kennen.

Met mijn Ixus heb ik 5 jaar gespeeld voor ik een Powershot kocht en die heb ik ook 3 jaar gebruikt voor ik een instap-dslr kocht.

Nu koopt men ms eerder ineens een dslr en is dan ontgoocheld omdat het te moeilijk lijkt.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opmeeractueel Bekijk bericht
          In een eerder topic schreef Sinouck o.a. het volgende:

"soms vraag ik mij af, hoe men het vroeger voor elkaar kreeg, om ook maar 1 geslaagd beeld uit een fotocamera te persen...
          nu, dat we de meest geavanceerde toestellen, aller tijden tegen een redelijke prijs tot onze beschikking hebben, lopen we tegen allerlei probleempjes aan..
          mss zijn de toestellen wel te ingewikkeld voor ons geworden...
          het is daarom, dat ik het af en toe zo verhelderend vind, om es met een oude camera van 50 a 60 jaar op pad te gaan, soms heb ik slechts een vast diafragma en een vaste sluitertijd tot mijn beschikking, en een rolletje 120 film, met slechts 8 opnames..."
          Buiten het feit dat de medemens (misschien?) een stuk slimmer geworden is (ja toch?) is er fundamenteel weinig veranderd ..
          Als kind heb ik nog fotos mogen maken met mijn moeder haar Kodak "Brownie" en daar viel niets aan in te stellen, en je moest met je rug naar de zon gaan staan en enkel de sluiter indrukken ... wat is dan het verschil met de horden digitaal-gebruikers die nu net hetzelfde doen en in full-auto lopen te klikken? betere fotos nu? en steeds nog enkel maar familiekiekjes?

Comment

persoonlijk ben ik van mening, dat je juist meer leert, door te beginnen met een wat minder geavanceerd toestel, ipv meteen een super dslr-kanon te kopen..

fixed focal lenght lenzen, dwingen je om beter positie in te nemen, ipv een draai aan de zoomring te geven, zelf scherpstellen ipv de AF met 61 focuspunten of weet ik veel te laten werken (met veelal als resultaat ook nog eens een verkeerd gekozen scherpstelpunt)

leren omgaan met licht en belichting ipv maar wat aan de iso-knop, de belichtingscompensatie te hannessen, als blijkt dat er 'blinkies' op je beeldschermpje verschijnen..

je kunt wel een eind wegknallen, en denken, later kies ik de beste wel uit, maar m.i. leer je daar niet echt van..(of lekker gaan PS-en.. een plaat die niet deugt, is ook niet meer te redden in PS)

(natuurlijk is wegknallen wel es handig, als je geen tijd hebt om es lekker rustig manueel scherp te stellen of je compo uit te kiezen), maar de veel gemaakte fout is, dat sommige mensen een dslr kopen, omdat je dan makkelijker alle rommel van je CF-kaartje zou kunnen deleten..

IS, VR etc zijn natuurlijk hartstikke handig, maar soms heb je niets aan IS of VR, soms is het geeneens nodig of wenselijk, en is de regel van de FL vs de minimale sluitertijd veel handiger..

ik heb lui bezig gezien, met een 200-400 VR kanon erop, die doodleuk in half donker uit de hand een schaap wilden vastleggen..en vervolgens verbaasd waren, dat A: de pic onscherp was tgv de de lange sluitertijd, B: dat alles zowat onderbelicht was..

en C: een schaap loopt niet meteen weg, als je met je prime van pak em beet 50mm vlak voor het beessie gaat staan..

het is tekenend, dat je vooral de laatste tijd, meer en meer klachten ziet, van luitjes, die wel de cash voor zo'n duur apparaat hebben, maar vervolgens tot de ontdekking komen, dat het in vele gevallen niet aan het materiaal ligt, maar aan te weinig kennis. (maar in eerste instantie wel de lens of het toestel de schuld geven)

begrijp me goed, ik ben verre van een crack, maar ik ben wel de laatste, die de mislukkingen op het gebruikte materiaal zal steken.

met ieder toestel kun je mooie platen maken.. ik zie mensen de fotowinkel binnenkomen, met toestellen van soms nog gene half jaar oud, en willen alweer een nieuwe, omdat hij niet meer voldoet..

mij maken ze niet wijs, dat ze na een half jaar, al de volle 100% capaciteit van hun toestel gebruikt hebben..of onder de knie hebben..

mijn ouweheer was zelf fotograaf, en vond het altijd leuk, om mij ook geinteresseerd in fotografie te maken...

veel van die ouwe geleerd, maar na meer dan 30 jaar, heb ik nog steeds niet het maximale eruit kunnen halen..

niet met een ouwe mamiya, niet met een canon, niet met een leica.. laat staan met een dslr..

je raakt nooit uitgeleerd wat fotografie betreft, en het toestel is slechts het hulpmiddel om die ene pic te maken..de rest mag je nog altijd zelf doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Punt is dat de moderne digitale camera's veel mensen toelaat snel een deftige technische bagage op te bouwen omdat je direct ziet wat je gefotografeerd hebt. Met film is het altijd afwachten tot ze ontwikkeld zijn, tenzij je minutieus alle parameters en omstandigheden noteert bij elk shot.
              Je hebt ook veel mensen die hun toestel gewoon op de stand met het groene vierkantje (automatische modus) laten staan en maar wat foto's maken. Doordat ze een duur toestel met heel veel megapixels hebben (wat dat is tegenwoordig toch de trend?) denken ze de beste foto's te maken...
              Jammer genoeg lukt dit niet (en zie ik op dit forum daar soms het levende bewijs van, toch van het duur toestel = goede foto's denken).
              Ook zijn er mensen die alles voorgeschoteld willen hebben zodat ze zelf niets meer moeten doen. Ook zulke mensen bouwen geen technische kennis op door foto's te maken...
              Ik ben zelf absoluut geen pro en moet nog heel veel leren, maar ik zie wel dat ik al reuze vorderingen heb gemaakt sinds ik een half jaar geleden echt ben begonnen met fotografie. Maar ik probeer en zoek oplossingen...
              Daardoor is het misschien soms eens handig om echt terug naar de basis te gaan... Manueel focussen en lichtmeting doen en ...
              Maar langs de andere kant helpt de digitale weg mij omdat ik zo kan experimenteren, want alles dat niet goed is doe ik gewoon weg en dan kan ik weer opnieuw proberen...
              Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Snipa Bekijk bericht
                Maar langs de andere kant helpt de digitale weg mij omdat ik zo kan experimenteren, want alles dat niet goed is doe ik gewoon weg en dan kan ik weer opnieuw proberen...
                Het mooie van digitale fotografie vind ik dat je aan de hand van de foto's en de exif goed kunt analyseren waarom e.e.a. niet goed is.
                En daar in het vervolg rekening mee houden. Ik doe alles wat niet goed is pas weg als ik er iets van geleerd heb.

Vroeger moest men de instellingen in een schriftje noteren als zij dat wilde bijhouden, nu hoeft dat niet meer.
                Aan de hand van de exif kun je bijvoorbeeld achterhalen bij welke fl de vervorming niet meer acceptabel is (voor jou) en waar de lens wat softer is (indien van toepassing)
                Maar ook welke lichtmeetmethode is gebruikt en kun je dus ondervinden welke methode past bij welke scene en welke juist niet.

Je kunt terecht stellen dat fotografie meer is dan de juiste instellingen op het toestel maar zonder juiste instellingen komt het creatieve/artistieke aspect m.i. niet tot zijn recht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Er zijn verschillende dingen die men door mekaar haalt.

Ten eerste moet de compositie goed zijn, moet het beeld een 'verhaal' vertellen of toch uniek zijn. Timing en positie is alles.

Ten tweede moet je iets weten van technische zaken als Iso, sluitertijd, diafragma enz

Ten derde moet je je toestel kennen.

Met mijn Ixus heb ik 5 jaar gespeeld voor ik een Powershot kocht en die heb ik ook 3 jaar gebruikt voor ik een instap-dslr kocht.

Nu koopt men ms eerder ineens een dslr en is dan ontgoocheld omdat het te moeilijk lijkt.
                  wat een kwats...sorry hoor Johan. Ik heb gewoon meteen een DSLR gekocht en kon er prima mee uit de voeten.Kwestie van je interesseren in de techniek erachter en goed de boekje lezen. Veel andere foto's bekijken en veeeeeel info op diverse sites lezen.

Comment

Mijn DSLR heeft weinig fratsen en als ze er al zijn gebruik ik ze niet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                      wat een kwats...sorry hoor Johan. Ik heb gewoon meteen een DSLR gekocht en kon er prima mee uit de voeten.Kwestie van je interesseren in de techniek erachter en goed de boekje lezen. Veel andere foto's bekijken en veeeeeel info op diverse sites lezen.
                      Monica, je hebt me verkeerd begrepen denk ik.

Mijn Canon Digital Ixus 500 heb ik zo'n 8 jaar terug gekocht en hij kostte toen zo'n 600 euro denk ik. Dat vond ik toen al een pak geld, maar ik mag er niet aan denken wat een dslr toen kostte.

Verder lees ik veel boeken over fotografie. Ik heb verschillende handleidingen van mijn 500D, wel in t Duits, maar da's geen probleem, en verschillende boeken over Photoshop en over (digitale) fotografie.

Op t werk heb ik veel vrije tijd en neem ik elke dag wel 4 boeken mee, maar uiteindelijk leer je het allemaal door te oefenen, niet uit de boekskes.

Wat me wel opvalt is dat je bv toeristenkoppels in de stad ziet met allebei een 5D Mark II of 7D in de handen, om enkel foto's van de kathedraal te nemen.

Dat vind ik dus wel een overkill !

t Is dat wat ik bedoel.

Klein beginnen en dan zotte kosten doen als je merkt dat je er verder mee wil.

En niet : een toestel van 2000 euro kopen en een half jaar later toegeven dat je er niks van kent, het niet wil of kan leren of er geen tijd voor hebt en het gefrustreerd verder verkopen.

Comment

Ik zou zeggen; laat iedereen doen!
                        Als mensen direct een DSLR willen kopen, tjah maar dan zullen ze wss op een moment verplicht worden ofwel zich te verdiepen in fotografie om mooiere foto's te nemen, ofwel zich erbij neerleggen eens een lucky shot kunnen maken met hun duur toestel.
                        Het is gewoon "hip" tegenwoordig met een DSLR rond je nek rond te hossen...

Hoeveel keer zie ik hier niet de vraag passeren van welke nieuwe body, en straffer nog: welke lens moet ik kopen, L lenzen zijn geen probleem etc.. terwijl ze niets afkennen van fotografie.

Als ik dan sommige reacties hierop zie, dan zijn het meestal toch jaloerse reacties. Als mensen nu eenmaal de centen hebben en vragen om uitleg, tjah, als ik hen kan helpen doe ik dat.
                        ik ga ze niet afblaffen omdat zij mss wel de centen hebben om het beste optische te kopen terwijl ze er geen knijt vanaf kennen..

Als ik zie welke vragen ik in het begin (1j geleden) stelde en wat ik nu weet, ben ik echt blij dat ik dit forum en de juiste mensen heb leren kennen die mij op weg wilden helpen.
                        Dit is de kracht van fora zoals dit, maar niet van diegene die jaloers zijn en de boel willen verzieken.
                        Canon 5D2 en wat glas

Comment

Je hebt ook mensen die een BMW voor de deur hebben staan en enkel confituur van de Aldi eten en nooit buitenkomen. Of reizen op afbetaling kopen !

Ieder zijn ding he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opmeeractueel Bekijk bericht

mijn eerste camera, die toen nog gewoon fototoestel heette, de Agfa Klack.
                            ook mijn eerste camera:

Clack...... en geen Klack.
                            er was ook een... Click.
                            grt,bouk.
                            Last edited by LesC; 8 mei 2010, 10:57. Reden: Quote verbeterd
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als oorspronkelijke poster van dit draadje wil ik wel iets verduidelijken. Ik fotografeer nu zo'n 60 jaar en in die tijd heb ik alle mogelijke camera's in mijn handen gehad. Van een Leica tot een Hasselblad en van Rolleiflex tot een Speed Graphic (als iemand weet wat dat is en heb daar veel van geleerd voordat ik aan een digitale camera begon. Er is niets mis met de huidige DSLRs, maar het ontbreekt de mensen vaak aan enig technisch inzicht of ze zijn te lui om de handleiding eens goed te lezen. Ik zie vaak mensen die altijd en overal hun automatische flits aan hebben staan. Een mooi voorbeeld hiervan was te zien enige jaren geleden tijdens een totale zonsverduistering en je op de TV al die flitsers van het publiek af zag gaan. Hetzelfde zag je gebeuren toen de nieuwe paus zijn opwachting maakte er er op St Pietersplein duizenden flitsen afgingen op honderden meters afstand van de goede man. De mensen tealiseren zich niet dat een moderne camera eigenlijk een computer met een lens is en dat het dan handig is als je daar een beetje verstand van hebt. Het is prachtig dat je alle gegevens van de opname op je schermpje kunt zien, maar als je geen benul hebt wat die betekenen dan leer je er niet veel van en blijft je dezelfde fouten maken. Net als de computer en de moderne auto zit de camera vol met electronica en dat maakt het bedienen ervan niet altijd eenvoudiger.

Comment

Working...
                              X