Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dslr voor moederdag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dslr voor moederdag

Hallo beste forumleden,

Mijn moeder heeft momenteel een bridge panasonic fz7, als complete leek neemt ze daar mooie foto's mee, ze is begonnen met een canon AE1 en fotografeert al 40 jaar, velen vinden dat ze veel gevoel voor compositie heeft en een goed fotografisch oog.
    Met leek bedoel ik, ze heeft altijd al in auto stand getrokken maar wist toch zeer mooie plaatjes te maken!
    Nu wil ik voor haar moederdag eens een dslr kopen (450 à 500 euro)
    Mijn moeder heeft graag liveview, dus dacht ik zo aan de Sony alpha 330 met kitlens.
    kost 370 euro bij kameraexpress.nl
    wat denken jullie ? Ze wil zich wel een beetje verdiepen in fotografie, dus af en toe eens afwijken van de auto stand en boeken lezen.
    Is de alpha 330 een serieuze verbetering (ook in auto stand) tegenover de fz7!

Met vele groeten aan iedereen die me wil helpen
    Olivier
    Aan het werk kent men de meester

Re: dslr voor moederdag

Geen idee?

Comment

Een Olympus PEN?
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Het is meestal wel handig als een familielid/kennis hetzelfde merk camera heeft. Je kunt dan makkelijk lenzen uitlenen, dingen uitleggen, noem maar op.

Ik zou een nikon aanraden, misschien de D5000?

Alhoewel een Olympus PEN is ook wel leuk...

Succes!!
        Canon 1000D, Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM, Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6, Canon EF 28-90mm USM F/3.5-5.6, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD en nog een paar filtertjes

Comment

Hoe oud is je ma ?

Een dslr dient niet om alles in automatisch te fotograferen he.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door van-hier Bekijk bericht
            ... Ik zou een nikon aanraden, misschien de D5000? ...
            Die Nikon heeft inderdaad live view én een automatische stand. Voor de combinatie met kitobjectief (18-55 VR) zal je iets dieper in de buidel moeten tasten.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Mijn moeder is 65 jaar
              Zou de Sony 330 dan niet voldoen?
              Geeft eender welke dslr in auto stand niet betere kwaliteit dan compacten?
              Ze wil graag liveview verder niet teveel toeters en bellen, het liefst fotografeert ze katten , landschappen, portretten
              Mvg
              Olivier

Comment

de pen ziet er idd wel leuk uit maar ze zou graag toch een groter formaat hebben , is de Olympus E520 ook goed? kost 330 euro en liveview

Comment

Als je echt de liveview wil zou ik toch voor sony gaan hoor! Al werk ik persoonlijk liever met dslr zonder liveview. Ik kijk liever door de optische zoeker

Het is het enige merk waarvan ik al gehoord heb dat die liveview echt goed zou zijn.
                  (het is ook van horen zeggen)

Heb zelf ook een D5000 gehad van nikon waarin ook een liveview functie inzit, maar heb het enkel maar gebruikt om een filmpje te maken. Voor foto's heb ik dit nooit gebruikt.

Maakt niet uit welk merk je neemt van dslr.
                  Fototechnisch kan je met elke DSLR mooiere (minder ruis, scherper,...) beelden maken dan met een compact.

Je zal geen slechte keuze maken met je A330
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                    de pen ziet er idd wel leuk uit maar ze zou graag toch een groter formaat hebben , is de Olympus E520 ook goed? kost 330 euro en liveview
                    Komkom, op een geschenk voor moedertje ga je toch niet beknibbelen?

Kijk ook eens naar het objectievengamma bij de verschillende merken, en vooral de prijs daarvan.
                    Met haar bridge kan ze immers lekker zoomen, eerst optisch en daarna nog een stuk digitaal. Een kit-zoompje zal misschien snel tot frustraties leiden.
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

DSLR is niet altijd een verbetering in beeldkwaliteit, dit hangt af van de automatische en manuele keuzes die in de camera en de lens die je voor de camera zet. Verder ook over de kleurtemperaturen van de camera en of je je foto's wil afdrukken op zeer grote formaten.

Daarnaast hangt ook veel af van wat de camera moet kunnen.
                      - Portretten, bedoel je daar mee dat je iets zoekt dat haar een mooi bokeh kan geven?
                      - Fotografeert ze graag stilstaande beelden of bewegende beelden?
                      - Is lichtsterkte noodzakelijk?
                      - Is verwisselen van lenzen noodzakelijk?
                      Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        Komkom, op een geschenk voor moedertje ga je toch niet beknibbelen?

Kijk ook eens naar het objectievengamma bij de verschillende merken, en vooral de prijs daarvan.
                        Met haar bridge kan ze immers lekker zoomen, eerst optisch en daarna nog een stuk digitaal. Een kit-zoompje zal misschien snel tot frustraties leiden.
                        Wat zou jij me dan aanraden (budget 600 euro) later kan ik haar nog een zoomlens bijkopen

Comment

Als live-view prioriteit is, dan is Sony voorlopig het enige merk waar live-view even snel werkt als door de zoeker, het werkt maw zoals het hoort! Toestel is ook eenvoudig in bediening, geen frustrerend ingewikkelde menu's en zelfs een soort ingebouwde gids voor de functies...
                          De kitlens 18-55 is Zeer goed en goedkoop...aanrader!

Filmen kan je met sony (voorlopig) niet, is wel aangekondigd, maar binnenkort (vermoedelijk 11mei?) komt sony uit met een Pen-achtig toestel...(=de nieuwe markt ) Prijs ligt wel hoger dan de A330

En ik vind het vaak overdreven dat mensen tellen dat een DSLR niet dient gebruikt te worden in de automatische stand...Een 1Ds mkIII misschien niet...maar een A330 wel

Wil je een stap verder gaan met live-view en je budget laat het toe, kijk dan eens naar de A500/A550 reeks, die live-view heeft (quasi) ALLES wat live-view kan hebben,een nog verder kantelbaar scherm, een face-detection modus dat UITSTEKEND werkt (ideaal voor portretten...), lach-functie waarbij foto getrokken wordt als iemand lacht (=leuk, maar gimmick), en een 2e live view systeem dat werkt met de hoofdsensor, echter enkel in manuele focus. Deze laatste modus is vooral voor op statief bedoeld...

Je moeder gaat er plezier aan hebben Veel plezier met je keuze!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                            DSLR is niet altijd een verbetering in beeldkwaliteit, dit hangt af van de automatische en manuele keuzes die in de camera en de lens die je voor de camera zet. Verder ook over de kleurtemperaturen van de camera en of je je foto's wil afdrukken op zeer grote formaten.

Daarnaast hangt ook veel af van wat de camera moet kunnen.
                            - Portretten, bedoel je daar mee dat je iets zoekt dat haar een mooi bokeh kan geven?
                            - Fotografeert ze graag stilstaande beelden of bewegende beelden?
                            - Is lichtsterkte noodzakelijk?
                            - Is verwisselen van lenzen noodzakelijk?
                            als de camera dit allemaal moet kunnen zal ik snel aan een groot budget zitten
                            dus geen grote afdrukken, stilstaande katten, landschappen, geen nachtfotografie!!
                            dus graag een goede allroundlens, beter dan de kitlens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                              Wat zou jij me dan aanraden (budget 600 euro) later kan ik haar nog een zoomlens bijkopen
                              Van prijzen heb ik geen idee.
                              Ik zou proberen die kit-zoom te laten voor wat het is. Dat is waarschijnlijk weggegooid geld.
                              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                              X