Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade from Nikon D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade from Nikon D40

    Een 2-tal jaren geleden heb ik een Nikon D40 gekocht met de Nikkor AF-S 18-55 3.5-5.6 kitlens.
    I.c.m. een dosis Pshop CS2 ben ik best tevreden met de foto's die ik maak.
    Ik heb nog altijd het gevoel dat diegene dat de camera moet bedienen nog veel kan bijleren voordat ik een eventuele upgrade zou doen.
    Ik wil ook al heel lang een nieuwe videocamera bijkopen voor de gebruikelijke huis, tuin & keuken filmkes bij wijze van spreken.
    Nothing fancy...gewoon om wat dingen op beeld vast te leggen waar je binnnen X-aantal jaar blij mee bent dat je het hebt gedaan.
    Nu heb ik ondertussen met een aantal mensen gesproken die professioneel met film bezig zijn & die heben me aangeraden om een recente dslr te kopen waar je ook mee kan filmen.
    Toen hij me vertelde me wat er tegenwoordig allemaal (wegens budgetairre redenen) op deze manier wordt opgenomen stond ik echt versteld.
    I.c.m. een hoop editting & fantastische lenzen verondel ik maar toch..

    Ik heb nu de kans om via iemand mij te laten uitbetalen met bijvoorbeeld een nieuwe dslr + toebehoren.
    Uiteraard zeer interessant omdat mij dat +/- 50% voordeel oplevert aangezien ik momenteel geen zelfstandige ben.
    Enfin ik ben aan het afwijken....

    Alleszins...het ideale moment voor een upgrade is aangebroken.
    Aangezien ik er veel te weinig mee bezig ben heb ik jullie advies nodig.
    Laten we zeggen dat er een max. budget is van 2 à 2500 € (btw incl.) voor een dslr met video functie.
    Voor alle duidelijkheid dit moet niet allemaal op maar meer wil ik absoluut niet uitgeven.
    Live view zou ook mooi meegenomen zijn.
    Ik vind het toch handiger als je de compositie op voorhand op een lcd kan bekijken zoals bij een p&s.
    Foto's/filmkes zijn vaak binnenshuis in ruimtes met weinig licht.
    Qua bereik heb ik niet dadelijk het gevoel dat ik iets te kort kom met mijn huidige 18-55
    Ik heb uiteraard nooit een groter bereik gehad dus misschien weet ik niet wat ik mis.
    Binnenkort moet ik nog een poging doen tot productfotografie.
    Dit zou gaan over verschillende soorten stof die op een neutrale achtergrond (zwart of wit) moeten geshoot worden.
    Misschien een goeie 35mm prime voor dit ?

    Qua body was ik aan de Nikon D90 (629€) of D300S (1239€) aan het denken.
    Vereiste is dat deze een 5-tal jaar zeker kan meegaan & dat er een videofunctie + liveview optie aanwezig is.
    Nikon omdat ik gewend ben om met de D40 te werken dus lijkt het me logisch dat ik bij hetzelfde merk blijf ?
    Het is een verschil van +/- 600 €
    Zou het voor mijn gebruik de moeite zijn om voor de duurdere 300S te gaan ?
    Het is misschien beter om dat extra in de len(s)zen te steken ?
    Any advice = welcome

    Qua objectieven heb ik al heel veel positieve dingen gelzen over de Tamron 17-50 F2,8
    Prijs kwaliteit zou het een schitterend ding zijn.
    Nu heb je de Tamron 17-50 F2,8 SP Di II Nikon VC (529€) & de Tamron 17-50 F2,8 SP Di II Nikon/Fuji (339€)
    Ik weet al niet wat het verschil is....
    Voor de rest dacht ik eventueel nog aan een lichtsterke prime ?
    Eventueel de Nikkor AF-S 50mm f/1.4G (289€)
    Voor de rest weet ik zelf eigenlijk niet zo goed wat ik nog zou kunen gebruiken...
    Opnieuw any advice = welcome
    Hou er rekening mee dat ik liever ineens iets fatsoenlijk koop als een tussenoplossing waardoor ik binnen X-aantal tijd weer wil upgraden.
    Nu is HET moment om deftig materiaal te kopen...

    Dan zou ik voor de rest nog graag een statiefke kopen + de nodige filters, beschermkappen of wat je ook nodig zou moeten hebben
    Wat zijn nog de typische accessoires die iedereen zou moeten hebben...
    Misschien een flits (ken ik ook niks van)
    Let me know....

    Alleszins ik heb het gevoel dat ik veel beter materiaal wil, ga kopen dan ik eigenlijk nodig heb maar goed.
    Het is nu of nooit en aangezien ik er veel te weinig van ken is hulp van de pro's hier meer dan welkom.
    Misschien ook nog goed om te vermelden dat alles 2X gekocht gaat worden.
    1x voor mij & 1x voor mijne maat.
    Dus we zouden in principe sowieo dingen kunnen uitwisselen aangezien het soms ook voor dezelfde doeleinden gaat gebruikt worden.

    Thanks for any help.......

  • #2
    Re: Upgrade from Nikon D40

    Hoi Lectra, ik kan je op een paar vragen advies geven (diegene waar ik iets over weet)

    Het verschil tussen de twee Tamrons is VC oftewel vibration control, waarmee je dus langer uit de hand kunt fotograferen. Je hebt dus én lichtsterk én VC. Of dit voor jou het prijsverschil waard is moet je zelf beslissen. Ik heb het model zonder VC op m'n D300 en ben daar tot hiertoe heel tevreden van en mis die VC niet. Die dient trouwens voor statische onderwerpen en niet voor bewegende mensen.
    Maar je gaat bij weinig licht zeker het voordeel wel zien t.o.v. je huidige lens, je ziet gewoon beter omdat je zoeker helderder is en daardoor werkt ook je AF beter, die kan sneller scherpstellen en zal niet zo snel gaan "hunten " zoals ze dat zeggen (AF blijft heen en weer gaan en vind het scherpstelpunt niet)

    Voor die primes; ik heb de 35mm en 50mm gehad en verkoos de 35mm, op een cropcamera komt die het meest bij die "standaard " van 50mm kleinbeeld hé.
    De 50mm vond ik voor binnen weinig bruikbaar wegens te lang .
    Als je artistiek aangelegd bent zal je die lenzen wel eens op f1.8 gebruiken maar als ik er op een feestje ofzo een mens mee trok op f1.8 (om met het beschikbare licht te werken)dan waren enkel de ogen scherp en de oren al niet meer.
    (Enfin, dat kan ook aan mij liggen ,sommigen zweren bij primes)
    Als het echter superscherp moet zijn ,en dan op sterke vergrotingen, dan zijn primes in het voordeel.
    Uiteindelijk zijn ze bij mij allemaal de deur uit , heb ik een paar f2.8 zooms en een goed stel flitsers nu.

    Voor die flitser; ik heb de sb800 en sb900 en kan je de sb900 het meest aanraden, makkelijk instelbaar en voorzien van handige hulpstukken voor bijv. gelfilters, alsook is er al een diffuser bij.
    Hij heeft ook het ruimste bereik

    De D300s heeft een aantal betere eigenschappen zoals groter zoekerbeeld, betere bouwkwaliteit (magnesium body, spatwaterdicht), langere levensduur van de sluiter volgens Nikon, nog meer instelmogelijkheden en meer knoppen voor directe instellingen(waar je met de D90 in de menu moet gaan)
    de beeldkwaliteit zal ook beter zijn ,althans volgens testen. De D300s is ook nieuwer dus het zou maar erg zijn....

    Maar ga eens kijken op dp-revieuw, het zal je keuze mischien wat makkelijker maken

    Over het filmen kan ik niets zeggen , de mijne kan dat niet haha

    grtjs Jozef
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade from Nikon D40

      Bedankt voor de reactie Jozef...
      Weeral wat wijzer geworden.
      Misschien moet ik maar beginnen met een goede all rounder zoals bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 17-55 F2,8.
      Dan kan ik naderhand nog altijd uitbreiden met een prime/breedhoek/tele als blijkt dat ik meer opties wil.
      Hoe meer 'k erover lees, hoe groter de lijst wordt.
      Nu zit ik ook alweer aan een eOS 7D te denken als alternatief.
      Pfff teveel keuzes...

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade from Nikon D40

        misschien een belangrijke overweging als je filmpjes wil maken: de D90 heeft geen autofocus in video-mode, maar de D300s wél.
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
        Flickr album Homepage

        Comment

        Working...
        X