Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Live view?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Live view?

    hallo allemaal,
    ik ben nieuw op deze forum en ik had een vraag.
    ik zou mij graag een D3000 aanschaffen maar in deze camera zit er geen live view.
    wat betekent dat precies? kan ik het landschap niet zien als ik een foto wil nemen (via het lcd scherm)?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Live view?

    Ik heb een Canon500D, en in t begin gebruikte ik mijn live view ook bijna altijd, maar dat heb ik afgeleerd.

    Dat is blijkbaar iets voor amateurs.

    Bovendien doet het het verbruik van je batterijen toenemen, waardoor je minder foto's kan nemen.

    De zoeker (venstertje waar je door kijkt) is meestal wel voldoende.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Live view?

      Het is niet voor amateurs, maar eerder voor speciale doeleinden, bv voor op een statief, laag bij de grond, hoog boven je hoofd(als er een klapscherm op zit), maar mij lukt het niet om een goede foto te maken met LV uit de hand, dus gebruik ik het alleen op statief. In de meeste gevallen werkt de zoeker veel makkelijker en sneller.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Live view?

        Live view is inderdaad het beeld op je lcd-schermpje dat je dan gebruikt als 'zoeker'. Zeker bij bewegende onderwerpen is het niet geschikt omdat het enkele seconden de tijd nodig heeft om zich te vormen. En dan is je bewegend onderwerp al op een andere plaats.
        Ik gebruik het praktisch ook niet.
        Last edited by Happy Genes; 24 april 2010, 09:30.
        Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

        Comment


        • #5
          Re: Live view?

          Oorspronkelijk geplaatst door angeloke94 Bekijk bericht
          hallo allemaal,
          ik ben nieuw op deze forum en ik had een vraag.
          ik zou mij graag een D3000 aanschaffen maar in deze camera zit er geen live view.
          wat betekent dat precies? kan ik het landschap niet zien als ik een foto wil nemen (via het lcd scherm)?

          alvast bedankt
          klopt inderdaad geen image voor opname.
          ik gebruik altijd live view samen met histogram en bij macro's AF punt zoom om precies scherp te stellen , dit is een 10* uitvergroting in center van display om
          visueel scherp te stellen op het op te nemen beeld.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #6
            Re: Live view?

            Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
            Live view is inderdaad het beeld op je lcd-schermpje dat je dan gebruikt als 'zoeker'. Zeker bij bewegende onderwerpen is het niet geschikt omdat het enkele seconden de tijd nodig heeft om zich te vormen. En dan is je bewegend onderwerp al op een andere plaats.
            Ik gebruik het praktisch ook niet.
            kan ik zonder live view nog steeds mooie foto's maken?
            en kan je bijvoorbeeld effecten van iso zien op de zoeker?
            of is dit alleen bij live view?

            bedankt voor de reacties

            Comment


            • #7
              Re: Live view?

              Oorspronkelijk geplaatst door angeloke94 Bekijk bericht
              1-kan ik zonder live view nog steeds mooie foto's maken?
              2-en kan je bijvoorbeeld effecten van iso zien op de zoeker?
              of is dit alleen bij live view?
              1-Tot voor een paar jaar bestond liveview niet op reflexen, is men toen pas begonnen met mooie foto's maken?

              2-De effecten van ISO zie je bij Av in de sluitertijd en bij Tv in het diafragma dat de camera kiest.
              Die dingen zie je altijd in de zoeker.....

              Comment


              • #8
                Re: Live view?

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                1-Tot voor een paar jaar bestond liveview niet op reflexen, is men toen pas begonnen met mooie foto's maken?

                2-De effecten van ISO zie je bij Av in de sluitertijd en bij Tv in het diafragma dat de camera kiest.
                Die dingen zie je altijd in de zoeker.....
                bedankt!
                ik heb besloten om de d3000 te kopen met AF-S 18-55 VR en AF-S 55-200 VR lenzen
                voor 550€ vind ik het een goeie keuze

                Comment


                • #9
                  Re: Live view?

                  Oorspronkelijk geplaatst door angeloke94 Bekijk bericht
                  ...en kan je bijvoorbeeld effecten van iso zien op de zoeker? of is dit alleen bij live view?
                  Als je met "effecten" bedoelt of je de ruis kan zien die het gevolg is van hoge ISO-waarden... dan is het antwoord NEE. En dat zie je al evenmin bij live view!
                  Als je met "effecten" bedoelt welke invloed de ISO heeft op sluitertijd en/of diafragma is het antwoord voor beide JA.
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Live view?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                    Als je met "effecten" bedoelt of je de ruis kan zien die het gevolg is van hoge ISO-waarden... dan is het antwoord NEE. En dat zie je al evenmin bij live view!
                    Als je met "effecten" bedoelt welke invloed de ISO heeft op sluitertijd en/of diafragma is het antwoord voor beide JA.
                    ik bedoelde de ruis
                    oke bedankt nu weet ik het

                    Comment


                    • #11
                      Re: Live view?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Als je met "effecten" bedoelt of je de ruis kan zien die het gevolg is van hoge ISO-waarden... dan is het antwoord NEE. En dat zie je al evenmin bij live view!
                      Als je met "effecten" bedoelt welke invloed de ISO heeft op sluitertijd en/of diafragma is het antwoord voor beide JA.
                      Als ik bij m'n G10 bakske de ontspanner half indruk zie ik op het lcd scherm reeds hoe de foto er zal uitzien. Eventje's de witbalans een stopje hoger of lager en ik bij half indrukken onmiddellijk het verschil. Als je door de zoeker van je DSLR kijkt zie je dan ook reeds hoe je foto (in diverse witbalans instellingen bvb.) er zal uitzien of moet je ook naar het lcd scherm kijken ???? Iemand die ik met een DSLR een foto zie maken zie ik altijd de foto maken door de zoeker, en dan vlug op zijn live view zien hoe de gemaakte foto er uit ziet. Of heb ik dit verkeerd voor ????
                      Toen ik vroeger met de analoge reflex foto's maakte was er natuurlijk nog geen sprake van een lcd scherm, dan zag je door de zoeker enkel de scherpte en had je het raden naar de belichting van je foto. Die zag je pas na het ontwikkelen van de foto- of diafilm. Dus ik vrees dat het technisch gezien moeilijk is om door de zoeker reeds het belichtingsresultaat te zien.... of nogmaals heb ik het misschien verkeerd voor ???
                      Als ik het juist voor zou hebben, dan kan het dus zijn dat je van elke foto die je neemt via je zoeker, je er een vijftal moet nemen tot je op je schermpje ziet OK deze is de goeie ???? Misschien veel domme vragen, maar alleen zo weten we het zeker.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Live view?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Het is niet voor amateurs, maar eerder voor speciale doeleinden, bv voor op een statief, laag bij de grond, hoog boven je hoofd(als er een klapscherm op zit), maar mij lukt het niet om een goede foto te maken met LV uit de hand, dus gebruik ik het alleen op statief. In de meeste gevallen werkt de zoeker veel makkelijker en sneller.
                        Je hebt ook gelijk.

                        Op mijn Powershot S3IS gebruikte ik mijn liveview veel, omdat het een uitklapbaar scherm was, wel handig voor zelfportretten of rare posities.

                        Bij mijn Eos500D speelt dat weinig rol.

                        Op je liveview scherm zie je ook niet of je foto later teveel ruis heeft, enkel de algemene belichting.

                        Vorige week heb ik mijn liveview gebruikt om Galloways te fotograferen vanop 1.5 m afstand. Dan kon ik met 1 oog naar de runderen zien en met het andere oog t scherm chekcen, dit om zeker te weten of ze niet dichter kwamen.

                        Als je met 1 oog door de zoeker ziet en t andere oog dichtknijpt, ben je wel blind voor je omgeving.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Live view?

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Ik heb een Canon500D, en in t begin gebruikte ik mijn live view ook bijna altijd, maar dat heb ik afgeleerd.

                          Dat is blijkbaar iets voor amateurs.
                          Nogal simpele conclusie hé...

                          Als je liveview wil gebruiken als vervanging voor het schermpje dat je gebruikt als je foto's met een compactje neemt, inderdaad, dan is een zoeker een beter alternatief...

                          Behalve in die gevallen waarbij je zoeker je de mogelijk niet meer geeft om een fatsoenlijke foto te nemen natuurlijk: twee voorbeelden :
                          als je op je buik moet gaan liggen om een foto te maken, of als je in een massa volk staat waardoor je via je zoeker enkel nog het achterhoofd van iemand ziet, dan is een liveview wel degelijk een voordeel.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Live view?

                            Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
                            Als ik bij m'n G10 bakske de ontspanner half indruk zie ik op het lcd scherm reeds hoe de foto er zal uitzien. Eventje's de witbalans een stopje hoger of lager en ik bij half indrukken onmiddellijk het verschil. Als je door de zoeker van je DSLR kijkt zie je dan ook reeds hoe je foto (in diverse witbalans instellingen bvb.) er zal uitzien of moet je ook naar het lcd scherm kijken ????
                            Door de zoeker kijken is alsof je gewoon rechtstreeks naar de scène kijkt: je ziet NIKS, NADA, NOTHING hoe het eindresultaat zal worden... behalve de uitsnede/crop (en, als je op het knopje drukt om het diafragma dicht te knijpen naar de ingestelde waarde, krijg je een idee van de scherptediepte). Je ziet de waarden van ISO, diafragma, snelheid, WB, enz wel als een getal of indicatie staan maar dat is dan ook alles. Dat is niet anders als in de tijd van de "analoge" (eigenlijk fout woord in dit geval, maar kom... we weten wat we bedoelen) fotografie.
                            Iemand die ik met een DSLR een foto zie maken zie ik altijd de foto maken door de zoeker, en dan vlug op zijn live view zien hoe de gemaakte foto er uit ziet. Of heb ik dit verkeerd voor ????
                            Klopt: je krijgt dan de foto te zien hoe die er zal uitzien op je computerscherm. Of toch min of meer want zo'n LCD kan nooit 100% tonen hoe het wordt. Da's niet anders dan op een compactje.
                            Toen ik vroeger met de analoge reflex foto's maakte was er natuurlijk nog geen sprake van een lcd scherm, dan zag je door de zoeker enkel de scherpte en had je het raden naar de belichting van je foto. Die zag je pas na het ontwikkelen van de foto- of diafilm. Dus ik vrees dat het technisch gezien moeilijk is om door de zoeker reeds het belichtingsresultaat te zien.... of nogmaals heb ik het misschien verkeerd voor ???
                            Je zegt dat juist. De zoeker bij een DSLR toont niet meer dan die uit het "analoge" tijdperk (m.u.v. de witbalans instelling want die kan je bij DSLR wél zien).
                            Als ik het juist voor zou hebben, dan kan het dus zijn dat je van elke foto die je neemt via je zoeker, je er een vijftal moet nemen tot je op je schermpje ziet OK deze is de goeie ????
                            Zo dikwijls zal je er niet naast zitten denk ik . 't Kan natuurlijk dat je van bepaalde scènes er geen vijf maar 100 moet nemen om er een goeie tussen te vinden. Allez... 'k zie de profs dat toch altijd doen als ze een model "netjes" willen vastleggen (...of zouden ze een andere reden hebben ).
                            Het verschil met "analoog" is... dat je niet hoeft te wachten op de ontwikkeling om dat te zien: je LCD zal je een "vrij goed" idee geven van hoe het eindresultaat wordt. En je kan de mislukkelingen er al direct uit filteren. Zoals op je compactje.
                            Misschien veel domme vragen,...
                            Bestaan NIET!

                            Live view is TRAAG! Vergelijk het met de vertraging bij het afdrukken met een compactje. Maar hier is het scherpstellen een langzaam evenement in het nemen van de foto. Het afdrukken gaat dan wél snel.
                            Nikon heeft een systeem bedacht dat het op dat gebied beter zou doen dan bvb mijn 500D maar ik weet absoluut niet welk verschil dat geeft. "Google is your friend" zou ik zeggen.
                            Er staat hier ergens een draadje waar iemand zo vriendelijk was om schematisch te tonen hoe de Live View van Nikon het doet (om het beeld, dat door de lens valt, te tonen op de LCD) in vergelijkingn met "andere merken". 'k Laat het zoeken naar dat draadje aan jou over .
                            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                            Oók wandelen met GPS?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Live view?

                              Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
                              Iemand die ik met een DSLR een foto zie maken zie ik altijd de foto maken door de zoeker, en dan vlug op zijn live view zien hoe de gemaakte foto er uit ziet. Of heb ik dit verkeerd voor ????
                              Ik denk dat men eerder kijkt naar de histogram om te kijken of de belichting goed zit.
                              NicoSansen.com - FLICKR

                              Comment

                              Working...
                              X