Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help bij keuze nieuwe camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help bij keuze nieuwe camera

Beste,

Nieuw op het forum en na enkele zoekacties, is het mij toch nog niet helemaal duidelijk.
    Ik ben momenteel al zo’n drie jaar in bezit van een Samsung D1030 (10.1mp, 3x optical zoom/5x digital zoom) en hoewel het apparaat behoorlijk dienst heeft gedaan, beginnen zijn beperkingen echt wel duidelijk te worden (of ik word kritischer ).
    Voorbeelden van mijn ingezoomde foto’s.
    (afstand 3 meter)

Terwijl ik eigenlijk een dergelijk effect/kwaliteit wil bekomen.

Omdat ik binnenkort een (her)scholing fotografie wil gaan volgen, maar toch niet meteen ‘het grote’ bedrag wil uitgeven (dat volgt wel als de scholing volgehouden wordt/interessant blijft), ben ik momenteel op zoek naar een budgetvriendelijk maar degelijk toestel, van +/- 350€ of indien mogelijk minder, mag eventueel occasie zijn.

Wat wil ik ermee doen ?
    Eigenlijk wil ik er zowel macro- als panorama en zoom-shots mee maken en uiteraard ook gewone standaardfoto’s een beetje vanalles dus.
    Zijn er specificaties waarop ik moet letten ivm mijn wensen ?
    Zelf had ik o.a. deze Nikon in gedachten, in ’t rood. Nu weet ik best de verkooppraat met een korrel zout te nemen maar anderszijds lijkt het toch wel een interessante optie.
    Occasiegewijs heb ik in voorlopig deze opgemerkt alsook dit.
    Hebben jullie nog andere, betere voorstellen binnen het gestelde budget ?

Met dank bij voorbaat en vriendelijke groet
    Geert
    Last edited by loner; 21 april 2010, 18:20.

Re: Help bij keuze nieuwe camera

die van het net geplukte, moet je maar effe achter een link zetten, das nl tegen alle regels in!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Foto 2 mag je gerust weglaten... Het is volgens de wet verboden om vogels te fotograferen op hun broedplaats (lees "nest"). Zo verstoor je hun broedgedrag. Staat trouwens ook vermeld in het forumreglement van BD.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door loner Bekijk bericht
        Beste,

Nieuw op het forum en na enkele zoekacties, is het mij toch nog niet helemaal duidelijk.
        Ik ben momenteel al zo’n drie jaar in bezit van een Samsung D1030 (10.1mp, 3x optical zoom/5x digital zoom) en hoewel het apparaat behoorlijk dienst heeft gedaan, beginnen zijn beperkingen echt wel duidelijk te worden (of ik word kritischer ).
        Voorbeelden van mijn ingezoomde foto’s.
        (afstand 3 meter)

Terwijl ik eigenlijk een dergelijk effect/kwaliteit wil bekomen.

Omdat ik binnenkort een (her)scholing fotografie wil gaan volgen, maar toch niet meteen ‘het grote’ bedrag wil uitgeven (dat volgt wel als de scholing volgehouden wordt/interessant blijft), ben ik momenteel op zoek naar een budgetvriendelijk maar degelijk toestel, van +/- 350€ of indien mogelijk minder, mag eventueel occasie zijn.

Wat wil ik ermee doen ?
        Eigenlijk wil ik er zowel macro- als panorama en zoom-shots mee maken en uiteraard ook gewone standaardfoto’s een beetje vanalles dus.
        Zijn er specificaties waarop ik moet letten ivm mijn wensen ?
        Zelf had ik o.a. deze Nikon in gedachten, in ’t rood. Nu weet ik best de verkooppraat met een korrel zout te nemen maar anderszijds lijkt het toch wel een interessante optie.
        Occasiegewijs heb ik in voorlopig deze opgemerkt alsook dit.
        Hebben jullie nog andere, betere voorstellen binnen het gestelde budget ?

Met dank bij voorbaat en vriendelijke groet
        Geert
        Oh ja, als 't kan wil ik er ook duidelijke foto's mee maken in 't donker.

Met vriendelijke groet
        Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
          Foto 2 mag je gerust weglaten... Het is volgens de wet verboden om vogels te fotograferen op hun broedplaats (lees "nest"). Zo verstoor je hun broedgedrag. Staat trouwens ook vermeld in het forumreglement van BD.
          Ik zier hier nergens een vogel op z'n nest zitten hoor! Op geen van beide foto's...

OT: wat de camera betreft zou ik eerder voor een tweedehands DSLR gaan. De eigenschappen die je aanhaalt zul je eerder vinden binnen dit segment. En er zijn genoeg mensen die hun camera verkopen om te upgraden, dus daar vind je best wel goede deals tussen. Of 350€ dan toekomt voor een complete set is niet helemaal zeker denk ik.

Hoewel een 350 of 450D met kitlens... dat zou moeten lukken lijkt me.

Je eerste foto is waarschijnlijk ingezoomd door middel van de softwarematige zoom op je toestel. Als je alleen de optische zoom gebruikt zal je sowieso al een beter resultaat krijgen... (oftewel RTFM!)

Comment

Beste Galdie,

Dank voor uw reactie.
            1° de bewuste broednestfoto was ondertussen reeds verwijderd.
            2° wat de zoom betreft is inderdaad via de digitale zoom gebeurd, en had al zo'n vermoeden, door het lezen van ....dat het daarmee te maken had. Vandaar ook mijn beslissing naar een reflexcamera over te stappen.

Met vriendelijke groet
            Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
              Oorspronkelijk geplaatst door tjieken
              De bewuste foto waar de meerkoet aan het broeden is, is verwijderd!! Proficiat!
              Beste,

Bent u misschien toevallig advocaat ? Als u geen antwoord wenst te/kan geven dat relevant is aan de vraag, is het misschien beter u te onthouden van commentaar, dank u. Dergelijke brute, sarcastische reacties kunnen nieuwkomers eventueel afschrikken.

Met vriendelijke groet
              Geert

Comment

Bent u misschien toevallig advocaat ? Als u geen antwoord wenst te/kan geven dat relevant is aan de vraag, is het misschien beter u te onthouden van commentaar, dank u. Dergelijke brute, sarcastische reacties kunnen nieuwkomers eventueel afschrikken.
                vind dit geen gepaste opmerking richting de advocatuur hoor!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik vind het straf dat je vanop 3 meter afstand, bij daglicht, geen betere foto hebt kunnen maken van deze mooie gans ! Ik zie zo'n beest ook regelmatig in de buurt en ik zou een moord begaan om er zo dichtbij te mogen komen.

Volgens mij lag de focus ergens anders dan op de gans, wschl op de bladeren erachter hoewel die ook niet echt scherp zijn.

Ofwel is dit een uitsnede uit een groter beeld ?
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Beste,

Met vriendelijke groet
                    Geert
                    Vond deze opmerkingen anders wel terecht en relevant hoor. En zeker niet bruut of sarcastisch.

Comment

Beste johandeman,

Goh, het was de bedoeling op de gans te focussen maar wellicht heb ik bij focussen iets verkeerd gedaan en heeft het te maken met de digitale zoom of iets dergelijks.
                      Het kan trouwens ook 4 meter geweest zijn .
                      Het is btw geen uitsnede maar de full picture.

Met vriendelijke groet
                      Geert

Comment

Beste,

Als nieuwkomer en grotendeels leek bij een forum of hobbysite, verwacht ik toch met iets meer genuanceerdheid ontvangen en indien mogelijk zelfs geholpen te worden. Nu geef ik niet met trots doch ridderlijk toe dat ik één van die velen ben die de forumregels dan wel kleine lettertjes niet altijd even grondig of bijwijlen zelfs nauwelijks leest vermits ik toch nog wat probeer te vertrouwen op de verdraagzaamheid en bereidwilligheid van de mens(heid). Misschien niet zo’n positieve eigenschap maar zelf probeer ik ook steeds verdraagzaam te zijn tegenover anderen.

Nu ben ikzelf in een face-to-face situatie ook een nogal rechttoe rechtaan persoon en zeg waar het op staat maar zoals menig forumgebruiker echter wel weet, is een forum of enig ander geschreven medium of contactmiddel, sterk afhankelijk van zinsconstructie, leestekens en andere visuele hulpmiddelen zoals daar zijn smileys om de sfeer of de intonatie van de schrijver weer te geven.
                        En daar ligt mogelijks het probleem in zowel de reactie van ‘tjieken’ als mijn antwoord daarop.
                        Ik stel een normale vraag op dit forum omdat ik mij nauwer wil gaan bezighouden met het betreffende onderwerp en dan krijg je enkel reacties die, inderdaad relevant zijn tot het forum (@appendix) maar geen relevantie tot mijn gestelde vraag bevatten.
                        Ik heb er geen probleem mee op mijn fouten of verwijzing naar regels gewezen te worden . Ook het feit dat er al eens off-topic wordt gereageerd, maakt mij niet uit, een al dan niet bedoelde humoristische noot zoals de post van Gurdy kan ik evenzeer waarderen.
                        Waar ik wel door geraakt word, is de manier waaróp iets meegedeeld wordt.
                        Op zich zou ik zelfs nog niet de moeite nemen te reageren op ‘tjieken’s eerste post, net omdat ik iemand ben die probeert te relativeren en sowieso niet veel post maar des te meer meeleest.
                        Wat mij echter over de streep heeft getrokken, is zijn tweede reactie die zo mogelijk (bij mezelf tenminste) nog arroganter overkwam. Een smiley of andere zinsconstructie had bijvoorbeeld een andere interpretatie tot gevolg kunnen hebben maar nu kwam het echt wel terechtwijzend meesterachtig over. Ten derde had een melding via pb ook een mogelijkheid geweest.
                        Anderszijds geef ik toe dat mijn reactie deze middag ook enigszins versterkt werd door het feit dat ik vooral reglementaire reacties kreeg maar niet echt relevante informatie(met uitzondering van Galdie tot op dat ogenblik).
                        Misschien heb ik echter idd zijn reactie te sterk geïnterpreteerd maar dat wordt dan evenwel in de toekomst nog wel duidelijk.
                        Anderszijds kwam de reactie van Bouk op mij sowieso minder agressief over en is mijn mening dat Bouk reeds zes jaar actief is op dit forum en aldus beter geplaatst is een dergelijke uitspraak te doen dan iemand die so to speak zelf nog maar net komt kijken op dit forum(tjieken registratie 31/12/09) hoewel ik erbij blijf dat het melden van dergelijke "overtredingen" in essentie eigenlijk de taak van de moderator is hoewel ik best wel matuur genoeg ben om te beseffen dat de moderator(s) niet altijd even adrem kunnen reageren.

@Bouk Mijn verwijzing naar de advocatuur was geenszins beledigend bedoeld voor de advocatuur op zich maar kwam vanwege ‘ervaringen’ ttz leeservaringen op een ander forum(met andere hobbyonderwerpen overigens) waar idd een advocaat (er zullen er wel meer zijn maar deze liet het echt merken) zich vooral liet opmerken door in de meeste topics waarin hij posste dergelijke ‘wettelijk-nietwettelijk’ uitspraken te bezigen terwijl hij zich verder niet echt veel liet ‘horen’, so to speak.

Tot slot wil ik toch wel melden dat ik dit forum desondanks echt wel informatief vind en hopelijk kunnen we alsnog veel ervaringen en meningen uitwisselen.

Met vriendelijke groet
                        Geert
                        Last edited by loner; 23 april 2010, 15:37.

Comment

Ach Geert,

Er wordt op dit forum heel veel zelfs veel te veel of topic gereageerd, er worden kleine oorlogjes uitgevochten en soms lijden sommige posts eronder. Je hebt op je vraag 8 reacties gekregen waarvan er twee concreet antwoorden op je vraag.

OT:
                          - Ik zou een DSRL (eender welk merk) aanschaffen ipv de Nikon waarnaar je verwijst. DSRL zal je meer mogelijkheden geven in de toekomst om met goede lenzen de kwaliteit van de eendenfoto na te jagen . Daarnaast hebben DSRL ook een grotere sensor en meer mogelijkheden om met beperkte scherptediepte je onderwerp op foto te isoleren.

-Je zegt ook dat je een (her)scholing fotografie wil gaan volgen en op vele cursussen werken ze met DSRL. Je vindt trouwens ook nieuwe CanonEOS1000, NikonD3000, Olympus E 450 of 520 of Sony Alpha A230 of 330 met kitlenzen voor minder dan 400 euro. Op zich denk ik dat je de EOS350 (wat een goede kamera is) wel nog voordeliger kan vinden dan diegene waar je naar verwijst.
                          Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                            Ach Geert,

Er wordt op dit forum heel veel zelfs veel te veel of topic gereageerd, er worden kleine oorlogjes uitgevochten en soms lijden sommige posts eronder. Je hebt op je vraag 8 reacties gekregen waarvan er twee concreet antwoorden op je vraag.
                            Kan best. Anderzijds moet je ook toegeven dat er hier nogal veel vragen worden gesteld waarbij je denkt : "ga eerst eens de basisprincipes van de fotografie erop nakijken en kom dan eens terug" ... neen?
                            Mijn moeder is 78, kent geen reet van fotografie en dat mens trekt schoner prentjes met haar compactje van een vogel dan hetgeen hierboven staat ! Komaan zeg !!!

Zo van "welke camera zou ik kopen???" Dat is van hetzelfde niveau als : " ik heb gemiddeld zes accidenten per jaar , welke auto zou ik best kopen ? "

Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                              Kan best. Anderzijds moet je ook toegeven dat er hier nogal veel vragen worden gesteld waarbij je denkt : "ga eerst eens de basisprincipes van de fotografie erop nakijken en kom dan eens terug" ... neen?
                              Mijn moeder is 78, kent geen reet van fotografie en dat mens trekt schoner prentjes met haar compactje van een vogel dan hetgeen hierboven staat ! Komaan zeg !!!

Zo van "welke camera zou ik kopen???" Dat is van hetzelfde niveau als : " ik heb gemiddeld zes accidenten per jaar , welke auto zou ik best kopen ? "

Beste,

Bedankt voor uw verhelderende mededeling. Het voorbeeld diende om duidelijk te maken welk een effect ik krijg met mijn camera bij maximale (digitale) zoom en gaf deels de reden aan van mijn zoektocht naar een kwalitatief, technisch beter model aan.
                              Ook kan een aandachtig lezer volgende vraag opmerken in mijn eerste post. "Zijn er specificaties waarop ik moet letten ivm mijn wensen ?"
                              Ik vraag bijgevolg ook informatie omtrent de technische benodigdheden voor mijn doelstelling(en).

Met vriendelijke groet
                              Geert

Comment

Working...
                              X