Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gekke camera! ^^

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gekke camera! ^^

ik heb nu iets meer dan een maand mijn Olympus, en durf er mij over uit te spreken, dat ik 't een super camera vind,
    maar weet iemand toevallig hoe het komt,
    dat op sommige momenten hij wel scherpstelt en foto neemt,
    en op andere momenten helemaal niets, terwijl ik toch de zelfde handelingen doe...
    Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
    Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Re: gekke camera! ^^

Oorspronkelijk geplaatst door TinkiePix Bekijk bericht
    ik heb nu iets meer dan een maand mijn Olympus, en durf er mij over uit te spreken, dat ik 't een super camera vind,
    maar weet iemand toevallig hoe het komt,
    dat op sommige momenten hij wel scherpstelt en foto neemt,
    en op andere momenten helemaal niets, terwijl ik toch de zelfde handelingen doe...
    Te donker of the dichtbij het onderwerp?

Comment

En welk onderwerp wil je dan fotograferen ?
      Om te kunnen scherpstellen heeft het AF systeem contrast nodig. Op een egale muur zal je niet kunnen scherpstellen, en dan begint de AF te "hunten" in de hoop dat het wel lukt.
      In de meeste modi zal de camera niet afdrukken, als er niet is scherpgesteld (toch als je AF gebruikt).
      Ik denk dat je het daar moet zoeken.
      In dergelijke gevallen moet je dus manueel scherpstellen.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
        Te donker of the dichtbij het onderwerp?
        nee dat is het niet.. of toch niet altijd, tis als ik gewoon foto's wil maken van iemand binnenshuis...
        Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
        Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Comment

Kijk eens of je lens er helemaal goed op zit. Heb dat probleem ook al eens gehad en toen bleek achteraf dat ik de lens nog een héél klein beetje kon verder draaien tot ie echt vastzat.

Comment

Mijn Olympus heeft dat ook. En daar is het toch echt omdat er te weing licht is om scherp te stellen. Buiten met dit stralende weer van de afgelopen dagen was hij én snel met stellen, én maakte hij aan de lopende band foto's.

Binnen is het inderdaad net of de camera niet goed is. Gebruik ik binnen mijn grote flitser http://www.cameraland.nl/product/124/9853/ werkt alles weer top. Scherpstellen duurt wat langer dan buiten maar hij stelt scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinkiePix Bekijk bericht
              nee dat is het niet.. of toch niet altijd, tis als ik gewoon foto's wil maken van iemand binnenshuis...
              Te weinig contrast kan ook. Probeer eens op de rand van een onderwerp scherp te stellen bv?

Binnenshuis is er doorgaans wel weinig licht hoor. Of je moet zeeeeeeeeeer open wonen natuurlijk .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belgiumtuv Bekijk bericht
                Mijn Olympus heeft dat ook. En daar is het toch echt omdat er te weing licht is om scherp te stellen. Buiten met dit stralende weer van de afgelopen dagen was hij én snel met stellen, én maakte hij aan de lopende band foto's.
                In dat geval zou hij wel moeten werken als je de camera instelt op A of S ipv AUTO, of heb ik het mis?

Comment

Bij te weinig licht/contrast kan het zijn dat je toestel niet scherp wil stellen. Zolang de focus niet bevestigd is, zal je dus geen foto kunnen nemen. Bij continue AF kan dit in principe wel.

Kijk ook eens hier: handleiding E-520 (pagina 52 en pagina 93)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee Bekijk bericht
                    In dat geval zou hij wel moeten werken als je de camera instelt op A of S ipv AUTO, of heb ik het mis?
                    KLopt. Allen zijn mijn foto's dan erg donker of bewogen. Daar ik nog lang geen idee heb van de juiste instellingen maak ik 80% op auto.

Comment

Oké. Trouwens, dat verder kunnen draaien waarover ik het had, blijkt normaal te zijn. Blijkbaar kun je bij alle camera's (dus ook andere merken) de lens een beetje links en rechts draaien (speling). Dat heb ik net in een andere draad geleerd.

Comment

Working...
                      X