Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d90 / d300s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d90 / d300s

Hey,

Ik ben er uit en een d3000 of 5000 wordt het zeker niet! (zie vorige post) Ik vertelde toen ook dat ik geen mocht kopen van papa.. maar mama is al overtuigd dus in juli zou ik mijn nieuwe body wrschijnlijk al aanschaffen ^^
    Omdat ik als vervanger van mijn d40 echt wel een toestel wil waar ik JAREN mee verder kan, vallen die twee dus weg.

Mijn hoofd zat toen wat vast met de d90, maar kwam toen ook de d300s in het vizier.
    Het is natuurlijk wel een 400 euro prijsverschil.

Wat vinden jullie, is die prijs het echt waard en is de d300s zoveel beter?
    Belangrijk voor mij is vooral de kwaliteit van de foto's. Zit daar een groot verschil in?
    Handigheid van knopjes maakt voor mij dan iets minder uit..

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
    I freeze beauty

Re: d90 / d300s

Hieronder zie je ze side by side om te vergelijken.

De D300s heeft een magnesium body met rubber afdichtingen tov de kunststoffen body van de D90. De D300s heeft een betere autofocus (nog beter, want die van de D90 is al uitmuntend).
    De sensor is bij beide camera's dezelfde.
    De D300s heeft een snellere burst mode.
    Maar hieronder geeft Gordon Lane van de beide camera's een deftige uitleg.

Voor de D90.
    (filmpje laten afspelen)

Voor de D300s.
    (filmpje laten afspelen)

Als je het budget er wil in steken, dan zou ik voor de D300s gaan. Het is natuurlijk te zien waarvoor je de camera allemaal wil gebruiken.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Hallo Jasmina

Ik ga heel eerlijk zijn...de D300s is wel degelijk beter dat de D90. Maar hij is dan ook een stapje hoger gericht dan de D90. Maar ik denk dat gij zeker tevreden zult zijn met de D90. Ik heb hem ook en het is echt een top-camera...de D300s is mischien wat hoog gegrepen als je komt van een D40.

Je zal zien dat de D90 ook enorm veel meer mogelijkheden heeft dan je D40 wat trouwens ook een zeer goed toestel is.

Mijn advies ga je gewoon als hobby te werk gaan met je camera koop de D90. Word het een gevorderde hobby met gericht op meer...dan kun je de D300s overwegen...maar ik vind 400 euro wel een groot verschil...voor dat geld zou ik me de Tamron 17-50mm2.8f en een D90 kopen.

Alvast succes met wat je ook van plan bent.

Greetz

Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik heb het in je vorige topic ook al eens gezegd, maar ga het nog eens zeggen.. Een tweedehands D300 vind je tegenwoordig al voor iets meer geld dan een nieuwe D90, misschien is dat ook een mooie optie?
        http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Ik zou lekker voor de D90 gaan en het geld dat je bespaart door niet voor de D300S te kiezen kan je misschien voor iets anders gebruiken (bijv. een leuk objectief)
          http://www.mariorentmeester.nl &
          http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
          | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
            Belangrijk voor mij is vooral de kwaliteit van de foto's. Zit daar een groot verschil in?
            Verschil is zo goed als onbestaande. Dat wil zeggen: geef iemand een D300 en een D90 om een dagje mee te fotograferen en je zult achteraf niet kunnen zien welke foto's met welke camera gemaakt zijn.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
              Dan is het antwoord eigenlijk vrij simpel : je gaat geen verschil in kwaliteit zien....
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Hallo Jasmina

Ik ga heel eerlijk zijn...de D300s is wel degelijk beter dat de D90. Maar hij is dan ook een stapje hoger gericht dan de D90. Maar ik denk dat gij zeker tevreden zult zijn met de D90. Ik heb hem ook en het is echt een top-camera...de D300s is mischien wat hoog gegrepen als je komt van een D40.

Je zal zien dat de D90 ook enorm veel meer mogelijkheden heeft dan je D40 wat trouwens ook een zeer goed toestel is.

Mijn advies ga je gewoon als hobby te werk gaan met je camera koop de D90. Word het een gevorderde hobby met gericht op meer...dan kun je de D300s overwegen...maar ik vind 400 euro wel een groot verschil...voor dat geld zou ik me de Tamron 17-50mm2.8f en een D90 kopen.

Alvast succes met wat je ook van plan bent.

Greetz

Templar
                Ja wel, ik heb eigenlijk ambitie om echt wel iets te doen met fotografie en daar messchien ook wel een bijberoep van maken. Voor nu op het ogenlik kan ik inderdaad ook enorm goed aan de slag met de d90...
                Maar ik wil nu een camera kopen waar ik LANG mee zal doen. Dus wil ik van de eerste keer ne goein. Heb ook wat schrik dat ik de D90 koop en later dan iets heb van jah, dan had ik beter toch die 300s gekocht.
                Het is wat een dilemma... hihi
                x
                I freeze beauty

Comment

Heb ook wat schrik dat ik de D90 koop en later dan iets heb van jah, dan had ik beter toch die 300s gekocht.
                  Ik heb een vriendin, die professioneel fotograaf is, en die heeft tot voor kort met een D70 gewerkt en is overgegaan op een D90, niet omdat de D70 niet meer voldeed, maar onbetrouwbaar werd. Als je geen actiefotografie in de regen wil gaan doen, zal de D90 een goed keus zijn.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik heb een vriendin, die professioneel fotograaf is, en die heeft tot voor kort met een D70 gewerkt en is overgegaan op een D90, niet omdat de D70 niet meer voldeed, maar onbetrouwbaar werd. Als je geen actiefotografie in de regen wil gaan doen, zal de D90 een goed keus zijn.
                    Hmm ok bedankt ^^ D90 bied dus eigenlijk geen echte belemmering. Ookal is het voor profesioneel gebruik? Het is vooral meet in de menu's gaan zeker voor instellingen te veranderen dan buiten de 300s?
                    x
                    I freeze beauty

Comment

Wat betekent goed ... beter ... best? Uiteindelijk blijven het allemaal semi-professionele toestellen met dezelfde sensoren en dezelfde onderdelen. Ikzelf heb een D90 waar ik heel erg tevreden over ben en die ik niet zou willen ruilen voor een D300! Overigens kun je met een D90 precies hetzelfde doen als met een D300 en het resultaat van de foto's zal uiteindelijk hetzelfde zijn. De grootste verschillen zitten hem in de hogere ISO-waarde, 6 beelden/sec i.p.v. 4 bij de D90, minimale sluitertijd van 1/8000, een halve inch groter scherm en de mogelijkheid om 2 geheugenkaartjes te plaatsen (al zie ik het nut hier niet van in want een ander kaartje plaatsen is in 5 seconden gebeurd!) Daar tegenover staat dat de D300 meer dan 200 gr zwaarder weegt! Als je echt de professionele toer wilt opgaan dan moet je kiezen voor D3-serie met een full-sensor aan boord maar daar hangt dan ook een zwaar prijskaartje aan vast! Succes met wat je ook mag aanschaffen! Groetjes, Danny
                      Nikon D750 + Nikkor 14-24mm F2,8 + Nikkor 24-70mm F2,8 + Sigma 150mm Macro 2,8 + Flits SB 5000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danny8300 Bekijk bericht
                        Wat betekent goed ... beter ... best? Uiteindelijk blijven het allemaal semi-professionele toestellen met dezelfde sensoren en dezelfde onderdelen. Ikzelf heb een D90 waar ik heel erg tevreden over ben en die ik niet zou willen ruilen voor een D300! Overigens kun je met een D90 precies hetzelfde doen als met een D300 en het resultaat van de foto's zal uiteindelijk hetzelfde zijn. De grootste verschillen zitten hem in de hogere ISO-waarde, 6 beelden/sec i.p.v. 4 bij de D90, minimale sluitertijd van 1/8000, een halve inch groter scherm en de mogelijkheid om 2 geheugenkaartjes te plaatsen (al zie ik het nut hier niet van in want een ander kaartje plaatsen is in 5 seconden gebeurd!) Daar tegenover staat dat de D300 meer dan 200 gr zwaarder weegt! Als je echt de professionele toer wilt opgaan dan moet je kiezen voor D3-serie met een full-sensor aan boord maar daar hangt dan ook een zwaar prijskaartje aan vast! Succes met wat je ook mag aanschaffen! Groetjes, Danny
                        Iso waarde D90 = D300(s) Het is dezelfde cmos sensor
                        Het scherm is zowel bij D90 als D300(s) 3" groot (dus schermen zijn idem)

Beter aan een D300 tov D90
                        - De D300(s) zal vooral beter zijn voor sportopnames (betere AF, meer AF punten)
                        - Betere afdichting tegen stof en vocht
                        - vlugger de instellingen van toestel kunnen wijzigen
                        - bouwkwaliteit D300 body is een stuk beter
                        - D300 heeft een iets betere grip
                        - 2 kaartjes in toestel bij D300s (vb 1 voor foto, andere voor film)

Maar fototechnisch is D90 = D300(s)

De D300 heeft geen voorgeprogrameerde standen meer zoals sport, landschap,... Enkel maar P,S,A,M
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

nog een paar verschillen
                          - D90 gebruikt SD cards terwijl de D300 CF en SD aankan
                          - D90 weegt 220g minder en is iets kleiner
                          mvg
                          Bert

Comment

Ik heb ook maanden getwijfeld...
                            IK ben een paar jaar geleden begonnen met de d80 en was daar
                            heel tevreden over! Maar... al doende leert men en wil je de lat steeds
                            hoger leggen. Ook de honger naar meer is er en het is super als je nieuwe
                            dingen kan ontdekken.
                            Ik ben nu de "gelukkige bezitter" van een d300s (sinds een paar weken) en
                            ben nog steeds verbaasd van de vele mogelijkheden die het toestel heeft.
                            Het is een superding en ik heb er nog geen minuut spijt van
                            Doordat je geen automatische stand meer hebt, ben je ook verplicht om
                            veel bewuster na te denken over wat je doet en hoe je je foto wilt.
                            Veel succes met je keuze ;=)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door isisa Bekijk bericht
                              Doordat je geen automatische stand meer hebt, ben je ook verplicht om veel bewuster na te denken over wat je doet en hoe je je foto wilt.
                              Die verplichting kun je ook jezelf opleggen!
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X