Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

heeft een olympus trip 35 nu WEL of GEEN tessar-lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• heeft een olympus trip 35 nu WEL of GEEN tessar-lens?

deze week heb ik voor een euro en half dit mooie cameraatje kunnen kopen..

geen slecht dingetje, en er zijn er ongeveer 10 miljoen van gemaakt..

no batteries included, eigenlijk een milieu-vriendelijke camera te noemen..

selenium lichtmeter, en volgens de overlevering zou dit zuiko 40mm 2.8 lensje mooie dingetjes kunnen doen..

over het ontwerp van dit lensje schijnt nogal wat geschreven te zijn, zelfs door het 'enfant terrible der fotografie' ken rockwell..

(hij heeft trouwens meer betaald voor dit ding dan moi, en dat toestelletje was ook nog es behoorlijk beschadigd..)

nu heeft ken rockwell eea lopen rondbazuinen.. namelijk, dat hij vermoedt, dat dit lensje een zgn. 'tessar' design lensje is...

dass heisst,...

follow the link...

beetje zeiss-ontwerpje dus..

aangezien ik de reviews niet meteen geloof, was ik dus benieuwd naar de ervaringen met dit ouwe dingske.. er zijn er vele in omloop, dus ik denk dat deze en gene wel zo'n dingetje nog ergens hebben liggen..

schijnbaar heb ik een oudere versie bemachtigd, dwz, met chroom-shutterbutton, de latere versies na '78 hadden een plastic shutterbutton..

de hotshoe is ook afwijkend van de latere modelletjes, want de mijne is 'shiny' chrome..

heb er gisteren een rolletje t-max 400 ingegooid, en ik hoop dat eea zal werken..

belangrijkste voor mij is, of iemand meer weet, over het lensje... ik zoek me suf, maar prefereer liever ervaringen van mensen zelf, die dit dingetje ooit gebruikt hebben, of nog steeds in gebruik hebben..

alvast bedankt!

Re: heeft een olympus trip 35 nu WEL of GEEN tessar-lens?

Beste Sjinouck,

afgaande op uw andere posts... daarin durf je nogal eens "kabaal maken" dat eea niet veel uitmaakt als het over materiaal gaat (sla me maar, maar niet te hard, als ik mis ben).
    Daarom durf ik (als ik mag van u hè!) ook volgende opmerking maken:

Maakt het eigenlijk iets uit wat voor lens er in zit? Als je maar lekker foto's kan schieten toch?

Have fun met de nieuwe aanwinst!

Comment

THX!

het maakt ook niet uit welk lensje erop zit, maar het was pure interesse in het apparaat als geheel..

je vindt iets, koopt het voor een prikkie en dan wil je natuurlijk wat info bij mekaar scharrelen..

heb er in ieder geval al veel fun mee gehad.. (zowel qua schieten, als het speurwerk naar info)

groeten, Alex!

Comment

Ik gebruik zelf af en toe nog een tripje. Het is een ongelooflijk gemakkelijk cameratje in gebruik, en de foto's die eruit komen zijn erg mooi! Voor 1,5 euro heb je zeker een koopje gedaan, ik heb voor de mijne €5 betaald
        http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Nog even een vraagje: Waar koop je die spullen allemaal? Rommelmarkten? Beurzen? Internet?

Ik ben benieuwd...

Comment

dit cameraatje heb ik in een 2e hands kringloopwinkel gekocht, af en toe snuffel ik er wel es wat rond, en soms kom je dan wat leuks tegen..

regelmatig worden dingen ingeleverd, die soms best interessant zijn. sommige dingen zijn niks hoor, mss leuk voor in de vitrinekast, maar zo goed als onbruikbaar..

heb ook nog een bencini comet 400 voor 1,50 gekocht, een olympus trip AF 50 en het gekste ding was een 3 in 1 prulletje, wat digitaal moest voorstellen..(webcam, fototoestelletje en video..prullaria natuurlijk, maar het is gewoon leuk om es wat te vinden..

soms heb je geluk, en soms niet..

heb inmiddels een pdf-manual gevonden voor dat tripje, stelt niet zo heel veel voor, maar och, het is wel leuk om te zoeken wat er allemaal nog beschikbaar is, en de geschiedenis van zo'n dingetje..

in engeland is er een website, met nogal wat trip 35 fans, die nog van alles en nog wat in voorraad hebben, en je kunt er je trip ook laten nazien of 'pimpen' met allerlei soorten leer, fake of niet..

w.s. krijg ik deze week nog een canon ae-1 program binnen, die mij spontaan aan werd geboden door een goede kennis van mij..

(wordt mijn allereerste canon, ever! (naast mijn scanner dan..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              nu heeft ken rockwell eea lopen rondbazuinen.. namelijk, dat hij vermoedt, dat dit lensje een zgn. 'tessar' design lensje is...

beetje zeiss-ontwerpje dus..

Dat is nou ook weer niet zooo heel moeilijk te voorspellen.
              Heel veel lensjes voor kompakten in de early days of de Japanse optica "boom" waren namelijk Tessar kopieen. (moet dan wel 4 elementen hebben.....)

Ik bezit nog een Yashica 72 E (de tegenhanger van de Olympus) uit 1962 , ook die heeft een Tessar like lensje (28mm)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Dat is nou ook weer niet zooo heel moeilijk te voorspellen.
                Heel veel lensjes voor kompakten in de early days of de Japanse optica "boom" waren namelijk Tessar kopieen. (moet dan wel 4 elementen hebben.....)

Ik bezit nog een Yashica 72 E (de tegenhanger van de Olympus) uit 1962 , ook die heeft een Tessar like lensje (28mm)
                THX!! deze schijnt 4 elementen in 3 groepen te hebben.. (voor wat het waard is overigens..)

vanavond het rolletje volgemaakt, morgen even inleveren, en zien wat eruit gekomen is..

ben benieuwd..

Comment

heb er inmiddels 2... ging mijn rolleke film inleveren, en tot mijn grote verbazing, kreeg ik van mijn fotoboerke een 2e trip 35... NOG goedkoper dan degene die ik voor 1,50 EUR gekocht had... namelijk voor 0,00 euro... (wel een wat nieuwere versie, dus met plastic sluiterknopke, maar ja, een gegeven paard moogt men niet in de bek kijken he? )

verder nog een olympus XA gekregen, met flitsje, en wat ook erg leuk was, een geelfiltertje+ Uv-tje, voor mijn summicron-R 50mm en voor niet al te duur..(en dat wordt nu net weer NIET weggegeven.. , maar het was een zeer schappelijke prijs, dus ik ga niet klagen hoor..)

volgende week vrijdag is de boel klaar.. ben benieuwd..

(er ligt trouwens nog een heleboel pentax K-mount spulleke, voor niet al teveel... wellicht dat er iemand interesse in heeft? )

groeten, Alex!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht

(er ligt trouwens nog een heleboel pentax K-mount spulleke, voor niet al teveel... wellicht dat er iemand interesse in heeft? )

groeten, Alex!
                    Zoals?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                      Zoals?
                      moet vanavond even mijn papiertje opzoeken, waar eea op staat.. zal je wel een pb-tje sturen.

Comment

een van de resultaatjes met dit leuke toestelletje..

standaard fujicolor superia 200 eringegooid....niet slecht voor zo'n oud dingetje...

Comment

Working...
                        X