Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergrotingsfactor bij macro-lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergrotingsfactor bij macro-lenzen

De echte macrolenzen geven vaak een 1:1 weergave.
    Mag ik voor de Canon 10D stellen dat dit een 1:1,6 weergave wordt of maak ik hier een rekenfout?
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Nope geen rekenfout, dat klopt volgens mij helemaal
    Groetjes,
    Arvid

Reis- en fotowebsite

Comment

Dat is een van de voordelen van 1.6 crop. Je kunt inderdaad groter dan 1:1 halen. Maximale vergroting van mijn 100mm macro.
      36:22,5 = 1.6:1 Klopt als een bus !

Groetjes, Blord

Canon 7D en wat lenzen.

Comment

Originally posted by Blord
        Dat is een van de voordelen van 1.6 crop. Je kunt inderdaad groter dan 1:1 halen. Maximale vergroting van mijn 100mm macro.
        36:22,5 = 1.6:1 Klopt als een bus !

Ah neen! Het blijft toch 1:1 want de sensor is 22,7mm breed, wat jou meetlat precies laat zien. Indien de vergroting ook 1,6 x zou zijn, dan zou de meetlat 14,2 mm zichtbaar moeten zijn.

De 1,6 factor heeft dus enkel invloed op de brandpuntsafstand.
        Ja toch?

Hombre

Comment

Blord heeft het bij het goede eind hoor.
          Het resultaat van zijn opname is dat hij een volledige frame vult met 22.5mm object, dezelfde lens op een 35mm SLR zou met deze minimum focus afstand 36mm geven. De DSRL geeft hier dus wel degelijk het voordeel van de cropfactor en dus kun je een object groter in beeld nemen nl 1.6maal.

Voor de Nikon D100 is dit 1.5 maal.
          Met een closeup lens erbij kom je nog verder. Zo is de opname met mijn AF200/4 ED micro plus de 6T lens = 13mm voor een full frame dit is 2.77 maal meer dan een 1/1 bij een 35mm micro lens alleen.
          Een AF200/4 en een 50mm lens omgekeerd gemonteerd geeft 6mm full frame opname, dus 4x tov DSLR en 6 x tov 35mm systeem.

Groetjes
          Frans

Comment

Als je op een 22.7mm sensor een afbeelding van max 22.7mm kan afbeelden dan is dit toch vergroting 1:1?
            Of sla ik de bal volledig mis
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

Dama,
              Ja dat klopt maar de lens wordt vergeleken met de vroegere 36mm analoge opname en dan heb je meer uitvergroting op de full foto. Het begrip is idd 1/1 maar je resultaat is dat je meer vergroting bekomt dan de normale SLR.
              Frans

Comment

Bedankt voor de verhelderende uitleg, Frans!

Het blijft dus 1:1, maar je moet er rekening mee houden dat het onderwerp een stuk kleiner mag zijn om compleet af te beelden dan bij kleinbeeldcamera's. 22,7mm in plaats van 36mm om precies te zijn.

Hombre

Comment

Originally posted by Hombre
                  Het blijft dus 1:1, maar je moet er rekening mee houden dat het onderwerp een stuk kleiner mag zijn om compleet af te beelden dan bij kleinbeeldcamera's. 22,7mm in plaats van 36mm om precies te zijn.
                  Inderdaad. Je moet fysieke afmetingen en vergrotingsfactor eigenlijk gescheiden van mekaar bekijken. Een object van 10mm is en blijft bij 1:1 10mm. Die 10mm vult slechts 28% van de breedte van een full frame, terwijl dat op een 10D sensor 44% is. Het verschil tussen beide is - jawel - een factor van 1.6x. De crop factor is dus evenzeer van toepassing op de vergrotingsfactor.

Of je het nu 1:1 of 1,6:1 moet noemen, is eigenlijk niet zo belangrijk. Wat wel telt, is dat je, met dezelfde lens, met dezelfde minimale scherpstel-afstand, je onderwerp groter in beeld kan brengen met een 10D of equivalent, dan met een full frame sensor. Om precies te zijn: 1,6x groter. Met andere woorden: wil je met een full frame dezelfde macro maken als met je 10D, dan zal je een langere (duurdere) lens moeten gebruiken en/of tussenringen monteren om dichterbij te komen. Ook voor macro is een toestel met 1,5 of 1,6 crop factor dus in het voordeel.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ik ben het er niet mee eens dat je 1.6:1 haalt.
                    je haalt 1:1 en snijdt daar een stukje uit.
                    dat is een wezenlijk verschil want dat heeft zijn invloed op je DOF.
                    www.vildaphoto.net

Comment

Originally posted by JeroenM
                      ik ben het er niet mee eens dat je 1.6:1 haalt.
                      je haalt 1:1 en snijdt daar een stukje uit.
                      dat is een wezenlijk verschil want dat heeft zijn invloed op je DOF.
                      Praktisch gezien is er inderdaad een verschil in DOF merkbaar, wat ook met de vergrotingsfactor/crop factor te maken heeft.

Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is dat je gewoon een stukje uit een 1:1 snijdt. Met een 1,6x crop sensor van 6mp heb je een 6mp beeld. Als je uit een full frame 6mp sensor datzelfde beeld, dus een 1,6x crop, snijdt, hou je nog een kleine 4mp over. De kleinere sensor is dus echt wel in het voordeel.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                      X