Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Yashica D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Yashica D

Hallo allemaal,

Ik ga misschien een stomme vraag stellen maar ik stel ze toch maar
    Mijn zus had op een rommelmarkt een Yashica-D gevonden en had die meegebracht voor mij omdat ik nogal met fotografie bezig ben. Ik heb een handleiding op het internet gevonden en ik denk dat het toestel wel nog werkt. Maar nu heb ik wel een vraag en datr kan mss dom zijn maar moeten daar batterijen in? Want ik weet dat de vroegere analoge toestellen op batterijen werkten maar in de handleiding van de Yashica vond ik dat niet en alle, ik weet dus niet goed hoe het in elkaar zit.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten om te zien of alles goed werkt? Ik zag ook dat er 120 film in moet. Waar haal ik dat best? Via internet en ebay gaan of is er ergens rond Gent of Lokeren een winkel waar ik dat kan halen en negatieven kan laten ontwikkelen?

Een hele boterham, ik weet het maar ik ben een beetje nieuwsgierig naar dit toestel. Bedankt al om dit allemaal te lezen!

Re: Yashica D

In princiepe zou er voor een eventueel ingebouwd lichtmeter wel een batterij moeten inzitten.
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

De Yashica-D heeft geen ingebouwde belichtingsmeter, derhalve is een batterij niet nodig.
      De ingebouwde belichtingsmeters in die periode waren vaak van het selenium type en die behoefden geen batterij.
      Films zijn nog volop te krijgen, het beste is te zoeken in je omgeving, en anders zul je op het internet moeten gaan zoeken.
      Bijvoorbeeld; http://www.calumetphoto.nl/Film:+Camera's+Doka/Films/ te Rotterdam.

Comment

Was ooit mijn eerste persoonlijk fototoestel.
        Toen ik nog thuis woonde hadden we wel een Vöghtlander (balg) en een boxke om foto's me te nemen maar die Yashica Minister D....

Klik 1

Klik 1

[Edit]

Heeft niets te zien met bovenvermeld toestel....
        Last edited by Soeki Wan; 1 april 2010, 11:48.
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

Comment

ga eens kijken bij focilux in gent

die hemmen nog filmrollekes, zelfs puur zwart-wit
          en ontwikkelen doen ze daar ook nog

ligt op de kortrijksepoortstraat dacht ik da de straat noemde, met de 'martelaarslaan'
          Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            ga eens kijken bij focilux in gent

die hemmen nog filmrollekes, zelfs puur zwart-wit
            en ontwikkelen doen ze daar ook nog

ligt op de kortrijksepoortstraat dacht ik da de straat noemde, met de 'martelaarslaan'
            Oeps?
            Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

en dit

Comment

@Renzy
              Tot voor kort maakte ik gebruik van deze firma ( http://www.fotoimpex.de/ ) voor films en ontwikkelaar.

Zoek ook eens naar een losse belichtingsmeter; zoals http://cgi.ebay.co.uk/WESTON-MASTER-...item53e079f43f
              Deze heeft ook geen batterij nodig.

Comment

Zo'n belichtingsmetertje werkt perfect. Gebruik dezelfde al een hele tijd. Heb er zelfs nog de beschrijving van.

Gr. Motokop
                Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Comment

Ik ga meestal mijn 120 mm films altijd halen in Fotoshop te Gent. Je films laten ontwikkelen is ook mogelijk daar.
                  MVG,

T. Deckers

Comment

Hoe komen jullie erbij dat er 120 film in moet? Er passen toch de gewone standaard filmrolletjes in? (Of is dat 120 film?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                      Hoe komen jullie erbij dat er 120 film in moet? Er passen toch de gewone standaard filmrolletjes in? (Of is dat 120 film?)
                      De Yashica D was het instapmodel van de reeks 2-ogige reflexen van Yashica. Instapmodel wil zeggen geen sneltransporthendel, maar een draaiknop om de film naar het volgende beeldje door te spoelen (net zoals bij de Rolleicord, het eenvoudigere broertje van de Rolleiflex), waarna je zelf de sluiter moest wapenen.
                      En inderdaad vraagt hij om 120-rolfilm (6x6, 12 opnamen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                        Oeps?
                        Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

en dit

http://www.nieuwsblad.be/article/det...O_20100331_002
                        ja, heb het gisteren nadien ook gelezen

is wel minder mor nie veel aan te doen he
                        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          De Yashica D was het instapmodel van de reeks 2-ogige reflexen van Yashica. Instapmodel wil zeggen geen sneltransporthendel, maar een draaiknop om de film naar het volgende beeldje door te spoelen (net zoals bij de Rolleicord, het eenvoudigere broertje van de Rolleiflex), waarna je zelf de sluiter moest wapenen.
                          En inderdaad vraagt hij om 120-rolfilm (6x6, 12 opnamen).
                          Ik snap al waar de verwarring is ontstaan... Er is ook een Yashica Minister-D, waarvan ook sprake hierboven. Dat is echter een rangefinder camera. En die pakt wel gewone filmrolletjes...

Zo'n minister-D heb ik trouwens nog liggen. Is van mijn pa eigenlijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                            Google eens op Yashica 635, die is geschikt voor 120 filmrolletjes en door middel van een adapter ook voor kleinbeeld film (135).
                            Een analoge camera met ingebouwde crop voorziening dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              De Yashica-D heeft geen ingebouwde belichtingsmeter, derhalve is een batterij niet nodig.
                              De ingebouwde belichtingsmeters in die periode waren vaak van het selenium type en die behoefden geen batterij.
                              Films zijn nog volop te krijgen, het beste is te zoeken in je omgeving, en anders zul je op het internet moeten gaan zoeken.
                              Bijvoorbeeld; http://www.calumetphoto.nl/Film:+Camera's+Doka/Films/ te Rotterdam.
                              Sorry dat ik je hier moet tegenspreken.
                              De Yashica D heeft geen ingebouwde belichtingsmeter, je moet er eentje appart bijkopen.
                              En selenium cellen hebben wel een batterij nodig.
                              Met tijd doven selenium cellen echter uit, dwz dat je dan ofwel een nieuwe cel moest laten plaatsen, of een apparte belichtingsmeter kopen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X