Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterdichtheid van instap-reflexen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waterdichtheid van instap-reflexen

Vandaag bij de aankomst van de tweede rit in de 3-daagse van de Panne-Koksijde stond er naast me een man te fotograferen met een eos 450D met 18-55 kitlens. In de gutsende regen. Het water viel echt met bakken uit de lucht

Wat verderop stond de officiele pers met hun D3's en eos 1D's die toch al waterdicht zijn. De meeste van die mensen hadden dan nog een beschermhoes over hun toestellen.

Toen ik eens rond me keek merkte ik aan de overkant van de straat nog twee DSLR's op zonder bovenste lcd schermpje, dus instapmodellen. Kon van daaruit niet zien welke types het juist waren, maar de ene leek wel een D60 en de andere ook een 450D (of 500D). De eigenaars van deze toestellen stonden ook doodleuk foto's te maken zonder de minste bescherming op hun camera. Het water droop er werkelijk vanaf.

Mijn D90 is niet uit zijn tas gekomen, het was toch wat té nat.

Is dit nu onverantwoord van die mensen of kunnen instap-dslr's toch wel best wat water verdragen?
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Re: Waterdichtheid van instap-reflexen

Die van de officiele pers moeten in elk geval fotos hebben, vandaag en elke dag daarna
    Die letten op hun materiaal

De amateurs kan het geen bal schelen

Comment

Ik heb met mijn D90 op het strand in de regen al gestaan en zonder problemen hoor die toestellen kunnen best wat verduren.

Comment

Scott Kelby geeft als tip om een douchekapje ingeval van nood op uw fototoestel te zetten. Je hebt gelijk om niet in de gutsende regen te staan fotograferen.
        Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Misschien hebben de amateurs er helemaal niet over nagedacht.....en verschijnt straks het bericht: Ik heb bij de 3 daagse.....................
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je ziet ook mensen met een compactje foto's nemen als t een beetje regent.

Of buiten op straat bellen met hun gsm als t regent.

Daar is dat allemaal niet voor gemaakt. Electronica kan niet tegen water.

Ik denk dat het gewoon onwetendheid is, geen laksheid.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik let er toch op... je weet maar nooit met regen/water...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                Ik let er toch op... je weet maar nooit met regen/water...
                Ik ook, maar gewoon uit ervaring: een beetje camera is nooit echt lek. Je moet al echt pech hebben om een camera defect te krijgen door een regenbui/onweer/zondvloed...

Comment

Voor ik in St-Idesbald naar de aankomst keek stond ik ook boven op de Kemmelberg. Voor de koers daar passeerde stopten een vijftal motoren met persfotografen. Ik heb waarschijnlijk meer oog gehad voor die mensen dan voor de renners. Respect hoor, hoe ze achterop die motoren, in de gietende regen en striemende wind nog prachtige foto's kunnen nemen. Het viel ook op dat 4 van de 5 fotografen met Nikon D3's fotografeerden. De andere had een Canon 1D vast.(wil ik niets mee suggereren hé, was alleen maar een vaststelling)
                  Het frapantste vond ik dat één van hen tijdens het opnieuw wegrijden op hun motoren de schouder van de piloot gebruikte als rustpunt voor zijn telelens. Een alternatief voor een statief zeker.
                  Die koerskaravaan is een echt circus, en de fotografen zijn volgens mij de acrobaten.
                  Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

ik kan je verzekeren dat dit gevaarlijk is. ik HAD een canon 400D. Na een wandeling onder een waterval waarbij de cam in een plastiek zak was gewikkeld was het game over. er was slechts een klein beetje water in de zak geraakt , het gutste er echt niet uit, maar het volstond om mijn cam naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Je moet al echt pech hebben om een camera defect te krijgen door een regenbui/onweer/zondvloed...
                      Ik weet het... maar je moet nooit de pech gaan opzoeken...
                      Ik vermijd het liefst.

Comment

hele lichte regen durf ik nog wel aan, maar het moet niet al te lang duren..

onlangs wel iets heel grappigs gezien, iemand met een 450d+70-200-L erop, in de stromende regen, en waar zat de beschermhoes omheen? de 70-200...

zelf vind ik in de regen fotootjes maken niet bijster leuk of interessant om te doen als amateur, beroeps moeten soms wel, want de plaatjes moeten aangeleverd worden..

en ook bij die jongens gaat wel es wat kapot...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Die van de officiele pers moeten in elk geval fotos hebben, vandaag en elke dag daarna
                          Die letten op hun materiaal

De amateurs kan het geen bal schelen
                          Dat weet ik zo nog niet. Veel amateurs zijn paranoia wat betreft hun materiaal, ik denk eerder dat het de pro's zijn die hun materiaal afbeulen.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

.....
                            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                              Dat weet ik zo nog niet. Veel amateurs zijn paranoia wat betreft hun materiaal, ik denk eerder dat het de pro's zijn die hun materiaal afbeulen.
                              hangt ervanaf.. het is idd zo, dat de beroeps hun materiaal zwaarder gebruiken dan de amateurs, en het spul ziet er soms behoorlijk afgeragd uit..wellicht dat het niet komt uit onvoorzichtigheid, maar meer vanwege zwaar gebruik..

het spul is gereedschap, een middel om de centjes mee te verdienen. de prijzen voor de platen staan onder behoorlijke druk, kranten, tijdschriften en persbureaus proberen eea zo goedkoop mogelijk te verkrijgen aan beeldmateriaal..

ducktape zie je zowat overal en nergens op camera's en lenzen, gebruikt door de beroeps..

zodra de boel kapot gaat, is het niet zozeer de paniek omwille van het kapotte materiaal, maar meer dat men zsm een vervanging nodig heeft, om weer plaatjes te kunen schieten, want men heeft opdrachten te vervullen etc..

een maat van mij, is inmiddels aan zijn 3e 24-70 2.8 L bezig, vanwege telkens weer een AF, die de geest geeft.. meerdere malen de boel teruggestuurd naar canon, met tot op heden weinig verbetering.. zijn woorden: de 24-70 is een k..-lens..

niet omwille van de beeldkwaliteit oid, maar meer vanwege van de schijnbare (on)betrouwbaarheid, bij zwaar gebruik..(moet je natuurlijk relatief zien, want de gemiddelde amateur eea nooit zo zwaar gebruiken dan de beroeps)

meestal is er wel een collega-beroeps, die een zelfde lensje even uitleent, maat het blijft balen natuurlijk.. de 70-200 2.8-L non-IS heeft ook al es wat voor probleempjes gezorgd..USM helaas ook weer kaduuk..

snel een nieuwe bestellen, maar je moet die dag toch ook weer een lensje hebben, dus alweer lenen, en hopen dat je zsm weer die nieuwe weer binnenhebt..

de pics moeten de centen binnenbrengen, niet het materiaal..dat is alleen maar een gereedschap, of mss wat explicieter gezegd, een kostenpost, die weliswaar wel afgeschreven wordt..

er zijn lui, die overgestapt zijn op nikon, maar niet iedereen, daar sommigen de layout van de knoppenwinkel van canon mkIII of IV nogal aanhangen..

sommige amateurs hebben duurder en beter materiaal dan de beroeps..

ik ken er, die met 2e hands mkIII's of d3's schieten, om de kosten wat te drukken..

vaak is dat een 'jonge' mkIII of d3, van een amateur, die om een nieuwe mkIV of d3s is gegaan..

het blijft een apart wereldje, dat pro-circuit...

plaatjes schieten is 1 ding.. plaatjes verkopen aan zo laag mogelijke kosten en voor een nette prijs is iets geheel anders...

weinig romantiek in dit wereldje hoor...

Comment

Working...
                              X