Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eventuele overstap naar Nikon...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eventuele overstap naar Nikon...?

Ik twijfel al een tijdje om van mijn huidig Sony materiaal over te stappen naar Nikon. Het probleem is dat ik hier eigenlijk niet echt het budget voor heb (uiteraard wel als ik mijn huidige materiaal verkoop). Het probleem is echter dat ik dan nog het geld niet zal hebben om een relatief nieuwe camera te kopen. Op zich geen probleem, heb er geen probleem mee om met een wat ouder toestel rond te lopen. Ik vroeg me echter af op welke vlakken ik er dan op vooruit/achteruit op zou gaan. Voorlopig heb ik een Sony A200. Ik stoor me vooral aan de trage autofocus, de hoge ruiswaarden (hoewel ik hier nog mee kan leven, het kan af en toe toch een doorn in het oog zijn), en het probleem dat ik de camera qua bediening ed. stilaan iets te 'basic' begin te vinden. De gebruiksmodi heb ik echt niet meer nodig, aangezien ik vooral manueel of diafragmavoorkeur verkies.

Nikon spreekt me eigenlijk veel meer aan dan Sony, ook omdat het aanbod tweedehandslenzen veel groter is bij Nikon. Stel nu dat ik naar Nikon zou willen overstappen, tegen een degelijke prijs, voor welke combinaties ga ik dan best?

Ik dacht aan een Nikon D200 met grip, of eventueel een Nikon D2X. Als ik hier een Sigma 24-70 f2.8, of een Tamron 17-50 opschroef, ben ik weer even vertrokken. In de loop van dit jaar zou ik dan een 50mm kopen, eventueel een flitser, zodat ik binnen enkele maanden een vergelijkbare set als nu heb, alleen van een ander merk. Maar: betekent dat dat ik erop vooruit ga gaan? Gaan deze camera's meer aan mijn verwachtingen voldoen dan mijn huidige Sony?

Ik vertrek volgend jaar een jaar naar Mexico, en ben sowieso van plan om mijn materiaal mee te nemen. Ik zou nu dus niet in al te duur materiaal willen investeren tot ik terugben.

Wie helpt?
    "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
    website fotoblog

Re: Eventuele overstap naar Nikon...?

Ik vrees dat de M en A stand op een D3s(x) net zo basic zijn als op alfa200.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik vrees dat de M en A stand op een D3s(x) net zo basic zijn als op alfa200.
      Vanzelfsprekend, wat ik maar wil zeggen is dat ik - als ik dan toch een overstap maak - een camera zou willen waar de body veel minder op beginners is afgestemd. Ik geef die modi maar als een voorbeeld, hier concreet dat de gebruiksmodi mij meer irriteren dan dat ik ze zou nodig hebben.
      "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
      website fotoblog

Comment

d200 is een leuke camera... maar 24-70 is voor een crop camera geen zo'n goede keuze...
        ga eerder voor de 17-50mm.

misschien kan je ook een D90 overwegen, beter in de hoge iso's...
        een 18-70mm lensje is ook een igoed lensje en kan je dikwijls tweedehands vinden voor 120€ zo kan je goedkoop starten...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

En als ruis je ergert ga dan niet voor een d200, maar voor een D300 of D90.

En waarom zou je je ergeren aan de scene standen? Je hoeft ze niet te gebruiken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door basti Bekijk bericht
            Ik vertrek volgend jaar een jaar naar Mexico, en ben sowieso van plan om mijn materiaal mee te nemen. Ik zou nu dus niet in al te duur materiaal willen investeren tot ik terugben.
            In mijn ogen zijn dergelijke reizen een echt fotografie buitenkans. Ben zelf in Mexico geweest en als fotograag is het juist een droom. Dan neem je toch je beste materiaal mee? (met de nodige voorzorgen vanzelfsprekend).

C.

Comment

Er bestaan eigenlijk geen slechte camera's, alleen goede en nog betere !
              Het heeft wel iets van dat gras en de andere kant van de heuvel ...
              frans
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Neem dan geen goeie maar een betere (NIKON)...........
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                  Neem dan geen goeie maar een betere (NIKON)...........
                  heb jij dan toevallig een van de slechtere Nikon's ? brute pech
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

...Het probleem is dat ik hier eigenlijk niet echt het budget voor heb (uiteraard wel als ik mijn huidige materiaal verkoop). Het probleem is echter dat ik dan nog het geld niet zal hebben om een relatief nieuwe camera te kopen. Op zich geen probleem, heb er geen probleem mee om met een wat ouder toestel rond te lopen. .....Wie helpt?
                    Een gouden raad van nonkel y-cam: als je er de centen niet voor hebt, koop het dan niet. Simple as that.
                    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Ik stoor me vooral aan de trage autofocus, de hoge ruiswaarden (hoewel ik hier nog mee kan leven, het kan af en toe toch een doorn in het oog zijn), en het probleem dat ik de camera qua bediening ed. stilaan iets te 'basic' begin te vinden.
                      Voor beter op punten hierboven hoef je niet van merk te veranderen, maar het kan natuurlijk . D90, D300.
                      Maar ook een a450-500-550 leveren op die punten betere prestaties.
                      En wat ruis betreft: als je naar iso 1600 of zo gaat, levert een ruissoftwaretje heel goeie resultaten.

Nikon spreekt me eigenlijk veel meer aan dan Sony, ook omdat het aanbod tweedehandslenzen veel groter is bij Nikon.
                      En dan vermeld je dat je daarna bij een tweedehands-Nikon op zoek wil naar een Sigma, Tamron en 50mm prime ? Die vind je ook zonder probleem voor elk merk natuurlijk .
                      ps: Sony heeft misschien minder lenzen in aanbieding, maar er wel meer héél recente designs (70-300SSM, 70-400SSM, CZ's...). Voor sommigen, en misschien voor jou ook, iets om rekening mee te houden.

Soit, als ik jou was: allereerst sparen, dan een tweedehands a500-550-700, of D90-300 dus (evt. met grip, een a450 zal nog wel zeldzaam zijn...), en een paar beter presterende lenzen, want AF-snelheid en -precisie hangt ook van de lens af, niet enkel van de body.
                      Zo is AF van een Sony 18-250 sneller dan van een Tamron-variant.

In elk geval, veel plezier op reis !
                      Last edited by K-2; 30 maart 2010, 12:27.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Als je een beetje moeite doet krijg je een A200 met bijbehorende lenzen etc makkeijk verkocht.

mn neef heeft tijdje terug zijn A450 verkocht met enkele lenzen en flits.
                        Met t bedrag dat ie daarvoor kreeg heeft ie zich ne D90 gekocht.

ik ben nu ook van plan om een D90 aan te schaffen.
                        Mijn A200 is inmiddels ook verkocht (samen met Tamron 55-200, Metz flits, Sigma 24-105 en Kitlens 18-55) voor t mooie bedrag van 600euro.
                        Voor een D90 met 18-105 hoef ik dus niet extreem veel bij te leggen.
                        ok, de uitrusting is minder, maar de camera is beter, en voor Nikon is er evt tweedehands meer materiaal te vinden.

sorry voor t omhoog halen van n oud bericht, zag het te laat :-(
                        Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

Comment

Nekijk de D5000 ook eens die heeft het beste van 2 werelden aan boord dat van de D90 en de D300 maar mist een ingebouwde scherpstelmmotor voor de ouder lenstypes ne een klein infoschermpje bovenaan en is dan nog betaal baar ook. Hij heeft ook zeer goede resultaten bij hoge iso waarden en de in alle standen draaibare monitor is heel handig bij ongunstig camera standpunt hij gerust naast de D90 en de D300 staan.

Mvg
                          Spogy
                          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Haha, ondertussen zit ik in Mexico, nog steeds met de Minolta/Sony set die ik heb, en aangezien ik hier 90 procent van mijn foto's analoog schiet, zelf ontwikkel, inscan en in de doka print, is van systeem veranderen niet aan de orde totdat ik terug in België ben. De huidige minolta compatibele lenzen die ik heb (zijnde Tokina 28-70 2.8, beercan en 50mm) zijn werkelijk geweldig op analoog. Daarnaast ga ik hier binnenkort nog een tweede analoge Minolta body aankopen, dus veranderen zit er momenteel niet in. Probleem is wel dat ik nu stilaan gewoon ben aan de 'fullframe' touch, zijnde de grote zoeker en dergelijke, en dat ik gewoon verliefd ben aan het worden op de analoge fotografie. Dat betekent niet dat ik definitief zal stoppen met digitaal, maar ben wel aanzienlijk aan het minderen. Soit, dat gezegd zijnde, dank jullie om alsnog te reageren, en wie weet zoek ik in België wel een jobke om voor een D700 te sparen
                            website fotoblog

Comment

Working...
                            X