Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze 2de body (professioneel)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze 2de body (professioneel)

Beste BD'ers,

1 toestel zou alleszins de 5D mark II zijn van Canon, ik twijfel nog over mijn 2 de toestel. Ook een 5D mark II? Of iets anders?

Ik wil ook een goede lichtsterke breedhoek. (partyfotografie)

mvg
    eXeTeR
    Last edited by exeter; 30 december 2010, 18:30.
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Re: Keuze 2de body (professioneel)

1d mark 3 , deze kom je, vooral nu, voor een prikkie tegen en als ik je wensen zie voldoet deze ruim voldoende, of een goede 5D mark 1.

Of je houdt je eigen 400D even aan, om in de tas te zitten een prima back-up.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ik zou ook voor een 1D gaan, wegens de sensor,(1,3) en de snelheid zijn dit camera's die elkaar aanvullen. Je kan een Mark III tweedehands kopen, nu de Mark IV over de toonbank gaat.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Als ik het goed begrijp ga je net beginnen als zelfstandige (in bijberoep ok, maar idee blijft hetzelfde) ... en ja gaat direct een klein fortuin investeren ?

Ik weet in elk geval dat mijn boekhouder me verschillende keren gewaarschuwd heeft om niet TE groots te beginnen, zeker niet in bijberoep, onze lieve belastingcontroleur vindt dat niet grappig blijkbaar.

Je gaat al gelijk een 5dII kopen (laten we zeggen 2000 Euro met grip en 16gb kaartje), en dan nog een degelijke groothoek ... dus een 16-35 2.8 II, nog eens 1000 Euro erbij, en nu spreek je al gelijk over een tweede body (eventueel 5dII of iets anders) en iedereen geeft je de goede raad om een 1dIII tweedehands te kopen ... als je hier geen faktuur op jouw naam bij krijgt kan je die dus niet inbrengen/afschrijven/btw recupereren ... dus tweedehands is geen oplossing vind ik.

Zou je beter een 7d kopen met grip, en met de 1.6 crop win je nog eens bereik ook, de 1dIV is waarschijnlijk een beetje overkill vrees ik, je komt nu van een 400D, dus de stap naar 5dII zal al enorm zijn, dan gelijk nog eens een 1d erbij en ik vrees dat je nog enkele stevige nachtjes zal mogen 'leren werken' met deze nieuwe toestellen, het zit toch allemaal net iets anders in elkaar.

Wat ik je zou aanraden : koop een 5dII met grip, een 17-40 f4.0 en hou je 400D bij als tweede body ... en bekijk het voor een jaartje ... vergeet niet dat je de body op 3 jaar moet kunnen afschrijven ... dus terugverdienen.

Laten we even kijken naar je investering : 2x 5dII, komt op 4000 Euro, stel je neemt de 16-35 2.8 II, nog eens 1000 Euro (telkens zonder btw want die krijg je toch terug), dan nog een nieuwe, zware PC, nog eens 1000 Euro en om vlot te kunnen werken twee schermen, een degelijke IPS van pakweg 800 Euro in 24" voor je bewerkingen en eventueel een TN panel erbij in 24" voor zo'n 200 Euro waar je de menu's op kan zetten ... zit je in totaal op niet minder dan 7000 Euro ... en je hebt nog geen rotte euro verdient !

Stel dat je alles op 3 jaar afschrijft (lens zou eigenlijk 5 jaar moeten zijn en PC kan desnoods op 2 jaar, maar laten we het simpel houden), dan moet je per jaar al minstens 2333 Euro verdienen ... dat zijn geen inkomsten hé, dat is wat je na aftrek van al je andere kosten gaat overhouden ! Dan heb je nog altijd geen winst hé, dan kom je net rond ... gelukkig heb je je hoofdberoep nog om op terug te vallen

De belastingen verwachten trouwens dat je binnen drie jaar winst maakt hé, zodat ze ook nog wat inkomsten hebben, draai je na drie/vier jaar nog altijd serieuze verliezen dan zullen ze zeker komen controleren of alles wel klopt, en of je niets in het zwart doet ... serieus mee opletten hé !

Als dergelijke winst je haalbaar lijkt zou ik zeggen : ga ervoor, maar denk toch maar even na voordat je je in dergelijk avontuur stort, ik heb er geen spijt van, maar ik ken anderen die het zich nog altijd beklagen.

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Dat is hier nu eens een duidelijke uitleg van LamboCars sè!

Ik zie hier tegenwoordig een behoorlijk aantal mensen voorbij komen die als amateur een paar jaar bezig zijn en dan ineens menen te kunnen overstappen naar een professionele carrière als fotograaf. Maar ik vrees dat een uitleg zoals hierboven dan dikwijls vergeten wordt... Dat is echter wel de harde realiteit.

En vergeet niet: als je van mogen naar moeten gaat, is de lol er af!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
            Als ik het goed begrijp ga je net beginnen als zelfstandige (in bijberoep ok, maar idee blijft hetzelfde) ... en ja gaat direct een klein fortuin investeren ?

Ik weet in elk geval dat mijn boekhouder me verschillende keren gewaarschuwd heeft om niet TE groots te beginnen, zeker niet in bijberoep, onze lieve belastingcontroleur vindt dat niet grappig blijkbaar.

Je gaat al gelijk een 5dII kopen (laten we zeggen 2000 Euro met grip en 16gb kaartje), en dan nog een degelijke groothoek ... dus een 16-35 2.8 II, nog eens 1000 Euro erbij, en nu spreek je al gelijk over een tweede body (eventueel 5dII of iets anders) en iedereen geeft je de goede raad om een 1dIII tweedehands te kopen ... als je hier geen faktuur op jouw naam bij krijgt kan je die dus niet inbrengen/afschrijven/btw recupereren ... dus tweedehands is geen oplossing vind ik.

Zou je beter een 7d kopen met grip, en met de 1.6 crop win je nog eens bereik ook, de 1dIV is waarschijnlijk een beetje overkill vrees ik, je komt nu van een 400D, dus de stap naar 5dII zal al enorm zijn, dan gelijk nog eens een 1d erbij en ik vrees dat je nog enkele stevige nachtjes zal mogen 'leren werken' met deze nieuwe toestellen, het zit toch allemaal net iets anders in elkaar.

Wat ik je zou aanraden : koop een 5dII met grip, een 17-40 f4.0 en hou je 400D bij als tweede body ... en bekijk het voor een jaartje ... vergeet niet dat je de body op 3 jaar moet kunnen afschrijven ... dus terugverdienen.

Laten we even kijken naar je investering : 2x 5dII, komt op 4000 Euro, stel je neemt de 16-35 2.8 II, nog eens 1000 Euro (telkens zonder btw want die krijg je toch terug), dan nog een nieuwe, zware PC, nog eens 1000 Euro en om vlot te kunnen werken twee schermen, een degelijke IPS van pakweg 800 Euro in 24" voor je bewerkingen en eventueel een TN panel erbij in 24" voor zo'n 200 Euro waar je de menu's op kan zetten ... zit je in totaal op niet minder dan 7000 Euro ... en je hebt nog geen rotte euro verdient !

Stel dat je alles op 3 jaar afschrijft (lens zou eigenlijk 5 jaar moeten zijn en PC kan desnoods op 2 jaar, maar laten we het simpel houden), dan moet je per jaar al minstens 2333 Euro verdienen ... dat zijn geen inkomsten hé, dat is wat je na aftrek van al je andere kosten gaat overhouden ! Dan heb je nog altijd geen winst hé, dan kom je net rond ... gelukkig heb je je hoofdberoep nog om op terug te vallen

De belastingen verwachten trouwens dat je binnen drie jaar winst maakt hé, zodat ze ook nog wat inkomsten hebben, draai je na drie/vier jaar nog altijd serieuze verliezen dan zullen ze zeker komen controleren of alles wel klopt, en of je niets in het zwart doet ... serieus mee opletten hé !

Als dergelijke winst je haalbaar lijkt zou ik zeggen : ga ervoor, maar denk toch maar even na voordat je je in dergelijk avontuur stort, ik heb er geen spijt van, maar ik ken anderen die het zich nog altijd beklagen.

Mark

Inderdaad. Desalniettemin, indien je voor 5D mkII gaat is een 40 of 50D omwille van de crop een zeer goed degelijk backup/reserve toestel.
            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

ik zou toch voor de 7D gaan.
              maar ik ga wel akkoord met Lambocars, zo snel al die investeringen doen omdat je net in bijberoep start is geen goeie zet imo
              5DmkIII en wat glas

Comment

een investering van 7000 euro lijkt mij eigelijk wel weinig om een zelfstandige activiteit te starten.....zelfs in bijberoep....als dat niet haalbaar is om snel terug te verdienen dan denk ik dat je het beter gewoon niet doet
                welke job kan je nog doen met zo weinig startkapitaal?? geen enkele denk....

in bijberoep zit je met je limiet van een dikke 5000 euro max te "mogen" verdienen jaarlijks, maar we weten allemaal dat dit maar een klein percentage is van de werkelijke verdienste,.....van een zelfstandige in bijberoep....
                http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                  een investering van 7000 euro lijkt mij eigelijk wel weinig om een zelfstandige activiteit te starten.....zelfs in bijberoep....als dat niet haalbaar is om snel terug te verdienen dan denk ik dat je het beter gewoon niet doet
                  welke job kan je nog doen met zo weinig startkapitaal?? geen enkele denk....

in bijberoep zit je met je limiet van een dikke 5000 euro max te "mogen" verdienen jaarlijks, maar we weten allemaal dat dit maar een klein percentage is van de werkelijke verdienste,.....van een zelfstandige in bijberoep....
                  Inderdaad, 7.000 € als startkapitaal is twee keer niets voor een bijberoep, velen hebben hier een veel groter kapitaal aan materiaal voor hun hobby.

Maar ik vraag mij af waar je dat haalt dat je in bijberoep maar 5.000€ per jaar mag verdienen in bijberoep, ik ken er verschillende waar de inkomsten van hun bijberoep een stuk hoger liggen dan wat ze bij hun baas verdienen, en ja, allemaal aangegeven.

Je hebt het hier waarschijnlijk over de BTW plicht, je mag namelijk iets boven de 5.000€ verdienen vooraleer je BTW plichtig bent als ik het goed voorheb.
                  Last edited by Guest42; 30 maart 2010, 07:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Inderdaad, 7.000 € als startkapitaal is twee keer niets voor een bijberoep, velen hebben hier een veel groter kapitaal aan materiaal voor hun hobby
                    Dat is natuurlijk ook zo, maar het is niet de bedoeling om effe in bijberoep zelfstandig te worden om je hobby te kunnen afschrijven hé ... het is de eerste niet die ze bij de belastingen terugroepen hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                    En vergeet niet: als je van mogen naar moeten gaat, is de lol er af!
                    Een waarheid als een koe ... als je van je hobby je beroep maakt ... zoek dan een andere hobby

Ik ben ook in bijberoep begonnen, en denk er niet aan om volledig zelfstandig te beginnen, als ik nu eens geen zin heb laat ik een opdracht gaan, als het van te moeten is heb je die keuze niet meer, er moet eten op tafel komen voor de familie en het huisje moet ook nog betaald worden hé.

Ik werk vijf dagen per week (zoals de meesten veronderstel ik ?), regelmatig nog later dan normaal ook, dus dikwijls kan ik 's avonds pas rond 20u beginnen aan mijn bijberoep, en natuurlijk zaterdag en zondag ... maar vergeet je familie niet hé, die mag je niet achterwege laten omdat je omzet moet draaien als zelfstandige.

Mijn dagen eindigen nu dikwijls pas in de vroege uurtjes, zeker als er een deadline is (zoals altijd tegenwoordig ), maar 's morgens loopt op 6u30 de wekker wel af om aan de dagtaak te beginnen ... hoe lang denk je dit vol te kunnen houden ? Ik heb gelukkig weinig slaap nodig anders had ik het al lang moeten opgeven.

Voor mij blijft 7000 Euro nog altijd veel geld ... voor anderen niet ... ik moet dus dringend eens opslag gaan vragen of mijn prijzen verhogen

Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik heb mensen de afgelopen vijfentwintig jaren een succesvolle start zien maken met mindere, lees; goedkopere, spullen.
                      Het welslagen van een semi professionele carrière als fotograaf is in grote mate afhankelijk van je inzet, dus hoeveel tijd kun je en wil je er in steken.
                      Het verkrijgen van opdrachten moet je je druk om maken, naamsbekendheid is namelijk van veel groter belang dan de technische verschillen tussen bijvoorbeeld een 5D en 5D2.
                      Ontwerp een aantrekkelijke flyer, laat die in grote getale drukken en deel ze kwistig uit bij huwelijken, communies of wanneer je op straat bent bij evenementen en incidenten.
                      Dump al je foto's in beeldbanken, ook wel stocksites genoemd, niet geschoten is altijd mis en vraag familie en kennissen je naam onder de aandacht te brengen.
                      Je kunt dan met twee betrekkelijk eenvoudige ff camera's met je 70-200 en een nieuw aan te schaffen 24-70/2,8 mm lensje aan de slag.
                      Met die 24-70 lens kun je zonder meer aan partyfotografie doen, als je namelijk de situatie altijd onder controle wilt hebben dan zul je gebruik maken van een flitser.

Over welk soort onderneming je het ook hebt, het zal altijd neerkomen op 'omzet', je kunt rekenen wat je wilt maar je dient je in eerste instantie te concentreren op het binnenslepen van betaalde opdrachten.

Voor party- en straatfotografie kun je het beste gebruik maken van een bemiddelaar zoals http://www.oypo.be/ , die nemen je veel administratieve rompslomp uit handen zodat je meer tijd over hebt voor het fotograferen, en daar draait het om, het produceren van zoveel mogelijk foto's.
                      Een mooie en vooral toegankelijke persoonlijke website is voor wat betreft het commerciële succes veel belangrijker dan de verschillen tussen de reeds eerder genoemde 5D en 5D2.. of zelfs de waterdichte snelheidsmonsters.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Inderdaad, 7.000 € als startkapitaal is twee keer niets voor een bijberoep, velen hebben hier een veel groter kapitaal aan materiaal voor hun hobby.

Maar ik vraag mij af waar je dat haalt dat je in bijberoep maar 5.000€ per jaar mag verdienen in bijberoep, ik ken er verschillende waar de inkomsten van hun bijberoep een stuk hoger liggen dan wat ze bij hun baas verdienen, en ja, allemaal aangegeven.

Je hebt het hier waarschijnlijk over de BTW plicht, je mag namelijk iets boven de 5.000€ verdienen vooraleer je BTW plichtig bent als ik het goed voorheb.
                        even rekening houdend met bruto / netto inkomen he
                        als ik het goed heb mag je netto 5300 euro verdienen jaarlijks ,anders kan je niet in bijberoep blijven,natuurlijk is er altijd wel een mouw aan te passen

als je btw plichtig bent ben je in hoofdberoep bezig he
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht

er worden nogal wat dingen door elkaar gehaald.
                          in bijberoep kan je kiezen voor een stelsel vrij van btw of btw-plichtig.

vrij van btw mag je een maximumbedrag verdienen van 5580 euro.
                          Kies je voor dit stelsel dan kan je ook geen gebruik maken van btw-aftrek.

kies je voor het andere stelsel is er geen limiet op wat je verdient.

dan heb je nog de sociale bijdragen.dat is nog een ander verhaal en zijn ook andere bedragen.
                          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Working...
                          X