Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 + welke lenzen ? advies is welkom :-)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 + welke lenzen ? advies is welkom :-)

hallo,

als gevolg van een diefstal (zie diefstal-topic in te koop-aangeboden) ben ik dus een volledige eos 450d setup kwijt inclusief lenzen , batterijen, flitser, ...

ik moet dus terug van 0 starten en heb toch stilaan mijn oog laten vallen op de D90 (paar keer gezien en geprobeerd - schoonbroer en ex-collega's ook nikon-fanaten en ze hebben me aangestoken )

de twijfel ligt nu nog op welke lens ik mee zou starten... door de financiële aderlating zou ik het min of meer "prijsbeperkt" willen houden om te beginnen zonder al meteen héél "bereik-beperkt" te zijn...

doel is op korte termijn vooral familie-zaken (kids - indoor - outdoor - familieweekends) zonder al te veel afstand en walk-around lens voor city-trips en dergelijke. Ik ben zeker geen pro (had de 450 nog geen jaar) en dus ook niet supergevoelig voor de ultieme kwaliteit (ik was bv best tevreden met de kitlenzen van de 450d - die sowieso zeker niet slecht zijn)

ik ben wel niet superstabiel dus VR of varianten is wel een must

sowieso wil ik ook een speedlite (binnen héél weinig en slecht licht) en twijfel ik daar tussen de sb-600 en sb-900. Ik neem sowieso een Nikon AF-D 50 mm F/1.8.

opties waar ik aan denk:

- Nikon AF-S VR DX 18-105 mm F/3.5-5.6 als compromis tussen wide en toch al wat zoom (kost 175€ bij foka of iets minder in kit) - die dan later uitbreiden met een zoom zoals de 70-300

- Nikon AF-S DX 18-200 mm F/3.5-5.6G ED VR II voor 539€ maar die dan ook lange tijd als enige lens (samen met de 50mm van hierboven)

- (net ontdekt) de tamron 18-200 voor 179 , krijgt goeie reviews op bv bhphoto (maar heeft geen vr ... ?)

andere ideeën of merken (zoals sigma)?

thanks !

Re: D90 + welke lenzen ? advies is welkom :-)

ik zou eerder voor een 35mm 1.8 opteren ipv. de 50 mm lens... dat is een veel interessanter lensje, algemeen gebruik, zeker in steden ... een 50mm op een crop camera is eigenlijk een te kort portret lensje en een te lang "op stap" lensje...

ik zou voor de 18-105mm gaan + een 35mm...
    en inderdaad later de 70-300mm VR die stukken beter is als de 18-200mm
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

bedankt voor de lightning fast reaction !
      sorry voor verwarring, die 50mm is eerder indoor portret-achtig iets ... niet meteen voor buiten (al kan het wel...). Net snel wat "ingelezen" en die 35 krijgt ook hele goeie commentaar precies...

Comment

ivm de flash: als ik nu voor max 105 ga is de sb-600 op zich genoeg (en stuk goedkoper) vs de sb-900... of is het prijsverschil het nu toch al waard ? (vs verkopen binnen jaar en naar sb-900 overschakelen)
        18-105 + 35 lijkt momenteel de beste combo voor mijn doeleinden
        andere reacties blijven welkom !

Comment

De 35mm is nog beter indoor te gebruiken, want met 50mm indoor... heb je al vlug veel ruimte nodig... De 35mm is wat de 50mm was voor de analoge camera, en ook de fullframe...
          als je echt een portret lens zoekt is de 85mm beter...

de SB900... hangt er van af waar voor... als je mooie portretten wil maken, dan moet je je flash los van je camera gebruiken... (zie strobist forum) en dat kan je in principe even goed met een sb600... ik zou eerder een shootthrough paraplu, een statief, trigger en swivel kopen voor het verschil in geld dan een SB900... zie
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

D90 + 18-105 VR + 35mm 1.8 + SB-600 + kaartjes + tas = ± € 1.300, later aangevuld met een 70-300 VR
            http://www.mariorentmeester.nl &
            http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
            | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

thanks allebei

ziet er idd meer naar uit dat dat de combo wordt:
              d90
              35mm 1.8
              18-105 vr
              sb600
              mem-card
              uv-filters
              extra accu
              (tas zal, o heiligschennis, een bestaande canon-tas zijn voorlopig )

wat me niet duidelijk is, de zonnekappen zitten bij sommige winkels bij de lens maar bij foka staat het er niet expliciet bij ? (bij cameranu bv wel). Is daar een standaard voor of hangt dat af van winkel tot winkel ?

Comment

Da's een mooie combo. Bij sommige lenzen zit de zonnekap gewoon meegeleverd in de doos van de lens, heeft niets met de winkel te maken. Bij de 35 1.8 is dit zeker het geval, van de 18-105 ben ik niet zeker.
                http://www.flickr.com/jonasla

Comment

bij de 18-105 zit ook standaard een zonnekap bij.
                  11-300mm
                  jeff heylen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bladebel Bekijk bericht

wat me niet duidelijk is, de zonnekappen zitten bij sommige winkels bij de lens maar bij foka staat het er niet expliciet bij ? (bij cameranu bv wel). Is daar een standaard voor of hangt dat af van winkel tot winkel ?
                    bij Nikon is dat standaard inbegrepen...

uv filters vind ik overbodig, maar daar is hier op BD al genoeg over geschreven...

Comment

dan kom je ongeveer aan mijn setup...
                      de 75-240 wordt deze week vervangen door de 70-300VR.

combo is heel stabiel. Enkel het probleem met de plastieken vatting van de 18-105 dat af en toe opduikt maar direct te verhelpen is. (effe afhalen dus)
                      Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        bij Nikon is dat standaard inbegrepen...

uv filters vind ik overbodig, maar daar is hier op BD al genoeg over geschreven...
                        is eigenlijk meer ter bescherming van de lens - 3 jonge kinderen die niet meteen kijken waar ze lopen ... wat zou je anders aanraden misschien ?

Oorspronkelijk geplaatst door Landie Bekijk bericht
                        dan kom je ongeveer aan mijn setup...
                        de 75-240 wordt deze week vervangen door de 70-300VR.

combo is heel stabiel. Enkel het probleem met de plastieken vatting van de 18-105 dat af en toe opduikt maar direct te verhelpen is. (effe afhalen dus)
                        dat moet goed zitten dan :-) nu nog de beste winkel vinden hiervoor... 't begint al te kriebelen ! Al zal canon --> nikon wel wat wennen zijn qua bediening en zo ... weet ik weer wat doen de komende weken !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
                          Da's een mooie combo. Bij sommige lenzen zit de zonnekap gewoon meegeleverd in de doos van de lens, heeft niets met de winkel te maken. Bij de 35 1.8 is dit zeker het geval, van de 18-105 ben ik niet zeker.
                          ik heb ook een d90 en een lens 18-105mm en bij mij zat de zonnekap erbij

Comment

Momenteel is de 60dagen actie van Nikon bezig. Bij aankoop tussen 1500-1999 euro krijg je 150 euro korting.

Met mijn combinatie D90 en 16-85 mm en sb-900 kwam ik aan het beoogde bedrag om van die korting te genieten.
                            Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bladebel Bekijk bericht
                              is eigenlijk meer ter bescherming van de lens - 3 jonge kinderen die niet meteen kijken waar ze lopen ... wat zou je anders aanraden misschien ?
                              als ze op je lens trappen zal de UV filter niet veel helpen...

zonnekap en afdek kap is in de meeste omstandigheden genoeg...
                              als je in slechte omstandigheden werkt (zand, stof) dan kan een filter extra bescherming bieden, maar t'is geen verbetering van de kwaliteit van je beeld...

Comment

Working...
                              X