Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik weet het niet meer :s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ik weet het niet meer :s

Beste leden,

Ben op zoek naar m'n eerste dslr.
    Momenteel heb ik een bridge, een pana FZ18 en wil deze omruilen voor m'n allereerste echte dslr.
    Mijn eerste keuze ging uit naar een Nikon D3000, heb al reeds enkele keren kunnen fotograferen met dat toestel (in auto-stand ) en dat beviel me wel.
    Natuurlijk wil ik veel meer leren dan enkel de autostand te gebruiken...
    Op het net vond ik dat de opmerking dat ik vlug tegen de beperkingen van de D3000 zou aanlopen en vlug op zoek zou gaan naar een modelletje hoger.
    Automatisch kwam ik dan bij de D5000 uit, die op dit forum veel vergeleken wordt met de D90, waarbij de meeste toch de voorkeur geven aan de D90 (oa door de AF-motor in de body.)

Ondanks dat de D90 al een "ouder" toestel is spreekt het me meer aan dan die D5000, vooral de grotere beschikbaarheid van betaalbare 2de hands lenzen ed. kan me in de toekomst best een voordeel geven tov de meerprijs die ik nu zou betalen.

Natuurlijk zit er tussen de 3 camera's een prijsverschil, 315 voor de D3000, 472 voor de D5000 en 660 voor de D90. Die prijsverschillen zijn niet onoverkomelijk, wat ik wil is een goed toestel, eentje waarbij ik m'n eerste stappen met een dslr kan zetten, maar dan ook wel eentje die ik nog kan gebruiken wanneer ik de basics onder de knie heb. (prijzen van website konijnenberg)

wat ik fotografeer?
    - de gebruikelijke familie toestanden (feestjes, uitstappen, reisjes,...)
    - evenementen zoals straatfestivals
    - voetbalwedstrijden (voornamelijk jeugdwedstrijden van voetballertjes uit de fam)

Dit allemaal in acht genomen, welk toestel zouden jullie me aanraden, ga ik voldoende hebben aan de D3000 of zullen de mogelijkheden van de D90 mij in de toekomst beter kunnen dienen?

Over de lenzen gesproken:

Wat neem ik best op de beginnen (gelet op de zaken die ik wil fotograferen), het pakket met de 2 lenzen (Nikkor AF-S 18-55mm en 55-200mm) of opteer beter voor een ander pakket, bvb dat met de Nikkor AF-S 18-105mm. Bedoeling is om later specifiekere lenzen aan te schaffen als ik er het budget voor heb)

Bovenstaand kan mss verwarrend klinken, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik twijfel. Dan heb ik nog niet naar de andere merken gekeken, bvb een canon EOS 500D ligt ook perfect binnen m'n budget.
    Wie kan me helpen m'n keuze te vergemakkelijken

Davy
    Fuji X-E1 - 18-55mm
    facebook

Re: ik weet het niet meer :s

als je je de D90 kan veroorloven zou ik geen seconde meer twijfelen, in je auto springen en vlug naar de winkel één gaan halen voor dat ze sluiten
    dan kan je al meteen beginnen prutsen, proberen, experimenteren en je amuseren
    ik zou gaan voor een kit met 18-55 VR + 55-200 VR. Op die manier kan je ondervinden welke lenzen je later wil kopen (en zo vanaf het begin een verkeerde aankoop kan vermijden)

twijfelen heeft weinig zin als je nog niet weet wat je exact gaat willen bereiken en hoe je dat wil/gaat/moet doen. Koop je gewoon die D90 en je zal er geen spijt van krijgen.

trouwens als je wil gaan investeren voor jouw interessegebieden, zit je snel aan zeer hoge bedragen voor lenzen dus dat raad ik nu nog niet aan. Leer eerst je toestel en jezelf als fotograaf kennen, en ga dan pas verder investeren
    Last edited by Matthias; 24 maart 2010, 16:18.
    5DmkIII en wat glas

Comment

D90 -> D300 light en de D5000 -> D300 ultra light.

Fotoverwerking vrijwel identiek, maar trager, steeds minder op de body en meer in het menu, mindere af en D5000 geen af motor.

Dus de foto's uit deze drie camera's zullen niet verschillen in kwaliteit, maar het bedienen van de camera's gaat trager ed..

Het ouder zijn van de D90 is tov de D5000 misschien marketting, oude voorraad, ontwikkeltijd, dan in de techniek.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Alle 3 de modellen zijn perfect om de beginselen van fotografie te leren.
        Maar de grootste vraag is wat je budget is.
        Waarbij de D90 de koploper is qua algehele qualiteit. Maar de 2 anderen kunnen perfect hetzelfde. Enkel zijn de hoge iso waarden minder sterk en zijn ze kleiner (wat ik persoonlijk lastig vind.) Alsook heeft de D90 een scherpstelmotor in de body.

Ongeacht welk toestel is deze lenscombinatie een mooie starter:
        -Tamron 17-50 f2,8 (prachtlens voor zijn prijs. ) Ideaal voor je familiefeestjes en straatfestivals. Indien dit toch boven je budget gaat, ga dan voor de 18-55 VR of 18-105 VR.
        - Nikon 70-300 VR f4,5-f5,6. Ook weer een juweeltje van een lens voor zo'n prijs en voor jeugdvoetbal zeker genoeg om te starten.

Comment

Kijk eens bij Canon of een ander merk. Waarom beslist een Nikon?
          http://www.fotohans.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansel Bekijk bericht
            Kijk eens bij Canon of een ander merk. Waarom beslist een Nikon?
            Pfff, niet te geloven. De TS geeft duidelijk aan voor Nikon te kiezen. Waarom? Reputatie? Ligging in de hand? Goede marketing?
            Als de TS twijfel zou hebben kan ik nog begrijpen om merk X of Y aan te raden maar nee, er moet duidelijk weer iemand "zijn" merk voorstellen. Het zal ook nooit stoppen blijkbaar ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
              Pfff, niet te geloven. De TS geeft duidelijk aan voor Nikon te kiezen. Waarom? Reputatie? Ligging in de hand? Goede marketing?
              Als de TS twijfel zou hebben kan ik nog begrijpen om merk X of Y aan te raden maar nee, er moet duidelijk weer iemand "zijn" merk voorstellen. Het zal ook nooit stoppen blijkbaar ...
              Correct opgemerkt, een beetje meer respect voor de keuze van de TS mag. (en ik heb Canon)
              Verder zou ik aanraden voor de D90 te gaan, een body kan best lang mee, glas gaat belangrijker worden. Kop ook liever 1 goed objectief dan twee middelmatige, ook al lijkt het dat je meer hebt, goed glas blijft.

Comment

bedankt voor de reacties allemaal...

Keuze voor Nikon is simpel, de meeste mensen die ik ken met een dslr (zowel voor prive als prof. gebruik) hebben een Nikon. Allemaal zijn ze er zeer tevreden van... Waarmee ik niet wil zeggen dat andere merken slecht zijn.
                Doordat het aantal mensen die ik ken met nikon werken zal het me op die manier makkelijker lukken om eens een lens uit te testen of flitser x of y te gebruiken.

Dit weekend bij art & craft in Mariakerke achter een D90 geweest. samen met de 18-105mm lens. Iets meer betaalt dan dat ik bij konijnenberg zou betaald hebben, maar wel als voordeel dat art & craft dichter in de buurt is.

Dus nu volop bezig om de camera te leren kennen... voorlopig nog heel tevreden van, enkel beetje zoeken om het boeltje in te stellen, maar dat komt wel in orde :-)

Als mijn budget terug wat aangegroeid is staat er zeker en vast nog een flitser op het programma + een zoomlens, daarna nog sparen voor een 17-50 lens met hogere lichtsterkte.

nogmaals bedankt voor de reacties

Davy
                Fuji X-E1 - 18-55mm
                facebook

Comment

Goeie keuze! Succes met je aankoop!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    D90 -> D300 light en de D5000 -> D300 ultra light.

Fotoverwerking vrijwel identiek, maar trager, steeds minder op de body en meer in het menu, mindere af en D5000 geen af motor.

Dus de foto's uit deze drie camera's zullen niet verschillen in kwaliteit, maar het bedienen van de camera's gaat trager ed..

Het ouder zijn van de D90 is tov de D5000 misschien marketting, oude voorraad, ontwikkeltijd, dan in de techniek.
                    De kwaliteit van foto's tussen de D90 en D5000 zijn gelijk, beiden hebben een CMOS sensor. De D5000 is een wat uitgeklede versie van de D90 en heeft een beweegbare scherm. De D3000 heeft een CCD sensor en doet het b.v in de hogere iso's veel minder goed.http://www.dxomark.com/index.php/eng...(brand3)/Nikon
                    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Veel geluk met je aankoop

Comment

Working...
                      X