Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmen met een 550d probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmen met een 550d probleem

    Hey,
    Heb net mijn canon 550D 18-55 IS, heeft iemand tips om te filmen?

    Het is ook mijn eerste dslr, heb net een 30 seconden filmpje gefilmd in vrij weinig licht. En dat was dan een 158 mb bestand. Resultaat filmpje was heel ruw /veel ruis wss afkomstig van te weinig licht. Morgen eens buiten filmen zien hoe het er dan uitziet.
    Last edited by zerocool22; 18 maart 2010, 20:49.

  • #2
    Re: Filmen met een 550d probleem

    Dat is ook de juiste methode om je camera te leren: beginnen met moeilijke omstandigheden en dan naar makkelijke gaan, want dan weet je al waar de problemen zitten....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Filmen met een 550d probleem

      Normaal scoort een spiegelreflex film heel goed qua noise bij low light ik denk zelfs beter dan een prosumer al ben ik daar niet zeker van..
      Low light wordt ook met lichtsterkere lenzen gewerkt en worden er ook dikwijls lampen toegevoegd..

      denk je dat een camcorder geen noise heeft?

      Comment


      • #4
        Re: Filmen met een 550d probleem

        Ik heb wat clips op youtube bekeken van filmpjes, en daar zie je bijvoorbeeld dat de persoon waarop hij filmt heel duidelijk is, en de background heel geblurd? Hoe doe ik dit?

        2de vraagje, Hoe zit dat met die rechthoek die op het scherm verschijnt en die je kan verplaatsen, ik heb hem al verplaatst. Maar ik zie op mijn display eigenlijk niets veranderen aan het beeld zelf.
        Last edited by zerocool22; 19 maart 2010, 19:46.

        Comment


        • #5
          Re: Filmen met een 550d probleem

          hah die blurry achtergrond is net de reden waarom men de dslrfilm zo beaamt
          omdat je veel "goedkoper" lenzen kunt wisselen en met andere woorden dus beter lenzen kunt gebruiken.

          Dat wat je aanhaalt heet trouwens DOF.

          Comment


          • #6
            Re: Filmen met een 550d probleem

            Ok bedankt!

            En hoe bekom ik dit DOF effect precies, heb al mooie filmpjes gezien die beginnen op een voorwerp in de voorgrond en dan een mooi landschap tonen.

            Comment


            • #7
              Re: Filmen met een 550d probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
              Ok bedankt!

              En hoe bekom ik dit DOF effect precies, heb al mooie filmpjes gezien die beginnen op een voorwerp in de voorgrond en dan een mooi landschap tonen.
              Lichtsterke lens (bv de "fantastic plastic" 50mm f/1.8) en werken met een groot diafragma (klein f-getal), zekerst? Enfin, ik houd me niet met filmen bezig, maar da's toch al één manier om weinig scherptediepte (DoF) te verkrijgen. Ook meer afstand tussen het onderwerp en de achtergrond, dan tussen de camera en het onderwerp kan ook helpen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: Filmen met een 550d probleem

                Ah ok thx,

                Zodus met mijn 18-55 IS is dit niet mogelijk? Als ik draai aan mijn lens, dat is toch enkel een soort van zoom he? Alvast bedankt voor al mijn beginnersvragen te beantwoorden.

                Comment


                • #9
                  Re: Filmen met een 550d probleem

                  De 18-55 is niet meteen een lichtsterke lens. Ik ben destijds ook met die lens (weliswaar zonder IS) begonnen, maar de allereerste lens die ik bijkocht was precies een lichtsterke, in mijn geval de 17-55 f/2.8. Maar da's een dure en zware lens.
                  Daarom raad ik precies die 50mm f/1.8 aan. Weliswaar geen zoomlens maar een z.g. "prime" of "vastebrandpuntlens"; bovendien erg goedkoop. Toegegeven: niet stevig van bouw (heb ik al "plastic" vermeld ), maar de beste manier om de wondere wereld van de lichtsterke lenzen, kleine DoF en primes te ontdekken.

                  En om op je vraag terug te komen: de 18-55 heeft als grootste opening (kleinste f-getal) f/3.5, als ik me niet vergis, en da's enkel op 18mm. Als je zeg maar naar 55mm gaat, is je grootste opening geslonken tot f/5.6, en heb je al heel wat meer scherptediepte (dus minder "flouë" achtergrond).
                  Last edited by LesC; 20 maart 2010, 11:30.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filmen met een 550d probleem

                    Lesc hard bedankt!

                    Ben al op zoek naar een Canon FD 50mm F1,8 s.c. Vertrek vrijdag op vakantie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filmen met een 550d probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
                      Lesc hard bedankt!

                      Ben al op zoek naar een Canon FD 50mm F1,8 s.c. Vertrek vrijdag op vakantie
                      nen FD moet je niet pakken. Oké je kan dan beter manueel focussen en je hebt een lichtserkere lens. Maar daarbij moet je ook nog een adapter hebben van FD naar eos en die zijn niet echt goed te noemen.
                      Beter is een EF 50mm 1.8, en nog beter is een oude manuele lens die je kan grbruiken met een adapter zonder glas.

                      Grt
                      Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filmen met een 550d probleem

                        Ok bedankt dat je het zegt! Had al bijna een miskoop gedaan dus

                        Als iemand er 1 wegdoet mag hij het mij laten weten, of als iemand er ergens 1 heeft gezien?
                        Last edited by zerocool22; 20 maart 2010, 12:10.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filmen met een 550d probleem

                          DEZE moet je hebben. Normaal vlot verkrijgbaar op de tweedehandse markt, maar zelfs nieuw één van de goedkoopste!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filmen met een 550d probleem

                            Ok, als je op een voorwerp bv op de voorgrond heel scherp hebt, achter is wat wazig. En ik film dan de achtergrond, dan blijft alles zoals het is maar als ik dan de Shutter(fototrek knopje even inhoudt) dan Focust hij zich terug op de achtergrond. (duw je iets te lang dan maakt hij een foto, en is je filmpje ook om zeep, maar hij focust zich pas echt goed net voor hij een foto neemt )

                            Is dit echt bedoeling dat je het zo doet? Tips om zo vloeiende beelden te maken? Want nu trek ik per ongeluk vaak foto's, of focust hij zich niet goed.

                            Thanks guys!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filmen met een 550d probleem

                              Nu zullen we een "filmer" moeten afwachten, want zoals gezegd weet ik van filmen niks af (ik heb al moeite een goed stilstaand beeld te maken! )
                              Maar voor fotograferen is het zo dat je ergens op scherpstelt (bv je onderwerp in de voorgrond) door de ontspanknop half in te drukken. Als je die half ingedrukt houdt, kan je nog rustig hercomponeren (bv het onderwerp meer op "de gulden snede" zetten) en pas dan afdrukken.
                              Maar telkens je half op die ontspanknop drukt, stelt de camera zich normaal scherp.
                              Dus ik heb geen idee hoe je voor een film te werk zou moeten gaan, maar er is zeker iemand die daarvan beter op de hoogte is.
                              Succes!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment

                              Working...
                              X