Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantal clicks ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aantal clicks ???

Een paar weken geleden kocht ik een Nikon D3x. Mijn D3 had ik de afgelopen 19 maand
    goed gebruikt maar ik had geen idee hoeveel foto's ik er wel mee had genomen. Uit het hoofd schatte ik dat aantal op "wel 100.000". De verkoper van die D3x kon dat blijkbaar nazien op zijn pc en kwam na een tijdje met de boodschap dat mijn D3 bijna 150.000 foto's had gemaakt. Naar eigen zeggen had hij dit nog nooit "gezien". Hij merkte ook op dat mijn D3 dus "zowat halfweg was" omdat, nog altijd volgens de verkoper, een D3 "gemiddeld" 300.000 clicks aankan.
    Nu de voor de hand liggende vraag : kan ik zélf niet zien hoeveel foto's ik met mijn toestel heb genomen ? Zit daar werkelijk in al die electronica van zo'n toestel, in al die overdaad aan gegevens nergens een simpele...."tellertje" in ? Dat kan toch haast niet anders. Of wel ?
    Last edited by oracle; 18 maart 2010, 17:05.

Re: Aantal clicks ???

Halverwege de antwoorden hier staat een link naar een programma voor Nikon..
    Ik dacht dat het in de exif van elke foto zat die je nam, andere viewers voor de exif gegevens tonen het misschien ook.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Als ik dat draadje lees komt het er op aan om "gratis" dit of dat te installeren om dan aan de hand van dit programmaatje een doodsimpel gegeven als het aantal clicks van je toestel te kunnen uitrekenen. Als je rekening houdt met de hoeveel informatie die standaard ingebouwd is in zowat élke camera van énig niveau, is het dan niet wat vreemd dat dit voor de hand liggende béétje info ontbreekt ? Hier moet toch een (goede ?) reden voor zijn ?

Comment

Bij Nikon kan je het werkelijke getal achterhalen met "Opanda Exif"

Gratis HIER te downloaden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
          Als ik dat draadje lees komt het er op aan om "gratis" dit of dat te installeren om dan aan de hand van dit programmaatje een doodsimpel gegeven als het aantal clicks van je toestel te kunnen uitrekenen. Als je rekening houdt met de hoeveel informatie die standaard ingebouwd is in zowat élke camera van énig niveau, is het dan niet wat vreemd dat dit voor de hand liggende béétje info ontbreekt ? Hier moet toch een (goede ?) reden voor zijn ?
          Ja, eigenlijk heb je wel gelijk, dat mocht wel ergens in het menu terug te vinden zijn, maar geen enkele camera heeft het bij mijn weten, de reden.
          Ik denk te weten dat vroeger bij bepaalde analoge camera's zoals een F5, je met een toetsencombinatie te drukken er ook achter kon komen.

Comment

Als je een apple hebt dan is het nog eenvoudiger.
            In het standaard programma voorvertoning en het knopje details kan je al het mogelijke opvragen.
            Voor de pc kan ik geen tips geven

Comment

Voor mij is het aantal clicks dat mijn Nikons hebben gemaakt van geen enkel belang...
              What if...
              Ga je dan "besparen" op het te nemen foto's uit voorzorg dat je er nog een redelijke prijs voor krijgt bij verkoop ?
              Denk je dan bij iedere "click": nog zoveel te gaan en mijn toestel is versleten en ben ik aan een nieuwe toe ?

Wel, één van mijn toestellen heeft ruim 750.000 clicks op de teller staan en hij doet het nog altijd goed. Geen enkele van mijn klanten heeft me tot nu toe vertelt dat ik misschien aan een nieuw toestel toe ben omdat mijn sluiter er precies wat versleten begint uit te zien

Anyway Oracle, gef moa goaze en post die foto's maar, kunnen we helpen in de gaten houden of je aan een nieuwe Nikon toe bent

Cheerz
              "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
              Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                nog altijd volgens de verkoper, een D3 "gemiddeld" 300.000 clicks aankan.
                gecombineerd met dit:
                Oorspronkelijk geplaatst door Lambert Jan Bekijk bericht
                Wel, één van mijn toestellen heeft ruim 750.000 clicks op de teller staan
                Levert een gemiddelde levensduur weinig houvast, bij mijn D2h werd een defecte sluiter geconstateerd, bij een andere reparatie, bij 125.000, dus weer goed voor het gemiddelde.

Je kan het bij Nikon ook makkelijk zien aan het mapnummer op de kaart, iedere 1000 foto's wordt dat met 1 verhoogd.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lambert Jan Bekijk bericht
                  Voor mij is het aantal clicks dat mijn Nikons hebben gemaakt van geen enkel belang...
                  What if...
                  Ga je dan "besparen" op het te nemen foto's uit voorzorg dat je er nog een redelijke prijs voor krijgt bij verkoop ?
                  Denk je dan bij iedere "click": nog zoveel te gaan en mijn toestel is versleten en ben ik aan een nieuwe toe ?

Wel, één van mijn toestellen heeft ruim 750.000 clicks op de teller staan en hij doet het nog altijd goed. Geen enkele van mijn klanten heeft me tot nu toe vertelt dat ik misschien aan een nieuw toestel toe ben omdat mijn sluiter er precies wat versleten begint uit te zien

Anyway Oracle, gef moa goaze en post die foto's maar, kunnen we helpen in de gaten houden of je aan een nieuwe Nikon toe bent

Cheerz
                  Het heeft niets te maken met een herverkoopwaarde ; ik heb nog nooit een toestel verkocht. Zelfs mijn D70 "staat" hier nog ergens.
                  Ik vind het gewoon ergerlijk dat dit beetje informatie zo moeilijk te achterhalen is. Alles wat we kopen zit boordevol electronische "gadgets" : kijk maar naar elke nieuwe wagen, of welke spiegelreflex dan ook. Maar als eigenaar ben je toch gewoon een beetje nieuwsgierig ? Mag dat dan niet ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ja, eigenlijk heb je wel gelijk, dat mocht wel ergens in het menu terug te vinden zijn, maar geen enkele camera heeft het bij mijn weten, de reden.
                    .
                    Bij een Fuji S5 kan je het wel uitlezen in het menu. Dus zulke camera's bestaan, maar zeer weinig.
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Bij Olympus kan je het ook weten door een bepaalde toetsencombinatie in te drukken (link).
                      Heb dit zowel op een E-500 als E-30 getest, en het werkt zonder problemen...
                      Bij heel wat Canons heb je er een programma'tje voor nodig (gewoon de exif is niet voldoende)...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tg031054 Bekijk bericht
                        In het standaard programma voorvertoning en het knopje details kan je al het mogelijke opvragen.
                        Ik werk nu al tien jaar op Mac en dat wist ik nu niet. Wel dat je alle mogelijke informatie kon te weten komen via Preview, maar niet het aantal clicks...
                        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

En voor Canon? Welk prog?

btw, voor diegene die zich afvragen waarom je dat nodig hebt:

koop je een 2e hands en verkoper zegt: 10.000 kliks en irl zijn het er 100.000..
                          Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tg031054 Bekijk bericht
                            Ik heb dat zojuist geprobeerd (bij een raw van mijn 50D Cannon) maar ik kan het niet vinden.
                            Van waardering geniet ik.
                            Van kritiek leer ik.

Comment

Ik kan het evenmin vinden, en ben Apple-gebruiker sinds 1987 (). Canon-gebruiker sinds een jaar of 3-4. Graag uitleggen: foto openen in Voorvertoning (werk met OSX 10.5.8 - misschien is dit een functionaliteit die pas vanaf Snow Leopard (10.6.x) bestaat?), en dan: knopje () "Details"...
                              Last edited by LesC; 19 mei 2010, 16:01.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                              X