Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90-scherptedieptevoorbeeldknop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D90-scherptedieptevoorbeeldknop

Oorspronkelijk geplaatst door Fojotobo Bekijk bericht
    waarvan je weet dat alles scherp zal zijn .
    alles scherp krijgen is niet de kunst.

Bij macro heb je veel scherpdiepte nodig omdat je onderwerp heel dichtbij je lens zit maar vele verprutsen hierdoor ook hun foto door ook hierdoor hun achtergrond of bokeh veel de druk te laten overkomen.

De kunst ligt er juist bij om de ideale bokeh te krijgen.

Alles scherp krijgen is ook afhankelijk van je lens type. Hoe meer breedhoek hoe meer scherpdiepte op een f10. Maw het verschil is enorm tussen een fisheye en een 500mm prime
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      De kunst ligt er juist bij om de ideale bokeh te krijgen.
      hoe wou je dat gaan beïnvloeden?
      Last edited by hjanssen; 18 maart 2010, 18:11.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
        Als je door de zoeker kijkt zie je steeds wat de lens zien met een volledig open diafragma. Stel dat je een 50mm F1.8 lensje op je camera hebt staan en je kijkt door de zoeker dan zie je steeds alles op f1.8, ongeacht het diafragma dat jij gekozen hebt. Druk je op de scherptedieptevoorbeeldknop, dan sluit het diafragma zich tot de door jou ingestelde waarde. Zo kan je zien hoe de scherptediepte op de echte opname zal zijn. De zoeker zal ook donkerder worden omdat er minder licht binnenvalt.

Je kan de werking van de knop best eens bestuderen met een lichtsterke lens. Stel bv. een 50 1.8 in op het kleinste diafragma (f22 of f16), kijk door de zoeker, focus op een object dicht bij de camera en druk dan eens op die knop, je zal het verschil wel zien!

Jonas
        Je hebt gelijk. Heb het vanavond eens uitgeprobeerd met focussering op een onderwerp dichtbij de lens terwijl in de achtergrond een ander voorwerp stond. Bij F 1.4 is enkel het onderwerp dichtbij scherp en dit in de achtergrond onscherp; bij F 16 zijn ze beide scherp (weliswaar donkerder maar ik begrijp nu hoe dit komt). Heb in ieder geval iets bijgeleerd! Bedankt iedereen!

A propos: hjanssen: de LV-waarde kan je niet met deze knop instellen; hiervoor moet je gebruik maken van de Fn-knop rechts van de lens; de scherptedieptevoorbeeldknop staat onderaan rechts van de lens.
        Last edited by Fojotobo; 17 maart 2010, 23:04.
        Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

O ja? ik dacht bij bvb. F 16: alles scherp op voor- en achtergrond; bij F 1.4: enkel scherp op het onderwerp in focus en de rest onscherp! Dus zie je het grootste effect van de diafragma-opening bij laag F-getal want daar zie het grootste verschil in scherpte tussen het onderdeel in focus en de rest. Het lijkt me trouwens niet erg interessant om de scherptediepte te controleren bij instellingen waarvan je weet dat alles scherp zal zijn; je doet dit enkel als je een bepaald onderdeel speciaal wil accentueren; hiervoor gebruik je dan een klein F-getal.
          Dus: best even nadenken voor je iets schrijft zoals in de eerste regel....
          Je hebt gelijk. Heb het vanavond eens uitgeprobeerd met focussering op een onderwerp dichtbij de lens terwijl in de achtergrond een ander voorwerp stond. Bij F 1.4 is enkel het onderwerp dichtbij scherp en dit in de achtergrond onscherp; bij F 16 zijn ze beide scherp (weliswaar donkerder maar ik begrijp nu hoe dit komt). Heb in ieder geval iets bijgeleerd! Bedankt iedereen!

.
          Behoor ik daar dan ook toe?
          Last edited by ajuin; 18 maart 2010, 14:56.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
            Behoor ik daar dan ook toe?
            Ik denk dat je niet veel vrienden maakt met verwijzen naar een cursus......
            Doe ik overigens ook nogal eens , is op zich niks verkeerd aan.,...

Comment

A propos: hjanssen: de LV-waarde kan je niet met deze knop instellen; hiervoor moet je gebruik maken van de Fn-knop rechts van de lens; de scherptedieptevoorbeeldknop staat onderaan rechts van de lens.
              Maar ik heb ook geen D90.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                hoe wou je dat gaan beïnvloeden?
                dat noem ik compositie maken

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

dat noem ik compositie maken
                  Zo beïnvloed ik de scherptediepte, maar hoe je bokeh beïnvloedt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Zo beïnvloed ik de scherptediepte, maar hoe je bokeh beïnvloedt?
                    door je scherpdiepte knop controleer je of takjes of blaadjes in de achtergrond storend overkomen.
                    Op een f13 kan iets in de achtergrond druk overkomen dan je kunt dat takje verwijderen of eerder een f10 nemen waar het takje mee opgaat in de achtergrond.
                    Bij macro moet je onderwerp mooi scherp zijn en goed loskomen uit de achtergrond

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

door je scherpdiepte knop controleer je of takjes of blaadjes in de achtergrond storend overkomen.
                      Op een f13 kan iets in de achtergrond druk overkomen dan je kunt dat takje verwijderen of eerder een f10 nemen waar het takje mee opgaat in de achtergrond.
                      Bij macro moet je onderwerp mooi scherp zijn en goed loskomen uit de achtergrond
                      Ik neem aan dat dit voorbeeld vooral geldig is voor macro-opnamen, want met een gewone standaardzoomlens of zelfs met een prime lens lijkt mij het verschil tussen het beeld bij F13 tot F1O niet erg duidelijk qua scherptedetails in de zoeker (je houdt tijdens het indrukken van de scherptedieptevoorbeeldknop tenslotte de camera redelijk lang in je hand in vergelijking met normale sluitertijden). Of hebik het mis?
                      Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

Working...
                      X