Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90-scherptedieptevoorbeeldknop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90-scherptedieptevoorbeeldknop

Hallo iedereen,

Kan iemand mij eens uitleggen wat de scherptedieptevoorbeeldknop op de D90 eigenlijk doet / laat zien in de zoeker bij diafragmavoorkeuze? Ik zie daar alleen de diafragmawaarde in die ik zelf heb gekozen...
    Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Re: Nikon D90-scherptedieptevoorbeeldknop

Als je door de zoeker kijkt zie je steeds wat de lens zien met een volledig open diafragma. Stel dat je een 50mm F1.8 lensje op je camera hebt staan en je kijkt door de zoeker dan zie je steeds alles op f1.8, ongeacht het diafragma dat jij gekozen hebt. Druk je op de scherptedieptevoorbeeldknop, dan sluit het diafragma zich tot de door jou ingestelde waarde. Zo kan je zien hoe de scherptediepte op de echte opname zal zijn. De zoeker zal ook donkerder worden omdat er minder licht binnenvalt.

Je kan de werking van de knop best eens bestuderen met een lichtsterke lens. Stel bv. een 50 1.8 in op het kleinste diafragma (f22 of f16), kijk door de zoeker, focus op een object dicht bij de camera en druk dan eens op die knop, je zal het verschil wel zien!

Jonas
    http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Klopt dan zie je vrjwel niks.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een goede uitleg betreffende de scherptediepte vind je op volgende site.

http://users.telenet.be/beertjesfoto...enzen-dof.html

Op deze pagina staat een korte uitleg van deze knop onder paragraaf
        " Scherptediepte - DOF controleren "

In feite zie je met deze knop exact hoe uw foto eruit zal zien met de gekozen instellingen.

Groeten
        Last edited by snoopy8501; 16 maart 2010, 22:50.
        Nikon D200 ;Nikon D90 ; Nikon D800 ; Nikon F4s ; AF-S nikkor 50mm f 1.4G ; AF nikkor Dx 18-55mm ; AF nikkor 35-70mm f 2.8 ; AF nikkor ED 80-200mm f 2.8 ; AF nikkor 70-300mm f 4~5.6 G ; SB900 ; Sb24 ;Manfrotto Tripod MA144

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fojotobo Bekijk bericht
          Ik zie daar alleen de diafragmawaarde in die ik zelf heb gekozen...
          Dat is precies het idee van de knop! Het lijkt me ook lastig om meerdere waardes tegelijk te bekijken, want je hebt er maar een lens op.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
            Als je door de zoeker kijkt zie je steeds wat de lens zien met een volledig open diafragma. Stel dat je een 50mm F1.8 lensje op je camera hebt staan en je kijkt door de zoeker dan zie je steeds alles op f1.8, ongeacht het diafragma dat jij gekozen hebt. Druk je op de scherptedieptevoorbeeldknop, dan sluit het diafragma zich tot de door jou ingestelde waarde. Zo kan je zien hoe de scherptediepte op de echte opname zal zijn. De zoeker zal ook donkerder worden omdat er minder licht binnenvalt.

Je kan de werking van de knop best eens bestuderen met een lichtsterke lens. Stel bv. een 50 1.8 in op het kleinste diafragma (f22 of f16), kijk door de zoeker, focus op een object dicht bij de camera en druk dan eens op die knop, je zal het verschil wel zien!

Jonas
            Akkoord, maar wat heeft dit eigenlijk met scherptediepte te maken? In de handleiding stelt Nikon het precies voor alsof je een verschil zoudt zien tussen hetgeen je in de zoeker ziet met volledig geopend diafragma en met het ingestelde diafragma, maar ik zie niet echt een verschil. Trouwens, ik verwachte het grootste effect van scherptediepte te zien met een groot geopend diafragma (klein F-getal), maar ik zie dan het effect eigenlijk bijna niet. (misschien ook omdat ik de camera niet volledig stabiel kan houden)

PS. Gebruikt u deze functionaliteit en wanneer?
            Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

Je ziet het wel hoor, ik heb het vandaag nog gebruikt, ik was een bloem aan het fotograferen en door de viewfinder zag ik niet wat er eigenlijk in focus was. Ik drukte erop en ik zag het veel beter.
              Maar ik gebruik het eigenlijk alleen voor macro omdat daar je dof heel erg klein is.

Comment

Akkoord, maar wat heeft dit eigenlijk met scherptediepte te maken? In de handleiding stelt Nikon het precies voor alsof je een verschil zoudt zien tussen hetgeen je in de zoeker ziet met volledig geopend diafragma en met het ingestelde diafragma, maar ik zie niet echt een verschil. Trouwens, ik verwachte het grootste effect van scherptediepte te zien met een groot geopend diafragma (klein F-getal), maar ik zie dan het effect eigenlijk bijna niet.
                Het heeft ALLES met scherptediepte te maken.
                Er zijn echter een paar factoren die de praktische bruikbaarheid bij de huidige consumentencamera's nogal beperken:
                *De zoeker is te klein om het effect duidelijk te zien
                *De zoeker is uitgerust met z.g. microlensjes om het zoekerbeeld helderder te maken , maar waardoor de scherptediepte bij grote lensopening schijnbaar vergroot wordt.

Comment

PS. Gebruikt u deze functionaliteit en wanneer?
                  Ik heb de LV op deze knop geprogrammeerd, dat zegt genoeg denk ik.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Trouwens, ik verwachte het grootste effect van scherptediepte te zien met een groot geopend diafragma (klein F-getal), maar ik zie dan het effect eigenlijk bijna niet.
                    Een beginnerscursus is dus nog even op zijn plaats denk ik. Zoek maar even rond en je vindt er wel een paar. Je zal het grootste effect zien met een hoog F-getal, oftewel klein diafragma ingesteld op de camera.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                      Een beginnerscursus is dus nog even op zijn plaats denk ik. Zoek maar even rond en je vindt er wel een paar. Je zal het grootste effect zien met een hoog F-getal, oftewel klein diafragma ingesteld op de camera.
                      Hangt er vanaf wat je verstaat onder "het grootste effect van scherptediepte" hé. Als je dit gelijkstelt aan "de grootste scherptediepte", klopt je verhaal.
                      Maar ik heb de indruk dat de TS met "effect" het verschil tussen scherpte en onscherpte bedoelt, en dan klopt zijn verhaal.

Alleen spijtig dat hij het niet ziet.

Comment

Nou om eerlijk te zijn is, echt goed zie ik het verschil ook niet hoor.

Ja tussen f2.8 en f22 dan wel, maar om de knop nu te gebruiken om te kunnen kiezen tussen f5.6 en f8, nah..
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          Hangt er vanaf wat je verstaat onder "het grootste effect van scherptediepte" hé. Als je dit gelijkstelt aan "de grootste scherptediepte", klopt je verhaal.
                          Maar ik heb de indruk dat de TS met "effect" het verschil tussen scherpte en onscherpte bedoelt, en dan klopt zijn verhaal.

Alleen spijtig dat hij het niet ziet.
                          Alleen spijtig dat jij de vraag niet meer weet.

Comment

voor macrofotografie is deze knop werkelijk ideaal, ik gebruik 'em daar praktisch altijd voor.
                            D40, D90 + MB-D80, 50 mm f/1.8 af-d, 18-70 mm f/3.5-4.5 af-s, 105 mm f/2.8 af-s, 2x SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                              O ja? ik dacht bij bvb. F 16: alles scherp op voor- en achtergrond; bij F 1.4: enkel scherp op het onderwerp in focus en de rest onscherp! Dus zie je het grootste effect van de diafragma-opening bij laag F-getal want daar zie het grootste verschil in scherpte tussen het onderdeel in focus en de rest. Het lijkt me trouwens niet erg interessant om de scherptediepte te controleren bij instellingen waarvan je weet dat alles scherp zal zijn; je doet dit enkel als je een bepaald onderdeel speciaal wil accentueren; hiervoor gebruik je dan een klein F-getal.
                              Dus: best even nadenken voor je iets schrijft zoals in de eerste regel....

Comment

Working...
                              X