Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Sony] Naam automatisch in EXIF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Sony] Naam automatisch in EXIF

    Ik heb al wat gezocht op internet en hier op BD, maar ik vind het niet.

    Ik heb van een klasgenoot gezien dat hij de camerasetting zo heeft aangepast dat zijn naam automatisch in de EXIF staat als auteur. Het gaat wel over een NIKON, mijn vraag is nu: kun je dit met Sony ook?

    Mvg
    Nick
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  • #2
    Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

    Waarschijnlijk wel, maar ik denk dat het alleen in de hogere modellen zal zijn - heel misschien in de A450/500/550, waarschijnlijker vanaf de A7xx, A850 en A900.

    In een A300, 200 of A350 denk ik niet, dat zou me sterk lijken.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

      Is er bij je Sony geen software geleverd waarmee je bepaalde zaken kunt instellen? Bij Canon is het alleszins zo dat als je de camera via USB met de PC/Mac verbindt, je met de bijgeleverde software je naam e.d. kunt ingeven.
      Het is uiteraard ook mogelijk via een programma als Bridge (onderdeel van CS4) de naam van de fotograaf toe te voegen aan de EXIF-data.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

        Op Windows heb ik dat nooit gemerkt, kan het nu niet controleren (Mac-only sinds november) maar ik heb toegegeven er ook nooit echt achter gezocht. En op Mac werkt die niet, die software (toegegeven, niet nodig als je iPhoto hebt ...)...

        Op welk Nikonmodel zat die functie ?
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Is er bij je Sony geen software geleverd waarmee je bepaalde zaken kunt instellen? Bij Canon is het alleszins zo dat als je de camera via USB met de PC/Mac verbindt, je met de bijgeleverde software je naam e.d. kunt ingeven.
          Het is uiteraard ook mogelijk via een programma als Bridge (onderdeel van CS4) de naam van de fotograaf toe te voegen aan de EXIF-data.
          Ik heb in de bijgeleverde software eens gekeken, niks gevonden. Enkel RAW convertor, image browser etc..

          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
          Op Windows heb ik dat nooit gemerkt, kan het nu niet controleren (Mac-only sinds november) maar ik heb toegegeven er ook nooit echt achter gezocht. En op Mac werkt die niet, die software (toegegeven, niet nodig als je iPhoto hebt ...)...

          Op welk Nikonmodel zat die functie ?
          Ik weet het niet van buiten, kzou morgen eens moeten kijken.
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

          Comment


          • #6
            Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

            Het kan op elke(denk ik) Nikon, gewoon via het menu.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Het kan op elke(denk ik) Nikon, gewoon via het menu.
              Het gaat om een Sony..

              Als het niet lukt bij dit model Sony, gewoon kijken naar software dat je EXIF kan aanpassen, zal zeker wel bestaan..

              Comment


              • #8
                Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                Het gaat om een Sony..

                Als het niet lukt bij dit model Sony, gewoon kijken naar software dat je EXIF kan aanpassen, zal zeker wel bestaan..
                Dat kan je zelf in Windows Explorer. Maar ja, in de camera zou toch makkelijker zijn
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

                  Bij Canon kan dit ook, ik heb het juist ontdekt.

                  Het minpunt is wel dat je achteraf die naam gemakkelijk kan veranderen of verwijderen, dus eigenlijk heb je er niet veel aan.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

                    Ik weet dat bij Canon het inderdaad gaat via de meegeleverde software. De software van Sony ken ik niet maar vermits ik die van Canon toch niet gebruik maar wel Photoshop (en dus Bridge om de foto's te downloaden) weet ik wel dat je in Bridge kan instellen dat je naam in de exif terecht komt.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Bij Canon kan dit ook, ik heb het juist ontdekt.

                      Het minpunt is wel dat je achteraf die naam gemakkelijk kan veranderen of verwijderen, dus eigenlijk heb je er niet veel aan.
                      Klopt dus daarom heeft het zin om het in de camera in te stellen.
                      Want dan kan je dat rechtstreeks in het RAW bestand krijgen. En als je een originele RAW hebt met uw naam in, dan wordt het heel moeilijk voor een ander om te bewijzen dat die foto niet origineel van jou is.

                      Maar als amateur fotograaf lig ik daar niet echt van wakker.


                      Ik dacht dat ook Aperture op een Mac de mogelijkheid biedt om het ineens aan te passen. Dus er zijn SW pakketten die dat doen achteraf.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Sony] Naam automatisch in EXIF

                        Ik hoop dat er nog iemand met de oplossing komt Maar ik heb nog wat verder gezocht en ik vind niks

                        Niet op internet, niet in de software...
                        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                        500px

                        Comment

                        Working...
                        X