Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concrete vraag 500D vs 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• concrete vraag 500D vs 450D

Dag iedereen,

Meer dan een halfjaar geleden heb ik hier al eens een vraag gesteld mbt de aanschaf van een DSLR. Ondertussen heb ik er nog steeds geen aangeschaft, maar de kogel is door de kerk: volgende week schaf ik er een aan.

Zoals zovele mensen twijfel ik nu tussen een 450D en een 500D. Ik heb hier al veel onderwerpen over teruggevonden, waardoor ik wel weet wat de verschillen zijn (filmen, nieuwe processor, groter scherm). Twee van deze verschillen (filmen en groter scherm) kunnen mij niet overtuigen om toch een 500D te kopen.

Wat mij doet twijfelen is de processor. Daarom heb ik nog één concrete vraag: merk je bij het fotograferen als beginner echt verschil tussen een 450D en 500D? Maw zorgt de nieuwe processor ervoor dat je sneller een foto kan nemen en dat die sneller wordt "weggeschreven"?

Beide toestellen passen in mijn budget, maar ik vind een prijsverschil van 100 EUR toch iets om over na te denken.

Alvast bedankt

Re: concrete vraag 500D vs 450D

Van dat eventuele snellere wegschrijven ga je normaal gesproken niks merken. Een DSLR heeft nl een razendsnel buffer geheugen, hierin worden de foto's direct opgeslagen en van hier naar de kaart in veel lager tempo. Pas als je dat buffer hebt volgeschoten ga je vertragingen krijgen, maar dat krijg je pas als je gaat 'filmen' met een fotocamera.

Wat merk je op een PCs met een langzame en snelle processor: niks behalve het tempo.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat snellere wegschrijven merk je slechts als je héél snel na elkaar een batch van foto's neemt, en als je in JPG trekt zelfs dan bijna niet. Zelf gebruik ik dat maar af en toe.

Wat het scherm betreft: niet enkel groter maar ook 3x zoveel pixels hé, en dat maakt toch wel een verschil, je ziet veel sneller of een foto scherp is.
      Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ikkke1 Bekijk bericht
        waardoor ik wel weet wat de verschillen zijn (filmen, nieuwe processor, groter scherm). Twee van deze verschillen (filmen en groter scherm) kunnen mij niet overtuigen om toch een 500D te kopen.
        Het scherm is even groot.

Comment

Kwalitatief beter scherm op de 500D
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Ja, sorry inderdaad. Ipv groter scherm had er moeten staan: beter scherm.

Comment

Dag iedereen,

Meer dan een halfjaar geleden heb ik hier al eens een vraag gesteld mbt de aanschaf van een DSLR. Ondertussen heb ik er nog steeds geen aangeschaft, maar de kogel is door de kerk: volgende week schaf ik er een aan.

Zoals zovele mensen twijfel ik nu tussen een 450D en een 500D. Ik heb hier al veel onderwerpen over teruggevonden, waardoor ik wel weet wat de verschillen zijn (filmen, nieuwe processor, groter scherm). Twee van deze verschillen (filmen en groter scherm) kunnen mij niet overtuigen om toch een 500D te kopen.

Wat mij doet twijfelen is de processor. Daarom heb ik nog één concrete vraag: merk je bij het fotograferen als beginner echt verschil tussen een 450D en 500D? Maw zorgt de nieuwe processor ervoor dat je sneller een foto kan nemen en dat die sneller wordt "weggeschreven"?

Beide toestellen passen in mijn budget, maar ik vind een prijsverschil van 100 EUR toch iets om over na te denken.

Alvast bedankt

Als je toch de filmfunctie niet ga gebruiken moet je gaan voor de 450D,ik heb hem gehad en tis echt waar een prachtig toestel,zelfs ingesteld op hoge isowaarden heb je weinig ruis met dat toestel,hebben we eens uitgetest in de avond-school vs een 5D MII en stonden versteld hoe weinig ruis op iso 1600 zat,ik zelf heb hem verkocht om een 50D aan te schaffen die een trapje hoger staat aangeschreven,maar ga in de toekomst zeker de 450D terug kopen als 2e body dan kan je met die 100 euro misschien een batterij-grip bij kopen,voelt nog eens zo goed aan alsof je met proffesioneel-toestel zit
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Dat schermpje alleen al is die 100 euro waard vind ik. Zeker als het een camera is om wel wat jaartjes mee te doen!

Comment

heb zelf ook de 500D, en ben er zéér content van.

Denk niet dat ik de eerste jaren nog van body zal veranderen.

Ik heb de overstap van de 1000d gemaakt en ook nog even getwijfeld om de 450D aan te kopen.

Bij mij gaven vooral de volgende mogelijkheden de doorslag:
                  * de filmfunctie, ook al wordt deze maar sporadisch gebruikt, is toch wel leuk om af en toe eens die kleine patatters te kunnen filmen.
                  * kwaliteit van het scherm
                  * en in mindere mate de megapixels, af en toe wordt er wel eens een foto op groot formaat afgedrukt(doek of poster)

De 500D wordt ook een beetje aanzien als de beste spiegelreflex voor de "amateur-fotograaf"

groeten, Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                    De 500D wordt ook een beetje aanzien als de beste spiegelreflex voor de "amateur-fotograaf"
                    Door wie, dat vraag ik me af. De veeleisende amateur fotograaf kan immers kiezen uit
                    een hele trits goede tot zeer goede toestellen. De een is wat beter op hoge iso, de ander
                    heeft ingebouwde beeldstabilitatie, weer een ander een uitklapbaar scherm of bruikbare
                    live view. Kortom, de amateur fotograaf heeft een brede waaier aan merken en toestellen
                    waar hij veel plezier kan aan beleven. De Canon 500D is daar slechts eentje van. Gelukkig
                    maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht

groeten, Marc
                      Heb zelf de 450D en de 500D gehad en als ik moet kiezen tussen die ga ik voor de laatste.
                      Ik merkte toch wel een verbetering op alle vlakken aan dat toestel en aan mijn gemaakte foto's ook .Ik overweg een 2de body te kopen en dat zou wel eens best de 500D kunnen worden terug.

Comment

Allemaal alvast bedankt voor jullie reactie.

Hmmmm, de laatste reactie van Urbexphotography laat me toch meer neigen naar de 500D. En het is inderdaad de bedoeling om hier heel lang mee te doen. Mijn compactcamera is (Finepix F30) is nu 4 jaar oud en die gaat zeker niet in de vuilbak belanden. Op zich ben ik er nog steeds tevreden van, maar ik wil meer kunnen ('t is te zeggen, leren met mijn camera).

Ik ga d'er nog een nachtje over slapen en morgen wordt de knoop doorgehakt

Reacties die mijn keuze kunnen beïnvloeden zijn nog steeds welkom

Comment

Allemaal alvast bedankt voor jullie reactie.

Hmmmm, de laatste reactie van Urbexphotography laat me toch meer neigen naar de 500D. En het is inderdaad de bedoeling om hier heel lang mee te doen.
                          Het streven naar lang willen doen met een digitaal is nobel, maar wordt slechts heel weinig waargemaakt....

Comment

Lijkt me een beetje de verkeerde vraag.
                            Welk glas ga je er op zetten ? Veel belangrijker dan een body. En wat wil je doen. Hoeveel energie wil je er in steken? Hoeveel wil je leren?
                            450D met goed glas of 500D met kitlensje. Geef mij maar het eerste.

Uiteraard zal de 500D iets beter zijn dan de 450D, want iets verder doorontwikkeld, hier en daat wat meer toeters en bellen.
                            Waarom dan geen 550D (nog ietsje beter ?)
                            Of een 50D, weer wat beter ?
                            Of een 7D, de max, of toch maar een full frame.

Zet op al deze toestellen een prullens, en het resultaat zal even ontgoochelend zijn.
                            Zet er een goede lens op, en een sukkelaar achter, en het resultaat komt nooit goed.

Wat is volgens mij van belang ?
                            Body: 5 %
                            Lens: 10 %
                            Mens achter body: 85 % (of meer)
                            Koop een toestel, leer het beheersen. Dan leer je ondertussen ook wat de tekortkomingen zijn van je body, en kan je (als het al nodig is) gericht upgraden.

Rob,
                            trotse eigenaar van een 350D
                            Canon 550D; TokTok, TamTam

Comment

@hostamill

Welk glas ga ik erop zetten? Ik heb hier op BD al veel gelezen en wat ik er aanvankelijk op ga zetten noemen de meesten hier een prullens. Ik ga er namelijk een Canon 18-200IS bijkopen. Waarom? Ik ga regelmatig wandelen in groep en mijzelf kennende, zal het in het begin al lastig genoeg zijn om de instellingen op tijd te wijzigen, laat staan nog een lens te moeten wisselen (als beginner). Komende van een compacttoestelletje van 4 jaar oud zal het alleszins een serieuze verbetering zijn. Mijn volgende aankoop zal een Tamron 28-75 2.8 zijn.

Hoeveel wil ik leren? Gisteren heb ik het boek "beter en bewuster fotograferen met een DSLR" van Pieter Dhaeze gekocht. In mei ga ik een fotocursusje volgen. Verder ga ik mijn toestel zoveel mogelijk "meesleuren" om te oefenen.

Waarom dan geen 550D of 50D of ....? Ik ben dus een totale beginner en zoek dus enkel in de instapreeks. In ben mij ervan bewust dat er altijd nieuwer en beter is, maar daar laat ik mij niet door vangen. Op een bepaald moment moet je een keuze maken, vandaar dat ik die keuze nu beperk tot de 500D en de 450D.

En zeggen dat ik dit soort discussies nu net wilde voorkomen door een concrete vraag te stellen

Groetjes

Comment

Working...
                              X