Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkon D 60 te donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkon D 60 te donker

    Als ik donker foto's maak kleur op kleur vb. blauwe voorwerpen op een blauwe ondergrond, dan zijn deze foto's te donker. Stel de witbalans manueel in en doe lichtmeting met grijskaart. Wie weet raad!

  • #2
    Re: Nikkon D 60 te donker

    Heb je een voorbeeld?

    Hou je de grijskaart goed? Dat is exact dezelfde lichtsituatie als je onderwerp?

    Waarom manuele witbalans? En komt je instelling dan overeen met het aanwezige licht? Dit zal wel enkel invloed hebben op de kleuren (wit=wit?), niet op de belichting.

    (ik lees: als ik donkere foto's maak .... dan zijn deze foto's te donker )

    Comment


    • #3
      Re: Nikkon D 60 te donker

      De witbalans, das nu eens het enige dat op mijn toestel op automatisch staat.
      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

      Comment


      • #4
        Re: Nikkon D 60 te donker

        Oorspronkelijk geplaatst door aisha Bekijk bericht
        Als ik donker foto's maak kleur op kleur vb. blauwe voorwerpen op een blauwe ondergrond, dan zijn deze foto's te donker. Stel de witbalans manueel in en doe lichtmeting met grijskaart. Wie weet raad!
        voorbeeldje en exif zou handig zijn.
        Fotografeer je automatisch of manueel?
        Ik denk dat door de kleur op kleur de lichtmeter wat van slag is en je daar rekening mee zal moeten houden en wat overbelichten.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

        Comment


        • #5
          Re: Nikkon D 60 te donker

          Ik volg les en we moeten dus onze witbalans manueel instellen. Ik heb ook al gemerkt, bij autom. witb., dat de foto's een wat rode kleur hebben. Zou er iets mis kunnen zijn met mijn toestel of is dit normaal.
          Last edited by aisha; 5 maart 2010, 17:25.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkon D 60 te donker

            Werk je onder kunstlicht, of daglicht?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Nikkon D 60 te donker

              Oorspronkelijk geplaatst door aisha Bekijk bericht
              Ik volg les en we moeten dus onze witbalans manueel instellen. Ik heb ook al gemerkt, bij autom. witb., dat de foto's een wat rode kleur hebben. Zou er iets mis kunnen zijn met mijn toestel of is dit normaal.

              Je moet toch niet voor alles witbalans-manueel instellen,al eens proberen in te flitsen met witbalans op flitser,bekijk dan eens je kleuren of RAW-foto's nemen en eens openen in Photoshop-Elements 7 of CS3 of 4 en dan eens aanpassen,staan je instellingen goed(beeldstijl) enz...
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

              Comment


              • #8
                Re: Nikkon D 60 te donker

                Oorspronkelijk geplaatst door aisha Bekijk bericht
                Ik volg les en we moeten dus onze witbalans manueel instellen. Ik heb ook al gemerkt, bij autom. witb., dat de foto's een wat rode kleur hebben. Zou er iets mis kunnen zijn met mijn toestel of is dit normaal.
                Maak je maar geen zorgen, met je toestel is niets mis, witbalans is van veel factoren afhankelijk, soort licht natuurlijk, maar ook de omgeving kunnen je witbalans beinvloeden, om bij kunstlicht nog niet te spreken over wat ons oog niet ziet, bv. TL licht, lichtanalyse is een moeilijke materie, als je met één vaste soort lichtbron werkt gaat alles nog redelijk, maar als het menglicht of licht afkomstig van een of andere gasdamplamp is, of je bent in een kamer met een rood blinkend plafond bv., kan je witbalansmeting daar wel in de problemen komen, daarom is het beste in RAW te fotograferen, zo kan je zonder veel moeilijkheden nog alles naar je hand gaan zetten.

                Wil je echt hebben wat je ziet, dan zou je in feite een kleurkaart moeten meefotgraferen, verder moet alles dan gekalibreerd zijn, pas dan kan je een juist vergelijk maken.

                Als je bv. een brochure wil uitgeven, waar kleur zeer belangrijk is, bv. gevelstenen, dan moet iedere foto twee maal worden afgeleverd bij de drukker, éénmaal met kleurkaart, en éénmaal zonder, zodat ze in de drukkerij het verschil kunnen corrigeren aan de hand van een zeer goede kleurmeter Bv. Xrite Eye One of een ander toestel.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkon D 60 te donker

                  Fotografeer in RAW, dan hoef je je helemaal niet druk te maken over de witbalans. Die kun je achteraf in Lightroom of Photoshop aanpassen naar believen.
                  Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkon D 60 te donker

                    Leuke verhalen over de wb, maar de vraag was de foto is te donker......

                    al eens proberen in te flitsen met witbalans op flitser
                    Dit is niet zoals Nikon het voorschrijft en al naar gelang de hoeveelheid en kleur van het omgevingslicht zal je een verkeerde wb krijgen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment

                    Working...
                    X