Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje sony alpha 300 met 18-250 tamron lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje sony alpha 300 met 18-250 tamron lens

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik naar het schoolfeestje van mijn dochtertje.
    De voorstelling gaat door in een grote en donkere (concert)zaal.
    Mijn vraag is welke instelling ik best zou gebruiken op mijn sony alpha
    300 camera met 18-250 mm F/3.5-6.3 lens.
    Een flitser zou ik liever niet gebruiken (om geen kinderen bang te maken ).
    Ik weet dat dit geen ideale (lichtsterke) lens is voor in donkere concertzalen
    maar met welke instellingen zou ik de beste resultaten boeken.
    De iso waarde gaat waarschijnlijk redelijk hoog moeten?
    Dank u voor het lezen en de eventuele antwoorden!
    Vele groeten,

Tom
    Canon

Re: vraagje sony alpha 300 met 18-250 tamron lens

Vaak is de podiumverlichting op scholen niet te verglijken met die in een zaal, dus dat wordt toch nog een extra handicap, ook volgspots ed zullen ontbreken. Dus het zal moeilijk worden, zeker met die lens ook met focussen, denk ik(geen idee over de af-capaciteit van een Sony).

Ik zou er een degelijke flits opzetten en dan het volgende instellen:

camera op M, flits op de slimme TTL(naam Sony???)
    diafragma 1 stop dicht(aan de lange kant)
    sluitertijd op 1/30 tot 1/60, als je goede steun of statief hebt misschien nog iets langer om zo veel mogelijk podiumlicht mee te pakken.
    Nu met de flitscompensatie de juiste balans zien te vinden tussen flist en omgevingslicht, meestal in de min. Dus even wat opnames maken als ze nog niet bezig zijn en beoordelen op HISTOGRAM en niet zicht, je staat in het donker en het display nept je dan vlug.

Als je geen flits hebt zal het ook kunnen met de pop-up, maar moeilijker.

Die kinderen zijn toch afkomstig uit een ontwikkelings land en weten echt wel wat een flits is en het voordeel van bovenstaande is, dat de flits alleen het ontbrekende licht toevoegd.

Of dit allemaal de eerste keer goed gaat
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dank u voor uw reactie!

Het wordt moeilijk maar ik ga zeker eens proberen.
      Ik heb wel een (kleine) externe flitser. De HVL-F20AM van sony.
      Die gaat op tele stand wel maar 5 meter voor een goede belichting.

Mvg,
      Tom
      Canon

Comment

Op basis van hjanssen zijn tips weet je al dat je inderdaad met de ADI-flitsinstelling aan de slag, maar die F20-flitser is te licht voor dit soort zaken vrees ik, en in combinatie met die lens heb je veel kans achteraf redelijk teleurgesteld te zijn in de resultaten... Immers, zogauw je naar 50 à 75mm gaat, zit je al snel met f/4 à 4.5.

Volgens mij is de beste en goedkoopste oplossing gewoon gauw nog een tweedehands Minolta 50/1.4 aanschaffen, of, als je die niet meteen vindt, een Minolta 50/1.7 (bij voorkeur RS-versie), of een nieuwe Sony 50/1.8 SAM.
        Die laatste twee ontlopen elkaar niet veel qua prijs en kwaliteit. De f/1.4 is volopen wel beter hoor, met goede scherpte centraal en ook nog vrij goeie randen.

Dan kan je de flitser nog gebruiken om iets bij te flitsen voor zover nodig, maar de meeste foto's zal je dan wel zonder flitser kunnen maken (iso 800 à 1600).
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Dank u voor de info!
          Maar een andere (lichtsterke) lens zal er voorlopig niet inzitten.
          We hebben zopas moeten vernieuwen van laptop ...
          Ik heb ook nog de 18-70 F3.5-5.6 kitlens van sony en mijn oudere
          bridge H5 van sony maar dat zal nog minder zijn zeker?

Mvg,
          Tom
          Canon

Comment

De H5 kent ik niet, maar het zou me verwonderen als die het beter zou doen in die omstandigheden.
            De 18-70 geeft je geen voordeel wat lichtsterkte betreft, en de beeldkwaliteit is ook niet beter dan bij de 18-250. Integendeel: ik denk dat de 18-250 het op 70mm een pak beter doet dan de 18-70...

Een andere optie: misschien iemand in de buurt woont van wie een een 50/1.x kan gebruiken voor een avondje ?
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Niet gemakkelijk maar toch een poging die je kan ondernemen...Ik veronderstel dat je niet zoooooooooooo fanatiek met fotografie bezig bent dus hier volgt een alternatieve manier om op een "simpele" manier foto's te nemen zonder flits

-Zet je camera in de P-stand (camera kiest dan voor jou de "gepaste" sluitertijd in mate van het mogelijke)

-Iso op 1600 (of 800 als de lichtomstandigheden het zouden toelaten) -> Hoe weet je dit? Probeer toch zeker een sluitertijd van 1/50ste te bekomen, sneller (bv 1/100ste) is uiteraard beter. Dus probeer eerst voor het begint de camera eens op iso 800, kijk eens wat het geeft qua sluitertijd, (mik bv op de "spreker" van de inleiding), indien 1/50ste niet gehaald wordt of erg bewogen foto's geeft, schakel over op iso 1600.

-Als je geheugenkaart groot genoeg is, zet deze op RAW + Jpeg, zo kan je later eventueel (met je nieuwe laptop ) wat bewerken, vooral handig voor ruis en witbalans (en andere ).

-Controleer zeker na enkele foto's hoe de foto's eruit zien, de kans is groot dat (bij donkere achtergrond en spots) de personen op't podium overbelicht zijn, pas dus je belichting aan en controleer opnieuw! (dat doe je via de +/- knop thv van je rechterduim, je zet camera bv op -0,7 om het een goei scheet donkerder te maken ).

-Als de AF faalt, stel dan manueel scherp

Dit is een "simpele" manier dat je misschien goed kan helpen zonder grondige kennis van je toestel te vereisen

Comment

Heel erg bedankt voor de reactie's en tips !!!
                Ik ben inderdaad niet zo fanatiek bezig met fotografie.
                Voor het moment ben ik heel tevreden met mijn alpha 300 met de
                18-250 lens van tamron. Die combinatie is ook nog gemakkelijk om
                overal mee te pakken.
                Voor binnen is de lens duidelijk minder geschikt maar ik ga zeker
                die tips eens proberen.
                Mvg,
                Tom
                Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                  -Als de AF faalt, stel dan manueel scherp
                  Vaak is dat ook onmogelijk door de dan ook donkere zoeker, mij lukt het in ieder geval niet met een D700 en 70-200 2.8, zeker als alles beweegt en je ook nog een groot diafragma moet hebben.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij sommige fotografen kun je tegenwoordig een lichtsterk objectief huren. Lijkt me een goeie optie aangezien het toch maar om één voorstelling gaat, en de huurprijs dus wel zal meevallen.
                    Want aangezien je niet wil flitsen, zal naast het opvoeren van de ISO het gebruik van een lichtsterk objectief zeker nodig zijn om goeie foto's te verkrijgen in de beschreven omstandigheden. En aangezien het om beweging gaat is het gebruik van een statief om met lange sluitertijden te werken ook geen optie.
                    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Het spijtige is dat je hier in België (in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk) niet meteen lenzen kan huren voor Sony, voor zover ik weet. Ik heb alleen nog maar voor Canon of Nikon gezien, niet voor Sony helaas (heb er momenteel zelf geen behoefte aan maar zou wel eens een 24-70 van Carl Zeiss willen proberen vooraleer 'm zelf aan te kopen).
                      Last edited by JorisVdB; 11 maart 2010, 10:17.
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Ik denk van toch eens te proberen met mijn tamron 18-250 mm.
                        Mijn verwachtingen zijn zeker niet groot dus gaat mijn terleurstelling
                        achteraf ook wel meevallen denk ik.
                        Beter iets dan niets hé.

Mvg,
                        Tom
                        Canon

Comment

Een goedkoop en leuk lensje (scherp vanaf f/2.8 denk ik) is trouwens de 50mm f/1.8 SAM (175 euro). En de 50mm f/1.4...

Vooral die eerste is een mooie budget-50mm. Bij Canon heet die versie (de f/1.8) trouwens 'fantastic plastic' als ik het goed heb .
                          Last edited by JorisVdB; 11 maart 2010, 18:51.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Wat je ook moet proberen, is om zo dicht mogelijk bij het podium te komen. Hoe meer je gaat inzoomen met deze lens, des te kleiner wordt je grootste diafragma. (3.5 bij brandpunt 18 en 6.3 bij brandpunt 250)
                            Dus iedereen wegduwen en op het podium gaan zitten
                            Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

http://ubovdburg.zenfolio.com/

Comment

Die 50 mm lens zal voor later eens zijn. Voor de kerstman of zo.
                              We hebben al een stoelnummer gekregen en jammer genoeg gaan we
                              bijna helemaal achteraan zitten!
                              Dat is pech hebben.

mvg,
                              Tom
                              Canon

Comment

Working...
                              X