Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het voordeel van een kast op te ruimen ....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het voordeel van een kast op te ruimen ....

Beste,
    Ik ben gloednieuw op dit forum en ik volg jullie perikelen met mateloze spanning. Vooral de discussies tussen D300 en 10D intrigeren mij. Ik vond vorig weekend mijn "oude" Canon AE1 terug en terzelfdertijd kwam de nostalgie van de 18-jarige die op zaterdag in de kunstacademie experimenteerde met belichting, compositie en zwart wit DOKA.
    Van digitaal ken ik noppes en ik overwoog eigenlijk de EOS 33 of 30. Tot ik bij jullie terechtkwam. Maar wat koop ik nu ?
    Ik zou graag mijn toestel gebruiken voor de klassieke huis-tuin en keuken foto's, maar daarnaast wil ik ook weer wat "artistieks" gaan doen en er terug een hobby van maken. Wat sluit het best aan met de ervaringen met mijn AE1 ? Koop ik mij met de D10 geen Ferrari die ik maar voor 20% zal benutten, of koop ik mij een D300, waarvan ik na 14 dagen spijt heb een "plastieken bakske" te hebben gekocht ?
    Wat met de PC ? Ik leerde hier al dat het niet opgaat om fotos te schieten en op te slaan. Ze dienen bewerkt ? Wat is minimum configuratie op PC ? Bestaan er goeie klubs of opleidingen in Oost- of West-Vlaanderen die zich daar op toeleggen, zijn daar ervaren ratten die hun kennis willen delen ?
    Véél vragen dus, die de bron gaan zijn voor nog véél meer vragen na jullie massale respons op deze eerste vraag ...
    Peter D.

Canon AE1 in de kast...
    Canon S50 sedert 2004
    Nu mijn Nikon D50 en nog veel te leren ....
    http://peter312.fotopic.net

Hoi Peter39,
    ik ben hier ook totaal nieuw ( juist geregistreerd een uurtje geleden ) Ik kom ook juist van mijn reflexcamera en ben overgeschakeld op digitaal.'K heb me na een hele tijd zoeken op het net een minolta dimage z1 gekocht. Vooral de 10x optische sprak me wel aan.Wel nu , na een beetje experimenteren (ik ben geen beroeps hé) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er nog heel veel plezier aan zal hebben.Zowel automatisch als manueel, inzoomen, sportfoto's, verbruik van batterijen enz is allemaal pico bello in mijn ogen.Dus weer eentje meer om te bekijken hé.
    succes nog
    Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

Comment

Hey Peter39

Ik zat vorig jaar een stuk met hetzelfde vraagstuk. Uiteindelijk heb ik mij (voor een stuk op basis van aanraden van een goede vriend) een S602Z gekocht. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad!
      Nu begin ik zo langzamerhand wel wat tegen de beperkingen van mijn toestel aan te lopen en begin dus langzamerhand uit te kijken naar een veelzijdiger toestel (GEEN vervanger, want die 602 gaat de deur niet uit!). Ik heb nog wat Canon-spullen liggen en mijn oude Ricoh-objectieven zijn nu toch niet meer bruikbaar, dus is het kostprijstechnisch het interessantst om bij Canon te blijven. Nu heeft die vriend zichzelf ondertussen een 10D cadeau gedaan, en ik heb er al wat mee kunnen stoeien... Ik moet zeggen dat ik het moeilijk heb om dan nog te gaan vergelijken met een 300D. Let wel, die heb ik nog niet in mijn handen gehad.
      Sowieso is het nog niet voor dit jaar, maar 't is beter om alle redelijke opties open te houden. Misschien wacht ik wel op de "te verwachten opvolger" van de 10D...

Wat PC-hardware betreft heb ik hier 2 AMD's staan, een XP1800+ en een XP2200+, met respectievelijk 256 en 512MD RAM. De meeste bewerkingen doe ik op de 2200 en die heeft ook 200Gig HD zitten. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen enkel probleem gehad heb om op die machine iets te doen.
      Ik heb de indruk dat het met de huidige processoren sowieso snor zit, maar je hebt vooral veel opslagcapaciteit nodig. Maar die kost ook de wereld niet meer.
      Een goeie videokaart is natuurlijk ook handig meegenomen, idem dito voor een goede monitor.
      Een handigheidje daarnaast is om een cardreader aan te schaffen (intern of extern) en dan liefst in USB2.0 omwille van de snellere data-overdracht.

Veel succes bij je keuze en laat ons weten wat het geworden is. Ik heb in elk geval nog geen moment spijt gehad met mijn keuze voor digitaal...
      En heb je vragen, gooi ze gewoon op het forum
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hallo Peter, welkom op dit verslavende forum. Je bent gewaarschuwd
        Als je met de Canon AE1 de instellingen creatief gebruikt hebt, zal je je zeker snel thuisvoelen met de Canon 10D. Zelf heb ik in een ander leven een Canon A1 gehad en was snel vertrouwd met de 10D.

Persoonlijk vind ik het vervelender met een toestel te werken dat niet voldoende capaciteiten heeft, dan een toestel te gebruiken waarvan ik niet alle mogelijkheden benut.

De discussie 300D of 10D is nog volop aan de gang. Mijn mening is dat er uitgezonderd de behuizing weinig verschillen tussen beide camera is. Je moet al echt een die-hard zijn om de verschillen te voelen in het dagelijks gebruik. Op DPreview kan je de beide toestellen diepgaand vergelijken.
        Omdat ik niet van plan ben snel een nieuw toestel aan te schaffen, was me het prijsverschil van een kleine €500 geen slapeloze nachten waard en heb uiteindelijk enkele weken geleden voor de 10D gekozen.

Wat de PC-configuratie betreft, ik draai hier nog een "oude" Pentium III 1Ghz en dat verloopt zonder problemen.
        Wat je met de foto's doet is jou zaak natuurlijk. Je zal snel merken dat digitale fotografie véél meer foto's oplevert. Eens de apparatuur aangeschaft, kost het bijzonder weinig om foto's te maken.
        Daarom zal het grootste deel van de foto's op jou harde schijf staan, met vanzelfsprekend back-ups op CDR of DVDr.
        Natuurlijk worden de beste foto's afgedrukt
        Bewerking hangt van de eigen smaak af. Perfectionisten (neen, ik ga geen namen noemen ) willen een perfecte kleurenbalans en belichting, de mogelijkheden voor nabewerking zijn onbeperkt.

Veel succes in jou keuze, en laat snel wat zien

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

de keuze is aan u natuurlijk, maar volgens mij zal e met een 300D zeker tevreden zijn, heeft praktisch dezelfde beeldkwaliteit of de 10D, juist enkele features minder en een andere look.
          En zeker als je een DSLR aanschaft ben je bijna verplicht om je foto's te bewerken omdat DSLR's veel minder interne sharpening hebben dan andere cams, maw, DSLR's geven over het algemeen veel softere plaatjes op dan compact-camera's.

Om je beelden te berwerken heb je veel mogelijkheden, het meest gebruikte prog is wel photoshop, waarom je misschien beter bent om dit ook te gebruiken is omdat bijna iedereen het gebruikt en je gemakkelijk tips kan vragen aan andere personen en omdat er voor geen enkel ander prog zoveel actions of plug-ins zijn, ook zijn er op het web enorm veel tutorials voor photoshop.

't is wel niet het meest gebruiksvriendelijke programma, maar al doende leert men en door het hier eens te vragen kom je ook al een eind.

mijn pc is een athlon XP 1900+ en 512mb ddr ram en daar draait het heel snel op, volgens mij liggen de specs niet zo overdreven hoog.

Photoshop is dan wel weer een dure grap (ik denk momenteel iets van een 800 euro), maar aan de andere kant, ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die het gekocht hebben
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Peter, je komt van spiegelreflex, dus zou ik je ook aanraden om ook voor digitale fotografie in die categorie te blijven. Qua beeldkwaliteit hoeven de betere compacte digitale toestellen zeker niet onder te doen voor de spiegelreflexen, maar qua bediening nog altijd wel.

Je dacht zelf al in de richting van een EOS 30. Wel, de 10D is de digitale EOS die daarbij het dichtst aanleunt. Ik geloof zelfs dat hij erop gebaseerd is. Of je alle functies van dat toestel ook echt nodig hebt, kan ik niet voor jou beslissen, maar als je op het web (hier en elders) eens op zoek gaat naar de verschillen tussen de 10D en de 300D, vind je misschien wel een paar dingen die belangrijk zijn voor jou. De foto's uit beide toestellen zullen mekaar zeker niet ver ontlopen, maar in mijn ogen heeft de 10D een paar extra's die iets meer creativiteit en controle mogelijk maken (flitscompensatie, belichtingsmethodes, AF-modus om een paar belangrijke te noemen).

Wat je ook moet beseffen, is dat het DOKA werk bij digitaal niet vervalt, maar verschuift. Je zal niet langer in de kelder zitten te prutsen met bakjes, maar je zal in plaats daarvan wel nabewerking moeten doen op de PC. Dat betekent dat je enkele tools en technieken onder de knie zal moeten krijgen (voor zover dat nog niet het geval is) om het beste uit je toestel te halen. DSLRs laten heel veel speelruimte voor nabewerking, terwijl de compacte toestellen al vaker foto's afleveren die af zijn uit het toestel, omdat de foto's in de camera al een aantal standaardbewerkingen meekrijgen. Ik wil het niet zwart-wit stellen, want zo is het niet, maar je moet weten dat een digitale SLR pas echt tot zijn recht komt in combinatie met de juiste nabewerking.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

10D - 300D, ik weet het niet, ik twijfel zelf nog

qua pc, koop je best een soort standaard-config, processor rond de 2ghz of meer, alleszins 512mb ram, de rest naar believen. Zorg alleszins voor een degelijk scherm. zie tests in pc-boekjes of kijk hier wat rond. (iiyama, sony, philips brilliance-reeks zijn alleszins goed)
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Nog enkele kleine opm.

300D of 10D aan de beelden ga je het verschil niet snel merken maar ik denk dat ik enkele gebruiksgemakken snel zou missen zoals het draaiwiel aan de achterkant (ik had vroeger ook een knopjes camera maar dit is 10x handiger) ook de customfunctions zijn handig en ik gebruik deze continue want een aantal instellingen staan continue aan en anderen wanneer ik iets speciaal wil doen. Dit plotseling niet meer kunnen zou ik ook sterk missen.
                Een andere zaak die heel belangrijk is voor mij is de grotere buffer want moeten wachten voor het maken van je volgende foto is frustrerend en wil ik niet meer meemaken. Dankzij de buffer van 9 frames in de 10D heb ik dat probleem niet meer en met 4 frames zou ik regelamtig toch wel eens terug in de problemen kunnen komen.
                Vermits ik nog geen 300D in mijn handen heb gehad kan ik geen commentaar geven over de body zelf maar dat zal wel meevallen denk ik.
                Is dit 500€ waard dat kan alleen jij uitmaken natuurlijk en je mag de voordelen van een 300D natuurlijk ook niet vergeten want deze is wel degelijk compacter en lichter (of dit echt een voordeel is weet ik niet want eenmaal je met meerdere lenzen aan het sleuren bent lijkt me dat toch snel verwaarloosbaar) en de grootste troef van de 300d lijkt me de beschikbaarheid van een goedkope groothoek die toch wel bevredigende resultaten geeft. Als je hem koopt alvast in kit kopen.

Voor je pc zal je als je een nieuwe koopt snel al goed zitten op het gebied van processor snelhied maar een minimum van 512mb ram is handig en voor je harde schijf ga zo groot als mogelijk (echt nodig want zelf schiet ik op een weekend al snel 1Gb en heb dus ondertussen al +40GB aan foto's staan. En vergeet natuurlijk ook een cd of liefst zelf een DVD schrijver niet.

Op het gebied van software denk ik natuurlijk ook aan photoshop maar als je een 10D koopt krijg je er photoshop elements bij (misschien ook op een 300D weet ik niet) en met deze basisversie kan je eigenlijk al alles doen wat je zou willen en later kan je nog altijd overschakelen naar PS en ben je de interface al gewoon ook.
                Een ander programma dat ik je aanraad om te nemen is Breezebrowser (www.breezesys.com). Veel beter dan wat canon meeleverd met de camera en echt heel handig zeker voor canongebruikers.

Veel plezier met je keuze en begin ook al maar aan lenzen te denken he want das ook nog een moeilijke opdracht die je moet vervullen.

Comment

Working...
                X