Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of Canon EOS 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 of Canon EOS 50D

Hallo!

Ik heb een tijdje geleden beslist om een spiegelreflexcamera te kopen. Ik heb me al stevig ingelezen over de verschillende merken en objectieven, maar nu zit ik een beetje vast.
    Mijn keuze gaat momenteel tussen de Nikon D90 en de Canon EOS 50D, met een lichte voorkeur voor de D90 (vraag me niet waarom want ik zou het echt niet weten).

Welk van deze 2 camera’s zouden jullie me aanraden? Het is in de eerste plaats de bedoeling om er natuurfoto’s mee te maken.
    En dat brengt me bij de volgende vraag: Welke lens/lenzen kan ik daar dan best bij kopen?
    Dit had ik in gedachten: Nikon D90 + 18-105mm VR + 70-300mm VR / Canon EOS 50D + 17-85mm + 70-300m.

Ik denk dat dit zeer goede camera’s zijn om mee te beginnen en hopelijk ook goede lenzen.
    Kan ik met deze lenzen een paar jaar toe en deze eventueel gebruiken mocht ik in de toekomst overstappen op een professionelere camera als pakweg de Nikon D300/D700?
    Nikon D90, een 18-105 en een 70-300
    Website
    http://500px.com/herwindaniels

Re: Nikon D90 of Canon EOS 50D

beide zijn goede camera's hoor!
    zou zeggen neem ze eens vast en kijk wat het beste in uw hand licht.
    Bij de d90 zou ik wel gaan voor 16-85 met 70-300.
    nikon stuff

Comment

Beide camera's zullen wel ongeveer evenwaardig zijn, maar zijn er geen nuance verschillen? Zo ligt het iso-bereik bij de 50D hoger..

Ik besef dat er geen eenduidig antwoord is en dat ik uiteindelijk zelf zal moeten kiezen. Maar stel ik ga voor de D90 + 16-85 + 70-300 (bedankt voor de tip ),
      heb ik dan met deze lenzen echt goed kwalitatief materiaal? Dit vind ik zelfs nog belangrijker dan de keuze van camera.
      Zodat, mocht ik later een D300 aanschaffen, ik diezelfde lenzen nog prima kan gebruiken.
      Website

Comment

Bij geen van beide toestellen ga je snel tegen je limieten aanlopen. Om het maximale uit een D90 of 50D te halen moet je al een goeie en ervaren fotograaf zijn.

Ik heb zelf een D90 en voor wat ik doe ziet het er niet naar uit dat ik ooit beter nodig ga hebben. Met een 50D zou dat exact hetzelfde zijn, daar ben ik zeker van.

Ik kan je enkel aanraden om je beslissing op gevoel te nemen: welk toestel spreekt je het meest aan?

Edit: als je er nu reeds aan denkt om later een D300 te kopen, dan zou ik meteen voor een D300 gaan.
        Last edited by ThierryM; 2 maart 2010, 09:53.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door H.D. Bekijk bericht
          Hallo!

Ik heb een tijdje geleden beslist om een spiegelreflexcamera te kopen. Ik heb me al stevig ingelezen over de verschillende merken en objectieven, maar nu zit ik een beetje vast.
          Mijn keuze gaat momenteel tussen de Nikon D90 en de Canon EOS 50D, met een lichte voorkeur voor de D90 (vraag me niet waarom want ik zou het echt niet weten).

Welk van deze 2 camera’s zouden jullie me aanraden? Het is in de eerste plaats de bedoeling om er natuurfoto’s mee te maken.
          En dat brengt me bij de volgende vraag: Welke lens/lenzen kan ik daar dan best bij kopen?
          Dit had ik in gedachten: Nikon D90 + 18-105mm VR + 70-300mm VR / Canon EOS 50D + 17-85mm + 70-300m.

Ik denk dat dit zeer goede camera’s zijn om mee te beginnen en hopelijk ook goede lenzen.
          Kan ik met deze lenzen een paar jaar toe en deze eventueel gebruiken mocht ik in de toekomst overstappen op een professionelere camera als pakweg de Nikon D300/D700?

Hoeveel wil je uitgeven,wil je kunnen filmen met je camera.Nee,ga dan voor de 50D,over de lenzen kan ik dit zeggen de 17-85 ga je niet mee tevreden zijn over de 18-105 van Nikon kan ik me niet over uitspreken,als je enkele jaren wil doorgaan en overstappen op een FF camera koop dan lenzen die erop passen,bv de 17-40 f/4L USM of koop een allround bv Tamron 28-300mm f/3,5-6,3 XR Di VC Canon , je kan ook gaan voor een tele zoals deze van Sigma DG 120-400mm f/4.5-5.6 APO OS HSM ,keuze genoeg en allemaal lenzen die je later kan gebruiken op een FF,zoals ik al schreef "wat wil je ervoor betalen" Indien toch interesse voor het filmen,bekijk maar eens de nieuwe 550D van Canon
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Edit: als je er nu reeds aan denkt om later een D300 te kopen, dan zou ik meteen voor een D300 gaan.
            Da's ook mijn idee.. qua beeldkwaliteit is er weinig verschil tussen de beide. Nu een D90 kopen en binnen een jaar ofzo 'upgraden' naar D300 is weggesmeten geld..
            Je kan beter zien dat je lenzen op een D700 passen voor als je ooit zo serieus met fotografie wil bezig zijn dat je naar fullframe overschakelt.

Als je daarentegen nu al zeker bent dat je niet op termijn er een serieuze hobby wil van maken en nog meer investeren, kijk dan gewoon naar het totaalpakket dat je nu wil en nu gaat gebruiken.

Naast de body, welke lenzen denk je te gebruiken ? Breedhoek, normale zoom, tele ?
            Natuurfotos ? Bedoel je landschappen of vogeltjes ?

Probeer gewoon een idee te krijgen van welke specifieke lenzen je wil (als die er zijn) en dan totaalprijs te kijken en zien of er een groot prijsverschil tussen C/N is..
            Als er niks heel specifiek bij zit (bv een 300mm 2.8 tele of zoiets) en je enkel 18-70 +70-300 lenzen nodig hebt dan zal er weinig verschil tussen Canon of Nikon zijn, gewoon zien wat je best in de hand ligt..
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Ik wil vooral dieren fotograferen (zoals een hert aan de rand van het bos, een specht of eekhoorn in een boom,..) Daarom de keuze voor een 70-300mm lens.

Ik weet niet of het zo slim is om al onmiddellijk een camera als de D300 aan te schaffen. Buiten het feit dat deze camera dubbel zo duur is dan de D90, ben ik nog maar toe aan mijn eerste DSLR. Ik had een budget in gedachten van +/- €1500, al wil ik als het de moeite loont wel tot €2000 gaan. En ervan uitgaande dat een goede fotograaf met een 'minder' toestel toch mooie foto's moet kunnen maken dacht ik dat de D90 wel een goede keuze was.

Ik wil van natuurfotografie zeker een serieuze hobby maken en met de tijd beter materiaal aanschaffen, maar alles op zijn tijd, niet?

@Bloatenaas: Je hebt het over de 17-85 van Canon als ik me niet vergis? Is dit ook het geval voor de 16-85 van Nikon?

Is mijn keuze van lenzen (16-85 + 70-300 überhaupt een goede keuze?)
              Website

Comment

Ik snap niet dat mensen hier de D300 voor de D90 aanraden, de D90 is kwa gebruik en kwa fotokwaliteit zelfs beter dan de D300/D300s. Enige voordeel van de D300(s) is 51 focuspunten en sneller fps.
                De D90 is in gebruik zelfs sneller omdat al de knoppen binnen handbereik liggen en niet zoals de D300 bovenop je camera.
                En als je de 16-85mm vr en de 70-300mm vr koopt dan heb je lenze voor bijna alle situaties vooral de 70-300mm vr is ZEER scherp en super snel, ik zou ook nog wel een 50mm f1.8 kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door H.D. Bekijk bericht
                  Ik wil vooral dieren fotograferen (zoals een hert aan de rand van het bos, een specht of eekhoorn in een boom,..) Daarom de keuze voor een 70-300mm lens.

Ik weet niet of het zo slim is om al onmiddellijk een camera als de D300 aan te schaffen. Buiten het feit dat deze camera dubbel zo duur is dan de D90, ben ik nog maar toe aan mijn eerste DSLR. Ik had een budget in gedachten van +/- €1500, al wil ik als het de moeite loont wel tot €2000 gaan. En ervan uitgaande dat een goede fotograaf met een 'minder' toestel toch mooie foto's moet kunnen maken dacht ik dat de D90 wel een goede keuze was.

Ik wil van natuurfotografie zeker een serieuze hobby maken en met de tijd beter materiaal aanschaffen, maar alles op zijn tijd, niet?

@Bloatenaas: Je hebt het over de 17-85 van Canon als ik me niet vergis? Is dit ook het geval voor de 16-85 van Nikon?

Is mijn keuze van lenzen (16-85 + 70-300 überhaupt een goede keuze?)

Als je er toch een serieuze hobby van gaat maken in de natuur en je hebt er 2000 euro
                  voor over dan moet je gaan voor deze lens Sigma DG 120-400mm f/4.5-5.6 APO OS HSM Canon of Nikon ,als je gaat voor de Nikon kan je deze lens Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR erbij nemen ,ietsje goedkoper dan de 16-85 en heeft ook goeie reviews,over 16-85 weet ik niets,ongeveer een budget van rond de 1700 euro met het bedrag dat je over hebt kan je een goeie monopod of statief aanschaffen,Nikon D90 of Canon 50D,beide goeie keuze,ze eens goed in je handen nemen eventueel met een telezoomlens erop zodat je weet wat je vast hebt
                  Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

All,

Als ik het goed begrijp is TS een nieuwkomer in het DSLR gebeuren. Dus wel even bij vermelden dat D90 dan (wat Nikon betreft) wel een goede keuze is , temeer daar deze nog over een auto-stand beschikt hetgeen bij de D300 niet langer het geval is en men hier handmatig sluiter, diafragma enz... moet instellen, is ook totaal ander segment.

Bij de D90 kan je lekker PS fotograferen en gelijk wat oefenen met instellen.

H.D. wat hoge ISO's betreft; dit is van ondergeschikt belang als je vooral natuurfotografie voor ogen hebt.

Kan alleen voor Nikon spreken en dan is de D90 + 18-105 VR en 70-300 VR een mooi pakket waar je al ver mee kunt.

Heb wel al veel goeds over de Canon 50D gehoord/gelezen
                    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik ben zeer te spreken over de D90 met 18-105 en 70-300 VR. De meerprijs van de D300 t.o.v. de D90 vind ik het niet waard. Met Canon heb ik geen ervaring. Wel zijn de Canon objectieven in de hogere segmenten (L) doorgaans betaalbaarder dan de Nikkor-lenzen in de hogere segmenten. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden.
                      http://www.mariorentmeester.nl &
                      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Hoii,
                        ik heb zelf naar 2 maanden vergelijken en adviezen lezen besloten om de d90 te kopen. Heb hem nu 3 weken in huis en ben zeer tevreden. Hij ligt mij heel goed in de hand, erg belangrijk!! En verder is hij goed in te stellen!
                        qua kwaliteit maakt het weinig uit, dus ik zou zeggen... keuze snel gemaakt
                        nee.. je moet kijken welke het lekkerst in je hand ligt!
                        groetjes Anne

Comment

Ik zei enkel dat het weinig nut heeft om eerst een D90 te kopen als je na een aantal jaar een D300 gaat kopen. Dan heb je uiteindelijk toch wel veel geld betaald... Met een D300 kun je trouwens evengoed op automatisch (P) werken. Die voorgeprogrammeerde standen zijn hoedanook waardeloos. Als je iets wil bijleren, dan werk je op P/A/S/M vanaf dag 1. Dat kan zowel op een D90 als een D300.

Goed, ik lees dat je aan natuurfotografie wil doen
                          Ik kan je deze online-cursus warm aanbevelen: http://cursus.natuurfotografen.org/n...ollin_2web.pdf
                          In het hoofdstuk materiaal vind je alles wat je nodig hebt.

Als je je echt wil toeleggen op natuurfotografie zou ik de 70-300 links laten liggen en doorsparen voor een betere tele (type 300mm f/4 evt met 1.4 extender). Hert, specht en eekhoorn laten zich immers niet zo eenvoudig fotograferen. Naast de nodige mm's zul je ook wat moeten afweten van je onderwerpen, anders geraak je ook niet dicht genoeg.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Hehe, die cursus ben ik al tegengekomen en staat ondertussen opgeslagen op de pc. De maker daarvan is een echte held , toch bedankt.

Die 300mm f/4 met 1.4 extender alleen al slorpt heel mijn budget op dus daar ga ik nog even voor passen.

Momenteel blijf ik dus steken op deze combo: Nikon D90 + 18-105mm VR + 70-300mm VR + fototas + statief + alle kleine toebehoren en dan zit ik mooi aan mijn budget.
                            Grotere en betere lenzen zijn aanlokkelijk, maar daar heb ik momenteel het geld nog niet voor.
                            Website

Comment

Ik zou wel een 50mm f1.8 kopen dat is helemaal niet duur maar wel super handig.

Comment

Working...
                              X