Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude camera en lenzen gekregen. Wat doe ik er mee? (+foto's)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude camera en lenzen gekregen. Wat doe ik er mee? (+foto's)

Hallo mensen!

Ik heb vandaag wat ouder fotospul gekregen. Maar weet niet zo goed wat ik mee moet. Gebruiken zie ik niet echt zitten met rolletjes enzo. Weet iemand of er een fatsoenlijke manier is om deze lenzen met mijn DSLR (Canon 450d) te gebruiken? Googlen leert mij dat hier nogal wat nadelen aan kleven als het al lukt (je raakt infinity focus kwijt enz) en het wordt over het algemeen afgeraden..

Ik zou het kunnen proberen te verkopen en wat leuk spul voor mijn DSLR er voor weer kopen. Maar weet iemand ongeveer wat het waard is? Ik ben bang dat ik er vrij weinig voor ga krijgen en aangezien het ook een gift was is het dan misschien toch leuker om het gewoon te houden..

Ik hoop dat dit het juiste subforum is en dat foto's hier mogen (ik kon er niets over vinden)

Last edited by Soeki Wan; 1 maart 2010, 17:16.

Re: Oude camera en lenzen gekregen. Wat doe ik er mee? (+foto's)

Wat betreft de waarde, niet veel (een handelaar geeft waarschijnlijk tussen de 50 en 80€). Dus verkopen zou ik niet doen. Als het niet in de weg ligt gewoon bijhouden en eventueel gebruiken.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Ik zou het maar 's gaan gebruiken, en dan zul je zien dat t prima spul is.
      Goed, je ,moet er even moeite voor doen, je wat verdiepen in de hobby, maar het is dan toch leuker dan zo maar digitaal afdrukken.
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Ik heb ook nog met de AE-1 gewerkt! met de 50mm lens erop. Mijn pa heeft die liggen van als ik kleintjes was... Goed toestel hoor. Maar tegenwoordig echt iets voor op de kast te leggen. En zoals reeds gezegd, koop een paar rolletjes, het geeft een totaal ander gevoel als je er eens mee werkt.
        Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

De lenzen kun je niet direkt op je 450D zetten. Deze lensen hebben een FD aansluiting en geen EF. Je kan een adapter kopen om deze lenzen op je camera te gebruiken. Je verliest alle automatische mogelijkheden (Als die er al zitten...) en je zal het diafragma en scherpstellen met de hand moete instellen/doen.

Voor sommige takken van fotografie, zoals produkt, makro, is dit zeker geen enkel probleem. Je zal nog verbaasd zijn van de goede kwaliteit van sommige van die lenzen !

Voor 20 - 40 Euro kun je al zo'n adapter vinden.
          Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Er zijn adapters voor fd-ef waarmee je wel op oneindig kunt scherpstellen, maar die gebruiken extra correctieglas en verminderen de kwaliteit, zeker als het geen heel goed glas is.
            Maar met die 500mm kun je wsl zonder extra glas ook wel nog vrij ver scherpstellen, dat kun je altijd eens proberen, en de andere lenzen zijn mss nog bruikbaar voor kortbij, zeker die macrolens!
            Sommige fd lenzen zijn ook te converteren met een nieuwe mount, maar dat is eigenlijk vooral de moeite voor de beste lenzen als de 55 1.2 enzo.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

gewoon gebruiken! de ae-1 is 1 van de meest verkochte canon-35mm-slr's off all-times.. eenvoudig, simpel, maar je kunt er prachtige pics mee maken! (hoe minder gadgets, des te meer kun je je concentreren op de compo en de pic... een ideaal toestel om es lekker mee tekeer te gaan!)

rolletjes hoef je niet meer perse af te laten drukken, je levert je rolletje in, en je zegt erbij, alleen ontwikkelen, en vervolgens laten inscannen en op cd-rom zetten..voor 36 (of als je zuinig je rolletje erin zet, soms 37 of 38 pics) betaal je ongeveer 7 a 8 euri..)

voordeel van zo'n analoogske is, dat je wel 10x nadenkt voordat je afdrukt.. meer tijd nemen om je compo uit te kiezen, betere resultaten, en meer doordacht.. met dslr neig je toch algauw om erop los te knippen, en de helft kun je weggooien..en je mag nog es uren op je pc de zooi lopen na te bewerken.. met analoog is het 1 shot, met meteen een goed resultaat.. geen naverscherping of weet ik veel.. scherp is scherp, belichting is zowat altijd goed!)

vervolgens de boel op je pc bekijken, je kunt nog van alles en nog wat nabewerken,(realRAW vs digi-RAW zit een enorm verschil in) en als je tevreden bent met het resultaat, zet je de zooi op usb-stick, en laat je lekkere grote afdrukken maken..

verkopen zal je weinig opleveren.. als je dit mooie spulletje gebruikt, dan zul je er nog heel vele plezier aan beleven.. weliswaar duurt eea wat langer dan met digitaal, want je kunt niet direct het resultaat zien, maar de pics die uit zo'n ouwetje komen, doen echt niet onder voor een 25mp dslr hoor..

veel van deze oude lenzen zijn erg lichtsterk, de zoeker is brilliant helder, manueel focussen, voor optimale scherpte, en het zijn over het algemeen allemaal lekkere prime-lenzen..en je werkt dus met een echte FF-camera!

gewoon gebruiken, en eenmaal op behoorlijk formaat afgedrukt, zul je versteld staan van de resultaten!

dslr is fijn, prachtig, handig, maar met zo'n analoge set, leer je pas echt wat fotografie inhoudt, en je kunt er alleen maar beter van worden!

ik ga nog zeer vaak en veel met een ouwe slr op pad, en ik heb er werkelijk veel meer dikke fun mee, dan met een dslr!

voor 'bread-and-butter pics, zal ik de dslr meenemen, maar als ik es lekker vrij ben, en er echt zin in heb, dan gaat een analoogske mee.. super!

de mooiste afdrukken komen nog steeds van analoog..

analoog 'leeft' meer, digitaal heeft soms de neiging om wat meer 'plat'te zijn..kan het niet goed uitleggen.. analoog heeft dus iets, maar wellicht ben ik wat 'old-fashioned'...

have fun met je canon, en laat maar komen, die pics!

t-max 100, kodak 400 b/w, velvia 50, of ilford,etc. ...alles is nog voorradig.. mooiste is nog wel diafilm..(kan ook voor je ingescand worden btw)

groetjes, Alex!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                Voor sommige takken van fotografie, zoals produkt, makro, is dit zeker geen enkel probleem. Je zal nog verbaasd zijn van de goede kwaliteit van sommige van die lenzen !

Voor 20 - 40 Euro kun je al zo'n adapter vinden.
                Nogal wat actuele EF primes zijn optisch identiek aan de FD versies ... en dit is niet alleen bij Canon zo ... een adapter FD-EOS is inderdaad +-20 Euro ... die 500er met tc is een aardige toeter ... maar met 8.0 niet lichtsterk en dit zonder de tc ... er zit wel geen macrolens bij ... dat macrotekstje is marketingzever van Sigma voor zijn overigens heel fatsoenlijke 28 2.8 ... heb ook zo'n ding liggen.De FD macrolenzen worden inderdaad gebruikt als (niet meer zo) goedkope macro oplossing met een glasloze adapter. Voor 4/3 is technisch gezien een adapter mogelijk die tot oneindig kan ... maar er is blijkbaar geen vraag naar ... dus is er geen voor te vinden.

Comment

Dank voor de reacties allen. Ik geloof dat het batterijtje ook leeg is. Ik zal eens gaan rondkijken wat een nieuwe kost en de camera inderdaad eens gaan gebruiken

Comment

Hoi, de AE is inderdaad een mooie analoge camera, als je hem kunt gebruiken zul je er plezier van hebben. De lenzen die je ook hebt gekregen daar is de AF zoomlens redelijk bijzonder, mits die het goed doet, hetzelfde geldt voor de 500mm lens. Deze twee lenzen zie je niet vaak voorbij komen en indien goed onderhouden/werkzaam kunnen deze lenzen naast het gebruik ook nog een geldwaarde hebben.
                    Ik ben een voormalig gebruiker, geen verzamelaar, helaas kan ik je geen schatting geven wat de lenzen waard zijn.
                    Groet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R.H Bekijk bericht
                      Dank voor de reacties allen. Ik geloof dat het batterijtje ook leeg is. Ik zal eens gaan rondkijken wat een nieuwe kost en de camera inderdaad eens gaan gebruiken
                      Oppassen waar je dit koopt .... zelfs winkels als de Colruyt zijn van enkele honderden procenten winstmarge op batterijen niet vies ... ik gebruik 4st 1,5 V zilveroxide knoopcelletjes (de JIS typebenaming verwijst ook naar de samenstelling 4G13) of 2st 3V Lithium batterijftjes met ' adapter ' (*) ... daarvan heb ik er genoeg liggen

* adapter : klein passend moertje om het lengteverschil op te vullen ... de inwendige weerstand van deze alternatieve spanningsbronnen is gelijk of gelijkwaardig en dus kunnen beide oplossingen ... alkaline versies zijn ook toegelaten door Canon en die zijn heel goedkoop ... minder dan 2 Euro ... MN11

Comment

Die autofocus zoomlens is de eerste AF lens van Canon.Ik ken ze alleen van uit de catalogus,nooit gezien.
                        Moet toch al een serieuse amateur geweest zijn, te zien aan zijn lenzen.

Comment

Wat je kan is het gebruiken en dia,s mee nemen en die met goede scanner op je pc zetten , zo werk je ook beetje digital

Comment

Working...
                          X