Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze tss Canon 550d en 7d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze tss Canon 550d en 7d

Beste,

Ik zou een nieuwe body willen aanschaffen ter vervanging van mijn goeie oude Eos D30 (D30, niet 30D).

Oorspronkelijk dacht ik aan de 7d, maar sinds de aankondiging van de 550d ben ik aan het twijfelen.

Wat voor mij het meest relevant is (denk ik), is:
    - 550d: lichter en goedkoper
    - 7d: gelijkaardige layout als D30 (draaiwiel op achterkant), betere AF

Voor de rest denk ik dat beide camera's voor mijn gebruik redelijk evenwaardig zijn (vakantiefoto's, uitstapjes,... geen echte kwaliteitsfotografie, ook geen nabewerking achteraf etc).

Volgens wat ik hier lees is de AF van de 550d vergelijkbaar met die van de 20d en 30d. Hoe gaan die om met scherpstellen bij weinig licht? Dit is echt een zwak punt van mijn D30. Is de 7d hier veel beter in dan een 550D?

Groeten en bedankt,

Johan

Re: Keuze tss Canon 550d en 7d

Oorspronkelijk geplaatst door JR-Joe Bekijk bericht
    Beste,

...(vakantiefoto's, uitstapjes,... geen echte kwaliteitsfotografie, ook geen nabewerking achteraf etc).

550D en ga met de rest van het geld eens goed op reis
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

Comment

Voor de rest denk ik dat beide camera's voor mijn gebruik redelijk evenwaardig zijn (vakantiefoto's, uitstapjes,... geen echte kwaliteitsfotografie, ook geen nabewerking achteraf etc).
      Dan vraag ik me toch af of je met een goede compact of bridge niet beter af bent. Bij een
      DSLR mag je je toch aan een minimum van nabewerking verwachten. En moet het dan toch
      een DSLR zijn, waarom dan niet het goedkoopste model?

Comment

Qua AF, zou ik eens gaan vergelijken in de winkel. Ook je lens kan de beperkende factor zijn. Op mijn 30d merk ik een gi-gantisch verschil tussen mijn f4 zooms en mijn 50mm f1.4 prime.

Voor de rest zou ik de specs eens langs elkaar leggen (op dpreview.com hebben ze bijvoorbeeld heel gedetailleerd), kijken wat je interesseert, en je afvragen: wil ik hier de enorme meerprijs (+-700 euro??) voor geven.

Kijk voor de zekerheid ook eens naar de meer compacte dingen zoals powershot G11...heb je méér dan dat wel nodig?

Bij een DSLR mag je je toch aan een minimum van nabewerking verwachten.
        Sinds wanneer "moet" dat?? Bij mij is nabewerking eerder de uitzondering ; ik zet op voorhand witbalans en Custom image parameters...Ik krijg de meeste van m'n foto's niet beter dan wat recht uit mijn machine komt...
        Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

ik denk dat als je tevreden bent met de JPGs die rechtstreeks uit de camera komen, je de meerprijs van de 7D best niet betaalt en de 550D kiest. Zoals je zegt : lekker licht & compacter toestel wat op reis vaak wel een voordeel is.

Je gaat met beide camera's er zeker enkele stappen op vooruitgaan tov je D30 op vlak van beeldkwaliteit, AF, hoge ISOs...

Wat betreft de AF in slechte lichtomstandigheden zal de 7D misschien wat beter scherpstellen maar nogmaals : dat gaat de meerprijs van 700 € vind ik niet verantwoorden.
          Ik heb enkele jaren met een 400D concertfotografie gedaan en dat lukte prima en daar zijn meestal echt slecht dus moet dat met een 550D wel ok zijn he

Van het prijsverschil kan je misschien nog een leuk lensje bijkopen?
          Last edited by Hans Swolfs; 1 maart 2010, 14:38.
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

Comment

Ik zie dat je de camera niet gaat gebruiken voor actiefotografie, dan zal je aan de beelden niet zoveel verschil zien tussen een 550D en de veel duurdere 7D.

Op reis is de lichtere 550D ook een voordeel ten opzichte van de 7D.

Scherpstellen met weinig licht zal een 7D misschien iets beter doen, maar met lichtsterke objectieven zal dat bij de 550D ook wel meevallen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Dank u voor de reacties.

Ik ben overtuigd van de 550d, het is idd. de meest logische keuze...

En ik heb ondertussen dpreview gelezen: de functies die ik vaak gebruik zijn direct toegankelijk op een 550d, dus dat komt ook goed.

Een compact camera is geen optie. Ik ben tevreden van dslr, en ik wissel ook graag eens tussen tele - breedhoek. En het gevoel van een slr is ook helemaal anders dan van een compact camera...

Zoals gezegd doe ik geen nabewerking van mijn foto's, maar ik heb ook custom settings geactiveerd voor scherpte en kleuren. Als ik eens veel tijd heb zal ik beginnen experimenteren met nabewerking. :-) Maar dan moet ik wsch ook raw trekken, grotere bestanden, andere software, etc. etc. Voorlopig blijf ik dus maar bij jpegs.

Groeten en bedankt,

Johan

Comment

Working...
              X