Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paddestoelenfotografie met Coolpix 5700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Paddestoelenfotografie met Coolpix 5700

Kweet niet of dit de juiste 'section' is om dit te posten maar goed.

De laatste 2 maanden ben ik volop bezig met paddestoelenfotografie.
    Het grote probleem hierbij is dat het meestal donker is in het bos.
    Dat betekent, vermits ik een grote DOF wil, dat ik een lage F-waarde moet gebruiken (F1/8), en dus logischerwijze een lange sluitertijd (1/4, max 1/8). Onder deze omstandigheden is het dus bijna onmogelijk om te fotograferen zonder statief/rijstzak.

Het nog grotere probleem dat ik nu heb is dat m'n toestel meestal nog langere sluitertijden gebruikt dan 1/4; 1" of zoiets. (dat dan geel is op de display).
    Wat de cp5700 dan doet is de foto, raar genoeg, OVERbelichten

Weten jullie soms de beste(of toch betere) instellingen om zwammen te fotograferen?
    (ISO staat op 100, om zo min mogelijk ruis te hebben op de foto's)
    Flits gebruik ik niet... .
    Is het echt nodig dat ik een macro flits koop? (duur ), of is het perfect mogelijk om paddestoelen te trekken in een donker bos?
    Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

http://www.pbase.com/catscratch/mushrooms_5700

Normaal gezien zou je hier geen probleem mee mogen hebben. Gewoon je camera in Diafragma voorkeur gebruiken (A) en het gewenste diafragme gebruiken. Een mini-statiefje is in m'n ogen wel een noodzaak!

Wanneer je foto's overbelichten ? Misschien fotografeer je op manueel en gebruik je een te lange sluitertijd voor uw diafragme ? Een macro flits is niet nodig ... al m'n macro's zijn genomen zonder.
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

Comment

Probleem is, ik zet m'n diafragma meestal op F7-8, omdat ik dan de beste DOF heb.
      Dan kiest m'n camera idd zelf de sluitertijd, maar die ligt meestal rond de 1/4, en dan nog meer: 1" of 2", wat dat is weet ik niet, maar alles vanaf 1/8 staat 'geel' op de display... . Dan gaat m'n camera vanzelf overbelichten, zodat de foto's op niks meer trekken.
      Het is dus precies of m'n CP moeite heeft met diafragma's van F7/8.

Kzal vanavond eens de full exif van 1 vd foto's proberen posten, om eesn te vglijken

Comment

kan je niet je evaluatie meterering aanpassen, bv op -1 of -2??
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Op zoek dan maar naar weidepaddestoelen ?

Nuja ik heb zelf al gemerkt dat het gebruik van een flash voor bospaddestoelenfotografie aanleiding geeft tot onnatuurlijke kleuren, dan nog liever ruis.

De droge dagen zorgen ervoor dat het niet echt paddestoelenweer is, alleen maar verschrompelde exemplaren.
          Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

Comment

Tis echt heel raar, vandaag weer iets gemerkt:
            hoe minder licht, hoe beter. Hoe meer licht, hoe meer het toestel gaat overbelichten. Maar goed, soms is dat juist omgekeerd, kvraag mij af hoe dat allemaal juist werkt ...

Comment

Hallo TDS, ik heb zelf ook een CP5700. Ik heb het probleem dat jij beschrijft nog nooit zelf meegemaakt, maar mocht dat gebeuren, dan zou ik het proberen op te lossen door de metering in te stellen op zgn "spot-metering".
              Wellicht doe je dat al, maar anders kan dit misschien wel helpen.

Groeten en succes ermee !
              -= Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both. =- (Benjamin Franklin)

Comment

Working...
              X