Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Combinatie camera + lenzen Canon (7D - 5DmkII)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Combinatie camera + lenzen Canon (7D - 5DmkII)

Beste forumvriendjes,

Ik zit al geruime tijd met een dilemma en hoop dat jullie verlichte geesten opheldering kunnen brengen.

Ik heb momenteel (dit jaar) een budget van ongeveer € 3.250 a €3.500,- te besteden.
    Met dat bedrag in gedachte lijken mij volgende opties het beste:

Canon 7D: €1.366,-
    Canon 70-200 2.8 IS USM: € 1.575,-
    Canon 17-55 2.8 IS USM: reeds in bezit
    Canon 7D battery grip: € 182,01,-
    TOTAAL: € 3.123,-

voordeel: ik kan mijn 17-55 blijven gebruiken, ik kan mijn speedlite 430 EXII draadloos aansturen, ik beschik over snelle AF, grotere zoom door crop
    nadeel: kwaliteit van beelden is minder dan bij 5DmkII, geen FF

Canon 5D mkII: € 1.890,-
    Canon 24-70 2.8 L: € 1.076,-
    Canon 5D battery grip: €253,-
    TOTAAL: € 3.220,-

voordeel: kwaliteit beelden is hoger, uitbreiding naar toekomst mogelijk (2011: aankoop 70-200 2.8 IS en misschien breedhoek 10-20, 16-35 of toekomstige 14-24 (who knows komt die er wel)
    nadeel: 2010 zonder zoom, enkel 24-70, geen mogelijkheid draadloos flitsen

Achtergrondinfo:
    Een fotograaf in de buurt heeft mijn foto's gezien die ik van een bevriend koppel heb getrokken op hun huwelijk. Hun album kan, zonder pretentieus te zijn, de vergelijking aan met die van een pro fotograaf. Daarom biedt de fotograaf me voor de zomer de mogelijkheid om in bijberoep een aantal huwelijken te gaan fotograferen. Dit moet ik bij mijn keuze uiteraard in het achterhoofd houden.

wat zou jullie keuze zijn?
    uw feedback wordt enorm gewaardeerd.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Re: Combinatie camera + lenzen Canon (7D - 5DmkII)

voor huwelijken lijkt een 7d me wel goed geschikt.

Comment

korte reactie

voor huwelijken zou ik zonder meer opteren voor 5d (mark II) met huwelijkslens 24-70 2.8 en 70-200 F4 is. Kwaliteit/resolutie sensor zijn super en aan huidige prijs voor body erg dicht bij 7d. Uiteraard kan je met beide toestellen alles.

indien je snelheid nodig hebt zou ik opteren voor 7d of tweedehandse 1d III
      We all go a little mad sometimes. Haven't you?
      Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

een huwelijk kan je perfect met beide combo's doen met uitzondering dat je bij je 5D2 GEEN 70-200 hebt en enkel de 24-70. Eerlijk gezegd zou ik dat te beperkt vinden.

De 7D levert ook uitstekende kwaliteit en waarom zou het een nadeel zijn dat de 7D geen full-frame is?
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Voor huwelijken zou ik ook opteren voor fullframe... omwille van beeldkwaliteit en vooral het "bruikbaar" bereik van primes.
          Een extra flitser kan wel handig zijn voor huwelijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Voor huwelijken zou ik ook opteren voor fullframe... omwille van beeldkwaliteit en vooral het "bruikbaar" bereik van primes.
            Een extra flitser kan wel handig zijn voor huwelijken.
            hij vermeld toch geen primes, enkel zooms...

ik snap echt niet waarom de beeldkwaliteit van een 7D niet genoeg zou zijn?
            Nieuwe site

Comment

alternatief: verkoop 17-55 in plaats daarvan 70-200 4.0 IS

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              hij vermeld toch geen primes, enkel zooms...
              ik snap echt niet waarom de beeldkwaliteit van een 7D niet genoeg zou zijn?
              De beeldkwaliteit van een 7D lijkt me voldoende maar uit vergelijkingen blijkt dat die van de 5DmkII (nog) beter is. Het is dus eerder een keuze tussen twee goede camera's.

Waarom (momenteel) nog geen primes? Omdat het voortdurend wisselen van primes voor mij tijdens een huwelijk nagenoeg niet mogelijk is omwille van de tijdsduur.

Het gebrek aan zoom bij de 5DmkII zou ik misschien kunnen opvangen door mijn 17-55 te verkopen (ik heb dan toch een 24-70) en (mits een opleg van een paar honderd euro) de 70-200 4.0 IS aankopen. Dan krijg ik de combi 5DmkII met 24-70 2.8 en Canon 70-200 4.0 IS Dat valt mss nog net binnen het budget (als ik wat rek).

Aan de eerste reactie's te zien ook hier verdeeldheid over keuze 7D vs 5dmkII.
              Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Ik zeg niet dat de beeldkwaliteit van een 7D niet genoeg zou zijn, maar dat die van de 5DII beter is en ik dat persoonlijk belangrijker vindt dan bijv de snelle AF.
                Hij zegt misschien nu niet primes, maar hij kan nog altijd van gedachten veranderen.
                Voor de niet tijdskritieke momenten kan je dat misschien gebruiken.

Comment

f/4 in een kerk... dan moet je al wel meteen de hoge ISOs ingaan (ofwel flitsen ).

Persoonlijk zou ik de 7D+17-55 2.8+70-200 2.8 kiezen. Dan heb je direct een hele dikke set
                  Als je dan in bijberoep wat huwelijken of andere opdrachten gedaan hebt, kan je er later een 2e body (5D2?) bijkopen.
                  Nieuwe site

Comment

Hij zegt misschien nu niet primes, maar hij kan nog altijd van gedachten veranderen..
                    Mja, de 85 mm f/1.8 is er zo eentje waar ik wel eens mee zou willen werken.
                    Budgettair past het jammer genoeg niet in het plaatje van 2010.

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs
                    f/4 in een kerk... dan moet je al wel meteen de hoge ISOs ingaan (ofwel flitsen ).
                    Die hoge ISO's is dan wel weer een pluspunt voor de 5DmkII.

Hoe meer ik lees, hoe moeilijker de keuze

Comment

Eerst en vooral al een opmerking : voor huwelijken altijd met 2 bodies werken !!!! Ik zou nooit een betaalde huwelijksreportage beginnen met slechts 1 enkele body, of dit nu een 7d of een 5dII maakt totaal niet uit.

Het verschil tussen f4 en f2.8 is één volledige stop ... maar dat moet je nu ook weer niet overschatten hé, de dof van een 50mm f4.0 beeld op de 5dII is al vrij klein hoor, hier moet je ook rekening mee houden.
                      bvb : een beeld in de kerk van de bruid op 50mm 2.8 is heel mooi, maar hou er rekening mee dat als je ze frontaal fotografeert de oorbellen al wazig zijn hé, f2.8 is mooi maar niet zaligmakend hé.

Persoonlijk zou ik je voor het werk dat jij aangeeft zonder twijfel de 5dII aanraden, ik heb hem sinds vorige week ook, en miljaar die foto's zijn toch gewoon 'beter' dan die van de 7d ... en ik gebuik de 24-105 IS lens ... heb ik genoeg diepte in mijn beeld, als als ik licht te kort kom zet ik gewoon de iso een stapje hoger ... kan perfect met de 5dII, de 7d heeft het dan toch al niet iets moeilijker hoor.

Hou er rekening mee dat als je afdrukken maakt op 10x15 of 20x30 je zo goed als geen verschil zal zien tussen een beeld van de 7d en de 5dII (als je post processing goed is toch), maar druk eens een 70x100 af ... dan komt de 5dII echt tot zijn recht.

Ik heb er ook lang over zitten twijfelen ... en mijn centjes zitten tellen, maar ben toch resoluut voor de 5dII gegaan, met grip en extra batterij

Ga je de 350D nog bijhouden ? Dan kan je die als tweede body gebruiken tot je een beetje extra gespaard hebt ... en dan in 2011 de 7d met 70-200 IS kopen (2.8 of 4.0 zoals je wil, ik heb de 2.8) je spreekt over bijberoep, dus btw kan je recuperen en de body schrijf je op drie jaar af ... en je kan perfect twee bodies verklaren als ze hier moeilijk over zouden doen : tijdens een huwelijksreportage kan je niet even zegeen 'wacht, ik moet van lens wisselen' ... dat begrijpen ze wel.

Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Vriendelijk dank voor de reactie LamboCars. De EOS 350D gaat ik zeker houden als tweede body.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                          Die hoge ISO's is dan wel weer een pluspunt voor de 5DmkII.
                          misschien wel maar de 7D is toch ook absoluut niet slecht in de hoge ISOs en ik ben van mening dat hoe goed je camera ook is, je hoge ISOs best niet gebruikt als het niet moet...

wat misschien wel een idee is het volgende (dan kan je de 5D2 wel kopen) :
                          17-55 2.8 verkopen (+- 800 € )? Dan zit je met een budget van 4000 €

EOS 5D2 : 1890
                          5D grip : 253
                          70-200 2.8 IS : 1575
                          tamron 28-75 2.8 : 325
                          ------------------------------
                          4043 €
                          Nieuwe site

Comment

Je kan ook besparen op de grip door een third party te kopen. Dan ben je maar 70-80 EUR kwijt.

Comment

Je kan ook besparen op de grip door een third party te kopen. Dan ben je maar 70-80 EUR kwijt.
                              je zou een grip ook zelfs geheel achterwege kunnen laten. Koop je die erbij als je een paar huwelijken hebt gedaan en dus wat hebt verdiend

Met het geld wat je dan uitspaart koop je je een extra flitser. Zowel voor back-up (leuk, een back-up camera maar geen back-up flitser is toch ook niet echt aan te raden) als om te gebruiken bij je tweede camera, tijdens een huwelijk.
                              Last edited by MarkEL; 25 februari 2010, 16:53.
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                              X