Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De spiegelreflex gaat(bij Olympus) uitsterven !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De spiegelreflex gaat(bij Olympus) uitsterven !!!

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
    FWIW: een poging om toch enig mogelijke nadelen van EVF op te noemen :

- bij iedere lenzenwissel kijkt de sensor je steeds recht in de ogen (kans op stof, aanraking, waterdruppels etc.)
    - EFV gebruikt batterij vermogen
    - Een permanent onder spanning staande sensor produceert meer ruis (warmt op) en is statisch geladen (en trekt dus stof aan zoals een oude beeldbuis TV)
    - Snelheid van scherpstellen via contrast detectie is nog steeds geen match voor de klassieke DSLR kruis-sensoren
    - Gevaar dat ze de EVF gaan vol stouwen met "gadget" info gesuperponeerd over het beeld, zodat er (nog ) minder aandacht zal zijn voor compositie
    en los van het technische is er de bedrijfsfilosofie: volgens Olympus blijtf 4/3 en hebben ze helemaal niet meer nodig dan 12 tot hooguit 18 MP. Betere ruiscontrole en bla bla bla.... of maw:
    * meer pixels kunnen ze niet aan op hun te kleine sensor
    * een DSLR evolueert meer en meer naar FF, terug in het 35 mm formaat vs. 4/3 en compactere systemen
    * de electronica wordt 'snel' beter, lees: het staat nog niet op punt

Mijn oude Olympus OM-10 uit euh... 1981... werkt nog perfect, enige prob dat ik daar ooit mee gehad heb was met de lichtmeting... iets electtronisch dat een rood bolletje in mijn zoeker deed oplichten...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Samsung wil de mirrorles markt veroveren

de samsung nx10 schijnt heel populair te worden, en olympus en panasonic hebben ook geen reden tot klagen over hun verkoop van de mirrorles toestellen, integendeel.
      ze knabbelen serieus aan het DSLR instap marktsegment wat toch 60 a 70% van de DSLR markt uitmaakt.

men kan via adapter nu ook lenzen van de meeste producenten op de NX10 plaatsen zoals reeds het geval was voor de micro 3/4 systemen.

de nx10 heeft een grotere sensor inside dan bvb een de canon 7d !

Comment

Yourt hebben we op dit moment dan te weinig pixels ?????? Waar is dan de grens????
        Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Er is een vervolg op dit bericht :

Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Romeo Bekijk bericht

Yourt hebben we op dit moment dan te weinig pixels ?????? Waar is dan de grens????
            awel...wie zal het zeggen? Was een Pentium 3 bijna ultiem en een P4 overkill? Of begon de overkill bij dual cores?
            Om de vergelijking door te trekken: je kan op een P3, P4, dualcore en recent snelheidsmonster allemaal surfen en mailen, en zelfs fotobewerking gaat vanaf een P4 ook vrij aardig, al duurt het soms tergend lang en kan je geheugen vollopen. Gamen is dan weer een ander paar mouwen. WIl je alles eruit halen, ben je best af met het snelheidsmonster. Moeilijker is dat toch niet? En 50MP in een FFhoeftvoor mij niet,laat dat maar voor de MF camera's. Maar van de 22 MP van mijn 5DII heb ik nog geen seconde spijt gehad. ;-)

De AF van een 1000D bvb. is niet goed en snel genoeg om een paar scherpe shots in serie te hebben van een beetje actie in minder lichtgunstige omstandigheden. De 40D doet het dan al aardig wat beter, maar als de ISO omhoog moet krijg je ruis. En de 5DII zal het bij hogere ISO met minder ruis doen, en bovendien kan je de foto nog verkleinen en bij hetzelfde aantal pixels eindigen als de 40D.

Je hebt al die pixels en kwaliteit dus niet altijd nodig, maar in een aantal gevallen wel. Indoor sports, concerten, macrofotografie, landschapsfoto's,... En er spelen voor mij meer dan alleen pixels hoor. Zoals al aangehaald: AF, ruis, ISO mogelijkheden, aantal fps, zoeker, weathersealing,...
            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

Ja leuk hoor....maar je moet er toch niet aan denken dat er alleen van dit soort cameraatjes te koop zouden zijn. GRUWELIJK idee!
              Bah bah.

Comment

Natuurlijk zal de EVF het uiteindelijk halen en niet om de redenen die hier in hoofdzaak vernoemt worden maar gewoon omdat het goedkoper is, dat is de drijvende kracht achter EVF's.

Voor de rest laat ons hopen dat Olympus zijn zaakjes goed voor elkaar krijgt want met die pen toestanden enz hebben ze eindelijk terug een reden voor 4/3 gevonden. Want dat is een dikke flater geweest. In de begin van het digitale tijdperk stond oly er veel beter voor dan nu. Toen deze site werd opgericht was het zo goed als een OLY site want Oly had toen prachtoestellen. Ik droomde toen van bepaalde Oly's maar sinds 4/3 is dat nooit meer het geval geweest en OLY is op deze site ook geen hoofdspeler meer. Ht zou heel spijtig zijn moest Oly die toch een van de belangrijkste namen is in de fotografie verdwijnen. Dus ik wens ze hier veel succes mee!

Comment

Over het 4/3 van Oly verschillen de meningen,ik ben er zeer tevreden over en met mij nog meer mensen.
                  Oly heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de digitale camera ,ondanks dat ze een kleinere speler zijn.
                  Voor onze hobby(sommige beroep) is het van groot belang dat alle merken(ook de kleine) hun eigen weg bewandelen.
                  We hebben als consument dan ook iets te kiezen.
                  Goede verbeteringen worden vaak door andere fabrikanten overgenomen en daar hebben we allemaal weer profijt van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Natuurlijk zal de EVF het uiteindelijk halen en niet om de redenen die hier in hoofdzaak vernoemt worden maar gewoon omdat het goedkoper is, dat is de drijvende kracht achter EVF's.

Voor de rest laat ons hopen dat Olympus zijn zaakjes goed voor elkaar krijgt want met die pen toestanden enz hebben ze eindelijk terug een reden voor 4/3 gevonden. Want dat is een dikke flater geweest. In de begin van het digitale tijdperk stond oly er veel beter voor dan nu. Toen deze site werd opgericht was het zo goed als een OLY site want Oly had toen prachtoestellen. Ik droomde toen van bepaalde Oly's maar sinds 4/3 is dat nooit meer het geval geweest en OLY is op deze site ook geen hoofdspeler meer. Ht zou heel spijtig zijn moest Oly die toch een van de belangrijkste namen is in de fotografie verdwijnen. Dus ik wens ze hier veel succes mee!

Hier ebn ik het mee eens. Maar sinds de omschakeling van analoog naar digitaal zijn ze, zoals ik ze altijd gekend heb, weer hun eigen weg ingeslagen. En die was niet zo direct de meest aansprekende in eerste instantie. En indien deze meer gaat aanspreken, dan vind ik dat een goede zaak. Maar toch zitten ze wat mij betreft nu in een ander segment dan waar de 'anderen' naartoe gegoeid zijn (Nikon, Canon, Pentax, Sony,...).
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      Hier ebn ik het mee eens. Maar sinds de omschakeling van analoog naar digitaal zijn ze, zoals ik ze altijd gekend heb, weer hun eigen weg ingeslagen. En die was niet zo direct de meest aansprekende in eerste instantie. En indien deze meer gaat aanspreken, dan vind ik dat een goede zaak. Maar toch zitten ze wat mij betreft nu in een ander segment dan waar de 'anderen' naartoe gegoeid zijn (Nikon, Canon, Pentax, Sony,...).
                      olympus wijst de weg, samen met panasonic voor het micro 4/3 systeem, samsung zit hen op de hielen, en de andere (Nikon, Canon, Pentax, Sony,...)lopen hun achterna, de meeste zullen dit jaar nog met systemen a la micro 4/3 op de markt komen.

Comment

Olympus reaktie op discussie over camera's zonder spiegel :

Comment

Sony moet ergens in de archieven de bouwtekeningen hebben liggen van een Leitz/Minolta CL meetzoeker camera.
                          Sensor erin en er ontstaat iets leuks

Comment

olympus wijst de weg, samen met panasonic voor het micro 4/3 systeem, samsung zit hen op de hielen, en de andere (Nikon, Canon, Pentax, Sony,...)lopen hun achterna, de meeste zullen dit jaar nog met systemen a la micro 4/3 op de markt komen.
                            Bedoel je nu dat ook Canon en Nikon met een 4/3-systeem gaan afkomen?

Oeioei! Dat gaat klanten kosten vrees ik!

Comment

Euh Indien u informatie heeft die ik verder nergens kan vinden bij voorbaat mijn excuses maar anders.....

Mág ik u om de winnende lottogetallen van volgende maand vragen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                                Bedoel je nu dat ook Canon en Nikon met een 4/3-systeem gaan afkomen?

Oeioei! Dat gaat klanten kosten vrees ik!
                                als ze niet mee in de boot zouden stappen zal hun dat inderdaad veel, heel veel klanten kosten, maar wees niet bang zij werken aan gelijkaardige toestellen.

Nee Canon en Nikon gaan niet met een 4/3 systeem afkomen, het revolutionaire waar olympus en panasonic, al haast 2 jaar, samen mee op de markt gekomen zijn is het micro 4/3 systeem. Ze gebruiken dezelfde sensor als in hun DSLR's (4/3), dus je krijgt quasi zelfde beeldkwaliteit als die van een DSLR. Toestel wordt compacter door het vervangen van spiegel en optische zoeker door een elektronische zoeker. De afstand van de lens tot sensor (flange-back) wordt verkleint door gebruik van nieuwe lensmount, waardoor men compactere lenzen kan bouwen en ook diffractie problemen kan beperken. Hier zie je duidelijk waarover het eigenlijk gaat.

Nikon en Sony zullen zoals Samsung hoogstwaarschijnlijk een aps 1,5 sensor gebruiken zoals je die nu terugvindt in hun DSLR's en canon zal waarschijnlijk de kleinere 1,6 APS sensor gebruiken.

Samsung toestel is ook al op de markt (NX10 15mp APS sensor)

let wel samsung digital imaging wordt vanaf 1 april, zoals te verwachten, samengevoegd met de samsung electronic divisie. Hetgeen normaal is, want digitale toestellen worden/zijn volledig elektronisch en dat is hunne core businnes. Samsung is de grootste electronica producent ter wereld, gevolgd door panasonic.

hier heb je de panasonic GF1, waarvan waarschijnlijk een vervanger op photokina zal te zien zijn.

dit is de nieuwe versie van de olympus pen

en de natuurlijk de leica X1 met zelfde top sensor welke je terugvind in de pentax k-x en de sony a500 toestellen, maar met vaste lens.

de toestellen welke momenteel op de markt zijn, zijn equivalenten van de instap DSLR's, maar men gaat ook equivalenten voor compacts produceren, krijg je compacts met verwisselbare lenzen en gelijkaardige sensor zoals in DSLR's

het mooie is dat voor alle toestellen adapters op de markt komen zodat je je oude lenzen, zijnde van nikon Canon of wat dan ook, op deze toestellen nog kunt gebruiken, ook op de micro 4/3 systemen.

uiteindelijk gaat men ook de mid-class en uiteindelijk de high end class DSLR aanpakken. Mogelijk dat dit jaar reeds eerste middle class toestellen op de markt komen, dat is nog onzeker, maar men is er zekers al aan het werken.
                                Van zodra men snelle AF kan aanbieden met deze toestellen is het hek van de dam.

Je ziet er beweegt heel wat, men kan niet blijven leven met alle grote nadelen van optische zoeker met bijhorende spiegel.

Comment

Working...
                                X